دانلود تحقیق- مقاله-پروژه-کارآموزی

مرجع کامل خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

دانلود تحقیق- مقاله-پروژه-کارآموزی

مرجع کامل خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

طرح آماری الگوریتمهای کنترل همروندی

طرح آماری الگوریتمهای کنترل همروندی در 16 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی آمار
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 79 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 16
طرح آماری الگوریتمهای کنترل همروندی

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

پروژه آماری الگوریتمهای کنترل همروندی در 16 صفحه ورد قابل ویرایش

چکیده : در این گزارش ما به بررسی ویژگی های الگوریتمهای کنترل همروندی توزیعی که بر پایه مکانیزم قفل دو مرحله ای(2 Phase Locking) ایجاد شده اند خواهیم پرداخت. محور اصلی این بررسی بر مبنای تجزیه مساله کنترل همروندی به دو حالت read-wirte و write-write می‌باشد. در این مقال، تعدادی از تکنیکهای همزمان سازی برای حل هر یک از قسمتهای مساله بیان شده و سپس این تکنیکها برای حل کلی مساله با یکدیگر ترکیب می‌شوند.

در این گزارش بر روی درستی و ساختار الگوریتمها متمرکز خواهیم شد. در این راستا برای ساختار پایگاه داده توزیعی یک سطحی از انتزاع را در نظر می‌گیریم تا مساله تا حد ممکن ساده سازی شود.



1. مقدمه : کنترل همروندی فرآیندی است که طی آن بین دسترسی های همزمان به یک پایگاه داده در یک سیستم مدیریت پایگاه داده چند کاربره هماهنگی بوجود می‌آید. کنترل همروندی به کاربران اجازه می‌دهد تا در یک حالت چند برنامگی با سیستم تعامل داشته باشند در حالیکه رفتار سیستم از دیدگاه کاربر به نحو خواهد بود که کاربر تصور می‌کند در یک محیط تک برنامه در حال فعالیت است. سخت ترین حالت در این سیستم مقابله با بروز آوری های آزار دهنده ای است که یک کاربر هنگام استخراج داده توسط کاربر دیگر انجام می‌دهد. به دو دلیل ذیل کنترل همروندی در پایگاه داده های توزیعی از اهمیت بالایی برخوردار است:

کاربراان ممکن است به داده هایی که در کامپیوترهای مختلف در سیستم قرار دارند دسترسی پیدا کنند.
یک مکانیزم کنترل همروندی در یک کامپیوتر از وضعیت دسترسی در سایر کامپیوترها اطلاعی ندارد.

مساله کنترل همروندی در چندین سال قبل کاملا مورد بررسی قرار گفته است و در خصوص پایگاه‌داده‌های متمرکز کاملا شناخته شده است. در خصوص این مسال در پایگاه داده توزیعی با توجه به اینکه مساله در حوزه مساله توزیعی قرار می‌گیرد بصورت مداوم راهکارهای بهبود مختلف عرضه می‌شود. یک تئوری ریاضی وسیع برای تحلیل این مساله ارائه شده و یک راهکار قفل دو مرحله ای به عنوان راه حل استاندارد در این خصوص ارائه شده است. بیش از 20 الگوریتم کنترل همروندی توزیعی ارائه شده است که بسیاری از آنها پیاده سازی شده و در حال استفاده می‌باشند.این الگوریتمها معمولا پیچیده هستند و اثبات درستی آنها بسیار سخت می‌باشد. یکی از دلایل اینکه این پیچیدگی وجود دارد این است که آنها در اصطلاحات مختلف بیان می‌شوند و بیان های مختلفی برای آنها وجود دارد. یکی از دلایل اینکه این پیچدگی وجود دارد این است که مساله از زیر قسمتهای مختلف تشکیل شده است و برای هر یک از این زیر قسمتها یک زیر الگوریتم ارائه می‌شود. بهترین راه برای فائق آمدن بر این پیچدگی این است که زیر مساله ها و الگوریتمهای ارائه شده برای هر یک را در ی.ک سطح از انتزاع نگاه داریم.

