دانلود تحقیق- مقاله-پروژه-کارآموزی

مرجع کامل خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

دانلود تحقیق- مقاله-پروژه-کارآموزی

مرجع کامل خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

طرح آماری بررسی سنی جامعه خارج از مدرسه که شما در طی روز با آن هاسر و کار دارید

طرح آماری بررسی سنی جامعه خارج از مدرسه که شما در طی روز با آن هاسر و کار دارید در 8 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی آمار
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 45 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 8
طرح آماری بررسی سنی جامعه خارج از مدرسه که شما در طی روز با آن هاسر و کار دارید

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

پروژه آماری بررسی سنی جامعه خارج از مدرسه که شما در طی روز با آن هاسر و کار دارید در 8 صفحه ورد قابل ویرایش

1-چه میزان به مسافرت علاقه‌مند هستید .



63

متوسط

Si

fi

Fi

نوع پاسخ

90

0

0

0

اصلاً

63

175/0

7

کم

207

90

25/0

10

متوسط

207

575/0

23

زیاد

زیاد

2-علاقه‌مند هستید با چه کسانی مسافرت بروید .



117

تنها

Si

fi

Fi

نوع پاسخ

81

81

225/0

9

تنها

117

325/0

13

با دوستان

162

162

48/0

18

خانواده

خانواده

3-مسافرت به چه قصدی را بیشتر می پسندید .



144

90

زیارتی

Si

fi

Fi

نوع پاسخ

144

4/0

16

سیاحتی

90

25/0

10

زیارتی

72

54

15/0

6

کاری

54

علمی

72

2/0

8

علمی

زیاد


طرح آماری برآورد میزان آب صرفه جویی شده به منظور برنامه ریزی قابل اطمینان در مدیریت تقاضای آب

طرح آماری برآورد میزان آب صرفه جویی شده به منظور برنامه ریزی قابل اطمینان در مدیریت تقاضای آب در 13 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی آمار
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 8 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 13
طرح آماری برآورد میزان آب صرفه جویی شده به منظور برنامه ریزی قابل اطمینان در مدیریت تقاضای آب

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

پروژه آماری برآورد میزان آب صرفه جویی شده به منظور برنامه ریزی قابل اطمینان در مدیریت تقاضای آب در 13 صفحه ورد قابل ویرایش


چکیده:

گسترش شهرنشینی ، افزایش جمعیت،توسعه صنعتی شهرها وبالا رفتن استانداردهای زندگی موجب شده تا مصرف سرانه آب درایران ازروندی روبه رشد برخوردارباشد. ازیکسو کاهش ظرفیت منابع آب موجود به همراه تقاضای افزونتر برای آب وازسوی دیگرنیاز ایجاد منابع تامین آب جدید به سرمایه گذاری بالای اقتصادی، موجب گردیده تاضرورت ذخیره سازی درمصرف آب بیش ازپیش احساس شود. بدین منظور ضروری است تابا برنامه ریزی دقیق وحساب شده درزمینه مدیریت تقاضای آب واعمال روشهای مدیریتی درجهت ارتقاء سطح آگاهی جامعه واستفاده ازفن آوریهایی که منجر به صرف جویی درمصرف آب مورد تقاضا برای مصرف وظرفیت ذخایر آب موجود را فراهم نمود.بطورکلی میزان موفقیت برنامه های مدیریت تقاضای آب دراین زمینه، بستگی به میزان کارائی روشهای ارائه شده درزمینه صرفه جویی درمصرف آب داشته وبراین اساس می بایست با اندازه گیری میزان آب صرفه جویی شده حاصل ازاجرای این روشها،میزان موفقیت برنامه های مدیریت تقاضای آب رادر امر ذخیره سازی آب بررسی نمود. باید توجه داشت که تعیین دقیق مقدارآب صرفه جویی شده به آسانی امکان پذیر نبوده وعواملی نظیر ثابت نبودن مصرف آب درطول شبانه روز، یکسان نبودن آهنگ مصرف آب در بین مشترکین مختلف،تغییرات فصلی وآب وهوایی، نوسانات قیمت آب بهاء ووجود نشتی آب از لوله ها به میزان مصرف آب تاثیرگذار می باشند.

باتوجه به مبانی فوق،هدف ازارائه این مقاله معرفی روشی اصولی وعلمی به منظور برآوردنسبتا" دقیق میزان آب صرفه جویی شده دریک جامعه بوده تا با دسترسی به چنین روشی ضمن آنکه میزان آب مصرفی حاصل از اجرای راهکارهای فنی واجتماعی درزمینه بهینه سازی مصرف آب با میزان آب مصرفی در دوره قبل از اجرای برنامه های مدیریت تقاضای آب مقایسه میشود، میزان کارائی روشهای به کار گرفته شده درزمینه صرفه جویی نیز مشخص گردد. دراین روش ابتدا به چگونگی شرایط انتخاب نمونه های آماری به منظور انجام مطالعات وروشهای موثر درزمینه پایش میزان مصرف آب مشترکین اشاره شده، سپس به چگونگی پردازش داده های جمع آوری شده وبرآورد مقدارآب صرفه جویی شده با استفاده ازروشهای مهندسی، روشهای مقایسه ای آماری ومدلسازی رگرسیونی اشاره میگردد. این روش همچنین به عنوان ابزاری موثر، دربررسی توجیه پذیری اقتصادی طرحهای پیشنهادی صرفه جویی مصرف آب قابل کاربرد بوده وبرنامه های درازمدت درزمینه مدیریت تقاضای آب را ازقابلیت اطمینان بیشتری برخوردار خواهدنمود.

