دانلود تحقیق- مقاله-پروژه-کارآموزی

مرجع کامل خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

دانلود تحقیق- مقاله-پروژه-کارآموزی

مرجع کامل خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

طرح آماری بررسی علل افت تحصیلی دانش آموزان در مقطع تحصیلی متوسطه

طرح آماری بررسی علل افت تحصیلی دانش آموزان در مقطع تحصیلی متوسطه در 26 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی آمار
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 485 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 26
طرح آماری بررسی علل افت تحصیلی دانش آموزان در مقطع تحصیلی متوسطه

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

پروژه آماری بررسی علل افت تحصیلی دانش آموزان در مقطع تحصیلی متوسطه در 26 صفحه ورد قابل ویرایش


فـهـرسـت

پیش گفتار

سنجش در عمل

سنجش موضوع درسی

خودسنجی

ساختار

خوداصلاحی

رشد فردی و اجتماعی و رفتار

بالاترین آرزویی که برای فرزندان خود دارید چیست؟

والدین

عملکرد دانش آموز در مقابل اصول و هدف های سنجش

روش های مطالعه

پشتکار و تلاش

توصیه های سودمند

نگاه مثبت و سازنده به امتحان

اصول مطالعه و فراگیری بهتر

روش استفاده بهتر از کلاسها

موانع تمرکز

روش مطالعه ی عمیق درسی

پیشگفتار

همان طور که می دانیم با وارد شدن به مقطع تحصیلی دبیرستان بچه ها با افت تحصیلی شدیدی روبرو می شوند که ما می خواهیم در این مورد توضیحات کوتاهی دهیم تا مشاوران عزیز مدرسه بتوانند کمک دانش آموزان کنند تا این افت تحصیلی دیگر ایجاد نشود. با وارد شدن به مقطع تحصیلی دبیرستان ما یک سال رشد کرده در دوران نوجوانی هستیم، غرور خواصی همه را در بر می گیرد و مسائل و مشکلات فسادی که باعث مشغول شدن فکر بچه ها می شود از یک طرف و وجود کتابهای درسی جدید از طرف دیگر فکر بچه ها را مشغول می کند. سخت گیری معلم ها باعث می شود که بچه ها از درس زده بشوند و دیگر علاقه ای به مدرسه نداشته باشند و از طرف دیگر فشار خانواده ها برای اینکه بچه هایشان در آینده شغل مناسبی داشته باشند و آنها را با نام دکتر و مهندس صدا کنند باعث می شود که فشار بیش از حد والدین به دانش آموزان آنها را از درس فراری دهند و علاقه ای به خواندن درس نداشته باشند، حال امیدواریم از این مطالبی که من و دوست عزیزم تهیه کرده ایم خوشتان بیاید و علاقه ای به درس پیدا کنید که دیگر این مشاوران عزیز برای افت تحصیلی شما نگران نباشند.



سنجش در عمل :

پاسخ به این سؤال که سنجش به یادگیری دانش آموز منجر می شود یا نه، تا حد زیادی به چگونگی اجرای آن در مدرسه ها و کلاس های درس بستگی دارد. شیوه هایی که از لحاظ نظری یکسان هستند، در عمل ممکن است کاملاً با هم متفاوت باشند. سن و پیشینه ی دانش آموزان، موضوع تدریس شده، باور داشت ها و شیوه ی کاری مورد علاقه ی معلم،
هدف ها و کاربردهای متفاوت سنجش، و محدودیت در زمان، فضا یا منابع، همگی
می توانند بر کاری که انجام می شود، اثر زیادی داشته باشد.

سن دانش آموزان کلاس به تنهایی می تواند یکی از عوامل مهم تعیین کننده خط مشی و شیوه ی کار باشد. آنچه که برای کودکان 11 ساله مطلوب یا امکان پذیر است، ممکن است با آنچه که برای کودکان 15 ساله مناسب است، کاملاً متفاوت باشد. اگرچه دانش آموزان خردسال هم می توانند، برای قضاوت درباره ی پیشرفت خودشان مسئولیت پذیری را آغاز کنند، این امر برای دانش آموزان جوان باید به صورت موضوعی عادی درآید، زیرا آن ها، زمانی که وارد زندگی بزرگسالی می شوند، ناگزیرند پیشرفت خود را به طور روزانه مورد ارزیابی و نظارت قرار دهند. در این بخش، سنجش را در موضوع ها و موقعیت های گوناگون، مورد بحث قرار می دهیم، از جمله مواردی که کار عملی مورد سنجش قرار گرفته است و هم چنین موضوع بسیار مهم خودسنجی که دانش آموزان را قادر می سازد تا کارهای خود را ارزیابی کنند.

سنجش موضوع درسی

پوشش دادن به تمام موضوع های درسی و میان درسی یک مدرسه در چنین کتابی امکان پذیر نیست، بنابراین، برای نشان دادن جنبه های مشترک و مطالب خاص در زمینه های گوناگون، تنها می توان به طور خلاصه، یک یا دو مسئله را در تعدادی از موضوع های درسی مورد توجه قرار داد.