با بررسی الگوریتمهای مختلف می‌توان به این حقیقت رسید که این الگوریتمها همگی ترکیبی از زیر الگوریتمهای محدودی هستند. در حقیقت این زیر الگوریتمها نسخه‌های متفاوتی از دو تکنیک اصلی در کنترل همروندی توزیعی به نامهای قفل دو مرحله ای و ترتیب برچسب زمانی می‌باشند.

همانطور که گفته شد، هدف کنترل همروندی مقابله با تزاحمهایی است که در اثر استفاده چند کاربر از یک سری داده واحد برای کاربران بوجود می‌آید است. حال ما با ارائه دو مثال در خصوص این مسائل بحث خواهیم نمود. این دو مثال از محک معروف TPC_A مقتبس شده اند. در این مثالها، یک سیستم اطلاعات را از پایگاه داده ها استخراج کرده و محاسبات لازم را انجام داده و در نهایت اطلاعات را در پایگاه داده ذخیره می‌نماید.

حالت اول را می‌توان بروزآوری از دست رفته نامید. حالتی را تصور کنید که دو مشتری از دو سیستم مجزا بخواهند از یک حساب مالی برداشت نمایند. در این حالت فرض کنید در غیاب سیستم کنترل همروندی، هر دو با هم اقدام به خواندن اطلاعات و درج اطلاعات جدید در سیستم میکنند. در این حالت در غیاب سیستم کنترل همروندی تنها آخرین درج در سیستم ثبت می‌شود. این حالت در شکل 1 نشان داده شده‌ است.





6-قفل دو مرحله‌ای با نسخه اولیه : قفل دو مرحله‌ای با نسخه اولیه یک تکنیک از نوع قفله دو مرحله‌ای است که که به افزونگی داده توجه خاصی دارد. یک کپی از هر داده منطقی به عنوان یک کپی یا نسخه اولیه از داده مزبور مطرح می‌شود. قبل از دسترسی به هر گونه کپی از داده های منطقی، قفل صحیح باید از کپی اولیه اخذ شود.

برای قفلهای خواندنی این روش تعامل و ارتباطات بیشتری را نیاز دارد.فرض کنید که ‏T یک تراکنش باشد که بخواهد داده x را بخواند. در اینصورت اگر X1 کپی اولیه از x باشد و xi برای خواندن توسط تراکنش در دسترس باشد، تراکنش بایستی با x1 که کپی اولیه داده است تعامل داشته و قفل خود را بدست آورد و پس از آن نیز با تعامل با xi داده مورد نظر خود را از Xi بخواند. برای قفلهای نوشتنی بر عکس پیاده سازی پایه قفل دو مرحله ای تراکنش احتیاجی به تعامل بیشتر با سایر dm ها ندارد. در پیاده سازی پایه قفل دو مرحله ای، اگر یک تراکنش می‌خواست داده x را بروز کند، لازم بود تا بر تمامی نسخه های x قفل نوشتنی بزند و سپس عمل نوشتن را بر روی تمامی نسخه های x انجام دهد اما در اینجا فقط لازم است که تراکنش قفل نوشتن را بر روی کپی اولیه قرار دهد و در صورت بدست آوردن قفل، باید عملیات نوشتن را مانند روش قبل بر روی تمامی نسخه های x انجام دهد.

6-قفل دو مرحله‌ای با رای گیری : قفل دو مرحله ای با رای گیری پیاده‌سازی دیگری از روشهای قفل دو مرحله ای است که در آن افزونگی داده بیشتر مد نظر قرار گرفته است. این روش شکل تغییر یافته الگوریتم توافق اکثریت توماس است و تنها برای همزمان سازیهای ww مناسب است.

