دانلود تحقیق- مقاله-پروژه-کارآموزی

مرجع کامل خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

دانلود تحقیق- مقاله-پروژه-کارآموزی

مرجع کامل خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

طرح آماری بررسی بین اوقات فراغت وعمل کرد دانش آموزان در مدرسه وخانه

طرح آماری بررسی بین اوقات فراغت وعمل کرد دانش آموزان در مدرسه وخانه در 20 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی آمار
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 95 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 20
طرح آماری بررسی بین اوقات فراغت وعمل کرد دانش آموزان در مدرسه وخانه

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

پروژه آماری بررسی بین اوقات فراغت وعمل کرد دانش آموزان در مدرسه وخانه در 20 صفحه ورد قابل ویرایش


فهرست :

مقدمه

پرسشنامه

جدول فراوانی مربوط به سوال یک

نمودار میله ای مربوط به سوال یک

نمودار چن بر مربوط به سوال یک

واریانس وانحراف معیار مربوط به سوال دو

نمودار جعبه ای مربوط به سوال سه

نمودار ساقه وبرگ مربوط به سوال چهار

نمودار دایره ای مربوط به سوال 5

نمودار دایره ای مربوطبه سوال 6

نتیجه گیری نهایی



مقدمه

هدف این پروژه ، بررسی بین اوقات فراغت وعمل کرد دانش آموزان در مدرسه وخانه می باشد برای یک دانش آموز کاملا عادی است که بشنود « چرا وقت خود را تلف میکنی ؟»« چرا بیشتر درس نمی خوانی ؟ » ویا نصیحت هایی چون « بیشتر درس بخوان» بیشتر دانش آمو زان به اندازه کافی احساس مسئولیت می کنند واز اوقت خو د استفاده درس ولازم را دارند ؟ آیا در برنامه ریزی برای اوقات خود معقول عمل میکنند ؟

چقدر از زمان خود را صرف مطالعه می کنند وچه قدر از آن را هدر می دهند ؟ممکن است یک روز 2 ساعت هدر شود ، روز دیگر 3 ساعت ... ولی درپایان هفته این ساعات باهم جمع می گردد. ساعاتی که می شد بهره بیشتری از آن ها جست وعمل کرد بهتر می داشت بیشتر خانوادهها می گویند . شما به اندازه کافی درس نمی خوانی واگر بیشتر درس بخوانی نمره بهتری خواهی گرفت آیا چنین است ؟این پروژه با توزیع وپرسش نامه بین دانش آموزان آغاز گشت دراین رابطه داده ها جمع آوری شده ومورد ارزیابی وتجزیه وتحلیل قرار گرفتند دراین بررسی از محاسبات آماری ، نمودارها و نیز محاسبه احتمالات واریانس وانحراف معیار استفاده شد .

ودرنهایت از تمامی دوستانی که مارا در تکمیل پروژه یاری رساندند تشکر کامل را به جا می آوریم .

بسم الله الرحمن الرحیم

شما اوقات خود را چگونه سپری میکنید :

1) چند ساعت مطالعه ی آزاد دارید ؟

1-2 ساعت 2-3 ساعت 3-4 ساعت 4-5 ساعت

2) چند ساعت تفریح واستراحت بدون خواب دارید ؟

2-0 4-2 6-4 8-6

3) چند ساعت درس می خوانید؟

2-0 4-2 6-4 8-6

4) چند ساعت شما صرف کار با کامپیوتر « اینترنت – بازی و...» می شود ؟

0 ساعت 1 ساعت 2ساعت 3ساعت 4ساعت

5) درطول هفته چند درصد احتمال میدهید که وقت شما به طور رضایت بخش گذشته است ؟

30% 40% 80% 100%

6) آیا وقتی که برای درس خواندن دارید راضی هستید ؟

بله خیر



نمودار مستطیلی :



نمودار مستطیلی نمایشی از داده های دسته بندی شده است که در آن سطح مستطیل ها متناسب با فراوانی دست ها است . این نمودار برای متغیر های کمی پیوسته مناسب است . دراین نمودار مستطیل هایی رسم می کنیم که قاعده آن ها روی محور x ها وبرابر طول هر یک از دسته هاست وارتفاع آنها به موازات محور y ها ومتناسب با فراوانی دسته هاست .



نمودار چند بر فراوانی :

اگر بخواهیم تغییرات متغیر را بهتر نشان دهیم از نمودار چند بر فراوانی استفاده میکنیم . این نمودار برای داده های کمی پیوسته مناسب است برای رسم آن نیاز به مرکز دسته فروانی دسته است نقاط (xi,fi) را در صفحه محورهای مختصات بدست می آوریم سپس نقاط را به هم وصل میکنیم مرکز دسته از دسته ا ول وهمچنین مرکز دسته بعد از دسته آخر را روی محور x ها را پیدا میکنیم که مرکز فرض نام دارد سپس نقاط ابتدا وانتهای نمودار را بر این مراکز فرضی وصل می کنیم .





« نتیجه گیری نهایی »



در نهایت به این موضوع پی بردیم که اکثر دانش آموزان تقریبا برنامه معین دارند .

اکثر دانش آموزان مطالعه آزاد دارند و تفریح وبازی اکثر دانش آموزن هم سر جای خویش باقی میماند .

واکثر دانش آموزان در طول روز 3-4 ساعت مطالعه دارند ( درسی)

وموضوع مهم این که دانش آموزانی که موفقیت بیشتری دارند استراحت خویش در روز حداقل در3-2 ساعت را رها نکرده اند وخواب را برهرکاری مقم دانسته اند . ودر نهایت بیشتر بچه ها از وقتی که برای درس خواندن دارند راضی نیستند .

از بین 26 دانش آموز 15 نفر ناراضی اند و10 نفر راضی هستند .

وحتما این 10 نفر برنامه صحیح ودرستی داشته اند .

ودانش آموزانی که دارای سرگرمی بیشتری هستند واز امکانات رفاهی بیشتری استفاده میکنند مانند ( کامپیوتر و...) وقت کمتری صرف درس خواندن میکنند البته این موضوع درمرد همه صادق نیست .


طرح آماری بررسی وضعیت ازدواج و طلا‌ق در کشور

طرح آماری بررسی وضعیت ازدواج و طلا‌ق در کشور در 15 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی آمار
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 323 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 15
طرح آماری بررسی وضعیت ازدواج و طلا‌ق در کشور

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

پروژه آماری بررسی وضعیت ازدواج و طلا‌ق در کشور در 15 صفحه ورد قابل ویرایش


بررسی وضعیت ازدواج و طلا‌ق در کشور طی سال‌های 1386-1375

اشاره: یکی از مهم‌ترین منابع آمارهای جمعیتی، داده‌های ثبت احوال کشور است که هر ساله در مورد چهار واقعه تولد، مرگ، ازدواج و طلا‌ق جمع‌آوری می‌شود. آنچه در مورد این آمارها باید مورد توجه قرار گیرد کیفیت اطلا‌عات جمع‌آوری شده است. دسترسی به ثبت دقیق وقایع جمعیتی جمعیت‌شناسان را در تجزیه و تحلیل دقیق‌تر وقایع جمعیتی یاری خواهد رساند و شاخص‌های دقیق‌تری در ارتباط با این وقایع در اختیار جمعیت‌شناسان و سایر محققان برای انجام مطالعات و تحقیقات مرتبط در اختیار قرار خواهد داد. دسترسی به ثبت دقیق اطلا‌عات جمعیتی یکی از اهداف توسعه‌ای هر کشوری است و کشور جمهوری اسلا‌می‌ایران در سال‌های اخیر در ارتباط با ثبت وقایع حیاتی چهارگانه به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافته است. پوشش ثبت آمار موالید کشور در سال‌های اخیر بهبود قابل توجهی داشته و با توجه به اینکه پوشش ثبت موالید به صد درصد نرسیده اما ثبت این آمارها به سطح قابل قبولی رسیده است. میزان ثبت ازدواج و طلا‌ق نیز با توجه به مشکلا‌تی که وجود دارد از کیفیت قابل قبولی برخوردار است. مسأله مهم در ارتباط با ثبت موالید، ازدواج و طلا‌ق توجه به ثبت موالید برحسب سن مادر و ثبت ازدواج و طلا‌ق بر حسب سن است که ثبت این آمارها با کیفیت مناسب کمک‌های زیادی برای انجام تحقیقات جمعیتی و دستیابی به شاخص‌های مناسب در این مورد خواهد داشت. در این گزارش وضعیت و تحولا‌ت ازدواج و طلا‌ق با استفاده از آمارهای ثبت احوال کشور و اطلا‌عات سرشماری سال 1385 مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.



ازدواج و زناشویی به تغییر وضع فرد از حالت هرگز ازدواج نکرده به حالت ازدواج کرده اطلا‌ق می‌شود. افرادی که بعد از ازدواج حالا‌ت دیگری مانند بیوه بودن (بر اثر فوت همسر یا طلا‌ق) پیدا می‌کنند نیز از نظر آمارهای جمعیتی ازدواج کرده محسوب می‌شوند.در جمعیت‌شناسی، ازدواج در واقع اقدام دو فرد برای تشکیل یک کانون خانوادگی بوده که این اقدام ممکن است به یکی از صور قانونی، شرعی، عرفی یا به گونه‌ای که جامعه آن را می‌پذیرد، مصداق یابد. ازدواج یک پدیده اجتماعی مورد مطالعه در جمعیت‌شناسی است که تحت تأثیر ارزش‌های برتر اجتماعی قرار دارد و در اثر آن شکل و انواع خاصی پیدا می‌کند. تغییر وضع فرد از حالت هرگز ازدواج نکرده به حالت ازدواج کرده را ازدواج بار اول می‌گویند و شاخص‌ها و سنجه‌های مربوط به ازدواج را براساس آن محاسبه می‌کنند.

انحلا‌ل ازدواج دارای پیامدهای متعددی ازجمله پیامدهای جمعیتی، اقتصادی و اجتماعی است که این پیامدها نقطه مقابل پیامدهای ازدواج هستند. در تعریف علمی، طلا‌ق به معنی خروج فرد از جامعه دارندگان همسر است. بنابراین طلا‌ق برای تقلیل جامعه در معرض رویداد باروری عمل می‌کند. در ارتباط با تعریف طلا‌ق می‌توان گفت که طلا‌ق عبارت است از انحلا‌ل نهایی و قانونی یک ازدواج و جدایی زن و شوهر براساس حکم دادگاه که به هر دوی آنها حق قانونی یا مذهبی ازدواج مجدد را براساس قوانین هر کشور می‌دهد.

ازدواج و طلا‌ق از رویدادهای مهم حیاتی‌اند که در آنها بر خلا‌ف رویدادهایی مانند تولد و مرگ، طرفین در محدوده‌های قانونی و محدوده‌های دیگری که در عمل به آنها اضافه می‌شود حق انتخاب و تصمیم‌گیری دارند. آمارهای ازدواج و طلا‌ق و نسبت‌های مربوط به آنها متأثر از وضعیت اقتصادی، اشتغال و بیکاری، امنیت شغلی، سنت‌ها، جرایم و ... است که همه آنها با یکدیگر در ارتباط هستند و تغییرات عوامل بیان‌شده آمارهای ازدواج و طلا‌ق و نسبت‌های آنها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. اغلب کشورها به روش‌ها و درجه‌های مختلفی وضعیت زناشویی را ثبت می‌کنند و نسبت ازدواج‌های ثبت شده در کشورهای مختلف، متفاوت و با الزام‌های قانونی و مذهبی در ارتباط است.

ثبت رویدادهای ازدواج و طلا‌ق با مسایل و مشکلا‌ت



ثبت رویدادهای ازدواج و طلا‌ق با مسایل و مشکلا‌ت متعددی مواجه است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- کماکان بخشی از ازدواج‌ها که به طور شرعی صورت می‌گیرد به اداره‌های ثبت احوال گزارش نمی‌شود.



عمومیت ازدواج

گاهی برای بررسی وضعیت ازدواج از شاخصی به نام عمومیت ازدواج استفاده می‌شود. عمومیت ازدواج از تقسیم تعداد کل جمعیت ازدواج کرده بر تعداد جمعیت 15 ساله و بیشتر در یک سال تقویمی ضربدر 100محاسبه می‌شود و نشان می‌دهد که در یک سال مشخص چند درصد جمعیت مورد مطالعه ازدواج کرده هستند اما با توجه به اینکه بخشی از جمعیت 10 تا 15 ساله کشور نیز ازدواج کرده هستند این شاخص برای جمعیت 10 ساله و بیشتر محاسبه شده است. جدول شماره 3 تحولا‌ت عمومیت ازدواج به تفکیک سال و منطقه محل سکونت کشور را نشان می‌دهد. عمومیت ازدواج کل کشور در سال 1345، 63 در صد بوده و طی سال‌های 1345 تا1375 روند کاهشی داشته است و به رقم 53 درصد رسیده است اما طی سال‌های 1375 تا 1385 دوباره افزایش یافته و به رقم 60 درصد رسیده است. این عدد نشان می‌دهد که 60 درصد جمعیت 10 ساله و بالا‌تر کشور ازدواج کرده، هستند. عمومیت ازدواج مناطق شهری و روستایی کشور نیز به ترتیب از 61 و 67 درصد در سال 1345 به 54 و 51 درصد در سال1375 و 61 و 58 درصد در سال 1385 رسیده است. عوامل مختلفی از جمله سن ازدواج، ساختار سنی و نسبت جمعیت هرگز ازدواج نکرده، باعث افزایش یا کاهش عمومیت ازدواج در جامعه می‌شود و تحولا‌ت عمومیت ازدواج در 40 سال گذشته مؤید این امر است.

میانگین سن در نخستین ازدواج1

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های تحلیل وضعیت ازدواج که نشان‌دهنده سیمای کلی وضع ازدواج در جامعه است، میانگین سن در نخستین ازدواج است. در جوامع مختلف و در سطح بین‌المللی هم‌زمان با توسعه جامعه میانگین سن در نخستین ازدواج نیز افزایش می‌یابد و هم‌زمان با این افزایش فاصله سنی میانگین سن در نخستین ازدواج بین مردان و زنان نیز کاهش می‌یابد. ازدواج در واقع به معنی ورود زوجین به دوران فرزند آوری تلقی می‌شود و یکی از عوامل تأثیرگذار بر میزان و سطح باروری جوامع، میانگین سنی زوجین هنگام ازدواج است و ازدواج زود هنگام به معنی آغاز دوران فرزندآوری در سنین پایین و جوانی است. میانگین سن در نخستین ازدواج متأثر از سطح توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه است و جوامع دارای سطح توسعه متفاوت دارای میانگین سن در نخستین ازدواج متفاوتی نیز هستند. میانگین سن در اولین ازدواج در مناطق توسعه یافته در سال 2000 برای مردان 9/27 سال و برای زنان 2/25 سال و در مناطق کمتر توسعه‌یافته برای مردان 9/24 و برای زنان 4/21 سال بوده است. در اروپا و آمریکای شمالی این شاخص برای دو جنس 29 سال و در آسیا برای مردان از 22 سال در نپال تا 30 سال در هنگ‌کنگ و برای زنان از 18 سال در افغانستان و بنگلا‌دش تا 27 سال در ژاپن در نوسان بوده است. مشاهده می‌شود که میانگین سن در نخستین ازدواج در مناطق و کشورهای توسعه‌یافته‌ بالا‌تر از کشورهای کمتر توسعه‌یافته و درحال توسعه است.


طرح آماری بررسی نمرات یک دانش آموز

طرح آماری بررسی نمرات یک دانش آموز در 10 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی آمار
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 11 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 10
طرح آماری بررسی نمرات یک دانش آموز

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

پروژه آماری بررسی نمرات یک دانش آموز در 10 صفحه ورد قابل ویرایش



موضوع مورد مطالعه: بررسی نمرات یک دانش آموز



داده ها:

17-11-14-5/11-15-20-1-17-9-18-5/8-5/4-5-9-8-5/12

12-11-5/2-9-6-7-19-17-3-1-5/1-7-19-12-11-7-3-0-14 13-11-18-19

کمترین داده - بیشترین داده = دامنه تغییرات
R = 20 - 0 = 20

C =4 فاصله طبقات 20 / 4 = 5طبقه یا دسته

جدول توزیع فراوانی: 1-حدود دسته 2-خط و نشان 3-فراوانی مطلق

حدود دسته: فاصله بین دو کران بالا و پایین را نشان می دهد.

خط و نشان: میزان فراوانی را با خط نشان می دهد.

فراوانی مطلق:‌ میزان فراوانی را با عدد نشان می دهد.

مراکز دسته: کران بالا به اضافه کران پایین تقسیم بر2را مرکز دسته می گویند.

فراوانی نسبی: فراوانی مطلق بر روی مجموع آنها را فراوانی نسبی می گویند.

درصد نسبی: فراوانی نسبی ضرب در100را درصد نسبی می گویند.



نمودار چند بر فراوانی:

برای رسم نمودار چند بر فراوانی اگر به صورت جدول توزیع فراوانی داده باشند، ابتدا مراکز دسته ها را پیدا می کنیم.هر مرکز با فراوانی اش نقطه ای است در صفحه مختصات.تمامی نقاط را یافته سپس بوسیله خط آنها را به هم وصل می کنیم.

چون نمودار چند بر فراوانی باید از دو طرف بسته باشد، بنابراین اولین مرکز را دز نظر گرفته، با توجه به فاصله مراکز یک مرکز قبل از آن را اختیار می کنیم. همچنین آخرین مرکز را در نظر گرفته و یک مرکز بعد از آن با توجه به فاصله مراکز، مرکز بعدی را پیدا می کنیم. ابتدا و انتهای نمودار را به این مراکز پیدا شده بوسیله نقطه چین وصل می کنیم، به این دلیل که متعلق به منحنی نیست، پس با نقطه چین نشان می دهیم.



نمودار دایره ای:

الف)به روش درصدی:

اگر جمع فراونی مطلق عددی باشد که به100ساده شود، بهتر است از روش درصدی استفاده شود. در این روش ابتدا درصد فراوانی نسبی در تمام موارد حساب شده و یک دایره رسم می کنیم. می دانیم که یک دایره صد در صد است. اگر چهار قسمت شود، هر قسمت25درصد باشد، بنابراین درصد فراوانی های نسبی را حدودا روی این دایره جدا می کنیم.


طرح آماری بررسی عوامل مؤثر بر گرایش زوجین به طلاق با نگاهی به آمارهای طلاق در ایران

طرح آماری بررسی عوامل مؤثر بر گرایش زوجین به طلاق با نگاهی به آمارهای طلاق در ایران در 44 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی آمار
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 108 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 44
طرح آماری بررسی عوامل مؤثر بر گرایش زوجین به طلاق با نگاهی به آمارهای طلاق در ایران

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

پروژه آماری بررسی عوامل مؤثر بر گرایش زوجین به طلاق با نگاهی به آمارهای طلاق در ایران در 44 صفحه ورد قابل ویرایش

چکیده

یکی از موضوعاتی که در چند سال اخیر ذهن اکثر اندیشمندان و حتی عموم را به خود مشغول کرده است مسأله طلاق می باشد. در حال حاضر این پدیده در ایران به شکل یک مسأله و معضل اجتماعی ،مشکلات زیادی را برای افراد و خانواده های در معرض طلاق به وجود آورده است .هدف این مقاله بررسی عوامل مؤثر بر گرایش زوجین به طلاق (مطالعه موردی شهرستان داراب)می باشد. چارچوب نظری این پژوهش با توجه به تحقیقات پیشین و مطالعاتی که در این زمینه انجام گرفته است، ترکیبی از نظریه هــای جامعه شـــناسی خانواده و انحرافات اجتماعی می باشد که از نظریه های مبادله، توسعه خانواده، نظام ها، نقش ها و نظریه شبکه ای در قسمت نظریه های جامعه شناسی خانواده و از نظریه های دورکیم و مرتن در قسمت انحرافات اجتماعی استفاده شده است. روش تحقیق مورد استفاده روش پیمایشی می باشد. و تکنیک و ابزار مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه همراه با مصاحبه حضوری بوده است.

در این تحقیق اطلاعات مورد نظر از کل افرادی که در شش ماهه دوم سال 1380 طلاق داده یا به دادگستری مراجعه کرده و دادخواست طلاق داده بودند جمع آوری شد که کل این افراد 150نفر می باشند که 115 نفر از آنها زن و 35 نفر دیگر مرد می باشند.متغیر وابسته تحقیق میزان گرایش به طلاق مباشدکه به صورت یک طیف در پرسشنامه آمده است. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد که ابتدا در قسمت آمار توصیفی ، ویژگیهای جمعیتی ،اقتصادی و اجتماعی پاسخگویان توصیف وتشریح شده است و در قسمت آمار استنباطی با توجه به سطح اندازه گیری متغیرهای مستقل که 20 متغیر می باشد از رگرسیون دو متغیره، چند متغیره، تحلیل واریانس، آزمون تی(‏(T– test و آزمون اف test)- F ) استفاده شده است. نتایج بدست آمده از تحقیق نشان می دهند که :

در تحلیل رگرسیون دو متغیره، متغیرهای اختلاف تحصیلی زوجین، اختلاف سن زوجین، تحصیلات زن و سن ازدواج زن با گرایش به طلاق زنان رابطه معنادار و مستقیمی دارند و متغیرهای میزان شناخت همسر قبل از ازدواج، مدت زندگی مشترک، تعداد فرزندان و مدت شناخت همسر قبل از ازدواج با گرایش به طلاق زنان رابطه معنادار و معکوس دارند.

همچنین متغیرهای مدت شناخت و میزان شناخت همسر قبل از ازدواج با گرایش مردان به طلاق رابطه معنادار ومعکوس دارند. در بررسی تفاوت میانگین ها، تفاوت معناداری بین میانگین گرایش به طلاق زنان بر حسب، رابطه خویشاوندی با همسر، محل تولد زن، چند زنی بودن همسر ، علت اصلی طلاق و شیوه آشنایی دیده می شود.و برای مردان فقط رابطه خویشاوندی معنادار می باشد..

در تحلیل رگرسیون چند متغیره، در معادله پیش بینی گرایش به طلاق زنان متغیرهای مدت شناخت، اختلاف سن و مدت زندگی مشترک توانستند 64 درصد از واریانس متغیر وابسته را پیش بینی کنند و در معادله پیش بینی گرایش به طلاق مردان سه متغیر مدت شناخت، اختلاف سن و تعداد فرزندان توانستند 77 درصد از تغییرات را پیش بینی کنند.




مقدمه

خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی، پایه و اساس ساخت اجتماع محسوب می شودخانواده شالوده هر جامعه متمدن است (مور، 1376: 29).

در واقع خانواده نهادی است که به اعضای خود احساس آرامش و امنیت می دهد و طی قرن های متمادی به عنوان پایدارترین و مؤثرترین وسیله حفظ ویژگیهای فرهنگی و عامل انتقال آنها به نسلهای بعدی بوده است. از همین روست که تشکیل خانواده در همه ادیان بویژه دین مقدس اسلام از اهمیت والایی برخوردار است و از آن بعنوان کانون آسایش و آرامش نام برده شده است (ولی زاده، 1378: 20).

به طور کلی خانواده به وسیله یک رابطه قــانونی بین زن ومرد که ازدواج نام دارد شــــکل می گیرد،اما این رابطه قانونی به سه شکل ممکن است از هم گسیخته شود که عبارتند از :

1- فسخ ازدواج؛

2- مرگ یکی از زوجین؛

3- انحلال خانواده و از بین رفتن پیوند زناشوئی بوسیله طلاق زوجین؛ (Shryock,1975:333).

از آنجایی که فسخ ازدواج با دلایل مشخص می باشد و مرگ افراد هم یک امر طبیعی است این دو مورد هر چند باعث بروز مشکلاتی در خانواده می شوند ولی طلاق به دلیل خصوصیاتی که داردبیشتر ذهن خانواده ها و اندیشمندانرا به خود جلب کرده است.