1- مقدمه:

درطول ده سال اخیر، دیدگاههای محققان صنعت آب وفاضلاب دربرنامه ریزیهای بلندمدت تامین آب تفاوتهای زیادی باگذشته نموده است. در دهه های گذشته موضوعاتی نظیر احداث سدهای جدید برروی رودخانه ها، افزایش ظرفیت تصفیه خانه های آب وتوسعه شبکه های آبرسانی ازمحورهای اصلی سیاستگذاری درزمینه برنامه های مدیریت تامین آب به شمار می آمدند. گسترش شهرنشینی وافزایش سریع جمعیت دربسیاری ازکشورهای جهان موجب کاهش سرانه آب دردسترس وپدید آمدن آثار سیاسی، اجتماعی واقتصادی ناشی از بحران کم آبی درسالهای پایانی قرن بیستم وآغاز هزاره جدید گردیده است.

ازسوی دیگرباتوجه به برنامه های تدوین شده درگذشته،ایجاد تاسیسات وسازه های آبی جدید حجم انبوهی ازسرمایه گذاری اقتصادی در درازمدت را می طلبد که این امر موجب هدایت برنامه های تامین آب درجهت اعمال روشهای مدیریت تقاضای آب بعنوان تنها راهکار اصلی ایجاد تعادل میان عرضه وتقاضای آب شده است.

مدیریت تقاضامجموعه ای از روشهاست که هریک ازآنها به ویژگیهای خاص مدیریت تامین آب رسیدگی نموده واقدام لازم ومناسب را بدون ایجاد ظرفیت های بزرگ وجدید انجام می دهد. امروزه راهکارهای نظیر صرفه جویی درمصرف آب. ضرورت استفاده مجدد ازآب درصنایع، بازیافت فاضلابهای شهری، بهره برداری کارآمد ازتاسیسات آب شهری وطراحی الگوی مصرف آب برای مناطق مختلف ازجمله موضوعات موردتوجه درمباحث مدیریت تقاضای آب می باشند. باتوجه به روند روبه رشد مصرف سرانه آب درمقایسه با منابع آب بالقوه سالم دراطراف شهرها، لزوم اعمال مدیریت های مورد نیاز برای صرفه جویی درمصرف آب به منظور استفاده ازمنابع موجود درجهت رفع بحران کم آبی بیش ازپیش احساس میشود. به طورکلی برنامه ریزی درزمینه صرفه جویی آب می بایست براساس دومحور مدیریت وفن آوری انجام پذیرد. ارتقاء سطح آگاهی جامعه وآموزش همگانی درزمینه مصرف بهینه آب ازطریق رسانه های جمعی ومطبوعات، استفاده ازروشها وفن آوری انجام پذیری. ارتقاء سطح آگاهی جامعه وآموزش همگانی درزمینه مصرف بهینه آب ازطریق رسانه های جمعی ومطبوعات، استفاده ازروشها وفن آوریهایی نظیر استفاده ازمخازن کوچک درتوالتها، استفاده ازسردوشهایی باخروجی کم وفشارزیاد درحمام، استفاده ازسرشیرهای پودرکننده آب درمنازل،جلوگیری ازنشتی آب درلوله ها ، بازیافت ومصرف مجددآب درصنایع ازجمله راه حلهای مستقیم وغیرمستقیمی به شمار می آیند که دربرنامه های صرفه جویی آب موردتوجه قرارگرفته اند.(1) اصولا" میزان موفقیت این راه حلهادربرنامه های مدیریت تقاضای آب بستگی به میزان بازدهی وکارائی آنها درعمل باتوجه به شرایط اقلیمی،اقتصادی وفرهنگی حاکم برجامعه داشته وبراین اساس به منظور اعتماد به



ظرفیت ذخایر آب موجود درتامین آب مورد نیاز می بایست میزان آبی که دراثر اجرای برنامه های صرفه جویی ذخیره شده رابا اطمینان قابل قبولی برآورد نمود. ازسوی دیگر این برآورد کارائی روشهای پیشنهادی درزمینه مقوله صرفه جویی را درعمل مشخص نموده وتوجیه پذیری اقتصادی روشهای به کارگرفته شده رانیز معلوم خواهدنمود. براین اساس درادامه به بررسی مراحل روش اصولی وعلمی به منظور برنامه ریزی مطمئن تر درامرتامین آب مورد نیاز جامعه باتوجه به برآوردهای انجام شده ازمیزان صرفه جویی آب وظرفیت ذخایرآب موجود اشاره میشود.

