دانلود تحقیق- مقاله-پروژه-کارآموزی

مرجع کامل خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

دانلود تحقیق- مقاله-پروژه-کارآموزی

مرجع کامل خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

پاورپوینت روشهای سنجش نسبت درصد چربی شیر

پاورپوینت روشهای سنجش نسبت درصد چربی شیر
دسته بندی صنایع غذایی
فرمت فایل pptx
حجم فایل 25 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 43
پاورپوینت روشهای سنجش نسبت درصد چربی شیر

فروشنده فایل

کد کاربری 4674

پاورپوینت روشهای سنجش نسبت درصد چربی شیر

روشهای سنجش نسبت درصد چربی شیر

nدر این دسته از روشها قسمت غیر چرب شیر در اسید سولفوریک حل شده و قسمت چرب پس از سانتریفوژ کردن در ستون مدرجی اندازه گیری می شود. روشهای حجمی بعلت سرعت در عمل در آزمایشهای روزانه بکار میروند. مهمترین و متداولترین روشهای حجمی عبارتند از: روشهای Gerber و Babcock

nدر این روشها چربی شیر بوسیله انحلال در یک ماده حلاله چربی استخراج می گردد. روشهای وزنی از روشهای حجمی دقیق تر بوده و معمولاً بعنوان مقایسه و در کارهای تحقیقی مورد استفاده قرار میگیرند. مهمترین و متداولترین روشهای وزنی عبارتند از: روشهای Rose-Gottlieb و Adem-Meillere
n: در این روشها از اصول اسپکتروفوتومتری استفاده میشود. مهمترین و متداولترین این روشها در حال حاضر روش Milko-Tester Mk II میباشد که برای تعیین نسبت درصد چربی شیر کامل, شیر پس چرخ و خامه بکار میرود.
nچربی سنج بطوریکه مشاهده می گردد, از یک مخزن استوانه ای, یک ستون مدرج و یک آمپول انتهایی تشکیل گردیده است.
nسازمان بین المللی استاندارد(ISO) نوع چربی سنج را برای تعیین نسبت درصد چربی شیر استاندارد نموده است که ستون مدرج انها از صفر تا 4, 5, 6, 7, 8و 10 درصد درجه بندی شده است . برای سنجش چربی شیر گاومیش از چربی سنج هایی استفاده میشود که از صفر تا 10 یا حتی 14 درصد درجه بندی شده است.

پاورپوینت رعایت اصول کلی بهداشت در واحدهای تولید کننده مواد غذائی

پاورپوینت رعایت اصول کلی بهداشت در واحدهای تولید کننده مواد غذائی
دسته بندی صنایع غذایی
فرمت فایل pptx
حجم فایل 140 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 46
پاورپوینت رعایت اصول کلی بهداشت در واحدهای تولید کننده مواد غذائی

فروشنده فایل

کد کاربری 4674

پاورپوینت رعایت اصول کلی بهداشت در واحدهای تولید کننده مواد غذائی


پاورپوینت رعایت اصول کلی بهداشت در واحدهای تولید کننده مواد غذائی دارای 46 اسلاید (ویژه رشته های مهندسی صنایع غذائی ) با ظاهری زیبا ، متفاوت ، مفید، مختصر و قابل ویرایش می باشد قسمتی از متن را ببینید و در صورت تمایل خرید کنید.

فهرست

مقدمه

هدف و دامنه کاربرد

نکات بهداشتی در مرا حل کاشت , داشت و برداشت .