" طلاق در لغت جدا شدن زن از مرد، رها شدن از قید نکاح و رهائی از زناشوئی استَ (عمید، 1369: 894).

همچنین طلاق را آخرین راه انحلال قانونی ازدواج می دانند که شوهر و زن بوسیلة حکم قانونی از هم جدا می شوند(Shryock,1975:333).

از آنجا که یکی از عوامل مهم از هم گیسختگی مهمترین نهاد اجتماعی و اساس جامعه یعنی خانواده، طلاق می باشد، بررسی طلاق و بویژه عواملی که منجر به این امر می شوند خود به خود ضرورت پیدا می کند. همچنین بررسی عواملی که باعث گرایش زوجین به طلاق می شود بخاطر پیامدهایی که در پی دارد بیشتر حائز اهمیت است. بنابراین اهمیت موضوع طلاق را با در نظر گرفتن عواقب و آسیبهای آن می توان مطرح کرد، آسیبهای طلاق می تواند به صورت اعتیاد، بزهکاری، جرم و جنایت، خودکشی و… باشد(دانش، 1370: 32).

تحقیقات پیشین

مطالعه درباره طلاق در طی چند دهة اخیر محققین زیادی را به خود مشغول داشته است. این مطالعات نه تنها بوسیله جامعه شناسان بلکه بوسیله حقوقدانان، قضات، مددکاران اجتماعی، روان درمان ها، پزشکان و سایرین صورت گرفته است((Good,1965:3. از آنجا که علم خاصیت انباشتی دارد، تحقیقات پیشین در زمینه موضوع مورد نظر می تواند منبع با ارزش در هدایت تحقیق و معرفی نظریه هایی برای آزمون و تفسیرهای احتمالی از مشاهدات باشند (دواس، 1376 : 33).

در این قسمت از مقاله به بررسی تعدادی از تحقیقاتی که در مورد طلاق در داخل و خارج از ایران نگاشته شده اند می پردازیم.

تحقیقات نشان داده اند که آمار طلاق در روستاها بسیار پائین تر از شهرها می باشد و علت اصلی آن را می توان پایبند بودن روستائیان به ارزشها، سنت ها، اعتقادات مذهبی، توقعات کم و… دانست، در حالیکه در شهر مسأله صنعتی شدن، جامعه مصرفی، توقعات بیجا و عدم پایبندی به ارزشها و سنتها و… از عوامل مهم افزایش درصد ستیز خانوادگی و طلاق می باشد(فرجاد، 1372: 65).

مساواتی آذر تحقیقی را تحت عنوان " خانواده های مهاجر روستایی و زمینه های طلاق" انجام داده است که ایشان با استفاده از داده های موجود در زمینه طلاق و همچنین اطلاعات موجود در کلانتری های شهر تبریز به بررسی مسأله طلاق پرداخته است. ایشان بعد از تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که جمع آوری کرده بود به نتایج زیر دست یافت.

طلاق و اختلافات خشونت آمیز زوجین در مناطق شهری بیش از مناطق روستایی است؛ اما ایشان این مسأله را با توجه به مناطق مختلف تفکیک می کند و آنرا به شرایط اجتماعی و اقتصادی ساکنین این مناطق ربط می دهد و محله ها را مورد بررسی قرار می دهد و در کل در می یابد که مناطقی که رفتارهای خشونت آمیز در آنها بیشتر گزارش شده اکثراً مهاجرنشین بوده اند تا بومی، و علل این را توجیه می کند و بیان می کند که این رفتارها به دلایل زیر می باشند:

در شهر قسمت مهمی از وظایف خانواده به گروهها و سازمانهای اجتماعی دیگر واگذار شده و کوشش و کشش افراد ازدرون خانه به بیرون معطوف گردیده است، پس عجیب نیست که خانواده شهری استحکام و دوام خانواده روستایی و قدیم را ندارد و این ناهنجاریها که از فرد گرایی، خودسری و خودکامگی ناشی می شود در شهر رایج تر است و احساس تنهایی و بی کسی بیش از اندازه در شهر قوت می گیرد و رفتارهای انحرافی چون خودکشی و طلاق را دامن می زند (مساواتی آذر، 1375).

تحقیقی با عنوان “ پیوستگی ها و پیامدهای طلاق در شهری از ایران” توسط آقاجانیان و مقدس در سال 1987 در شهر شیراز انجام گرفت.



چارچوب نظری تحقیق

بطور کلی نظریه های پرداخته شده در ارتباط با طلاق به دو دسته کلی تقسیم می شوند، دسته اول نظریاتی که در مورد خانواده می باشند که همان نظریات جامعه شناسی خانواده هستند و دیگری نظریه هایی که در ارتباط با آسیب شناسی اجتماعی به رشته تحریر درآمده اند.

نظریاتی که درارتباط باجامعه شناسی خانواده می باشند شامل نظریات مبادله، توسعه خانواده، شبکه ای، نظام ها و نقش ها می شود و نظریات آسیب شناسی اجتماعی شامل نظریات آنومی دورکیم و مرتن می شود .در چارچوب نظری این تحقیق از نظریه هایی جامعه شناسی خانواده، متغیرهایی ؛ مثل: منزلت شغلی زن و مرد، سطح تحصیلات زن و مرد، درآمد و ناتوانی جنسی و عقیم بودن زن یا مرد را از نظریه مبادله ( نظریه منابع ارزشمند) گرفته شده است. از نظریه نقش ها، شیوه انتخاب همسر ( مشارکت زن درانتخاب همسر)، فرمانبردار بودن یا تحت سلطه بودن زن و میزان شناخت از همسر اخذ شده است. و همچین از نظریه شبکه ای متغیرهای دخالت والدین زوجین، خویشاوندان می توان و همسایگان در امور خانواده و تصمیم گیری های زوجین گرفته شده است. اما از نظریه آسیب شناسی اجتماعی دورکیم و مرتن متغیرهایی که به ساخت اجتماعی مربوط هستند مانند محل سکونت زن و شوهر یعنی روستایی یا شهری بودن آنها، مصرف مواد مخدر توسط یکی یا هر دوی زوجین گرفته شده است. همچنین از متغیرهای جمعیت شناختی مانند سن زن در ابتدای ازدواج، همچین سن مرد، مدت ازدواج و تعداد فرزندان و غیره استفاده شده است.
متغیرهای جمعیتی

سن ازدواج زوجین : منظور از سن ازدواج تعداد سالهای کاملی است که هرکدام از زوجین یعنی زن ومرد در هنگام ازدواج داشته اند.

اختلاف سن زوجین: تفاضل بین سن مرد و زن می باشد که دراینجا سن زن را از سن مرد کم کرده و اختلاف را بدست آورده ایم.

تعداد فرزندان : منظور تعداد فرزندان زنده زوجین می باشد.

محل زندگی زوجین: منظور روستایی یا شهری بودن زن ومرد می باشد.

جنس: منظور مرد یا زن بودن پاسخگو می باشد

مدت زندگی مشترک: منظور از مدت زندگی مشترک تعداد سالهایی است که زوجین با هم و زیر یک سقف زندگی کرده اند.

متغیرهای اقتصادی - اجتماعی

وضعیت اشتغال: منظور فعالیتی است که فرد انجام می دهد که می تواند به دو دسته شاغل و غیرشاغل تقسیم شود. شاغل به کسی گفته می شود که فعالیتی انجام می دهد و از آن درآمدی کسب می کند و غیر شاغل کسی است که فعالیتی نداشته باشد و درآمدی هم کسب نکند. و اما اگر شاغل باشد خود می تواند شغل های مختلفی داشته باشد.

میزان تحصیلات: منظور تعداد سال هایی است که فرد درس خوانده یا اینکه چندکلاس سواد دارد که بعد می توانیم آن را گروه بندی کنیم.

درآمد: مقدار پولی است که ماهیانه در ازای ارائه خدمات وکار دریافت می شود.

شیوه آشنائی زوجین: منظور این است که زوجین قبل از ازدواج چگونه با همدیگر آشنا شده اند تا این که زمینه ازدواج آنها فراهم شده، که به چند دسته می توان تقسیم کرد: فامیل بودن زوجین، همشهری و هم محلی بودن آنها، معرفی به وسیله والدین یاخانواده، معرفی بوسیله دوستان و اقوام و….

نوع ازدواج زوجین : منظور این است که ازدواج زوجین اختیاری بوده یا اجباری و چه کسی تصمیم نهایی را در ارتباط با ازدواج زن و شوهر گرفته است آیا خود طرفین تصمیم گیری کرده اند یا والدین آنها یا افراد دیگر مثل اقوام، دوستان، همسایگان و… .

دخالت دیگران در امور زندگی زوجین: منظور این است که تا چه حد دیگران از قبیل والدین زوجین و خانواده آنها و همچنین اقوام و دوستان و افراد دیگر درتصمیم گیری های مهم زندگی زن و شوهر مؤثر بوده اند.

اختلاف تحصیلی زوجین: منظور از اختلاف تحصیلی تفاوت یا اختلاف بین تحصیلات زن و شوهر می باشد که در این تحقیق اختلاف ها به صورت قدر مطلق در نظر گرفته شده است.

مدت شناخت همسر قبل از ازدواج: منظور مدت زمانی است که زن یا شوهر قبل از ازدواج همسر خود را می شناخته است.

میزان شناخت همسر: منظور میزان شناخت زن یا شوهر از همسر قبل از ازدواج می باشد که این متغیر بوسیلة چند گویه که در پرسشنامه گنجانده شده است، اندازه گیری گردیده است.

علت اصلی طلاق: منظور محوری ترین یا اصلی ترین دلیلی است که پاسخگو برای مراجعه به دادگستری و دادخواست طلاق ارائه داده است.

رابطه خویشاوندی: منظور داشتن نسبت فامیلی بین زوجین می باشد.

چند زنی: منظور از چند زنی، اینست که یک مرد همزمان بیش از یک همسر داشته باشد.


طرح آماری بررسی علل افت تحصیلی دانش آموزان در مقطع تحصیلی متوسطه

طرح آماری بررسی علل افت تحصیلی دانش آموزان در مقطع تحصیلی متوسطه در 26 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی آمار
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 485 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 26
طرح آماری بررسی علل افت تحصیلی دانش آموزان در مقطع تحصیلی متوسطه

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

پروژه آماری بررسی علل افت تحصیلی دانش آموزان در مقطع تحصیلی متوسطه در 26 صفحه ورد قابل ویرایش


فـهـرسـت

پیش گفتار

سنجش در عمل

سنجش موضوع درسی

خودسنجی

ساختار

خوداصلاحی

رشد فردی و اجتماعی و رفتار

بالاترین آرزویی که برای فرزندان خود دارید چیست؟

والدین

عملکرد دانش آموز در مقابل اصول و هدف های سنجش

روش های مطالعه

پشتکار و تلاش

توصیه های سودمند

نگاه مثبت و سازنده به امتحان

اصول مطالعه و فراگیری بهتر

روش استفاده بهتر از کلاسها

موانع تمرکز

روش مطالعه ی عمیق درسی

پیشگفتار

همان طور که می دانیم با وارد شدن به مقطع تحصیلی دبیرستان بچه ها با افت تحصیلی شدیدی روبرو می شوند که ما می خواهیم در این مورد توضیحات کوتاهی دهیم تا مشاوران عزیز مدرسه بتوانند کمک دانش آموزان کنند تا این افت تحصیلی دیگر ایجاد نشود. با وارد شدن به مقطع تحصیلی دبیرستان ما یک سال رشد کرده در دوران نوجوانی هستیم، غرور خواصی همه را در بر می گیرد و مسائل و مشکلات فسادی که باعث مشغول شدن فکر بچه ها می شود از یک طرف و وجود کتابهای درسی جدید از طرف دیگر فکر بچه ها را مشغول می کند. سخت گیری معلم ها باعث می شود که بچه ها از درس زده بشوند و دیگر علاقه ای به مدرسه نداشته باشند و از طرف دیگر فشار خانواده ها برای اینکه بچه هایشان در آینده شغل مناسبی داشته باشند و آنها را با نام دکتر و مهندس صدا کنند باعث می شود که فشار بیش از حد والدین به دانش آموزان آنها را از درس فراری دهند و علاقه ای به خواندن درس نداشته باشند، حال امیدواریم از این مطالبی که من و دوست عزیزم تهیه کرده ایم خوشتان بیاید و علاقه ای به درس پیدا کنید که دیگر این مشاوران عزیز برای افت تحصیلی شما نگران نباشند.



سنجش در عمل :

پاسخ به این سؤال که سنجش به یادگیری دانش آموز منجر می شود یا نه، تا حد زیادی به چگونگی اجرای آن در مدرسه ها و کلاس های درس بستگی دارد. شیوه هایی که از لحاظ نظری یکسان هستند، در عمل ممکن است کاملاً با هم متفاوت باشند. سن و پیشینه ی دانش آموزان، موضوع تدریس شده، باور داشت ها و شیوه ی کاری مورد علاقه ی معلم،
هدف ها و کاربردهای متفاوت سنجش، و محدودیت در زمان، فضا یا منابع، همگی
می توانند بر کاری که انجام می شود، اثر زیادی داشته باشد.

سن دانش آموزان کلاس به تنهایی می تواند یکی از عوامل مهم تعیین کننده خط مشی و شیوه ی کار باشد. آنچه که برای کودکان 11 ساله مطلوب یا امکان پذیر است، ممکن است با آنچه که برای کودکان 15 ساله مناسب است، کاملاً متفاوت باشد. اگرچه دانش آموزان خردسال هم می توانند، برای قضاوت درباره ی پیشرفت خودشان مسئولیت پذیری را آغاز کنند، این امر برای دانش آموزان جوان باید به صورت موضوعی عادی درآید، زیرا آن ها، زمانی که وارد زندگی بزرگسالی می شوند، ناگزیرند پیشرفت خود را به طور روزانه مورد ارزیابی و نظارت قرار دهند. در این بخش، سنجش را در موضوع ها و موقعیت های گوناگون، مورد بحث قرار می دهیم، از جمله مواردی که کار عملی مورد سنجش قرار گرفته است و هم چنین موضوع بسیار مهم خودسنجی که دانش آموزان را قادر می سازد تا کارهای خود را ارزیابی کنند.

سنجش موضوع درسی

پوشش دادن به تمام موضوع های درسی و میان درسی یک مدرسه در چنین کتابی امکان پذیر نیست، بنابراین، برای نشان دادن جنبه های مشترک و مطالب خاص در زمینه های گوناگون، تنها می توان به طور خلاصه، یک یا دو مسئله را در تعدادی از موضوع های درسی مورد توجه قرار داد.



خودسنجی

یکی از مهم ترین ویژگی های مجموعه کتاب های تدریس موفقیت آمیز، تأکید بر مشارکت دادن فراگیران است، چون تدریس و سنجش، نباید تنها چیزی باشند که معلمان برای دانش آموزان خود انجام می دهند. کنار گذاشتن افراد از پذیرش بخشی از مسئولیت های یادگیری خود، هر گونه حس مالکیتی را که ممکن است در آن ها وجود داشته باشد از بین برده و می تواند به از خود بیگانگی منجر شود. ارزیابی کردن کارهای خود ممکن است برای دانش آموزان، به ویژه دانش آموزان خردسال، دشوار باشد، اما این امر نمی تواند دلیلی برای خودداری از خودسنجی باشد. آنچه که گاهی اوقات «خودرویارویی» گفته می شود،
می تواند روی فراگیرانی تأثیرهای متفاوتی داشته باشد. این کار، برای بعضی از دانش آموزان می تواند بسیار روشنگر باشد، آن ها را در یادگیری شریک سازد، و باعث شود که از عملکرد خود احساس غرور کنند. آن ها ممکن است احساس کنند که بر صندلی راننده نشسته اند، و نوعی خودمختاری را کسب می کنند که بزرگسالان رشد یافته با دستیابی به آن، قادرند کارهایی را که انجام می دهند مرور کنند و در مورد چگونگی بهسازی آن ها به داوری بنشینند. برای بعضی دیگر از دانش آموزان خودسنجی می تواند تضعیف کننده باشد، و با ایجاد حصار دفاعی در اطراف آنان، احساس شکست را به آن ها انتقال می دهد؛ بسیاری دیگر نیز ممکن است به چرب زبانی روی بیاورند. برخی از افراد می توانند در مورد خود بسیار سخت گیر باشند، و در این فرایند، اعتماد به نفس خود را از بین ببرند، اگر خود ارزشیابی، به منظور تأثیر مثبت بر یادگیری انجام شود، باید معرفی، اجرا و نظارت بر آن به شیوه ای ظریف و خردمندانه انجام گیرد. خودسنجی شکل های مختلفی دارد، و متناسب کردن آن با سن و پیشینه ی دانش آموزان، مستلزم تنوع بخشیدن به آن هاست. گاهی اوقات دانش آموزان خردسال از شکل صورت های خندانی که نشانگر میزان متفاوت رضایت یا نارضایتی آن ها از کاری است که انجام داده اند، لذت می برند.

من این کار را خیلی خوب انجام دادم.

این خوب است (در حد معیارهای همیشگی من است.)

من این کار را به آن خوبی که می توانستم، انجام ندادم.

دانش آموزان سال های بالاتر ممکن است این شکل ها را وسیله ی بچه گانه ای بدانند، اما خردسالان، اغلب خوشحال می شوند که از این روش برای سنجش رفتار خود در کلاس، نگرش نسبت به موضوع ها یا مسائل (من با ... موافقم / مخالفم، من دوست دارم / دوست ندارم ...) ، تلاش کردن (من خیلی سعی کردم / من خیلی سعی نکردم تا ...) ، یا پیشرفت کلی در یک حوزه ی خاصی از مطالعه، استفاده کنند.



ساختار

گرچه دانش آموزان می توانند کارهای خود را براساس ملاک های خویش مورد سنجش قرار دهند، ممکن است لازم باشد که سرنخ هایی نیز برای انجام دادن این کار به آن ها داده شود. درست همان طور که معلمان و آزمونگران بیرونی اغلب برای نمره گذاری به نوعی ملاک مورد توافق نیاز دارند، خیلی از دانش آموزان نیز دارای چنین نیازی هستند. در واقع تدوین ملاک هایی برای سنجش، مشخص کردن چیزی که باید به آن وزن داده شود، تعیین آنچه که بیانگر کار «خوب» ، «درست» ، «تخیلی» و «موفقیت آمیز» است، ضروری بودن درجه های الفبایی (الف، ب و ...) ، نمره های عددی ، یا نظرهای نوشتاری و تأثیر هر یک از این ها بر بینش دانش آموزان، آن ها را قادر می سازد که درباره ی هدف تمرین و ارزشمندی آن، بحث و گفت و گو کنند. در مورد امتحانات عمومی، حتی استفاده از طرح نمره گذاری «رسمی» در تلاش دانش آموزان برای پاسخگویی به سؤال ها، می تواند بینش آفرین تر باشد.





پشتکار و تلاش

دانشجو همانند باغبانی است که قصد دارد زمینی آماده را به گلستانی سرسبز و باغی پر طراوت تبدیل سازد. باغ و گلستانی که در صفا و شادابی کم نظیر و خیره کننده باشد. تا هم خود از آن لذت و بهره ببرد و هم دیگران سود برند. دانش آموز باید مشکلات تحصیل را تحمل و صبر پیشه کند و این سخن دلنشین حافظ شیرازی را همیشه به خاطر داشته باشد:

«صبر و ظفر ، هر دو دوستان قدیمند بر اثر صبر نوبت ظفر آید»

بنابراین باید سستی و تنبلی را کنار گذاشت، زیرا انسان تنبل سرانجام پشیمان خواهد شد و این پشیمانی برای او سودی نخواهد داشت. راه از بین بردن تنبلی این است که برای تحصیل هدفی را در نظر بگیرید و رسیدن به آن را جدّاً بخواهید از این رو امام علی (ع) می فرماید: «با اراده ی محکم به جنگ سستیها بروید». فراموش نکنید تنبلی و بی حوصلگی، سرچشمة تمام کارهای ناپسند است، انسان تنبل، از نعمتها و لذتهای دنیا و آخرت بی بهره خواهد ماند. شما یک خدمتگزار به مردم مخترع، سیاستمدار، اندیشمند و تمامی کسانی که معروف هستند در تاریخ پیدا نمی کنید که با تنبلی و سستی به مرتبه ای بلند رسیده باشد. آنچه شما را در راه رسیدن به هدفها یاری می کند اراده و ایمان به تواناییهاست. مثلاً افرادی که به کلاسهای نقاشی می روند زود مأیوس می شوند و کسانی هم که قصد نوشتن کتاب دارند نا امید می شوند. اما اگر پافشاری و پشتکار به صحنه ی زندگی قدم بگذارد آن وقت پیروزیها یکی پس از دیگری آشکار می شوند. تاریخ بشریت مملو از نمونه های بارز پافشاری در عرصه های گوناگون فرهنگ، هنر، اقتصاد و سیاست است. ادیسون گفته است: «یک درصد نبوغ و الهام، و نود و نه درصد بقیه اش بسته به سرشت انسان است». من هرگز هیچ کار ارزشمندی را تصادفی انجام ندادم و تمامی اختراعات من با کار و تلاش خستگی ناپذیر به دست آمدند. حال برای شما داستانی از استقامت و پشتکار از یکی از دانشمندان اسلامی می گویم که ایشان در سخن خود چنین می گویند: من درس استقامت را از حشره ای به نام «جعرانه» فرا گرفتم ، داستانش این گونه است: روزی در مسجد جامع دمشق در کنار ستون صافی نشسته بودم. حشره ی جعرانه را دیدم که می خواست از روی سنگی صاف بالا رود و بالای ستون در کنار چراغ بنشیند، من از ابتدای شب تا نزدیکیهای صبح در کنار این ستون نشسته بودم و شاهد تلاش و پافشاری شگفت آور این حشره ی کوچک بودم که چگونه سعی می کرد از ستون بالا برود این حشره هفت صد بار از روی زمین تا میانه ی ستون بالا رفت ولی هر بار در بین راه شکست خورده و بر روی زمین می افتاد از تصمیم و اراده ی این حشره فوق العاده در تعجب فرو ماندم. برخاستم، وضو گرفته و نماز گزاردم. وقتی به آن حشره نگاه کردم، دیدم سرانجام به خواسته ی خود رسیده و در کنار آن چراغ نشسته است. وقتی به مشکلی برخورد کردید نهراسید، بلکه در حلّ آن بیندیشید و حتی از دیگران کمک بخواهید و مطمئن باشید، بسیاری از افراد به شما کمک خواهند کرد و شما نیز سرانجام گره را باز خواهید کرد پس استوار باشید و نترسید و به قول شاعر:

«مشکلی نیست که آسان نشود مرد باید که هراسان نشود.»

سعی کنید فرد موفقی را که مشغول انجام کاری است که شما آن را برای خود هدف قرار داده اید، در نظر گرفته و برای گفت و گوی حضوری نزد وی بروید، تا رمز موفقیت وی را بدانید و نکته های آموزنده و تجربیات او را فراگیرید و در فعالیتهای آینده از آنها استفاده کنید. در این گفت و گو، نکته های مهمی درباره ی علل پیروزی او می آموزید تجربیات او را یادداشت کنید و در موارد لازم به کار ببرید. این روش شما را در هر هدفی که در نظر دارید اعم از تحصیلات ورزش، هنر، سخنرانی، تجارت و ... می تواند عملی باشد و به موفقیتهای بزرگ برساند.

توصیه های سودمند

برای بهبود وضعیت جسمانی و روحی شما توصیه هایی بیان می کنیم تا با عمل به آنها به نتایج خوب نایل آیید و کمتر دچار وسوسه های منحرف کننده بشوید و از درس خود عقب بمانید.

1- از هر گونه تحریک مصنوعی نیروی جنسی اجتناب کنید.

2- عادتهای خوب را جایگزین عادات بد کنید.

3- از تنهایی بی مورد و تخیلات نامناسب پرهیز کنید.

4- با دوستان خوب و افراد متدّین معاشرت کنید.

5- حس اعتماد و توانایی و قدرت را به خود تلقین کنید.