برای فهم بهتر این روش بهتر است آنرا در داخل روش two phase commit توصیف کنیم. فرض کنید یک تراکنش بخواهد بر روی داده x مقدار جدیدی را بنویسد، در اینصورت درخواست قفل به تمامی نسخه های داده x ارسال شود. در صورتیکه قفل قابل تخصیص باشد، DM دریافت کننده قفل بایستی یک پیام تخصیص قفل صادر نماید. در صورتیکه قفل قابل تخصیص نباشد نیز یک پیام بلوکه شدن در خواست قفل ارسال می‌گردد. در صورتیکه پیامها از dm های مختلف برگشت داده شد، حال tm ارسال کننده درخواست قفل اقدام به تصمیم‌گیری می‌نماید. در صورتیکه تعداد قفلهای اخذ شده دارای اکثریت باشند، آنگاه tm دقیقا مانند حالتی عمل میکند که قفلهای لازم را بر روی نسخه داده ای مزبور بدست آورده است. در این حالت tm باقی عملیات یعنی نوشتن بر روی داده مزبور را انجام می‌دهد. در صورتیکه قفلهای لازم بر روی داده مورد نظر به تعداد اکثریت نباشد، Tm منتظر دریافت پاسخ تخصیص قفل از dm هایی که پاسخ بلوکه شدن قفل را ارسال نمودند، می‌شود. در این حالت با دریافت پاسخ جدید از dm هایی که قبلا درخواست را بلوکه کردند، tm تعداد قفلهای لازم را بررسی می‌کند. در صورت اخذ اکثریت آرا، اجرای خود را ادامه می‌دهد. از آنجائیکه فقط یک تراکنش می‌تواند در هر لحظه اکثریت قفلهای نوشتن را بدست آورد در نتیجه فقط در هر لحظه فقط بک تراکنش می‌تواند بر روی اطلاعات تغییرات اعمال نماید. در هر لحظه فقط یک تراکنش می‌تواند در فاز نوشتن خود قرار داشته باشد. در نتیجه تمامی نسخه های x دارای یک ترتیب مشخص و مشترک از مقادیر می‌باشند. نقطه قفل یک تراگنش جایی است که یک تراکنش توانسته است اکثریت قفلهای لازم را برای نوشتن برای هر آیتم داده‌ای در مجموعه نوشتاری خود بدست آورد. برای بروز آوری های با حجم بالا ، تراکنش بایستی اکثریت قفلهای نوشتن را بر روی تمامی آیتمهای داده ای نوشتنی خود قبل از ارسال دستورات نوشتن بدست آورد.

در حقیقت، قفل دو مرحله ای با رای گیری می‌تواند برای همزمان سازی عملیات های rw سازگار شود. برای اینکار برای خواندن یک نسخه داده‌ای بایستی قفل خواندن از تمامی نسخه های داده ای درخواست شود. در صورتیکه اکثریت قفل خواندن از dm ها بدست آید می‌تواند اطلاعات مورد نظر را بخواند. این روش روش بسیار خوب و قدرتمندی است ولی در این روش برای خواندن یک آیتم داده ای بایستی از تمامی سایتهایی که دارای یک نسخه از آیتم داده‌ای مذکور هستند قفل خواندن اخذ شود که عملا سیستم را بسیار کند می‌کند.

7- قفل دو مرحله‌ای متمرکز : بجاری توزیع نمودن زمانبندها بر روی سایتهای مختلف، همه زمانبندها را بر روی یک سایت متمرکز خواهیم نمود. در این خالت اگر یک تراکنش بخواهد به یک داده x دسترسی پیدا کند باید از سایت مذکور درخواست قفل مناسب بر روی داده مذکور نماید. در این وضعیت داده ممکن است بر روی یک سایت غیر از سایت زمانبند مرکزی قرار داشته باشد.

فرض کنید تراکنشt بخواهد داده x را بخواند در اینصورت بایستی t یک قفل خواندن را از سایت مرکزی درخواست نماید. در این حالت اگر قفل تخصیص داده شود تراکنش می‌تواند اطلاعات را از یکی از سایتهایی که دارای xهستند درخواست نماید. در غیر اینصورت باید منتظر دریافت مجوز تخصیص ثقفل خواندن از سوی سایت زمانبند مرکزی باشد. در حالتی که داده x بر روی سایت مرکزی زمانبند نیز باشد، درخواست قفل و داده بطور مشترک به سایت مرکزی ارسال می‌شود، در صورتیکه قفل قابل تخصیص باشد، عملیات خواندن به همراه تخصیص قفل انجام می‌شود. برای عملیات بروز آوری و نوشتن نیز فرآیند تخصیص قفل به همین نحو است با این تفاوت که بعد از تخصیص قفل و اعلام به درخواست کننده از سوی سایت مرکزی زمانبندی، سایت درخواست کننده موظف است تمامی کپی های نسخه های اطلاعاتی را بروز نماید. این روش نیز مانند قفل دو مرحله‌ای کپی اولیه مستلزم نقل و انتقال مضاعف پیام می‌باشد.