5-2 جمع آوری وپردازش داده ها

برای تعیین مقدارآب مصرفی مشترکین در دوگروه انتخابی بهترین روش، بررسی صورتحساب آب بهای هرمشترک براساس دوره زمانی قرائت کنتور می باشد که بدین منظور بهتر ایت تادوره قرائت کنتورها به صورت ماهانه انجام گیرد. معمولا" دربرآوردهای اولیه به منظور پیش بینی نتایج حاصله ازاعمال روشهای صرفه جویی درگروه تحت پوشش می توان ازروش تشخیص مهندسیاستفاده نمود. دراین روش داده های جمع آوری شده راباپاره ای ازفرضیات ترکیب نموده وبراساس آنهامیزان کاهش درمصرف آب پس ازاعمال روشهای صرفه جویی برآورد میگردد.

بطورمثال چنانچه بعنوان یکی از راهکارهای صرفه جویی ازتوالت هایی بامخازن کوچک درگروه تحت پوشش استفاده شود،به منظور برآوردکاهش مصرف آب بااستفاده ازاین مخازن درمقایسه بامخازن معمولی میتوان ازاین روش استفاده نمود. چنانچه حجم مخازن کوچک را7لیتردرنظربگیریم، بافرض5بارتخلیه مخزن به ازاء هرنفردرروز،روزانه35 لیتر آب برای هرنفرمصرف میشودکه درمقایسه باحجم مخازن معمولی که 15لیتر می باشدپنجاه درصدکاهش درمصرف آب رابرای هرنفرنشان می دهد. بایدتوجهداشت که باتوجه به نسبی بودن فرضیات،این روش ازدقت بالایی برخوردارنبوده وتنها دربرآوردهای سریع واولیه می توان ازاین روش استفاده نمود.

به منظوربرآوردنسبتا" دقیق میزان آب صرفه جویی شده از روش مقایسه میانگین های آماری استفاده میشود.دراین روش میزان مصرف آب درگروه تحت پوشش طرح صرفه جویی باگروه کنترل (شامل مشترکین شرکت نکرده درطرح)مقایسه شده وبه عبارت دیگر دراین روش میزان مصرف آب در دوره های قبل وبعد ازاجرای برنامه های مدیریت تقاضای آب بایکدیگر مقایسه میشود. به منظوربالابردن ضریب اطمینان نتایج بدست آمده دراین روش،می بایست اولا ازمیان یک توزیع جمعیتی یکنواخت دومتغیر به صورت تصادفی که معرف میزان آب مصرفی درگروه های تحت پوشش وکنترل می باشندانتخاب شده وثانیا توزیع جمعیتی نمونه های انتخابی ازنوع نرمال باشد. به منظور انجام مطالعات لازم دراین زمینه،می بایست تمام عوامل موثر برمیزان آب مصرفی را دردوگروه به دقت تحت نظرقراردادبر این اساس باانتخاب دقیق نمونه های برداشت شده درنمونه گیری،هرگونه اختلاف بین گروه های تحت پوشش ومبنا را میتوان منحصرا" به اجرای روشهای صرفه جویی درگروه تحت پوشش نسبت داد. ازسوی دیگر دراین روش برنامه ریزان وطراحان مجبور به انجام محاسبات پیچیده با تعدادپارامترهای فراوان که برمیزان مصرف آب تاثیرگذارمی باشند، نخواهدبود، بایدتوجه داشت که به منظور کاهش تاثیردیگر عوامل خارجی کنترل نشده برمیزان مصرف آب دراین روش، می بایست نمونه گیری درحجم کوچکی انجام نگیرد.


طرح آماری ایدز

طرح آماری ایدز در 22 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی آمار
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 35 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 22
طرح آماری ایدز

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

پروژه آماری ایدز در 22 صفحه ورد قابل ویرایش

پیشگفتار

کلمه AIDS مخفف کلمات Acquired Immune Dificiency Syndrom یا سندرم نارسایی ایمنی اکتسابی است .این بیماری یک بیماری ویروسی است که از طریق مقاربت جنسی ،تزریق خون آلوده به افراد یا فرو رفتن سوزن آلوده به خون بیمار به بدن سالم و یا از راه مادر به جنین منتقل می شود .

علائم بیماری در ابتدای ابتلا به آن شبیه یک سرماخوردگی معمولی است که پس از مدت بهبود می یابد و ممکن است بیماری اصلی سالها نهفته و خاموش بماند پس از گذشت 7 تا 10 سال بروز نماید.

علائم بیماری در مرحله حاد شامل ضعف عمومی و شدید ،بی اشتهایی مفرط ، احساس خستگی شدید و بالاخص بروز عفونت های مکرر به ویژه عفونت های تنفسی شدید و خطر ناک است که نهایتاً با تحلیل و از بین رفتن سیستم ایمنی بدن به علت تهاجم ویروس ایدز فرد از بین خواهد رفت برای پیشگیری از این بیماری رعایت موازین اخلاقی در رفتار جنسی ، عدم استفاده از سرنگ استفاده شده توسط دیگران الزامی است بهترین راه پیشگیری از بیماری است .

مریم جهانی

1ـ آیا با این بیماری آشنا هستید ؟ بله g خیر c

2ـ آیا بیماری ایدز در ابتدای ابتلا به آن شبیه به یک سرماخوردگی است؟

بله c خیر g

3ـ آیا بیماری ایدز در قاره آمریکا شیوع پیدا کرد؟ بله c خیر g

4ـ آیا برای پیشگیری از این بیماری رعایت موازین اخلاقی اجباری است ؟

بله c خیر g

5ـ آیا فرد مبتلا به ایدز به علت عفونت های شدید تنفسی و دیگر عفونت ها از بین خواهد رفت ؟ بله g خیر c

6ـ آیا برای این بیماری واکسن اختصاصی موثری تاکنون تهیه شده است ؟

بله c خیر g

7ـ این بیماری درمان قطعی دارد؟ بله c خیر g

8ـ مادری که باردار است آیا این بیماری به جنین هم منتقل می شود؟

بله g خیر c

9ـ آیا عامل این بیماری به نام HIV است ؟ بله g خیر c

10ـ آیا این بیماری اصلی ممکن است سالها نهفته و خاموش بماند و پس از گذشت 7 تا 10 سال بروز کند ؟ بله c خیر g

سمانه باقری

1ـ آیا با این بیماری آشنا هستید ؟ بله g خیر c

2ـ آیا بیماری ایدز در ابتدای ابتلا به آن شبیه به یک سرماخوردگی است؟

بله g خیر c

3ـ آیا بیماری ایدز در قاره آمریکا شیوع پیدا کرد؟ بله c خیر g

4ـ آیا برای پیشگیری از این بیماری رعایت موازین اخلاقی اجباری است ؟

بله g خیر c

5ـ آیا فرد مبتلا به ایدز به علت عفونت های شدید تنفسی و دیگر عفونت ها از بین خواهد رفت ؟ بله g خیر c

6ـ آیا برای این بیماری واکسن اختصاصی موثری تاکنون تهیه شده است ؟

بله c خیر g

7ـ این بیماری درمان قطعی دارد؟ بله c خیر g

8ـ مادری که باردار است آیا این بیماری به جنین هم منتقل می شود؟

بله g خیر c

9ـ آیا عامل این بیماری به نام HIV است ؟ بله c خیر g

10ـ آیا این بیماری اصلی ممکن است سالها نهفته و خاموش بماند و پس از گذشت 7 تا 10 سال بروز کند ؟ بله g خیر c

حمیده ترکاشوند

1ـ آیا با این بیماری آشنا هستید ؟ بله c خیر g

2ـ آیا بیماری ایدز در ابتدای ابتلا به آن شبیه به یک سرماخوردگی است؟

بله c خیر g

3ـ آیا بیماری ایدز در قاره آمریکا شیوع پیدا کرد؟ بله c خیر g

4ـ آیا برای پیشگیری از این بیماری رعایت موازین اخلاقی اجباری است ؟

بله g خیر c

5ـ آیا فرد مبتلا به ایدز به علت عفونت های شدید تنفسی و دیگر عفونت ها از بین خواهد رفت ؟ بله c خیر g

6ـ آیا برای این بیماری واکسن اختصاصی موثری تاکنون تهیه شده است ؟

بله c خیر g

7ـ این بیماری درمان قطعی دارد؟ بله c خیر g

8ـ مادری که باردار است آیا این بیماری به جنین هم منتقل می شود؟

بله g خیر c

9ـ آیا عامل این بیماری به نام HIV است ؟ بله c خیر g

10ـ آیا این بیماری اصلی ممکن است سالها نهفته و خاموش بماند و پس از گذشت 7 تا 10 سال بروز کند ؟ بله c خیر g

نفیسه تاجیک

1ـ آیا با این بیماری آشنا هستید ؟ بله g خیر c

2ـ آیا بیماری ایدز در ابتدای ابتلا به آن شبیه به یک سرماخوردگی است؟

بله c خیر g

3ـ آیا بیماری ایدز در قاره آمریکا شیوع پیدا کرد؟ بله c خیر g

4ـ آیا برای پیشگیری از این بیماری رعایت موازین اخلاقی اجباری است ؟

بله c خیر g

5ـ آیا فرد مبتلا به ایدز به علت عفونت های شدید تنفسی و دیگر عفونت ها از بین خواهد رفت ؟ بله c خیر g

6ـ آیا برای این بیماری واکسن اختصاصی موثری تاکنون تهیه شده است ؟

بله c خیر g

7ـ این بیماری درمان قطعی دارد؟ بله c خیر g

8ـ مادری که باردار است آیا این بیماری به جنین هم منتقل می شود؟

بله g خیر c

9ـ آیا عامل این بیماری به نام HIV است ؟ بله c خیر g

10ـ آیا این بیماری اصلی ممکن است سالها نهفته و خاموش بماند و پس از گذشت 7 تا 10 سال بروز کند ؟ بله c خیر g

نرگس اصغری

1ـ آیا با این بیماری آشنا هستید ؟ بله c خیر g

2ـ آیا بیماری ایدز در ابتدای ابتلا به آن شبیه به یک سرماخوردگی است؟

بله c خیر g

3ـ آیا بیماری ایدز در قاره آمریکا شیوع پیدا کرد؟ بله c خیر g

4ـ آیا برای پیشگیری از این بیماری رعایت موازین اخلاقی اجباری است ؟

بله g خیر c

5ـ آیا فرد مبتلا به ایدز به علت عفونت های شدید تنفسی و دیگر عفونت ها از بین خواهد رفت ؟ بله c خیر g