واحد تولیدی مواد غذائی :طرح و امکانات

واحد تو لید مواد غذا یی : ضرورت های بهداشتی

ضرورت های بهداشتی و سلامت فردی کارکنان

ضرورتهای بهداشتی در تولید

ویژگیهای فرآورده نهایی

بسمه تعالی

پیشگفتار

استاندارد رعایت اصول کلی بهداشت در واحدهای تولید کننده مواد غذائی که نخستین بار در 1356 تهیه گرد ید بر اساس پیشنهادهای رسیده و بررسی و تائید کمیسیون فنی بهداشت مواد غذائی برای اولین بار مورد تجدید نظر قرار گرفت و در پنجاه و نهمین جلسه کمیته ملی استاندارد فرآورده های کشاورزی و غذائی مورخ 25/3 / 66 تصویب شد ، اینک به استناد ماده 1 قانون مواد الحاقی به قانون تاسیس مؤمسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب آذر ماه سال 1349 به عنوان استاندارد رسمی ایران منتشر می گردد.

برای حفظ همگامی و هماهنگی با پیشرفتهای ملی و جهانی در زمینه صنایع و علوم ، استانداردهای ایران درمواقع لزوم مورد تجدید نظر قرار خواهد گرفت , و هر گونه پیشنهادی که برای اصلاح یا تکمیل این استاندارد برسد مورد تجدید نظر بعدی مورد توجه واقع خواهد شد .

بنابراین برای مراجعه به استاندار دهای ایران باید همواره از آخرین چاپ و تجدید نظر آنها استفاده کرد .

در تهیه و تجدید نظر این استاندارد سعی شده است که ضمن توجه به شرایط موجود و نیازهای جامعه حتی المقدور بین این استاندارد و استاندارد کشورهای صنعتی و پیشرفته هماهنگی ایجاد شود .

لذا با بررسی امکانات و مهارتهای موجود و اجرای آزمایشهای لازم این استاندارد با استفاده از منابع زیر تهیه گرد یده است

مقدمه

در این استاندارد منظور از " رعایت شرایط خوب ساخت " در محدوده صنایع غذائی ایجاد یک سیستم کنترل بهداشتی است که اطمینان لازم را در مورد مصرف فرآورده تولید شده تامین نماید

شکی نیست که به فرآورده هائی که سلامت و بهداشت افراد را به خطر می اندازند نباید اجازه عرضه به بازار داد

بدین منظورسازمانهای بین المللی وتعداد زیادی از کشورها توصیه ها ، راهنماییها و قوانینی را در ارتباط با رعایت شرایط خوب ساخت وضع و تدوین کرده اند که با گذشت زمان بسیاری از این مقررات نیاز به تجدید نظر دارند

هدف و دامنه کاربرد

در این استاندارد اصول کلی بهداشتی در جهت اداره کردن یک کارخانه مواد غذائی از ابتدای مرا حل کاشت ، داشت ، برداشت ، آماده سازی ، فرآیند کردن ، بست بندی ، انبار کردن ، حمل و نقل ، توزیع و فروش محصول تولیدی برای مصرف انسان توصیه می گردد تا از سلامت و بهداشتی بودن فرآورده اطمینان حاصل شود .

2 - 2 - در تدوین این استاندارد بیشتر در نظر بوده که از نظر بهداشت مواد غذائی اصول اساسی عملی ارائه گردد .

3-1-2- -جلو گیری از آلوده شدن به وسیله زباله ، فضولات و آلوده کننده های هوا .

3-1-2-1- مواد اولیه باید از آلود گی به وسیله فضولات انسانی ، حیوانی ,صنعتی و کشاورزی که برای تندرستی انسان زیان آور هستند حفظ گردند و این مواد زائد باید به طریقی جمع آوری و دفع گردند که از آلوده شدن مواد غذائی جلو گیری به عمل آید .

3-1-2-2- جلو گیری از آلوده شدن توسط آلوده کنند ه های هوا مانند ذرات معلق حاصل از کارخانه های مواد شیمیائی ، صنعتی ، و مشابه آن .

3-1-3- کنترل ابیاری هنگام کاشت و داشت مواد غذائی از مصرف آبهای آلوده خودداری گردد .

انبار کردن در منطقه برداشت و تولید

مواد اولیه باید تحت شرایطی انبار شوند که میزان آلود گی توسط افات و یا آلوده کننده شیمیایی ، فیزیکی ، میکرو بیولوژیکی و غیره به حداقل برسد

حمل و نقل

1- وسائل نقلیه

وسایل نقلیه جهت حمل و نقل محصول برداشت شده و یا مواد خام اولیه از تو لید و انبار باید به میزان کافی وجودداشته و طوری ساخته شده که باعث الودگی محصول نگردد و به آسانی قابل نظارت باشد

ppt: نوع فایل

سایز:161 KB

تعداد اسلاید:46


پاورپوینت بهبود مستمر فرآیندها - عارضه یابی و بهره وری -شرکت QMS ایران

پاورپوینت بهبود مستمر فرآیندها – عارضه یابی و بهره وری شرکت QMS ایران
دسته بندی صنایع غذایی
فرمت فایل pptx
حجم فایل 4376 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 163
پاورپوینت بهبود مستمر فرآیندها - عارضه یابی و بهره وری -شرکت QMS ایران

فروشنده فایل

کد کاربری 4674

اسلاید ۱ :

اهداف دوره

– تعریف و شناخت فرآیندها

– دسته بندی فرآیندها

– فرآیندهای مشتری مدار

– تعریف اثربخشی و کارایی

– مدل FOCUS PDCA

– مدل SAMIE

اسلاید ۲ :

تعاریف و مفاهیم

فرآیند

q مجموعه‌ای از فعالیت‌های مرتبط به هم یا متعامل که ورودیها را به خروجیها تبدیل می‌کند.

  • مجموعه‌ ورودی های یک فرآیند عمومأ خروجیهای سایرفرآیندها هستند.
  • فرآیندها در سازمان عمومأ برنامه‌ریزی می‌شوند و تحت شرایط کنترل شده به اجرا در‌می‌آیند تا ارزش‌افزوده ایجاد شود.

یک فعالیـت که با استفاده از منابـع و بصـورت هدایت شده در جهت کسب توانایی برای تبدیل داده ها به ستانده‌ها عمل می‌کند را می‌توان به عنوان یک فرایند در نظر گرفت.

اسلاید ۳ :

تعاریف و مفاهیم

فرآیند

مجموعه‌ای از فعالیتهای مرتبط به هم یا متعامل که دروندادها را به بروندادها تبدیل می‌کند.

اسلاید ۴ :

نگرشی دیگر در شناسائی فرآیندها

فرآیند زنجیره‌ای از فعالیتهای با ارزش افزوده است‌ که محصول و یا خدماتی را تحویل مشتری فرآیند(بیرونی و یا درونی) می‌دهد.

فرآیند با یک نقطة شروع و یک نقطة پایان تعریف
شده است.

اسلاید ۵ :

رویکرد فرآیندی

  • هر سازمانی برای عملکرد مؤثّرتر باید تعدادی فرآیند مرتبط باهم و مؤثّر برهم را تعیین و مدیریت نماید.
  • شناسایی و مدیریت نمودن فرآیندهای به کارگرفته شده در یک سازمان و به ویژه تعامل میان این فرآیندها به شکل سیستماتیک رویکرد فرآیندی نامیده می شود.

اسلاید ۶ :

مزایای رویکرد فرآیندی

به زبانی ساده:

اولین مزیت رویکرد فرآیندی، نگاهی مجدد به سازمان از دیدگاه یک مشتری است.

  • شناخت فرآیندهای سازمان از دیدگاه مشتری،
  • شناخت سایر فرآیندهایی که از دیدگاه مشتری پنهان است و
  • بررسی ارزش فرآیندها در سازمان

۱- برای کارکرد موثر یک سازمان ، شناسایی و ادارة فعالیتهای به هم وابسته ضروری است.

۲- نگرش فرآیندی، به سازمان امکان می‌دهد تا روی ارتباط بیـن تک تک فرآیندهای موجود در مجموعه‌ای از فرآیندها و نیـز ترکیب و تعامل آنها، کنترل مستمر داشته باشد.

اسلاید ۷ :

ارزش فرآیندها از دیدگاه مشتری

فرآیندهای ارزشمند از نظر مشتری:

  • مشتری آنها را تشخیص می دهد، حاضر به پرداخت هزینه های آن می‌باشد. کاری برای مشتری

فرآیندهای بی‌ارزش از نظر مشتری:

  • برای سازمان ضروری است، ولیکن مشتری بهایی برای آن نمی‌پردازد.

کاری برای شرکت

فرآیندهای زائد:

  • کارهای غیر ضروری، نه ارزشی برای مشتری دارد و نه برای سازمان

کاری برای هیچکس

اسلاید ۸ :

مدل اختاپوس و تعیین فرآیندهای COP

مدل اختاپوس بصورت شماتیک فرآیندهایی را نمایش می دهد که مستقیماً ورودی از مشتری به سازمان دارند و / یا مستقیما خروجی را از سازمان تحویل مشتری می دهند.

اسلاید ۹ :

یک فرآیند مشتری مدار

  • COP Customer Oriented Processes

فرآیندهای مشتری مدار

  • SOP Supporting Oriented Processes

فرآیندهای پشتیبان

  • MOP Managing Oriented Processes

فرآیندهای مدیریت

اسلاید ۱۰ :

تعاریف و مفاهیم

اثر بخشـی

میزان تحقق فعالیتهای طرح ریزی شده و حصول نتایج مورد نظر

کارآیـی

رابطة میان نتایج حاصله با منابع استفاده شده


پاورپوینت جستجو و اندازه گیری عوامل نگهدارنده و مواد افزودنی در شیر

پاورپوینت جستجو و اندازه گیری عوامل نگهدارنده و مواد افزودنی در شیر
دسته بندی صنایع غذایی
فرمت فایل pptx
حجم فایل 51 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 37
پاورپوینت جستجو و اندازه گیری عوامل نگهدارنده و مواد افزودنی در شیر

فروشنده فایل

کد کاربری 4674

پاورپوینت جستجو و اندازه گیری عوامل نگهدارنده و مواد افزودنی در شیر

پاورپوینت جستجو و اندازه گیری عوامل نگهدارنده و مواد افزودنی در شیر دارای 37 اسلاید (ویژه رشته های مهندسی صنایع) با ظاهری زیبا ، متفاوت ، مفید، مختصر و قابل ویرایش می باشد قسمتی از متن را ببینید و در صورت تمایل خرید کنید.

تعریف:

عوامل نگهدارنده گاهی برای نگهداری شیر و جلوگیری از فساد و زمانی برای تبدیل شیر فاسد و خراب به شیری که دارای ظاهر معمولی باشد, اضافه میگردند.

حالت اول طبیعی بوده و حالت دوم تقلب محسوب می شود.

جستجو و اندازه گیری بیکرمات دوپتاس:

بیکرمات دوپتاس معمولاً برای نگهداری نمونه های شیر اضافه می گردد, بدین جهت اینگونه شیرها زرد رنگ میباشند. برای تشخیص بیکرمات دوپتاس در شیر میتوان از نیترات نقره استفاده نمود که با آن رسوب کرمات نقره قرمز نارنجی میدهد.

معرفهای لازم برای آزمایش:

-محلول 1 درصد نیترات نقره

طرز عمل: در یک لوله آزمایش تقریباً یک میلی لیتر از شیر مشکوک و 3 تا 5 میلی لیتراز یک محلول یک درصد نیترات نقرهوارد مینماییم چنانچه رنگ زرد شیر مربوط بوجود بی کرمات دوپتاس باشد, تبدیل به قرمز نارنجی میشود. برای تشخیص بهتر رنگ میتوان از یک لوله آزمایش حاوی شیر معمولی بعنوان شاهد استفاده نمود.

دقت آزمایش:

آزمایش تقریباً 1/0 گرم بیکرمات دوپتاس را در یک لیتر شیر نشان میدهد.

ب) اندازه گیری:

اصول آزمایش:

آزمایش بر روی خاکستر شیر انجام میشود؛ بدین ترتیب که کرماتها را بکمک یک محلول سولفات فروز و آمونیاک (یا ملح Mohr) بفرمول :

احیا نموده , زیادی این محلول را با پرمنگنات دوپتاس تیتره مینماییم SO4FC.SO4(NH4)2,6H2o

طرز عمل:

خاکستر شیر را ابتدا چند مرتبه با /اب مقطر و سپس با یک محلول آبکی اسید سولفوریک 5 درصد میشوییم تا اینکه جمعاً 25 تا 30 میلی لیتر مایع بدست آید, بعد آنرا در یک بشر ریخته تقریباً 5 میلی لیتر اسید سولفوریک و دقیقاً 20 میلی لیتر محلول سولفوریک یا ملح Mohr بآن اضافه می نماییم. اسید کرمیک فوراً احیا میگردد

ppt: نوع فایل

سایز: 187 KB

تعداد اسلاید:37


دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازمان دهی و مدیریت کلاس

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازمان دهی و مدیریت کلاس
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل 131 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 109
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازمان دهی و مدیریت کلاس

فروشنده فایل

کد کاربری 4558

1مقدمه :

توانایی اداره کلاس و ایجاد رفتار مطلوب در دانش‌آموزان، بخشی مهم از کار معلم در کلاس و زمینه مناسب برای یادگیری است. به نظرمی رسد معلم برای اداره مطلوب کلاس به دو مهارت نیاز دارد :

1- برقراری ارتباط موثر و مثبت با دانش‌آموزان

2- مدیریت کلاس

این دو مهارت باعث تسهیل امر آموزش و کاهش رفتارهای نامطلوب در دانش‌آموزان می‌شود. جو کلاس در هرشرایط بر نگرش دانش‌آموزان نسبت به مدرسه، مطالعه، تحصیل و حتی خود پنداری آنان تاثیر می‌گذارد (کدیور، 1382، 227).

ارتباط مناسب میان معلم و دانش‌آموز، اغلب محور اثر بخشی معلم است. ارتباط مفید مستلزم آن است که معلمان از شناخت لازم وجامع هم نسبت به موضوع درسی وهم نسبت به دانش‌آموزان خویش برخوردار باشند، چنین امری برایجاد یک پل ارتباطی بین دانش‌آموزان و موضوع درسی کمک می‌کند، معلمان را نیز قادر می‌سازد که موضوع درسی را به شاگردان خویش تفهیم کنند. برعکس ارتباط سطحی و ضعیف میان معلم و دانش‌آموز موجب می‌شود که حتی یادگیری مطالب ساده نیز میسرنباشد. بنابراین روابط مبتنی بر محبت، احترام و باور متقابل میان معلم و دانش‌آموز می‌تواند بر میزان انگیزه دانش‌آموز تاثیر گذارد.

مدیریت کلاس درس به مفهوم ایجاد شرایط لازم برای تحقق یادگیری است و بر این اساس می‌توان گفت که مهارتهای مدیریت کلاس زیر بنای کل موفقیت درتدریس است. این امر در کلاس‌های درس مدارس ایران که مملو از دانش‌آموزان است، ازاهمیت خاصی برخوردار است. برای اعمال مدیریت بر کلاس درس و ایجاد شرایط بهینه برای یادگیری، خود معلم باید فردی کارا باشد تا از مهارتهای مدیریت کلاس درس بهره بگیرد.

و لازم است که معلمان با شیوه‌های مدیریت کلاس و مهارت‌های ارتباط با دانش‌آموز آشنا بوده، برحسب موقعیت و فضای کلاس آن را به نحو مطلوب به کار ببندند.