طرح آماری استفاده از تلویزیون

طرح آماری استفاده از تلویزیون در 12 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی آمار
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 64 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 12
طرح آماری استفاده از تلویزیون

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

پروژه آماری استفاده از تلویزیون در 12 صفحه ورد قابل ویرایش

نمودارهای بدست آمده

از طریق پرسش نامه ها

در مورد استفاده از تلویزیون

تحلیل نمودارهای رسم شده:

همانطور که از نمودارها مشخص است تلویزیون در جامعه ما محبوبیتی ندارد و افراد اغلب مقدار کمی از وقت خود را صرف تماشای تلویزیون می کنند و اکثر کسانی که تلویزیون نگاه می کنند در شب ها به دیدن برنامه های ورزشی می پردازند و در کل رابطه‌ی جامعه با تلویزیون را به دلیل سانسور کردن موارد موجود در جامعه توسط تلویزیون مناسب نمی بینند. به همین دلیل تلویزیون در میان افراد جامعه ی ما محبوبیت ندارد و افراد اغلب به جای نگاه کردن برنامه های تلویزیون (ایران) به دیدن برنامه های ماهواره ای آن می پردازند.

به امید آن روز که تلویزیون ما از لحاظ غنی بودن برنامه هایش به حدی برسد که افراد، دیگر به ماهواره ها و ... مراجعه نکنند.

رسم نمودارها:

سؤال 1: شما چند ساعت از وقت روزانه ی خود را صرف تماشای تلویزیون می‌کنید.



دسته ها

=گزینه ها

1

2

3

4

0

20

2

0

سؤال 2: نگاه کردن تلویزیون چه مقدار بر معلومات عمومی شما تأثیر می گذارد.

=گزینه ها

دسته ها

1

2

3

4

3

1

14

4


طرح آماری چقدر به حل مسائل ریاضی علاقه مندید؟ با نمودار

طرح آماری چقدر به حل مسائل ریاضی علاقه مندید؟با نمودار در 12 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی آمار
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 927 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 12
طرح آماری چقدر به حل مسائل ریاضی علاقه مندید؟ با نمودار

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

پروژه آماری چقدر به حل مسائل ریاضی علاقه مندید؟با نمودار در 12 صفحه ورد قابل ویرایش

چقدر به حل مسائل ریاضی علاقه مندید؟

متغیر

فراوانی مطلق

فراوانی نسبی

درصد فراوانی نسبی

درجه

اصلا

4

13/0

13%

8/46

کم

6

2/0

20%

72

متوسط

15

5/0

50%

180

زیاد

5

17/0

17%

2/61

برای فهم و درک صحیح صورت یک مسئله چقدر وقت اختصاص می دهید

متغیر

فراوانی مطلق

فراوانی نسبی

درصد فراوانی نسبی

درجه

کمتر از 2 دقیقه

2

7/0

7%

2/25

بین 5 تا 2 دقیقه

14

47/0

47%

2/169

بیشتر از 5 دقیقه

13

43/0

43%

8/154

هیچ

1

03/0

3%

8/10

اگر مسئله ای شبیه به مسئله داده شده را قبلا دیده باشید آیا می توانید از حل آن کمک گرفته و مسئله جدید را حل کنید ؟

متغیر

فراوانی مطلق

فراوانی نسبی

درصد فراوانی نسبی

درجه

بلی

20

67/0

67%

2/241

خیر

1

03/0

3%

8/10

با کمی راهنمایی

9

3/0

30%

108


طرح آماری اثبات فرضیه علاقه دختران به تحصیل بیشتر از پسران می‌باشد

طرح آماری اثبات فرضیه علاقه دختران به تحصیل بیشتر از پسران می‌باشد در 21 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی آمار
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 53 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 21
طرح آماری اثبات فرضیه علاقه دختران به تحصیل بیشتر از پسران می‌باشد

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

پروژه آماری اثبات فرضیه علاقه دختران به تحصیل بیشتر از پسران می‌باشد در 21 صفحه ورد قابل ویرایش


مقدمه:

تعلیم و تربیت آدمی کاری پرارج و در عین حال وقت گیر است و نتایج قطعی و نهایی آن نسبتاً دیر آشکار می‌شود و آدمیت انسان به چگونگی تربیتش بستگی دارد. موفقیت و به هدف رسیدن برای هر انسانی بهترین و مهمترین مسئله ای است که در زندگی وی حادث می شود و پیشرفت او نیز بستگی به تلاش و کوشش وی دارد. اگر در شرایط مناسب پرورش یابد به خیل نیکان می‌پیوندد و اگر تربیت وی مورد غفلت واقع شود چه بسا که از حد حیوان نیز فروتر رود.