6ـ آیا برای این بیماری واکسن اختصاصی موثری تاکنون تهیه شده است ؟

بله c خیر g

7ـ این بیماری درمان قطعی دارد؟ بله c خیر g

8ـ مادری که باردار است آیا این بیماری به جنین هم منتقل می شود؟

بله c خیر g

9ـ آیا عامل این بیماری به نام HIV است ؟ بله g خیر c

10ـ آیا این بیماری اصلی ممکن است سالها نهفته و خاموش بماند و پس از گذشت 7 تا 10 سال بروز کند ؟ بله c خیر g

حدود دسته ها

فراوانی مطلق

فراوانی تجمعی

فراوانی نسبی

درصد فراوانی نسبی

سؤال 1 (بله)

سؤال 2 (بله)

سؤال3 (بله)

سؤال 4 (بله)

سؤال 5 (بله)

سؤال6 (بله)

سؤال7 (بله)

سؤال8 (بله)

سؤال9 (بله)

سؤال10 (بله)

8

5

3

9

4

2

4

8

7

2

8

13

16

25

29

31

35

43

50

52


طرح آماری آیا کسانی که در دروس تفهیمی موفق هستند در دروس حفظی نیز موفق خواهند بود؟

طرح آماری آیا کسانی که در دروس تفهیمی موفق هستند در دروس حفظی نیز موفق خواهند بود؟در 39 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی آمار
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 128 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 39
طرح آماری آیا کسانی که در دروس تفهیمی موفق هستند در دروس حفظی نیز موفق خواهند بود؟

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

پروژه آماری آیا کسانی که در دروس تفهیمی موفق هستند در دروس حفظی نیز موفق خواهند بود؟در 39 صفحه ورد قابل ویرایش

خلاصه:

دانش آموزان معتقداند کسانی که در دروس تفهیمی موفق هستند در دروس حفظی نیز موفق خواهند بود در این پروژه سوالی که مورد بررسی قرار گرفت این بود که آیا ارتباطی بین دروس تفهیمی و دروس حفظی وجود دارد؟

جامعه آماری در این پروژه تمام دانش آموزانی بودند که با دروس تفهیمی و دروس حفظی سرو کار داشتند.

نمونه آماری در این پروژه،دانش آموزانی بودند که از طریق اعداد تصادفی از بین دانش آموزان مدارس شهرستان قوچان انتخاب شدند.سپس با استفاده محاسبات آماری بر روی پرسشنامه ای که توسط دانش آموزان پر شده بود این پروژه انجام شد.

نتیجه تحقیق نشان داد که ارتباط محسوسی بین دروس حفظی و دروس تفهیمی وجود دارد.

مقدمه:

اگر بخواهیم کلیه دروس را تقسیم نماییم، می توانیم آنها را به دو دسته ی حفظی و تفهیمی تقسیم کنیم در دسته دروس حفظی می توان زبان وادبیات فارسی، تاریخ،جغرافیا،تعلیمات دینی،علوم اجتماعی و عربی را نام برد .

برای گروه تفهیمی نیز می توان دروس ریاضیات ، فیزیک ، شیمی ، زبان خارجه و... را نام برد . دروس زبان و ادبیات فارسی را نمی توان به طور کامل در گروه دروس حفظی جای داد.

چون اولاً ما این درس را از ابتدای مدرسه رفتن یعنی از کلاس اول دبستان تا آخر تحصیلات در میان دروسمان داریم و دوماً آنکه ما خودمان فارسی زبان وایرانی هستیم و این درس ، زبان خودمان است . پس جایز نیست که بگوییم ادبیات جزو دروس حفظی است .

هر گروه حفظی و تفهیمی سختی ها و آسانی های خاص خود را دارد . مثلا در گروه حفظی حجم اعظم دروس یا اینکه مجبوریم دروس را در طول سال چندین بار مطالعه کنیم از مشکلات آن باشد ولی در گروه مفهمومی شاید دروس حجم زیادی نداشته باشند وخوبی دیگر این دروس این است که اگر یک بار درس را یاد گرفتی ، دیگر لازم نیست که آنرا خیلی خواند و برای امتحان ، کافیست یک یاد آوری کوچک شود . ولی همین که بتواینم یک بار درس را فرا گیریم خود مشکل بزرگی است که باز این مشکل در دروس حفظی دیده نمی شود .

همه در امتحانات معمولا در دروس تفهیمی اضطراب بیشتری دارند . وبه نظرشان دروس حفظی خیلی راحت تر می آید . هدف این تحقیق بررسی میزان موفقیت در میان دروس حفظی وتفهیمی است .

جمع آوری داده ها:

جمع آوری داده ها از طریق پخش پرسشنامه بین 72نفراز دانش آموزانی بودکه به طور تصادفی از دبیرستان شاهد انتخاب شده بودند.در این پرسشنامه سوالاتی در زمینه دروس تفهیمی و دروس حفظی بیان شده است همچنین در این پرسشنامه اسامی دانش آموزان خواسته نشده بود تا به سوالات باخیال راحتی پاسخ بدهند و پاسخ های آنها صادقانه باشد.

تجزیه و تحلیل داده ها:

1- کدام گزینه را ترجیح میدهید؟

الف-دروس حفظی

ب-دروس تفهیمی

گزینه ها

فراوانی مطلق

درصد فراوانی نسبی

فراوانی نسبی

الف

45

62/5

0/625

ب

27

37/5

0/375

جدول فراوانی مربوط به جواب های سوال1

- نمره کدام درس شما بیشتر بوده است؟

الف-ریاضیات

ب-فیزیک

ج-زبان وادبیات فارسی

د-دروس حفظی

گزینه ها

فراوانی مطلق

درصد فراوانی نسبی

فراوانی نسبی

الف

32

44/44

0/444

ب

18

25

0/25

ج

15

20/8

0/208

د

7

9/72

0/0972

جدول فراوانی مربوط به جواب های سوال 2

پروژه آماری آیا کسانی که در دروس تفهیمی موفق هستند در دروس حفظی نیز موفق خواهند بود؟در 39 صفحه ورد قابل ویرایش

خلاصه:

دانش آموزان معتقداند کسانی که در دروس تفهیمی موفق هستند در دروس حفظی نیز موفق خواهند بود در این پروژه سوالی که مورد بررسی قرار گرفت این بود که آیا ارتباطی بین دروس تفهیمی و دروس حفظی وجود دارد؟

جامعه آماری در این پروژه تمام دانش آموزانی بودند که با دروس تفهیمی و دروس حفظی سرو کار داشتند.

نمونه آماری در این پروژه،دانش آموزانی بودند که از طریق اعداد تصادفی از بین دانش آموزان مدارس شهرستان قوچان انتخاب شدند.سپس با استفاده محاسبات آماری بر روی پرسشنامه ای که توسط دانش آموزان پر شده بود این پروژه انجام شد.

نتیجه تحقیق نشان داد که ارتباط محسوسی بین دروس حفظی و دروس تفهیمی وجود دارد.

مقدمه:

اگر بخواهیم کلیه دروس را تقسیم نماییم، می توانیم آنها را به دو دسته ی حفظی و تفهیمی تقسیم کنیم در دسته دروس حفظی می توان زبان وادبیات فارسی، تاریخ،جغرافیا،تعلیمات دینی،علوم اجتماعی و عربی را نام برد .

برای گروه تفهیمی نیز می توان دروس ریاضیات ، فیزیک ، شیمی ، زبان خارجه و... را نام برد . دروس زبان و ادبیات فارسی را نمی توان به طور کامل در گروه دروس حفظی جای داد.

چون اولاً ما این درس را از ابتدای مدرسه رفتن یعنی از کلاس اول دبستان تا آخر تحصیلات در میان دروسمان داریم و دوماً آنکه ما خودمان فارسی زبان وایرانی هستیم و این درس ، زبان خودمان است . پس جایز نیست که بگوییم ادبیات جزو دروس حفظی است .

هر گروه حفظی و تفهیمی سختی ها و آسانی های خاص خود را دارد . مثلا در گروه حفظی حجم اعظم دروس یا اینکه مجبوریم دروس را در طول سال چندین بار مطالعه کنیم از مشکلات آن باشد ولی در گروه مفهمومی شاید دروس حجم زیادی نداشته باشند وخوبی دیگر این دروس این است که اگر یک بار درس را یاد گرفتی ، دیگر لازم نیست که آنرا خیلی خواند و برای امتحان ، کافیست یک یاد آوری کوچک شود . ولی همین که بتواینم یک بار درس را فرا گیریم خود مشکل بزرگی است که باز این مشکل در دروس حفظی دیده نمی شود .

همه در امتحانات معمولا در دروس تفهیمی اضطراب بیشتری دارند . وبه نظرشان دروس حفظی خیلی راحت تر می آید . هدف این تحقیق بررسی میزان موفقیت در میان دروس حفظی وتفهیمی است .

جمع آوری داده ها:

جمع آوری داده ها از طریق پخش پرسشنامه بین 72نفراز دانش آموزانی بودکه به طور تصادفی از دبیرستان شاهد انتخاب شده بودند.در این پرسشنامه سوالاتی در زمینه دروس تفهیمی و دروس حفظی بیان شده است همچنین در این پرسشنامه اسامی دانش آموزان خواسته نشده بود تا به سوالات باخیال راحتی پاسخ بدهند و پاسخ های آنها صادقانه باشد.

تجزیه و تحلیل داده ها:

1- کدام گزینه را ترجیح میدهید؟

الف-دروس حفظی

ب-دروس تفهیمی

گزینه ها

فراوانی مطلق

درصد فراوانی نسبی

فراوانی نسبی

الف

45

62/5

0/625

ب

27

37/5

0/375

جدول فراوانی مربوط به جواب های سوال1

- نمره کدام درس شما بیشتر بوده است؟

الف-ریاضیات

ب-فیزیک

ج-زبان وادبیات فارسی

د-دروس حفظی

گزینه ها

فراوانی مطلق

درصد فراوانی نسبی

فراوانی نسبی

الف

32

44/44

0/444

ب

18

25

0/25

ج

15

20/8

0/208

د

7

9/72

0/0972

جدول فراوانی مربوط به جواب های سوال 2


طرح آماری اهمیت آمار در پزشکی

طرح آماری اهمیت آمار در پزشکی در 28 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی آمار
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 150 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 28
طرح آماری اهمیت آمار در پزشکی

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

پروژه آماری اهمیت آمار در پزشکی در 28 صفحه ورد قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه ................................................................................................................. 1

اهمیت آمار در پزشکی ........................................................................................ 4

انواع داده ها ....................................................................................................... 6

داده ها و جدول فراوانی ....................................................................................... 7

نمودار میله ای بر حسب Fi (فراوانی مطلق) .......................................................... 9

نمودار میله ای بر حسب F نسبی ........................................................................ 10

نمودار میله ای بر حسب درصد F نسبی .............................................................. 11

نمودار میله ای بر حسب F تجمعی ..................................................................... 12

نمودار مستطیلی بر حسب Fi (فراوانی مطلق) ...................................................... 13

نمودار مستطیلی بر حسب F نسبی ..................................................................... 14

نمودار مستطیلی بر حسب درصد F نسبی ............................................................ 15

نمودار مستطیلی بر حسب F تجمعی ................................................................... 16

نمودار چندبر میله ای ......................................................................................... 17

نمودار چندبر مستطیلی ....................................................................................... 18

نمودار دایره ای بر حسب درجه و درصد ............................................................... 19

نمودار ساقه و برگ ............................................................................................ 20

شاخص های مرکزی .......................................................................................... 22

میانگین وزنی .................................................................................................... 24

نمایه ................................................................................................................. 25

منابع ................................................................................................................. 26





مقدمه:

اولین قدم در توصیف وتحلیل داده های آماری به طور معمول معرفی داده ها به صورت یک جدول یانمودار است. این راه آسانی برای خلاصه کردن داده هاست وبرای خواننده خصوصیات اصلی داده ها را مشخص می کند این طریقه در عمل ، داده ها را در یک شکل منسجم برای خواننده می کند که در غیر این صورت انبوهی از اشکال مبهم در پیش روی وی خواهد بود بدیهی است که نحوه ی ارائه ی دقیق داده ها به موضوع مطالعه ، روشها واهداف تحلیل آماری بستگی دارد.

کسانی که آمار مقدماتی وروشهای محاسباتی آمار را به واداشتن تئوری آمار به کار می‌برد اغلب با پرسشهای بیشماری روبرو می شوند. مثلاَ می پرسند«چرا در فورمول واریانس یک نمونه n تایی گاهی n-1 دیده می شود؟»

«چرا معدل یک نمونه ی تصادفی از توزیع نرمال بهترین برآورد برای پارامتر میانگین است؟»« چرا فلان فرض آماری را یک آمار دان رد می کندوآمار دان دیگر رد نمی کند؟» آمار ریاضی یاتئوری آمار به اینگونه پرسشها پاسخ می دهد این تئوری را با وجود ریشه های تاریخی در حقیقت فیشرونیمان در آمار دان برجسته در سالهای 1930 بنا کردند وسپس دیگران دنبال کار آنها را گرفتنددر عصر ما دهها کتاب وصدها مقاله ی ارزنده در زمینه ی آمار ریاضی وکار برد آن در علوم ومهندسی ، علوم پزشکی ، علوم اجتماعی وتربیتی واقتصاد ومدیریت یافته می شود بااین حال پژوهش درباره‌ی آمار ریاضی ونوآوریهای سودمند برای روشهای آماری همچنان ادامه دارد.

در روش آماری داده ها یعنی اطلاعات عددی درباره امری ، را طبق قواعد خلاصه می‌کنیم وسپس جدولهای فراوانی وگرافهای آماری ارائه می دهیم در درس امتحان یااصول شانس وقوانین متغیرهای تصادفی آشنایی پیدا می کنیم در آمار ریاضی وبه یک نوع نتیجه گیری بنام( نتیجه گیری آماری) می پردازیم مفهوم آمار واحتمال یا «اندیشه آماری » عبارت است از جمع آوری داده های عددی درباره ی امری وتجزیه وتحلیل آنها بر اساس مدلهای آماری ونتیجه گیری آماری برای ارائه ی نظریه ای درباره ی آن امر در زبان روزانه آمار عبارت است از داده های عددی درباره ی امری که با مشاهد‌های متفاوت به دست آمده اند.

اندیشه ی آماری وروش علمی راهم پژوهشگران وهم افراد عادی به کار برده اند ومی‌برند .آلبرت انیشتین بابررسی نظریه ی نیوتن وناسازگاری که در آن وجود دارد نظریه‌ی خود را جانشین آن می کند.

در آمار ریاضی آنچه را که به نتیجه گیری آماری مربوط می شود با اسلوب ریاضی وقوانین احتمال وچند ایده مهم آماری مانند تابع را ستنمایی ونسبت راستنمایی بررسی می کنند.

برداشت آماری ، جزئی از یک روند کلی به نام روش علمی است در عصر ما با استفاده ازداده هایی که از راه مشاهده یا آزمایش یا پرسش تهیه می شوند وبه کار بردن روشهای آماری ، پژوهشگران برای کسب معرفت وارائه ی نظریه های جدید در رشته‌ی خود همواره در تلاش اند.

روش علمی یاروش عاقلانه برای کسب نظریه های جدید وحل مسائل انسانی وعلمی شامل مراحل زیر است.

الف) مشاهده : پژوهشگران برای امر مطالعه وپژوهش آزمایش می کنند یامی‌پرسند یامی بینند وسپس از راه شمردن یااندازه گیری داده های لازم را جمع آوری می‌کنند.

ب) نظریه پردازی : پژوهشگر بااستفاده از داده ها ورشته ی تخصصی خود وروشهای آماری نظریه پردازی می کند وفلان نظریه یافرض آماری را با اطمینان کافی ارائه می‌دهد.

ج) پیش بینی : پژوهشگر بااستفاده از فرضی که پذیرفته است نتیجه گیری می کند. نتیجه گیری وکشف حقیقت از این راه در صورتی که فرض او مورد رضایت باشد کاملاَ جنبه ی قیاسی ـ نه استقرایی دارد وپیش بینی نامیده می شود.

د) بررسی : پژوهشگر فرض خود راتا زمانی که شواهد کافی علیه آن ارائه نگردد به کار می برد ولی هموره با جمع آوری داده های جدید صحت وسقم آن را بررسی می‌کند بااین کار ، مراحل بالا از نو تکرار می گردند.


اهمیت آمار در پزشکی :

اولین قدم در تحلیل آماری یک مطالعه ی ویژه آزمون نتایج آن است.

بررسی نتایج هر مطالعه معمولاَ با بکار گیری روشهای ساده آمار توصیفی امکان پذیر است وانجام آن نیاز به اطلاعات زیادی از آمار پزشکی ندارد البته این نکته شاید عجیب به نظر برسد که برخی اوقات یک محقق از آزمون ساده نتایج صرفه نظر می‌کند وبه اشتباه از ابتدا به دنبال انجام آزمون فرضیه های آماری است بر این نکنه نمی توان بیشتر از این تأکید نمود که بررسی ساده نتایج مثلاَ مقایسه میانگین ها نسبت ها در صدها وغیره پیش نیاز هر نوع تحلیل آماری می باشد در آزمون نتایج محقق باید این سؤال رابپرسد که آیا نتایج حاصل از نظر پزشکی اهمیت دارد یانه ؟ این سؤال را می‌توان چنین بسط داد که آیا نتایج حاصله به حدی مهم هستند که یافته های جدید می تواند کاربرد بالینی پزشکی داشته باشند یا سیر بیماری را تغییر دهند یااز جهات دیگر حائز اهمیت باشند ؟ به طور حتم اختلاف مرگ ومیر 20% در مثال بالا یک یافته ی حائز اهمیت است ولی اگر بر فرض نتایج در میزان مرگ ومیر به ترتیب 48% و52% بود در این صورت تکلیف چه بود؟ آیا از نظر پزشکی می توان به چنین اختلافات کوچکی اهمیت قائل شد؟ این سؤال که چه اندازه اختلاف را می توان مهم محسوب نمود بر عهده ی پزشکان بالینی می باشدومتخصص آمار نمی تواندبه آن پاسخ بگوید اگر نتایج یک مطالعه ویژه از نظر پزشکی اهمیت نداشته باشد کار بیشتری در مورد آن نمی توان انجام داد وبامحاسبات ریاضی وآماری نمی توان اهمیت آنرا زیادتر کرد.

به عنوان مثال اگر در مطالعه ای از نظر یک متغیر ویژه اختلاف بسیار ناچیزی ما بین دوگروه مورد مطالعه نتیجه شود چنین نتیجه ای اهمیت کمی دارد مگر اینکه اصل واساس مطالعه بر اثبات یکسان بودن دوگروه باشند غیر معلوم هستند.

اگر نتایج یک مطالعه ویژه از نظر پزشکی مهم به نظر برسند آنها تحلیل آماری بیشتری می طلبد ویک آزمون فرضیه ی آماری باید انجام شود.

هدف از چنین آزمونی این است که آیا نتیجه ی مهم بدست آمده مطمئن وواقعی نیز هست یانه؟ صحت ودقت چنین آماری به عوامل ذیل بستگی دارد:

1) حجم نمونه مورد مطالعه

2) تعداد گروههای مورد مقایسه

3) چگونگی تشکیل گروهها

4) مقیاسهای اندازه گیری متغیری که مورد تحلیل قرار گرفتند

5) ایجاد فرضیه صحیح برای آزمون

در مرحله ی آخر علاوه بر آزمون ساده نتایج باید آزمون های فرضیه ای مناسب برای داده های جمع آوری شده شرح داده شودوروشها ومفاهیم پیچیده تر بحث شود.