خودسنجی

یکی از مهم ترین ویژگی های مجموعه کتاب های تدریس موفقیت آمیز، تأکید بر مشارکت دادن فراگیران است، چون تدریس و سنجش، نباید تنها چیزی باشند که معلمان برای دانش آموزان خود انجام می دهند. کنار گذاشتن افراد از پذیرش بخشی از مسئولیت های یادگیری خود، هر گونه حس مالکیتی را که ممکن است در آن ها وجود داشته باشد از بین برده و می تواند به از خود بیگانگی منجر شود. ارزیابی کردن کارهای خود ممکن است برای دانش آموزان، به ویژه دانش آموزان خردسال، دشوار باشد، اما این امر نمی تواند دلیلی برای خودداری از خودسنجی باشد. آنچه که گاهی اوقات «خودرویارویی» گفته می شود،
می تواند روی فراگیرانی تأثیرهای متفاوتی داشته باشد. این کار، برای بعضی از دانش آموزان می تواند بسیار روشنگر باشد، آن ها را در یادگیری شریک سازد، و باعث شود که از عملکرد خود احساس غرور کنند. آن ها ممکن است احساس کنند که بر صندلی راننده نشسته اند، و نوعی خودمختاری را کسب می کنند که بزرگسالان رشد یافته با دستیابی به آن، قادرند کارهایی را که انجام می دهند مرور کنند و در مورد چگونگی بهسازی آن ها به داوری بنشینند. برای بعضی دیگر از دانش آموزان خودسنجی می تواند تضعیف کننده باشد، و با ایجاد حصار دفاعی در اطراف آنان، احساس شکست را به آن ها انتقال می دهد؛ بسیاری دیگر نیز ممکن است به چرب زبانی روی بیاورند. برخی از افراد می توانند در مورد خود بسیار سخت گیر باشند، و در این فرایند، اعتماد به نفس خود را از بین ببرند، اگر خود ارزشیابی، به منظور تأثیر مثبت بر یادگیری انجام شود، باید معرفی، اجرا و نظارت بر آن به شیوه ای ظریف و خردمندانه انجام گیرد. خودسنجی شکل های مختلفی دارد، و متناسب کردن آن با سن و پیشینه ی دانش آموزان، مستلزم تنوع بخشیدن به آن هاست. گاهی اوقات دانش آموزان خردسال از شکل صورت های خندانی که نشانگر میزان متفاوت رضایت یا نارضایتی آن ها از کاری است که انجام داده اند، لذت می برند.

من این کار را خیلی خوب انجام دادم.

این خوب است (در حد معیارهای همیشگی من است.)

من این کار را به آن خوبی که می توانستم، انجام ندادم.

دانش آموزان سال های بالاتر ممکن است این شکل ها را وسیله ی بچه گانه ای بدانند، اما خردسالان، اغلب خوشحال می شوند که از این روش برای سنجش رفتار خود در کلاس، نگرش نسبت به موضوع ها یا مسائل (من با ... موافقم / مخالفم، من دوست دارم / دوست ندارم ...) ، تلاش کردن (من خیلی سعی کردم / من خیلی سعی نکردم تا ...) ، یا پیشرفت کلی در یک حوزه ی خاصی از مطالعه، استفاده کنند.



ساختار

گرچه دانش آموزان می توانند کارهای خود را براساس ملاک های خویش مورد سنجش قرار دهند، ممکن است لازم باشد که سرنخ هایی نیز برای انجام دادن این کار به آن ها داده شود. درست همان طور که معلمان و آزمونگران بیرونی اغلب برای نمره گذاری به نوعی ملاک مورد توافق نیاز دارند، خیلی از دانش آموزان نیز دارای چنین نیازی هستند. در واقع تدوین ملاک هایی برای سنجش، مشخص کردن چیزی که باید به آن وزن داده شود، تعیین آنچه که بیانگر کار «خوب» ، «درست» ، «تخیلی» و «موفقیت آمیز» است، ضروری بودن درجه های الفبایی (الف، ب و ...) ، نمره های عددی ، یا نظرهای نوشتاری و تأثیر هر یک از این ها بر بینش دانش آموزان، آن ها را قادر می سازد که درباره ی هدف تمرین و ارزشمندی آن، بحث و گفت و گو کنند. در مورد امتحانات عمومی، حتی استفاده از طرح نمره گذاری «رسمی» در تلاش دانش آموزان برای پاسخگویی به سؤال ها، می تواند بینش آفرین تر باشد.