مفهوم کلی آموزش و پرورش فراهم نمودن زمینه‌ها و عوامل مناسب و مساعد برای به فعالیت رساندن و شکوفا نمودن همة استعدادهای بالقوة انسان و حرکت تکاملی او بسوی هدف مطلوب بوسیله برنامه سنجیده و حساب شده است. و در این زمینه جنسیت افراد (دختر یا پسر بودن) هیچ تفاوتی ندارد. چرا که در پهنة خلقت خداوند زن و مرد را یکسان آفریده و هیچ‌کس بر هیچ‌کس برتر نیست مگر به تقوی از نظر استعداد نیز دختران و پسران در یک سطح خلق شده‌اند و تفاوت میان آنها از نظر پیشرفت‌های گوناگون علمی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... بر اساس تلاش و کوشش‌های هر دسته می‌باشد.

بر این اساس دانستن آماری از توانایی‌ها و استعدادهای دختران و پسران و اینکه در هر جامعه‌ای گرایش دختران به چه دروس و یا علومی بیشتر و توانایی و استعداد آنها در چه زمینه‌ای بیشتر است و یا پسران بیشتر علاقه‌مند به چه کارها و تخصص‌هایی هستند می‌تواند کمک بسیار زیادی برای توسعه و رشد جامعه دارد و مدرسه و نظام آموزش و پرورش برای نیل به مقصد بزرگ یکی از وسایل به شمار می‌رود.

بیان مسئله و ضرورت تحقیق:

ما در کشوری به سر می‌بریم که برای نیل به استقلال و پیشرفت همه جانبه در زمینه‌های فردی و اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی به شخصیت‌های رشد یافته و دلهای بیدار و مغزهای اندیشمند و دستهای ماهر و توانا نیازمند است. و این جز از طریق دانستن آمارهای دقیق و در دست داشتن میزان علاقه دختران و پسران جوان به دروس و مطالعه و تحصیل می‌باشد. از این جهت بر آن شدیم که موضوع تحقیق خود را میزان علاقه دختران و پسران جوان به تحصیل انتخاب کرده و پروژه را با بیان فرض علاقه دختران به تحصیل بیشتر از پسران می‌باشد مورد بررسی قرار دهیم.
روشهای اجرا: جمع‌آوری داده‌ها

به دلیل مشکلات فراوان پرسشنامه و مصاحبه معمولی‌ترین ابزاری هستند که در امر آمار و تحقیق می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. برای تهیه باید فهرست کلیه هدفهای پژوهشی که پرسشنامه به خاطر آنها اجرا می‌‌شود مهیا کرد و سپس برای هر هدف سئوالاتی تهیه و پرسشنامه تنظیم شود. که در این تحقیق حاضر برای اثبات فرضیه علاقه دختران به تحصیل بیشتر از پسران می‌باشد پرسشنامه‌ای با 10 سئوال طرح شده است. این پرسشنامه بین 25 دختر در سطح دبیرستان و 25 پسر نیز در همین سطح توزیع شده‌است. پرسشنامه پسران در یکی از دبیرستان‌های نمونه‌ها بصورت تصادفی انتخاب و توزیع شد. پرسشنامه دختران نیز به همین طریق توزیع و سپس جمع‌آوری گردید.


تجزیه و تحلیل داده‌ها:

در این قسمت از دو بخش محاسبات و نمودارها. ابتدا جدول فراوانی برای هر یک از سئوالات پرسشنامه نمودار میله‌ای برای هر یک از سئوالات، نمودار چندبر فراوانی برای هر سئوال، تجزیه و تحلیل و نتیجه‌گیری برای هر سئوال انجام شده است. (در نمودارها دختران مشکی و پسران آبی) رنگ نمودار.

ارزیابی مشکلات:

در انجام این تحقیق آماری متأسفانه با مشکلاتی رو به رو بودیم از جمله برای توزیع پرسشنامه‌ها در مدارس به ما اجازة انجام چنین کاری داده نمی‌شد لذا مجبور شدیم از خود دانش‌آموزان و بطور مخفی کمک گرفته، در نتیجه موفق به توضیح و تشریح مسئله برای دانش‌آموزان نبودیم. دوم اینکه متأسفانه به دلیل اینکه امر تحقیق در هر موردی در کشور ما هنوز تازه می‌باشد خیلی از دانش‌آموزان موضوع را جدی نگرفته و پاسخ‌های دقیق نمی‌دهند. در ضمن به دلایل محدودیت‌های مالی و ... از تعداد کمی پرسشنامه (50عدد) استفاده شده که نمونه کوچکی می‌باشد و برای جواب دقیق گرفتن نمی‌تواند کافی باشد.

-توصیف نمودارهای به دست آمده از سئوال یک:

الف) با توجه به نمودارها پسران علاقة بیشتری نسبت به کسب درآمد از طریق تحصیلات نسبت به دختران دارند.

ب) با توجه به نمودارها در حد بیشتری از پسران نسبت به دختران انگیزة تحصیل را علاقه می‌دانند.

ج) با توجه به نمودارها انگیزة دختران از تحصیل به میزان چشمگیری کسب موقعیت اجتماعی است و درصد کمتری از پسران به این امر توجه دارند.

نتیجه گیری: بطور کلی با مقایسة سه نمودار فوق درصد بیشتری از پسران انگیزة تحصیل را کسب درآمد و دختران کسب موقعیت اجتماعی می‌دانند.

ـ توصیف نمودارهای بدست آمده از سئوال دو:

الف‌) با توجه به نمودارها دختران بیشتر از پسرها تحصیل را ارزش محسوب می‌کنند.

ب) در نمودارهای این قسمت هم ارزش محسوب نشدن تحصیل بیشتر متعلق به پسران است.

ـ توصیف نمودارهای به دست آمده از سئوال نه:

الف) با توجه به نمودارها تعداد بیشتری از دختران به نسبت پسران حاضر هستند تنها یک سال برای قبولی در دانشگاه در کنکور شرکت کنند.

ب)با توجه به نمودارها به میزان اندکی پسران بیشتر از دختران حاضر هستند دو سال در کنکور دانشگاه شرکت کنند.

ج) با توجه به نمودارها هر دو گروه دختران و پسران به میزان مساوی حاضر هستند برای رفتن به دانشگاه سه سال در کنکور شرکت کنند.

ـ توصیف نموداریها به دست آمده از سئوال ده:

الف) با توجه به نمودارها در شبانه‌روز میزان دخترانی که 2 ساعت به مطالعة کتاب‌های درسی می‌پردازند بیشتر از پسران است.

ب) با توجه به نمودارها در شبانه‌روز میزان دخترانی که 3 ساعت به مطالعة کتاب‌های درسی می‌پردازند بیشتر از پسران است.

ج) با توجه به نمودارها در شبانه روز میزان پسرانی که 4 ساعت به مطالعة درسی می‌پردازند بیشتر از دختران است.

د) با توجه به نمودارها در شبانه روز میزان پسرانی که 4 ساعت به مطالعة درسی می‌پردازند بیشتر از دختران است.

نتیجه‌گیری:

اکثریت دختران شرکت‌کننده در حدود 2 تا 3 ساعت به مطالعة کتب درسی می‌پردازند و اکثریت پسران در حدود 4 ساعت یا بیشتر در شبانه‌روز به این امر اختصاص می‌دهند


طرح آماری 50 خانوار مورد بررسی قرار گرفته و تعداد فرزندان آنها سؤال شده است

طرح آماری 50 خانوار مورد بررسی قرار گرفته و تعداد فرزندان آنها سؤال شده است در 16 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی آمار
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 112 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 16
طرح آماری 50 خانوار مورد بررسی قرار گرفته و تعداد فرزندان آنها سؤال شده است

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

پروژه آماری 50 خانوار مورد بررسی قرار گرفته و تعداد فرزندان آنها سؤال شده است در 16 صفحه ورد قابل ویرایش




خلاصه :

امروزه کمتر شاخه‌ای از علوم را می‌توان یافت که نیازمند به تحقیق نباشد . بی‌تردید حل مشکلات و مسائل گوناگون جوامع و همچنین گسترش مرزهای دانش بستگی به انجام تحقیقات در زمینه‌های مختلف دارد . تحقیقات را بر اساس نتایج آنها می‌توان به سه گروه بنیادی ، کاربردی، بنیادی- کاربردی (توسعه‌ای) تقسیم نمود . از آنجا که تحقیقات بنیادی توسط مراکز تحقیقی خاصی صورت می‌گیرد ، اکثر تحقیقاتی که انجام می‌شوند و در دسترس قرار دارند ، تحقیقات کاربردی هستند . این نوع تحقیقات نیز بر حسب استفاده از روشهای آماری به دو گروه تحقیقات توصیفی و تحلیلی تقسیم می‌شوند.

یک تحقیق توصیفی شامل جمع‌آوری و ارائه منظم داده‌هاست تا تصویر روشنی از یک موقعیت خاص را نشان دهد . لذا برای انجام یک تحقیق توصیفی ( و بطور کلی یک تحقیق کاربردی) بایستی ابتدا اطلاعات لازم در بارة موضوع مورد تحقیق جمع‌آوری شود ، سپس برای درک بهتر پدیدة مورد نظر ، اطلاعات جمع‌آوری شده تجزیه و تحلیل گردیده ، نتایجی از آن استخراج گردد . این مراحل شامل تهیه جداول توزیع فراوانی ، رسم نمودارها و تهیه شاخصهای مرکزی و پراکندگی است که در مقاله حاضر کلیاتی از آنها ارائه شده است.

مقدمه

هر تحقیق ممکن است سه نوع نتیجه به همراه داشتــه

باشد؛

• بدست آوردن نتایجی علمی که می‌تواند برای اجرای یک تحقیق کامل دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

• بدست آوردن اطلاعاتی که می‌تواند توسط قسمتهای مختلف جامعه مورد استفاده قرار گیرد.

• بدست آوردن اطلاعات و نتایجی بین دو نوع اول و دوم فوق . یعنی ممکن است نتایجی علمی بدست آیند که هر چند برای اجرای یک تحقیق کامل دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما قابل استفاده برای قسمت‌های مختلف جامعه نیز باشند.

بر اساس تقسیم‌بندی فوق ،تحقیقات نیز در سه گروه به شرح زیر قرار خواهند گرفت :

• تحقیق بنیادی، که جهت گسترش و بسط دانش پایه و به خاطر فهم آن اجرا می‌شود.

• تحقیق کاربردی، که برای یافتن راه حل مشکلات و مسائل مختلف با ماهیت علمی اجرا می‌شود.

• تحقیق بنیادی، کاربردی، (توسعه‌ای) که ترکیبی از دو نوع تحقیق فوق می‌باشد.

هدف تحقیق بنیادی (و همچنین بنیادی ، کاربردی) که معمولاً توسط مراکز تحقیقی خاصی صورت می‌گیرند، گسترش مرزهای موجود در دانش است. لذا اکثر تحقیقاتی که ملاحظه می‌شوند و در دسترس قرار دارند ، تحقیقات کاربردی هستند. این تحقیقات نیز بر حسب نوع استفاده از روشهای آماری به دو گروه توصیفی و تحلیلی تقسیم می‌شوند.

جامعه آماری

تحقیق توصیفی شامل جمع‌آوری و ارائه منظم داده‌هاست تا تصویر روشنی از یک موقعیت خاص را نشان دهد. لذا برای انجام یک تحقیق توصیفی ( و بطور کلی یک تحقیق ) بایستی ابتدا اطلاعات لازم در بارة موضوع مورد تحقیق جمع‌آوری شود. سپس برای درک بهتر پدیده مورد نظر ، اطلاعات جمع‌آوری شده تجزیه و تحلیل گردیده ، در نهایت نتایجی از آن استخراج گردد. بنابراین مطالعه در قضاوت معقول در بارة موضوع‌ها بر مبنای یک جمع انجام می‌شود و قضاوت بر مبنای یک اطلاع خاص اصولاً مطرح نیست . این جمع ‹‹ جامعه آماری ›› نامیده می‌شود . در نتیجه مجموعة افراد یا اشیائی که حداقل در یک خصوصیت مشترک باشند ، جامعه آماری را تشکیل می‌دهند . این خصوصیت را نیز ، صفت مشخصه می‌نامند . برای انجام هر تحقیق ، در قدم اول باید جامعه آماری مورد نظر بدون هیچ‌گونه ابهامی مشخص باشد.

نمونه

اکثر اوقات مطالعه مشخصات تمام اعضای جامعه آماری به دلایل مختلف مقدور نیست . این دلایل می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• بالا بودن هزینه بررسی.

• کمی وقت و ضرورت دستیابی سریع به نتایج.

• نداشتن امکانات کافی انسانی و غیر انسانی.

• عملی نبودن بررسی مشخصات تمام اعضــــای

جامعه آماری (بواسطة از بین رفتن آنها).

در چنین مواقعی مجبور هستیم مشخصات قسمتی از جامعه آماری را به جای تمام جامعه مورد بررسی و مطالعه قرار دهیم، این قسمت ‹‹ نمونه›› نام دارد . لذا اکثر اوقات ، قضاوت دربارة جامعه آماری لزوماً مبتنی بر اطلاعات بدست آمده از نمونة استوار خواهد بود. از این رو ‹‹ نمونه ›› باید تا حد امکان، منعکس کنندة خصوصیات جامعه باشد ، به طوریکه بتوان آن را نماینده جامعه شناخت . باید دانست که بدون اطلاع کامل از مشخصات جامعه اصلی ، امکان تعیین نمونه دقیق و مناسب ، از جامعه وجود ندارد.

داده‌های آماری

اطلاعات یا مشاهدات جمع‌آوری شده ، داده‌های آماری را تشکیل می‌دهند. خاصیت اساسی داده‌های آماری این است که متغیر هستند. اگر تمام اندازه‌ها و مقادیر یکسان بود و تفاوتی بین ارقام مشاهده نمی‌شد ، اساساً تجزیه و تحلیل آماری لزومی پیدا نمی‌کرد.

رسم نمودارهای آماری

تا کنون هیچ وسیله‌ای کشف نشده که بهتر از نمودار بتواند ارتباط مقادیر آماری را نشان دهد . نمودار از پدیده‌های قرن بیستم است . نمایش داده‌ها طبق قراردادهای خاص و به صورت هندسی را نمودار آماری گویند . نمودار بایستی به نحوی ترسیم شود که اولاً برای چشم مطبوع باشد و در تهیه آن ذوق و سلیقه کافی بکار رود و ثانیاً بتوان به راحتی اطلاعات نهفته در داده‌ها را از روی آن تا حدودی با چشم بدون توضیح و تشریح اضافی ملاحظه نمود.

نمودار مستطیلی


بهترین شیوه برای نمایش مقادیر متغیرهای ناپیوسته ، نمودار مستطیلی است . در این نمودار ارتفاع خطی (یا مستطیلی) که بر بالای هر اندازه از مقادیر متغیر رسم می‌شود ، متناظر با فراوانی آن مقدار است . مقادیر فراوانی، فراوانی نسبی ، فراوانی تجمعی و فراوانی تجمعی نسبی را می‌توان با این نمودار نشان داد .





شاخص‌های مرکزی و پراکندگی

اگر متغیر مورد بررسی کمّی باشد ، علاوه بر محاسبه نسبت یک مقدار خاص در مقایسه با کل مقادیر ، می‌توان شاخصهایی ( که حکم نماینده داده‌ها را دارند ) به نام شاخصهای مرکزی محاسبه نمود . مهمترین این شاخصها عبارتند از :

میانگین = مجموع مقادیر

کل مشاهدات

میانه = مقداری که داده‌ها‌ی مرتب شده را به دو قسمت مساوی تقسیم می‌کند .

نما = مقداری که بیشترین تکرار را دارد .

شاخص‌های مرکزی مربوط به تعداد فرزند 50 خانوار عبارتند از :

24/2= 112 = x (میانگین)

50

(در هر 100 خانوار بطور متوسط 224 فرزند وجود دارد)

2= M ( میانه )