2-2 مبانی نظری تحقیق

در این بحث ابتدا مباحث نظری مفهوم مدیریت کلاس و سپس ادبیات مفهوم فراشناخت بررسی شده است.

2-2-1تعاریف مدیریت کلاس

با توجه به گستردگی مفهوم مدیریت، تعاریف مختلفی از آن ارائه شده است که می‌توان گفت از لحاظ تاکید بر روی جنبه‌های مختلف کلاس درس متفاوت هستند. برخی تعاریف، مدیریت کلاس را هم معنا با واژه انضباط توصیف کرده‌اند. چنانکه به بیان کوهن[1] (1996) مفهوم مدیریت آنچنان که در دنیای اقتصاد بکار میرود بیانگر نقش سرپرستی وکنترل کننده درارتباط با کارکنان است؛ ازاین رو می‌توان با کمی‌تسامح این تعریف را در مدیریت آموزش و کلاس درس به کاربرد. مدیریت کلاس بیشتر یک برنامه انضباطی است که شامل باورها و ارزشها ی معلم، راجع به انضباط میشود

(دنیس مور، 2003).

همچنین دویل[2] (1986) مدیریت کلاس را ایجاد و حفظ نظم اجتماعی، به منظور آرامش و یادگیری بهتر تعریف میکند. به بیان او این واژه با اندک خوش بینی برابر با انضباط است « درمان بدرفتاری‌ها و اختلالاتی که درمحیط آموزش رخ میدهد » (زاکرمن، 2000). ولفگانگ و گلیکمن دریک تعریف جامع از مدیریت کلاس آن را دارای سه جنبه اساسی می‌دانند؛ به گفته آنها مدیریت کلاس، کلیه تلاشهای معلم برای سرپرستی فعالیتهای کلاس است که شامل تعاملات اجتماعی، رفتار دانش‌آموزان ویادگیری است؛ بنابراین مدیریت کلاس، انضباط را در بر می‌گیرد ولی محدود به آن نیست (مارتین، 1996).

مدیریت کلاس شامل اقداماتی است که معلم برای ایجاد نظم، درگیر کردن دانش‌آموزان یا جلب مشارکت آنان انجام می‌دهد. برای مثال دوک[3] (1979) مدیریت کلاس را عبارت از مقررات و روشهای ضروری ایجاد وحفظ محیطی می‌داند که درآن آموزش و یادگیری بتواند اتفاق بیفتد. اخیرا مفهوم پردازی تعریف مدیریت کلاس با مطرح شدن پیچیدگی محیطی که در آن راهبردها و روش‌ها اجرا میشوند ونیز فضایی که در آن اهداف معلم در رفتار مدیریتی انجام می‌گیرد، گسترش یافته است. بطور مثال دویل (1989) آن را به شکل زیر خلاصه می‌کند: " اقدامات وراهبرد‌هایی که معلمان برای حل مسئله نظم در کلاس‌ها به کار می‌برند ". به نظر جکسون (1968) پیچیدگی مدیریت کلاس ناشی از چندین ویژگی تدریس در کلاس است که عبارتند از چند بعدگرایی (رویدادها وافراد گوناگون)، هم زمانی (رویداد‌های زیادی که دریک زمان رخ می‌دهد)، عدم قابلیت پیش بینی (رویداد‌ها وپیامدها)، عمومیت (رویدادها اغلب در حضور اکثر یا همه دانش‌آموزان رخ می‌دهد)، و تاریخ (اقدامات ورویداد‌ها دارای گذشته و آینده هستند). گروهی از تعاریف مدیریت بر کارکرد سازمان دهی مدیریت کلاس تاکید می‌کنند، از آن جمله وانگ؛ (1998) مدیریت کلاس را همه کارهایی می‌داند که معلم در جهت سازمان دهی دانش‌آموزان، فضا، زمان و مواد انجام میدهد که این کار به پرورش همکاری، درگیرشدن دانش‌آموزان در فعالیتهای کلاس و ایجاد یک محیط پر بار می انجامد (دولیتل، 2000).

جونز (1996) با تعیین پنج ویژگی عمده بر ماهیت جامع مدیریت کلاس تاکید می‌کند :

1. درک پژوهش و نظریه‌های رایج درمدیریت کلاس و نیازهای روان شناختی و یادگیری دانش‌آموزان.

2. ایجاد روابط مثبت دانش‌آموز، معلم و همکاران.

3. استفاده از روشهای آموزشی که یادگیری مطلوب را با پاسخ به نیازهای تحصیلی تک تک دانش‌آموزان و گروه کلاس تسهیل کند.

4. استفاده از روشهای مدیریت گروهی و سازمانی که رفتار ضمن کار را به حد اکثر برساند.

5. توانایی استفاده گسترده‌ای از روش‌های رفتاری و مشاوره‌ای برای کمک به دانش‌آموزانی که مشکلات رفتاری جدی ازخود بروز می‌دهند (جونز،1996).

2-2-2 اهداف مدیریت کلاس

مدیریت صرف، برای ایجاد نظم در کلاس بی فایده است و استفاده از فنون مدیریت در کلاس آن هم برای آرام نگه داشتن دانش‌آموزان از نظر اخلاقی درست نیست. پس هدف از مدیریت در کلاس چیست ؟

ولفلوک (1995) سه دلیل بر ضرورت مدیریت ذکر کرده است.

1- زمان بیشتر برای فراگیری : اگر با استفاده از یک زمان سنج، آگهی‌های تجاری که در طول یکی ازفیلمهای تلویزیونی پخش می‌شوند، اندازه بگیرید، متوجه میشوید که حداقل یک چهارم برنامه ها

به آگهی‌های تجاری اختصاص داده می‌شود. اگر از روشهای مشابهی نیز در کلاسها استفاده شود از اینکه زمان کمی صرف تدریس مفید می‌شود شگفت زده خواهید شد. هر روز به علت بی نظمی‌ها درکلاس، وقفه‌های ایجاده شده دردرس، تکالیف ناقص و تغییرات نامناسب، دقایق مفید ازدست می روند؛ هرچند زمانی که به طور مفید صرف کارهای درسی می‌شود، ازیک کلاس به کلاس دیگرمتغیر است، با این حال تقریبا 25% درصد از زمان مفید دریک سال تحصیلی ضایع میشود، گاهی اوقات علل این مساله غیر قابل اجتناب است ولی می‌توان این علل را تا حدودی مهار کرد.

بدیهی است که دانش‌آموزان مطالبی را بهتر می آموزند که فرصت آموختن آنرا داشته باشند. از این رو یک هدف مهم مدیریت درکلاس افزایش تعداد دقایق قابل استفاده برای یادگیری است که بطور معمول زمان اختصاص یافته نامیده می‌شود. اما صرف اختصاص دادن زمان بیشتر برای یادگیری، به تنهایی به موفقیت منجر نخواهد شد. بنابراین زمان، هنگامی ارزشمند است که ازآن به طور موثر و کارآمد استفاده شود. روانشناسان شناخت گرا روشی را که دانش‌آموزان برای پردازش اطلاعات به کار می‌برند عامل مهم و اساسی در یادگیری وبه یاد سپاری مطالب می‌دانند. اساساً دانش‌آموزان آن چیزی را یاد می‌گیرند که به آن توجه کنند. زمانی که دانش‌آموز توجه کامل بر یادگیری‌های خاص دارد به آن زمان اشتغال یا زمان صرف شده بر روی تکلیف می‌گویند. از این رو هدف دیگر مدیریت در کلاس، بهبود چگونگی استفاده از زمان است، آن هم به گونه‌ای که دانش‌آموزان را به انجام فعالیتهای یادگیری مفید و ارزنده تشویق کنیم.


[1] - Kohn

[2] - Doule

[3] - Duke