دانلود تحقیق- مقاله-پروژه-کارآموزی

مرجع کامل خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

دانلود تحقیق- مقاله-پروژه-کارآموزی

مرجع کامل خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

بررسی بهداشت روانی بیماران سرطانی شیمی درمانی شده بیمارستان امام حسین (ع) تهران

بدون شک سلامت افراد جامعه اهمیت بسزایی دارد جوامع انسانی بدون حفظ سلامت و رعایت بهداشت نمی توانند بقا و استمرار خود را حفظ کنند بیماری و ناتوانی، روابط انسانی را مختل و در نتیجه احساس امنیت و همبستگی را از انسان سلب می سازد پس طبیعی است که علم طب با هدف دستیابی به اطلاعات جدید همواره در حفظ و بهبود سلامت جامعه تلاش میکند حفظ سلامت جسمانی افراد یک
دسته بندی روانپزشکی
فرمت فایل doc
حجم فایل 38 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 45
بررسی بهداشت روانی بیماران سرطانی شیمی درمانی شده بیمارستان امام حسین (ع) تهران

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

بررسی بهداشت روانی بیماران سرطانی شیمی درمانی شده بیمارستان امام حسین (ع) تهران در تابستان 85

فصل اول

کلیات پژوهش

مقدمه:

بدون شک سلامت افراد جامعه اهمیت بسزایی دارد. جوامع انسانی بدون حفظ سلامت و رعایت بهداشت نمی توانند بقا و استمرار خود را حفظ کنند. بیماری و ناتوانی، روابط انسانی را مختل و در نتیجه احساس امنیت و همبستگی را از انسان سلب می سازد. پس طبیعی است که علم طب با هدف دستیابی به اطلاعات جدید همواره در حفظ و بهبود سلامت جامعه تلاش میکند. حفظ سلامت جسمانی افراد یک جامعه معنی جلوگیری از شیوع یا ریشه کن ساختن بیماریهایی که باعث از کار افتادن یا نابودی انسان می شوند.

همانطور که بهداشت به عنوان وظیفه علم طب و در حیطه علوم پزشکی از اهمیت شایانی برخودار است و حفظ سلامت جسمانی افراد بدان وابسته است، بهداشت و سلامت روانی فرد فرد جامعه نیز مورد توجه خاص متخصصین و دست اندرکاران قرار گرفته است. آنچه امروزه به عنوان بهداشت روانی[1] در جوامع مختلف مطرح است، در حقیقت یک رشته تخصصی در محدوده روان‌پزشکی محسوب می شود. اما آنچه در بدو امر باید بدان اشاره کرد این مسئله مهم است که با توجه به تفاوتهای عمده‌ای که بین بیمارهایی روانی و بیماریهایی جسمانی وجود دارد، بهداشت روانی در عملی ساختن اهداف خود با مشکلات فراوانی روبروست.

علائم رفتاری، هیجانی و شناختی ممکن است در پاسخ به حوادث پراسترس ایجاد شود یک یا چند عامل استرس‌زا می تواند زمینه ساز بیماریها و اختلالات روانپزشکی باشد. تعداد و شدت عامل استرس‌زا همیشه پیش بینی کننده ی شدت علائم و اختلال روانپزشکی نیست. عامل استرس‌زا ممکن است منفرد، متعدد، یا مداوم باشد. بیماری جسمی یکی از عوامل استرس‌زا می باشد که در صورت مزمن شدن می تواند خطری برای بهداشت روانی فرد محسوب شود.

باید بدانیم که خانواده، اجتماع و متخصصین رشته های مختلف طب همانند روانپزشکان در بهداشت روانی بیماران مبتلا به بیماریهای جسمانی نقش بسزایی دارند. برای مثال، خانواده و اجتماع با رعایت مورد پیشگیری کننده از ابتلا به بیماریهای جسمی (در حد امکان) و با حمایت عاطفی و اجتماعی از بیماران بعد از ابتلا به بیماریهای جسمانی و قبول و پذیرش بیماری به جای طرد آنان می توانند در زمینه بالا بردن بهداشت روان فدر یا حداقل متعادل نمودن آن نقش مفیدی ایفا کنند.


موضوع و بیان مسئله

- بررسی بهداشت روانی بیماران سرطانی شیمی درمانی شده بیمارستان امام حسین (ع) تهران در تابستان 85 .

سرطان، یک بیماری است که تغییر تصور زندگی، تهدید به کاهش عملکرد فرد و تهدید به تغییرات ظاهری را موجب می شود.

تشخیص سرطان باعث ایجاد بخران در زندگی فرد می شود. بیمار بایستی سعی کند سطح ناراحتی هیجانی خود را ضمن تصمیم گیریهای حیاتی برای درمان کنترل کند. نگرانیهای اصلی بیمار عبارتند از ترسهای ناشی از مرگ، وابستگی، بدشکل شدن ، ناتوانی، طرد و قطع روابط، مسائل مالی. واکنشهای بیمار به وسیله عوامل روان شناختی و بین فردی تعدیل می شوند. عوامل مدیکال عبارتند از: محل تومور، علائم، سیر بیماری. عوامل روان شناختی شامل منش،[2] توانایی تطابق[3]، قدرت ایگو[4] و مرحله تکاملی[5] زندگی و اثرات و معنای سرطان در آن مرحله هستند. عوامل بین فردی مربوط به خانواده و حمایتهای اجتماعی هستند.

بیماران ممکن است، اضطراب، غمگینی، ترس و خشم را تجربه کنند یا ممکن است بی حسی و کرخت شوند. گناه و مکانیزمهای مشترک در آن، نقش اصلی را بازی می کنند. از نظر شناختی بیماران ممکن است با حالت تهاجمی در جستجوی اطلاعات باشند، یا گیج و فلج یا ناتوان برای تمرکز حواس شوند.ممکن است شکایات بدنی زیاد شود و فعالیت روزانه، اشتها و خواب آشفته گردد. واکنشهای استرس حاد ممکن است شدید باشد ولی معمولاً متغیر و گذرا هستند. وقتی اختلال بیش از 14- 10 روز طول بکشد باسیتی بیمار را از نظر وضعیت روانپزشکی ارزیابی کرد.


Mental health , Mental hygene. -[1]

Character -[2]

Adaptation -[3]

ego strength -[4]

developmental -[5]


تحقیق نحوه گذراندن اوقات فراغت کارکنان زندان اوین

نحوه گذراندن اوغات فراغت کارکنان زندان اوین
دسته بندی جغرافیا
فرمت فایل pdf
حجم فایل 218 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 45
تحقیق نحوه گذراندن اوقات فراغت کارکنان زندان اوین

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

تحقیق نحوه گذراندن اوقات فراغت کارکنان زندان اوین

فایل بصورت pdf می باشد

فهرست
الف . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . پیشگفتار –
ب . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . مقدمه –
: اول فصل
2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . فراغت اوقات تعریف –
3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . موضوع انتخاب علت و اهمیت –
4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . تحقیق اهداف –
4. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . تحقیق تعاریف –
: دوم فصل
6. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . فراغت اوقات مفهوم –
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . فراغت اوقات گذران نحوه و میدان – 6
: سوم فصل
9 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . اطلاعات گردآوری ابزار –
9 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . آماری جامعه –
10 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . پرسشنامه تدوین نحوه –
: چهارم فصل
12 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . اطلاعات توصیفی تحلیل و تجزیه –
31 . . . . . . . . . . . . . . . فراغتی مکانهای تاسیسات و امکانات کمبودهای و معایب –
32 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ( اوین زندان پرسنل پیشنهادات ) تحقیق پیشنهادات –
35. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ضمائم –


مقایسه سلامت روانی زنان سالمند فعال و غیرفعال بوستانهای شهر مشهد

در این فصل به توصیف و تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از پرسش نامه ها می پردازیم از آن جایی که هر پژوهش به دنبال اهداف خاص خود می‌باشد و رسیدن به آن اهداف می‌تواند موضوع پژوهش را توجیه نماید لذا انجام پژوهش، تجزیه و تحلیل آماری و بررسی یافته‌های محققان و پژوهشگران را به سوی شناخت بهتر هدایت و زمینه را برای پژوهش‌های بعدی آماده می‌سازد
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 724 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 100
مقایسه سلامت روانی زنان سالمند فعال و غیرفعال بوستانهای شهر مشهد

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

مقایسه سلامت روانی زنان سالمند فعال و غیرفعال بوستانهای شهر مشهد

فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل اول- طرح تحقیق

مقدمه ....................................................................................................................................................... 2

بیان مساله ................................................................................................................................................ 4

ضرورت و اهمیت پژوهش ...................................................................................................................... 5

اهداف پژوهش ........................................................................................................................................ 7

هدف اصلی پژوهش ................................................................................................................................ 7

اهداف فرعی پژوهش .............................................................................................................................. 7

فرضیه­های پژوهش .................................................................................................................................. 8

محدودیت­های پژوهش ........................................................................................................................... 9

تعاریف نظری ....................................................................................................................................... 10

تعاریف عملیاتی ..................................................................................................................................... 11

فصل دوم- ادبیات و پیشینه تحقیق

مقدمه ................................................................................................................................................... 14

فعالیت بدنی ........................................................................................................................................... 14

ورزش ................................................................................................................................................... 16

مفهوم سلامت روان ............................................................................................................................... 18

فعالیت بدنی و سلامت روان ................................................................................................................ 19

مفهوم سلامت روان در نظریه­های روانکاوی ..........................................................................................23

نظریه آدلر ..............................................................................................................................................24

نظریه اریکسون ....................................................................................................................................... 24

نظریه کورت لوین.................................................................................................................................... 25

نظریه کارل راجرز ............................................................................................................................. .. 25

سلامت از دیدگاه زیستی، روانی و اجتماعی ..........................................................................................25

مفهوم سالمندی ...................................................................................................................................... 27

فعالیت بدنی و سلامت روان سالمندان ................................................................................................... 29

تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور ..................................................................................................... 32

تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور ................................................................................................ 36

فصل سوم- روش تحقیق

مقدمه ...................................................................................................................................................... 41

روش پژوهش ......................................................................................................................................... 41

جامعه آماری ........................................................................................................................................... 42

نمونه آماری ............................................................................................................................................ 42

ابزار پژوهش ........................................................................................................................................... 45

روایی و اعتبار ابزار ................................................................................................................................. 47

متغیرهای تحقیق ..................................................................................................................................... 49

روش­های آماری .................................................................................................................................... 50

ملاحظات اخلاقی .................................................................................................................................. 50

آزمون فرض نرمال بودن متغیرها ........................................................................................................... 50

فصل چهارم- تجزیه و تحلیل داده­ها

مقدمه ....................................................................................................................................................... 55

سن ......................................................................................................................................................... 56

وضعیت تأهل ......................................................................................................................................... 57

شغل ...................................................................................................................................................... 58

میزان فعالیت در هفته .............................................................................................................................. 59

بیماری قلبی ............................................................................................................................................ 60

فشار خون بالا .........................................................................................................................................61

بیماری آرتروز ........................................................................................................................................62

بیماری دیابت .........................................................................................................................................63

توصیف سلامت روانی آزمودنی­ها به تفکیک فعالیت .............................................................................64

توصیف بعد جسمانی سلامت روان آزمودنی­ها ......................................................................................65

توصیف بعد اضطراب و اختلال خواب سلامت روان آزمودنی­ها ...........................................................66

توصیف بعد کارکردهای اجتماعی سلامت روان آزمودنی­ها ...................................................................67

توصیف بعد افسردگی سلامت روان آزمودنی­ها .....................................................................................68

توصیف سلامت روانی آزمودنی­ها به تفکیک وضعیت تأهل ..................................................................69

بخش دوم : آزمون فرضیه .......................................................................................................................70

آزمون فرضیه اول ...................................................................................................................................71

آزمون فرضیه دوم ...................................................................................................................................72

آزمون فرضیه سوم ..................................................................................................................................73

آزمون فرضیه چهارم .............................................................................................................................. 74

آزمون فرضیه پنجم .................................................................................................................................75

آزمون فرضیه ششم .................................................................................................................................76

فصل پنجم- بحث و نتیجه­گیری

مقدمه ...................................................................................................................................................... 79

خلاصه­ی پژوهش ................................................................................................................................... 79

یافته­های پژوهش................................................................................................................................... 80

بحث و نتیجه­گیری ................................................................................................................................. 82

نتیجه­گیری کلی ......................................................................................................................................85

پیشنهادهای مبتنی بر یافته­های پژوهش ................................................................................................... 86

پیشنهادات برای پژوهش های آینده ........................................................................................................ 86

منابع و پیوست­ها ...................................................................................................................................87

مقدمه

در این فصل به توصیف و تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از پرسش نامه ها می پردازیم . از آن جایی که هر پژوهش به دنبال اهداف خاص خود می‌باشد و رسیدن به آن اهداف می‌تواند موضوع پژوهش را توجیه نماید لذا انجام پژوهش، تجزیه و تحلیل آماری و بررسی یافته‌های محققان و پژوهشگران را به سوی شناخت بهتر هدایت و زمینه را برای پژوهش‌های بعدی آماده می‌سازد.

برای انجام این منظور این فصل در 2 بخش به موضوعات پژوهش پرداخته است در بخش اول توصیف داده‌های آماری شامل بررسی مشخصات فردی پاسخ دهندگان و پاسخ به سوالات در زمینه های مختلف توجه شده است.

در بخش دوم تحلیل آماری داده‌ها، تدوین فرضیه‌های پژوهش و آزمون فرضیات مورد بررسی قرار گرفته است.

بخش اول: توصیف آماری داده ها

سن

جدول (1-4) توزیع فراوانی نمونه مورد بررسی برحسب سن

فعالیت

فعال

غیر فعال

مجموع

سن

فراوانی

درصد

فراوانی

درصد

فراوانی

درصد

64-60 سال

53

2/44

29

2/28

82

8/36

69-65 سال

18

15

15

6/14

33

8/14

74-70 سال

26

7/21

26

2/25

52

3/23

79-75 سال

17

2/14

19

4/18

36

1/16

80 سال به بالا

6

5

14

6/13

20

9

همان طور که از جدول بالا ملاحظه می گردد از تعداد 223 نفر پاسخ دهنده به این سوال:

در گروه فعال ، 2/44 درصد بین 60 تا 64 سال و 15 درصد بین 65 تا 69 سال و 7/21 درصد بین 70 تا 74 سال و 2/14 درصد بین 75 تا 79 سال و 5 درصد بالای 80 سال سن داشته اند.

در گروه غیر فعال ، 2/28 درصد بین 60 تا 64 سال و 6/14 درصد بین 65 تا 69 سال و2/25 درصد بین 70 تا 74 سال و 4/18 درصد بین 75 تا 79 سال و 6/13 درصد بالای 80 سال سن داشته اند.

در مجموع افراد ، 8/36 درصد بین 60 تا 64 سال و 8/14 درصد بین 65 تا 69 سال و 3/23 درصد بین 70 تا 74 سال و 1/16 درصد بین 75 تا 79 سال و 9 درصد بالای 80 سال سن داشته اند

نمودار (-4) درصد افراد فعال و غیر فعال به تفکیک سن

وضعیت تأهل

جدول(2-4) توزیع فراوانی نمونه مورد بررسی بر حسب تاهل

فعالیت

فعال

غیر فعال

مجموع

تاهل

فراوانی

درصد

فراوانی

درصد

فراوانی

درصد

مجرد

21

6/17

31

1/30

52

4/23

متاهل

98

4/82

72

9/69

170

6/76

همان طور که از جدول بالا ملاحظه می گردد از تعداد 222 نفر پاسخ دهنده به این سوال:

در گروه فعال ، 6/17 درصد مجرد و 4/82 درصد متاهل بوده اند.

در گروه غیر فعال ، 1/30 درصد مجرد و 9/69 درصد متاهل بوده اند.

در مجموع افراد ، 4/23 درصد مجرد و 6/76 درصد متاهل بوده اند.

نمودار (2-4) درصد افراد فعال و غیر فعال به تفکیک وضعیت تأهل

شغل

جدول (3-4) توزیع فراوانی نمونه مورد بررسی برحسب شغل

فعالیت

فعال

غیر فعال

مجموع

شغل

فراوانی

درصد

فراوانی

درصد

فراوانی

درصد

شاغل

12

2/10

1

1

13

9/5

بازنشسته خانه دار

49

5/41

49

48

98

5/44

خانه دار

57

3/48

52

51

109

5/49

همان طورکه از جدول بالا ملاحظه می گردد از تعداد 220 نفر پاسخ دهنده به این سوال:

در گروه فعال ، 2/10 درصد شاغل و 5/41 درصد بازنشسته خانه دار و 3/48 درصد خانه دار بوده اند.

در گروه غیر فعال ، 1 درصد شاغل و 48 درصد بازنشسته خانه دار و 51 درصد خانه دار بوده اند.

در مجموع افراد ، 9/5 درصد شاغل و 5/44 درصد بازنشسته خانه دار و 5/49 درصد خانه دار بوده اند.

نمودار (3-4) درصد افراد فعال و غیر فعال به تفکیک نوع اشتغال


پژوهش رشته کامپیوتر با موضوع تجزیه و تحلیل سیستم کاریابی

پژوهش رشته کامپیوتر با موضوع تجزیه و تحلیل سیستم کاریابی دارای 110 صفحه بسیار کامل استفاده شده به عنوان پروژه پایانی
دسته بندی کامپیوتر و IT
فرمت فایل pdf
حجم فایل 5278 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 110
پژوهش رشته کامپیوتر با موضوع تجزیه و تحلیل سیستم کاریابی

فروشنده فایل

کد کاربری 7243

پژوهش رشته کامپیوتر با موضوع تجزیه و تحلیل سیستم کاریابی

پژوهش رشته کامپیوتر با موضوع تجزیه و تحلیل سیستم کاریابی


محتوای فایل :

1. کلیه دیاگرام ها و نمودار های UML

2. سناریو کامل

3. راهنمای تبدیل دیاگرام ها به برنامه

4. حجم پروژه 110 صفحه


بررسی کودکان بدون سرپرست

موضوع مورد پیشنهاد خانه ای برای کودکان بدون سرپرست است بی سرپرستی بیشتر از آنکه یک مشکل فردی باشد مشکلی اجتماعی است امروزه در سرتاسر دنیا با افزایش تعداد کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست روبه رو هستیم این روند رو به رشد دلایل زیادی از جمله جنگ ، فقر ، افزایش فساد و فحشا ، اعتیاد و دارد
دسته بندی علوم اجتماعی
فرمت فایل doc
حجم فایل 5019 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 130
بررسی کودکان بدون سرپرست

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فهرست مطالب

مقدمه

پروپوزال : بیان مسئله و ضرورت آن

اهداف پروژه

مبانی نظری عام طرح

فصل اول : پدیده بی سرپرستی

1-1 بی سرپرستی ، عوامل و تبعات .

فصل دوم : پدیده بی سرپرستی در جهان

2-1 تاریخچه حمایت از کودکان بی سرپرست در جهان

2-2 نمونه های خارجی

فصل سوم : پدیده بی سرپرستی در ایران

3-1 تاریخچه حمایت از کودکان بی سرپرست در ایران

3-2 نمونه های موجود در ایران

فصل چهارم : راهکارها و نتیجه گیری

معرفی پروژه

فصل پنجم : طراحی فضا برای کودکان

قوانین و ضوابط شیر خوارگاه ها

بستر طراحی

مبانی نظری عام پروژه

برنامه فیزیکی

فهرست منابع و مأخذ


بیان مسئله و ضرورت آن :

موضوع مورد پیشنهاد خانه ای برای کودکان بدون سرپرست است . بی سرپرستی بیشتر از آنکه یک مشکل فردی باشد مشکلی اجتماعی است . امروزه در سرتاسر دنیا با افزایش تعداد کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست روبه رو هستیم این روند رو به رشد دلایل زیادی از جمله جنگ ، فقر ، افزایش فساد و فحشا ، اعتیاد و ... دارد .

بر اساس آمار سال جاری سرپرستی 17 هزار و 407 کودک بر عهده سازمان بهزیستی است که از این تعداد 5/14% به دلیل فوت والدین 20% به دلیل صلاحیت نداشتن والدین 5/13% به دلیل جدایی والدین و 16% کودکان به دلیل رها شدن بی سرپرست شده اند.

کودکان بی سرپرست در واقع قربانیان اجتماع هستند . اجتماعی که نه تنها آنان را از داشتن پدر و مادر و کانون گرم خانواده و به عبارتی از یک حق طبیعی محروم ساخته است بلکه پذیرای آنان نیز نمی باشد و به آنها به چشم سربار می نگرد . اگر قرار است نگهداری این کودکان را تنها رفع تکلیف فرض نکرده و به این نکته آگاه باشیم که در طی چند سال آینده این کودکان باید قدرت فعالیت و همگامی با جامعه و حتی توان مطرح شدن به عنوان سرمایه های با ارزش برای سازندگی کشور را دارا باشند میتوان بیان کرد ایجاد چنین خانه و مرکز نگهداری امری حیاتی است . خانه سرپناهی به کودکان بی سرپرست می آموزد به جامعه با سربلندی و بدون احساس حقارت و خواری و با توجه به ارزش های انسانی خود وارد شوند و به جای پنهان کردن واقعیت و فوران این خودسرکوبی به صورت عقده ای مختلف روانی خود واقعیتشان را بروز دهند و بدانند که آنها نیز مانند دیگران هستند با این تفاوت که در سنین کودکی دچار فقدان موهبت پدر و مادر شده اند و این امر را درونی کنندکه شکست ها ، پله های موفقیت هستند و این واقعیت سخت موجود ، بخش کوچکی از هستی آنهاست و به جای زندگی کردن در موضع مظلومانه مسئول هستند که احساس ترحم اجتماعی را که ناشی از نمود مظلومانه آنهاست برطرف سازند .

اهداف پروژه :

آبراهام مازلو اندیشمند علوم اجتماعی نیازمندی های انسان را به 5 گروه زیر تقسیم می کند .

  1. نیازهای فیزیولوژی (مانند خوراک و پوشاک)
  2. نیاز به ایمنی و اطمینان (مانند سرپناه و امنیت محل)
  3. نیاز به روابط عاطفی (ارتباط با خانواده و فرزندان و پدر و مادر)
  4. نیاز به احترام و منزلت اجتماعی (مراودات و مناسبات اجتماعی )
  5. نیاز به خودیابی

و بیان می کند نظریه فوق بر دو اصل استوار است که:

الف) علوم انسان ها به منظور تأمین و برآورد نیازهای خود با توجه به موقعیت و امکانات و طول عمر زندگی تلاش بیشتری را در سطوح اولیه (نیازهای فیزیولوژیکی ، ایمنی و ... ) دارند به طوریکه بخش عظیمی از اوقات و هزینه زندگی را در این بخش ها می گذرانند و تا مراحل اولیه به نحو رضایتمند تأمین نگردد به مرحله بعد گرایش کمتری دارد .

ب) چنانچه در راستای تأمین این نیازها مشکلات و موانعی پدید آید انسان به دو شکل عمل می نماید .

  1. برخورد مستقیم که این خود ناهنجاری اجتماعی ، تعارض و سرکشی را به همراه دارد .
  2. بدواً کاری انجام نمی دهد بطور غیر مستقیم بعداً در جایی این تعارض و برخورد را به شیوه ای دیگر نشان می دهد که به آن عقده روانی گویند .

همچنین وینیکت در این باره می گوید : در سر چشمه هر یک از گرایشهای ضد اجتماعی همواره فقدان یا محرومیتی وجود دارد.