پشتکار و تلاش

دانشجو همانند باغبانی است که قصد دارد زمینی آماده را به گلستانی سرسبز و باغی پر طراوت تبدیل سازد. باغ و گلستانی که در صفا و شادابی کم نظیر و خیره کننده باشد. تا هم خود از آن لذت و بهره ببرد و هم دیگران سود برند. دانش آموز باید مشکلات تحصیل را تحمل و صبر پیشه کند و این سخن دلنشین حافظ شیرازی را همیشه به خاطر داشته باشد:

«صبر و ظفر ، هر دو دوستان قدیمند بر اثر صبر نوبت ظفر آید»

بنابراین باید سستی و تنبلی را کنار گذاشت، زیرا انسان تنبل سرانجام پشیمان خواهد شد و این پشیمانی برای او سودی نخواهد داشت. راه از بین بردن تنبلی این است که برای تحصیل هدفی را در نظر بگیرید و رسیدن به آن را جدّاً بخواهید از این رو امام علی (ع) می فرماید: «با اراده ی محکم به جنگ سستیها بروید». فراموش نکنید تنبلی و بی حوصلگی، سرچشمة تمام کارهای ناپسند است، انسان تنبل، از نعمتها و لذتهای دنیا و آخرت بی بهره خواهد ماند. شما یک خدمتگزار به مردم مخترع، سیاستمدار، اندیشمند و تمامی کسانی که معروف هستند در تاریخ پیدا نمی کنید که با تنبلی و سستی به مرتبه ای بلند رسیده باشد. آنچه شما را در راه رسیدن به هدفها یاری می کند اراده و ایمان به تواناییهاست. مثلاً افرادی که به کلاسهای نقاشی می روند زود مأیوس می شوند و کسانی هم که قصد نوشتن کتاب دارند نا امید می شوند. اما اگر پافشاری و پشتکار به صحنه ی زندگی قدم بگذارد آن وقت پیروزیها یکی پس از دیگری آشکار می شوند. تاریخ بشریت مملو از نمونه های بارز پافشاری در عرصه های گوناگون فرهنگ، هنر، اقتصاد و سیاست است. ادیسون گفته است: «یک درصد نبوغ و الهام، و نود و نه درصد بقیه اش بسته به سرشت انسان است». من هرگز هیچ کار ارزشمندی را تصادفی انجام ندادم و تمامی اختراعات من با کار و تلاش خستگی ناپذیر به دست آمدند. حال برای شما داستانی از استقامت و پشتکار از یکی از دانشمندان اسلامی می گویم که ایشان در سخن خود چنین می گویند: من درس استقامت را از حشره ای به نام «جعرانه» فرا گرفتم ، داستانش این گونه است: روزی در مسجد جامع دمشق در کنار ستون صافی نشسته بودم. حشره ی جعرانه را دیدم که می خواست از روی سنگی صاف بالا رود و بالای ستون در کنار چراغ بنشیند، من از ابتدای شب تا نزدیکیهای صبح در کنار این ستون نشسته بودم و شاهد تلاش و پافشاری شگفت آور این حشره ی کوچک بودم که چگونه سعی می کرد از ستون بالا برود این حشره هفت صد بار از روی زمین تا میانه ی ستون بالا رفت ولی هر بار در بین راه شکست خورده و بر روی زمین می افتاد از تصمیم و اراده ی این حشره فوق العاده در تعجب فرو ماندم. برخاستم، وضو گرفته و نماز گزاردم. وقتی به آن حشره نگاه کردم، دیدم سرانجام به خواسته ی خود رسیده و در کنار آن چراغ نشسته است. وقتی به مشکلی برخورد کردید نهراسید، بلکه در حلّ آن بیندیشید و حتی از دیگران کمک بخواهید و مطمئن باشید، بسیاری از افراد به شما کمک خواهند کرد و شما نیز سرانجام گره را باز خواهید کرد پس استوار باشید و نترسید و به قول شاعر:

«مشکلی نیست که آسان نشود مرد باید که هراسان نشود.»

سعی کنید فرد موفقی را که مشغول انجام کاری است که شما آن را برای خود هدف قرار داده اید، در نظر گرفته و برای گفت و گوی حضوری نزد وی بروید، تا رمز موفقیت وی را بدانید و نکته های آموزنده و تجربیات او را فراگیرید و در فعالیتهای آینده از آنها استفاده کنید. در این گفت و گو، نکته های مهمی درباره ی علل پیروزی او می آموزید تجربیات او را یادداشت کنید و در موارد لازم به کار ببرید. این روش شما را در هر هدفی که در نظر دارید اعم از تحصیلات ورزش، هنر، سخنرانی، تجارت و ... می تواند عملی باشد و به موفقیتهای بزرگ برساند.

توصیه های سودمند

برای بهبود وضعیت جسمانی و روحی شما توصیه هایی بیان می کنیم تا با عمل به آنها به نتایج خوب نایل آیید و کمتر دچار وسوسه های منحرف کننده بشوید و از درس خود عقب بمانید.

1- از هر گونه تحریک مصنوعی نیروی جنسی اجتناب کنید.

2- عادتهای خوب را جایگزین عادات بد کنید.

3- از تنهایی بی مورد و تخیلات نامناسب پرهیز کنید.

4- با دوستان خوب و افراد متدّین معاشرت کنید.

5- حس اعتماد و توانایی و قدرت را به خود تلقین کنید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد