دانلود تحقیق- مقاله-پروژه-کارآموزی

مرجع کامل خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

دانلود تحقیق- مقاله-پروژه-کارآموزی

مرجع کامل خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

طرح آماری کل دانش آموزان اندازه گیری جامعه و نمونه دبیرستان شهید رجایی در شیفت صبح

طرح آماری کل دانش آموزان اندازه گیری جامعه و نمونه دبیرستان شهید رجایی در شیفت صبح در 23 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی آمار
بازدید ها 3
فرمت فایل doc
حجم فایل 28 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 23
طرح آماری کل دانش آموزان اندازه گیری جامعه و نمونه دبیرستان شهید رجایی در شیفت صبح

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

پروژه آماری کل دانش آموزان اندازه گیری جامعه و نمونه دبیرستان شهید رجایی در شیفت صبح در 23 صفحه ورد قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان

صفحه

اندازه‌گیری‌ جامع و نمونه 1

مقدمه 2

پرسشنامه 11

نمودار میله‌ای 13

نمودار دایره‌ای 14

نمودار مستطیلی 15

نمودار چند بر فراوانی 15

نمودار ساقه و برگ 16


جدول فراوانی 17

تشحیص مد و میانه 17

نمودار جعبه‌ای 18

واریانس 19

نتیجه‌گیری کلی 20



جامعه : کل دانش ‌آموزان اندازه‌گیری جامعه و نمونه دبیرستان شهید رجایی در شیفت صبح
اندازه جامعه: 500 نفر
نمونه:دانش‌آموزان دوم و سوم شیفت صبح :
اندازه نمونه: 50 نفر
ما در ارائه پروژه از روش پرسش نامة کتبی و مشاهده‌ی ثبت وقایع استفاده کردیم.


مقدمه

نوجوانان دلی پاک و روحی پرشور دارند آنان در حساس‌ترین و بحرانی‌ترین دوران زندگی خود به سر می‌برند و نیازمند هدایت و حمایت و همدلی‌اند نوجوان نهال نورسیده‌ای است که برای رشد و بالندگی به باغبانی دلسوز و روشن‌بین نیاز دارد تا او را از آفتها و حادثه‌ها در امان دارد.

بها دادن به نوجوانان و تربیت و ارشاد آنان کوشیدن بی‌گمان یکی از نشانه‌های آشکار رشد فرهنگی یک جامعه است. برخلاف گمان برخی مردم، تربیت بطور کلی کاری بسیار دشوار است بویژه تربیت و هدایت نوجوانان دارای پیچید‌گی‌ها و نکته‌های ظریف بسیاری است. شاید گفتة حکیمانة کانت، متفکر و فیلسوف نامی آلمانی، حق مطلب را در این زمینه ادا کرده‌باشد آنجا که می‌گوید: دو کار هست که در دشواری هیچ کار دیگری به پای آن نمی‌رسد. مملکت‌داری و تربیت.

تربیت انسان از این جهت که او موجودی پیچیده و عظیم است کاری سخت و دشوار می‌باشد. پیچیدگی‌های روحی انسان به حدی است که نمی‌توان رفتار او را به سادگی تحت ضابطه‌ای مشخص درآورد و از آن آسوده خاطر شد. برتراند راسل، فیلسوف انگلیسی که خود دربارة « تربیت » کتابهایی نگاشته‌است اعتراف می‌کند که گفتار من در این زمینه بهتر از کردارم بود. اینها همه نشان می‌دهد که نباید تربیت را کاری سهل و آسان پنداشت که نیاز به هیچ‌گونه آموزش و تخصصی ندارد.

فرزندان ما در دوران زندگی خود مرحله‌های مختلف را طی می‌کند و در هر مرحله نیاز‌های تربیتی ویژه‌ای دارند. بدون آشنایی با این مراحل تربیتی و برخورداری از مهارتهای لازم چگونه می‌توانیم فرزندان خود را تربیت کنیم؟ شاید برخی از پدران و مادران گمان می‌کنند که اگر شرایط مادی و امکانات تحصیلی را برای فرزندان خود فراهم آورند وظیفة‌ خود را به خوبی انجام داده‌اند حال آنکه وظیفة پدر و مادر بسیار فراتر از اینهاست. خانواده کانون پذیرایی از نسل آینده است. در این کانون نهال ارزشهای انسانی که بذر آن در لحظة آفرینش در ضمیر آدمیان پاشیده شده‌است باید رشد و نمو کرده درخت انسانیت به بار نشیند از این‌رو هیچیک از نهادهای اجتماعی نقشی را که خانواده در ساختار فکری، روحی و اخلاقی انسان دارد نمی‌توانند ایفا کنند. نابسامانی‌های اجتماعی در بسیاری موارد ناشی از نابسامانی در خانواده‌هاست و سعادت یک اجتماع بستگی کامل به وجود خانواده‌های سالم و سعادتمند دارد. در خانواده است که انسان از لحظه‌های آغازین زندگی با تربیتی که از پدر و مادر دریافت می‌کند شکل می‌گیرد و ناآگاهانه به مسیری خاص سوق داده‌می‌شود. اگر خانواده‌ها نقش خود را به درستی ایفا نکنند نهادهای اجتماعی دیگر( از قبیل مدرسه، رسانه‌های گروهی و غیره) این خلاء را نمی‌توانند پرکنند.

دشواری‌ها و پیچیدگی‌های تربیت فرزند در دورة نوجوانی بیش از هر دوران دیگر است زیرا در این دوره نوجوان به طور ناگهانی با جهشی فکری و عاطفی خود را از دوران کودکی جدا می‌کند، شخصیت کنونی نوجوان می‌طلبد که خانواده در برخورد با او روشن‌بین، شکیبا و هوشیار باشد و بسرعت دریابد که او دیگر یک « کودک » نیست. از این‌رو بسیاری از خانواده‌ها در روابط خود با فرزندان نوجوان مشکلاتی دارند که اگر از آگاهی‌های لازم برخوردار نباشند شاید این مسأله عواقب ناخواسته‌ای به دنبال داشته باشد.

بسیاری از مشکلات اخلاقی و رفتار نوجوانان ریشه در برخوردهای نامناسب پدران و مادران و مربیان دارد. تجربه نشان می‌دهد بیشتر موارد که نوجوانان به خانواده‌ای آگاه و مربی شایسته دسترسی دارند از زندگی سالم و موفقی برخوردارند؛ این نشان می‌دهد که نوجوانان بخوبی تربیت‌پذیر هستند و اگر نابسامانیهایی در اخلاق و رفتار برخی از آنان مشاهده می‌شود ناشی از نبود تربیت صحیح است. پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید:« به شما درباره‌ی نوجوانان و جوانان سفارش می‌کنم زیرا آنها دارای قلبی رقیق‌تر و فضیلت پذیرتر می‌باشند.» و امام علی(ع) می‌فرماید:« دل نوجوان مانند زمین خالی از گیاه و درخت است که هر بذری در آن افشانده شود، می‌پذیرد و در خود می‌پرورد پس فرزند عزیزم من در آغاز نوجوانی است به ادب و تربیت تو پرداختم قبل از آنکه دلت سخت گردد و از پذیرش چیزهای خوب سرباز زند.» از اینجا می‌توان به نقش حساس و خطیری که خانواده و مربیان در هدایت و تربیت نوجوانان دارند پی برد. اگر ما به وظیفة بزرگ خود نسبت به این سرمایه‌های بی‌نظیر جامعه بنحوی شایسته توجه نکنیم، باید برای رویارویی با عواقب تلخ غفلت خود آماده باشیم. در آموزشهای دینی ما نیز مسئولیت پدران و مادران در تربیت فرزند بسیار تأکید شده‌است و تصریح شده همچنان که والدین را به فرزندان حقوقی است فرزندان را نیز بر والدین خود حقوقی است که از آنها در مورد این حقوق در پیشگاه الهی بازخواست خواهد شد. در روایات اسلامی آمده‌است همچنان که فرزند عاق پدر و مادر می‌شود پدر و مادر نیز برای سهل‌انگاری در انجام وظایف خویش عاق فرزند می‌شوند.
رابطه‌ی صمیمانه با نوجوانان

همانگونه که گفتیم برقراری پیوند روحی و عاطفی عمیق بین والدین و فرزندان از اهمیتی خاص برخوردار است. این پیوند سبب می‌شود که بسیاری از نیازهای روحی فرزندان در محیط خانواده برآورده شود و از این بابت دچار کمبود نشوند.

لازم به توضیح است که در روابط انسانی دو نوع ارتباط وجود دارد؛ ارتباط رسمی و ارتباط صمیمی ارتباط رسمی هرچند با ادب و احترام ظاهری توأم است اما خشک و بی‌روح است و عاری از صفاست؛ مانند روابط اداری محض که اغلب بین رئیس و مرئوس وجود دارد که در عین محترمانه‌بودن معمولاً خشک و بی‌روح است؛ مگر این که علاوه بر رابطه‌ی اداری محض، از ویژگی اخلاقی و کمالات انسانی برخوردار شود.

نوع دیگر یعنی ارتباط صمیمی؛ براساس محبت قلبی،تفاهم و اعتماد متقابل است. پیدایش چنین رابطه‌ای در گرو شرایط چندی است که صدق و صفا و یکرنگی ودرک متقابل و علاقه‌ی واقعی از مهم‌ترین این شرایط است ما با کسانی که روابط صمیمانه داریم براحتی و بدون واهمه ارتباط برقرار می‌کنیم و از معاشرت با آنها لذت می‌بریم از نشانه‌های رابطه‌ی صمیمانه این است که ما از این که کوچکترین عوامل در طف مقابل سوء تفاهمی بوجود آورد ترسی در دل نداریم و به همین علت آزادانه و باخیال راحت می‌توانیم با او ارتباط برقرار کنیم. روابط غیرصمیمانه شخص ناگزیر است پیوسته مراقب رفتار و گفتار خود باشد تا مبادا موجب سوء تفاهم یا رنجش طرف مقابل شود.

اگر والدین بخواهند که فرزندان آنها در کنارشان باقی بمانند و مسائل ساده باعث قطع ارتباط روحی فرزندان با آنها نشود باید بتوانند رابطه‌ای صمیمانه با فرزندان خود داشته باشند.

رابطه‌ای که مبتنی بر ترس یا احترام خشک و آداب بی‌روح ظاهری باشد چندان نمی‌پاید. علاو ه براین وجود رابطه‌ی صمیمانه میان والدین و فرزندان محیط خانه را به پناهگاه‌های عاطفی و امن برای فرزندان تبدیل می‌کند که آنها می‌توانند در آن آرام بگیرند احساس امنیت کنند و بدنبال پناهگاه‌های دیگر نروند. پناه‌بردن به دوستی‌های خطرناک یا ارتباط با جنس مخالف بویژه در دختران بیشتر ناشی از نبودن رابطه صمیمانه میان والدین و فرزندان است نوجوانی که از چنین روابط روحی حیات‌بخش در محیط خانه محرومند برای جبران کمبودهای روحی خود مراجعتی به سوی چیزهای دیگری جز خانواده کشیده می‌شوند و چون از تجربه وپختگی لازم نیز برخوردار نیستند براحتی طعمه‌ی حوادث می‌گردند.

وجود روابط صمیمانه درمیان فرزندان و والدین سبب می‌شود که آنها رازهایشان را قبل از هر کسی با والدین خود در میان بگذارند و از نظرهای ارشادی آنها استفاده کنند بدین ترتیب والدین به عنوان راهنمایانی صمیمی و مشاورانی دلسوز و مورد اعتماد می‌توانند نقشی مهم در زندگی فرزندان خود داشته باشند؛ از این رو بهتر است در هر فرصتی ممکن والدین در جوی صمیمانه با فرزندان خود به گفت و شنود بپردازند و به آنها فرصت بدهند تا درباره‌ی مسائل مختلف سخمن بگویند و هرگز باب گفتگو را نبندند. روش برخورد با فرزندان باید چنان باشد که آنها با اطمینان از این که نظراتشان مورد توجه واقع خواهد شد با والدین گفتگو کنند. این گفت و شنوئ صمیمانه زمانی از نتایج بهتر برخوردار خواهد بود که والدین با طرز فکر فرزندان خود که وابسته به نسل جدید بوده و یک نسل با آنها فاصله دارند آشنا باشند علاقه‌ها. حساسیتها، افکار و احساسات آنها را بشناسد به این ترتیب زمینه برای برقراری ارتباط مساعدتر می‌شود و آن دو نسبت به هم احساس بیگانگی نمی‌کنند.

به هر حال بجای برخوردهای تحکم‌آمیز امر و نهی‌های لجاجت برانگیز رفتارهای تحقیرآمیز با نوجوانان باید با آنها از در صمیمت رفاقت و همفکری وارد شد بابد بجای اینکه پیوسته زحمات خود را به رخ فرزندان خود بکشیم و به این ترتیب از ارزش آن بکاهیم بهتر است بزرگوارانه برای کوتاهی‌های احتمالی خود عذر بخواهیم تا به این ترتیب اعتماد و فروتنی را در فرزندان خود تقویت کنیم و راه را برای برقراری روابط صمیمانه‌ هموارتر گردانیم.

گفتگوکردن با فرزندان در زمینه‌های گوناگون بهادادن به رأی و نظر آنها با آنان به گردش و بازی و ورزش رفتن گذراندن اوقاتی به شوخی و تفریح با آنها( بی‌آنکه از حد خود بگذرد یا حرکات سبک از ما سربرند) و مراعات اصول دیگر که در این کتاب یادآوری خواهد شد به برقراری روابط صمیمانه بی‌تکلف با فرزندان کمک می‌کند.


طرح آماری قد دانش آموزان کلاس پنجم مدرسه غیرانتفاعی

طرح آماری قد دانش آموزان کلاس پنجم مدرسه غیرانتفاعی در 11 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی آمار
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 203 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 11
طرح آماری قد دانش آموزان کلاس پنجم مدرسه غیرانتفاعی

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

پروژه آماری قد دانش آموزان کلاس پنجم مدرسه غیرانتفاعی در 11 صفحه ورد قابل ویرایش

فهرست

موضوع……………………………… 1

جدول فراوانی……………………… 2

نمودار مستطیلی……………………… 3

نمودار چند بر………………………… 4

نمودار میله ای………………………… 5

نمودار فراوانی تراکمی………………… 6

نمودار دایره ای………………………… 7

نمودار ساقه وبرگ……………………… 8

مو ضوع تحقیق :

داده های این پروژه از طریق اندازه گیری بدست آمده است . قد دانش آموزان کلاس پنجم مدرسه غیرانتفاعی رشد نو در کرج اندازه گیری شده و به شرح زیر می باشد .

رد یف

نام ونام خانوادگی

وزن

ردیف

نام ونام خانوادگی

وزن

1

احمد سالا ری

32

14

محسن علوی

37

2

امیر دید با ن

27

15

بابک خانی

27

3

آرین بهرامی

33

16

سهیل تیموری

45

4

علی خلج

29

17

پوریا رنجی

23

5

آرش رستمی

30

18

سپهر فرهنگی

50

6

ساشار رحیمی

27

19

سینا اسدی

38

7

یاشار قدیمی

35

20

سیاوش شمسی

29

8

علی کهن ترابی

33

21

امیر محمودی

29

9

حسن قدرتی

37

22

حسین آقاجانی

47

10

محمد علم دوست

30

23

محمد صبوری

30

11

صادق بیگلو

34

24

حامد جمشیدی

24

12

آرمین صادقی

43

25

رضا نادری

25

13

ساسان بیگی

34

جدول فراوانی:

درصد فراوانی تراکمی

فراوانی تراکمی

درصد فراوانی نسبی

فراوانی نسبی

مرکز دسته

فراوانی مطلق

حدود دسته

ردیف

4%

1

4%

04/0

5/24

1

26-23

1

16%

4

12%

12/0

5/27

3

29-26

2

44%

11

28%

28/0

5/30

7

32-29

3

68%

17

24%

24/0

5/33

6

35-32

4

80%

20

12%

12/0

5/36

3

38-35

5

84%

21

4%

04/0

5/39

1

41-38

6

88%

22

4%

04/0

5/42

1

44-41

7

92%

23

4%

04/0

5/45

1

47-44

8

96%

24

4%

04/0

5/48

1

50-47

9

100%

25

4%

04/0

5/51

1

53-50

10


طرح آماری سن 50 نفر از افراد

طرح آماری سن 50 نفر از افراد در 8 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی آمار
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 48 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 8
طرح آماری سن 50 نفر از افراد

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

پروژه آماری سن 50 نفر از افراد در 8 صفحه ورد قابل ویرایش

سن 50 نفر از افراد به شرح زیر می باشد :

2و4و5و6و7و8و9و10و11و12و13و14و14و15و16و17و17و18و19و20و22و23و24و24و25و26و27و28و29و31و32و33و34و35و35و36و36و37و37و38و39و40و41و43و45و46و47و48و49و50

اولاً دامنة تغییرات و ثانیة جدول فراوانی شامل ( حدود که نشان دسته فراوانی مطلق – فراوانی تجمعی ، فراوانی نسبی و درصد فراوانی نسبی و فراوانی بر حسب درجه ای را بدست آورید و ثانیاُ نمودار میله ای و کشسته و ستونی و دایره ای را رسم کنید. رابعاً نمودار ساقه و برگ را رسم کنید .

خامساً مد میانه و میانگین و واریانس و انحراف معیار ضریب تغییرات را نیز بدست آورید و چارگ اول و دوم و سوم و نمودار جعبه سای را هم رسم کنید .

و طول دسته برابر است با 6C=

R=max –min

48=R 48=2-50

جدول C=6

R=max-min=50-2=R48

فراوانی نسبی بر حسب درجه ای

درصد فراوانی

فراوانی نسبی

نسان دسته

فراوانی تجمعی

فراوانی مطلق

حدود دسته

5

11

19

25

30

39

44

50

5

6

8

6

5

9

5

6

8----2

14----8

20----14

26----20

32----26

38----32

44----38

50----44


طرح آماری سرشماری استان قزوین

طرح آماری سرشماری استان قزوین در 40 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی آمار
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 30 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 40
طرح آماری سرشماری استان قزوین

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

پروژه آماری سرشماری استان قزوین در 40 صفحه ورد قابل ویرایش

آمار ، دموکراسی و توسعه

کارلوس ، ام . ژارکه

مترجم : شاهین یوسفی



خلاصه : اطلاعات قاعده‌مند، بر اساس محیط فیزیکی ، به شناسائی نیازهای افراد و اندازه گیری استعدادهای بالقوه جوامع کمک می کند ؛ این اطلاعات در ارتباط تنگاتنگ با جامعه حال حاضر جهانی می باشد که ماشاهد تغییرات وسیعی در ساختار آن می باشیم .

تمام کشورها و تمام سازمانها داخل فرآیندی شده اند که آنها را به سمت مدرن شدن هدایت می کند. در مکزیک اصلاحاتی در مقیاس وسیع موجب به‌ وجود آمدن مطالبات جدید برای اطلاعات آماری و جغرافیایی شد. اندازه گیری‌ها تا آنجا پیشرفت که یک سیستم اطلاعاتی بین المللی جهت مقابله با چالشهای جدید فراهم شود. یک برنامه پیشرفته توسط INEGI،‌اداره مرکزی آمار ، جغرافیا و انفورماتیک مکزیک ، طراحی و اجرا شد.

این برنامه شامل هفت قسمت می شود : عدم تمرکز – زیربنا – روش شناسی – آموزش – هماهنگی – تولیدات جدید و فعالیتهایی در جهت ارتقاء فرهنگ عمومی آمار در بین مردم .

سهم برنامه مدرنیزاسیون INEGI در اجرای اهداف بین المللی مختصراً ذکر شده است .
سیستم اطلاعاتی یکپارچه و بهنگام شده به بسط مشارکت مردمی و همینطور به طراحی سیاستهایی با هدف ارتقاء وتوسعه اقتصادی جهت بهبود استانداردهای زندگی افراد، کمک می کند. اگر چه فعالیتهای آماری از دیدگاه فنی و علمی جالب توجه است اما برتری آن دراینست که امکان کمک به افراد جهان در بدست آوردن عدالت و زندگی بهتر را فراهم می کند.





واژه های کلیدی : آمارهای رسمی – تحول جهانی – نوگرائی نهادی – سیستم اطلاعات ملی – تمرکز زدایی – زیربنا – روش شناسی – آموزش – محصولات جدید – فرهنگ آماری – دموکراسی – توسعه – اهداف بین المللی

????????????????

1 – مقدمه

در این بخش بر روی جوانب مختلف آمارهای رسمی و سهم آن در دموکراسی وتوسعه سیاسی – اقتصادی نگاه ویژه خواهم داشت . منظور نگاه عمیق به اهداف آمارهای رسمی ،‌منابع تخصیص داده شده به‌ آن و مزایای ناشی از این سرمایه گذاری می باشد. همانطور که می‌دانیم تقلیل منابع مالی در برخی کشورها هم در آمارهای رسمی و هم در پایگاههای آموزش و پژوهش آماری ، موجب افزایش نگرانی در مشاغل وابسته به علم آمار شده است . بنابراین براین باوریم که در میان سایر فعالیتها، توسعه نقش آمار ، توجه به کارهای سودمند و سهم مثبت در جامعه مدرن ، به ایجاد انگیزه بیشتر در فعالیتهای آماری و افراد شاغل در آن کمک
می کند. استدلالها و تجربیات ارائه شده عمدتاً به آمارهای رسمی منسوب می شود. وهنوز این احساس وجود دارد که منحصراً در ارتباط با جهان در حال توسعه نیست

در بخش اول شرح تاریخی مختصری داده و درباره خاستگاه آمارهای رسمی در آمریکای مرکزی صحبت می شود. و سپس درباره بازتابهای آن در موقعیت کنونی جهانی و تاثیرش بر ( حرفه آماری ) ( یا مشاغل وابسته به علم آمار ) بحث می شود. در ادامه تاثیری که بر ساختار و منابع آماری مکزیک داشته است ، مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. و سرانجام برخی ملاحظات در سهم آمار در دموکراسی و توسعه ارائه می شود.

2 – آمارهای رسمی در امریکای لاتین

چندین نقطه در جهان محل به وجود آمدن تمدنهای پرثمر می باشد. این فرهنگها مانند اغلب فرهنگها به ما نشان می دهند که اطلاعات سیستماتیک در مورد محیط فیزیکی و مردمان ، کمک می کند تا احتیاجات افرادمشخص گردد و میزان پتانسیل هر جامعه ای روشن شود. جای تعجب نیست که ملل جهان به دانستن در مورد خودشان و اطرافشان اهمیت زیادی می‌دهند. با داشتن اطلاعاتی که در فصول زمان و با دقت جمع شده‌اند می توانند معایب ناشی از عدم اطمینان و زندگی بر اساس اتفاق را کاهش دهند. همانگونه که می‌دانیم حسابها ،روشها و تکنیکهای آماری به تولید اطلاعات دقیق با جنبه های پر ارزش کمک می‌کنند . مانند سایر مناطق جهان ، درآمریکای لاتین نیز از زمانهای قدیم این موضوع شناخته شده بوده است . در فرهنگهای قدیمی این منطقه ، نشانه های زیادی وجود دارد که توجه آنها را به اطلاعات آماری بعنوان یک موضوع اساسی نشان می‌دهد . بعنوان نمونه می‌توان از تمدنهای بزرگی مانند آزتکها، مایاها ،‌المکها و اینکاها که هزاران سال پیش در قاره آمریکا شکل گرفته اند نام برد، که دارای مطالعات سیستماتیک آماری بوده‌اند. اینها در اسناد تاریخی نشان داده شده اند که اکنون جزئی از میراث فرهنگی می باشند. علاوه بر این نزدیک مکزیکوسیتی محلی با تپه های سنگی وجود دارد بنام « پنوهوالکو» در زبان محلی ، یا « کونتادرو» در زبان اسپانیائی به معنای « محل شمارش». نوشته‌های موجود می‌گوید این تپه حدود 1000 سال بعد از میلاد ، توسط «چی‌چی‌مکا» ها ساخته شد. این تپه متشکل از سنگهائی بود که هر کدامشان به هر فرد ساکن در آن محل جهت محاسبات آماری اختصاص داده شده بود. در واقع ، برخی بررسی‌ها نشانگر اینست که این مکان یک بانک اطلاعاتی حاصل از سرشماری در قرن 11 میلادی بوده است . درزمان کریستف کلمب در سال 1492 میلادی، این تمدنهای آمریکائی با فرهنگ اروپایی در آن زمان، تماس برقرارکردند. این واقعه که با برخورد دو دنیا از آن یاد می شود‌، به تاثیر متقابل ژرفی بر زندگی و درک جهان منجر شد. روشهای آماری که توسط سرخپوستان آمریکایی ، استفاده می‌شد، در واقع در طول دوران بعد از کشف آمریکا ، با قدرت اجرایی اروپائی در جمع آوری آمار تکمیل شد . بنابراین ،روشهای جدیدآماری و راهنمای اولیه برگرفته از خصوصیات ناحیه آمریکایی قدیم بودند.

بعدهاهمچنان که کشورها شروع به تغییر و تحول از حالت جامعه اولیه کشاورزی به سمت صنعتی شدن کردند،دولتهای تازه استقلال یافته آمریکای جنوبی و مرکزی ‌همگی واحدهایی اداری واجرایی برای بخش آمارهای رسمی تاسیس کردند. وظایف این واحدها چه در گذشته و چه در حال حاضر ، گردآوری اطلاعات سیستماتیک بعنوان مأخذ و پایه ای برای شکل‌گیری تصمیم‌گیری‌ها بوده است . و اکنون هزار سال پس از اولین تلاشهای سیستماتیک برای تولید اطلاعات آماری درآمریکای لاتین ، پنج قرن بعد از آغاز برتری اروپایی و یک قرن بعد از شروع صنعتی شدن ، از اطلاعات آماری بعنوان یک فاکتور قاطع در توسعه کشورها یادمی‌شود.

3- تحول جهانی

تاریخ پربار آمار در آمریکای مرکزی و جنوبی و دیگر نقاط جهان نشان
می دهد که فعالیتهای آماری از قدیمی ترین تلاشهای بشر بوده است. در هر حال شرایط حاضر اهمیت وظایف ما را بعنوان آمارشناس در هزاره جدید تعیین می نماید.

بتازگی تغییرات وسیعی را در جهان شاهد هستیم . تقریباً تمامی کشورها وارد فرایند تحولی شده اند که طی این فرایند احتیاجات امروزی افراد تامین می‌شود. جوامع حال حاضر – کشورهای با قدمت زیاد – کشورهای تازه استقلال یافته – اتحادیه های بین المللی و احزاب سیاسی همگی وارد این فرایند مدرن شده‌اند.

استراتژیهای مربوط به این فرایند تحول ، در برخی موارد بر پایه توسعه دموکراسی استوار است . در برخی دیگر ، بر ایجاد بازارهای جدید اقتصادی و در برخی دیگر مکانیزم‌ها طوری مهیا می‌شوند که اجازه توسعه بهتر سیاسی را می‌دهند.

پدیده نوگرائی ، دنیایی به هم وابسته و رقابتی را بوجود آورده است که در آن هیچ‌کس نمی‌تواند جدا باقی بماند و بافتش طوری است که در آن ، کارشناسان مثل دوره های پیشین تاریخی ، وظایف فعالی برای اجرا دارند. دراین وضعیتی که جهان ما قرار دارد ، آینده هیچ ملیتی تضمین شده نیست . و عقب ماندگی بمعنای دسترسی به سود کمتر می باشد. چرا که هرکشوری بایدتلاشهای خود را هدایت کند، استراتژی خود را تعیین کند ،‌آنرا با شرایط خود تطبیق داده تا بیشترین فایده را از استعدادهای بالقوه‌اش ببرد. در مسئله مربوط به مکزیک استراتژی مدرن شدن در برنامه حکومتی پرزیدنت سالیناس ،بصورت ‌خلاصه شده ، در برنامه توسعه ملی در طول سالهای 94- 89 آورده شده است . مقدمه اصلی این برنامه تحول وسیع سیاسی – اقتصادی و اجتماعی می باشد.

6 – آمار، دموکراسی وتوسعه

برخی معیارهایی که اخیراً پیشرفت یکی از بخشهای اولویت دارمکزیک را در دهه 1990 موجب شده اند : خدمات عمومی کارا در مورد اطلاعات می‌باشد.

مطمئناً ، بیشترمعیارها برای اجتماع ما تازه نیستند و برخی دیگر احتیاج به ادامه و تلاشهای مداوم دارند. هنوز ، چیزی که جالب است این است که این فعالیتها که به عنوان یک برنامه ترکیبی هماهنگ مشخص شده‌اند، بطور همزمان با حمایت سیاسی و مالی زیادی انجام می‌گیرند. اما شاید تعمقی بجا در این مرحله پرسیدن این سوال است که : هدف نهایی این معیارها چیست ؟ چرا آمار بعنوان یکی از فعالیتهای برتر مشخص شده است ؟ یا ، بعبارت دیگر ،هدف از ساخت یک سیستم آماری بهتر چیست ؟ من امیدوارم که این سئوالات برای همه کاربرد داشته باشند. اما من قصد دارم که پاسخهایم را در مورد مکزیک ارائه دهم .

در مراجعه به برنامه دولت رئیس جمهور سالیناس ما برنامه توسعه ملی را خاطر نشان کردیم . این برنامه رهنمودهایی را برای پیشرفت در عرصه نوسازی مکزیک تنظیم می کند. استراتژی آن بر پایه 3 پیمان ملی استوار است : 1- برای گسترش مشارکت و فعالیتهای دموکراتیک 2 – برای بهبود اقتصادی با تثبیت قیمت‌ها 3 – بهبود استانداردهای معیشتی مردم

سهم آمار در پیشرفتهای این پیمانها که به نوبه خود دموکراسی ،‌توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی را افزایش می دهند چیست ؟

1 – 6 – پیمان برای گسترش مشارکت و فعالیتهای دموکراتیک

اجازه دهید مورد اول که هدف آن گسترش فعالیتهای دموکراتیک است را بررسی کنیم . انتشار موثر اطلاعات آماری صحیح در ایجاد یک جامعه آگاهتر کمک می‌کند . بنابراین منجر به توانایی بیشتر جهت مشارکت می‌شود. در مکزیک همانند بسیاری از کشورها، حق کسب اطلاعات همراه با حکمی قانونی می‌باشد ، این امر محتاج انتشار به موقع و واضح اطلاعات قابل فهم می‌باشد. در این راه هر شخصی ممکن است که نظر معقول خودش را ارایه نمایدکه در منظر تکاملی یکی از ضروری ترین شرایط برای یک دموکراسی موثر می باشد. هر جامعه نیازمند اطلاعات جامع برای ارائه قضاوتهای مربوط به عملکرد رهبران ، نهادها و پیشرفت کلی کشور می‌باشد. دراین زمینه ، آمار می‌تواند ، نتایج فنی تری عرضه کند ، طوری که بخشها، مردم می توانند تصمیم‌گیری کرده و از میان راههای موجود در اندازه هایی که به زندگی مردم مربوط می‌شود راهی انتخاب کنند. بنابراین مسئولیت مراکز آماری ، مسئولیت سنگینی است ، زیرا که مقدار بازدهی آنها در اجرای حق استفاده از اطلاعات ساکنین کنونی و همچنین نسلهای آینده مهم و موثر است . بعلاوه فعالیتهای آماری ، فعالیتهای دموکراتیک را از طریق بکارگیری طرحهای علمی و عینی جهت بدست آوردن ارقام جمعیتی رسمی ، حمایت می‌کنند. یعنی فعالیتهای آماری ، دسترسی به دموکراسی را برای نمایندگان در کنگره فدرال ‌محلی که به طور یکنواخت و دموکراتیک برای ملت قانونگذاری می‌کنند، امکان پذیر می‌سازد و این به برآورده شدن انتظارات از نمایندگان کمک می‌کند.

2 – 6- پیمان برای بهبود اقتصادی با تثبیت قیمت

همانطور که به نقش آمار در دومین پیمان مربوط می‌شود،‌جهت بهبودی اقتصادی یا تثبیت قیمت ، ممکن است مشاهده شود که تعیین و اجرای سیاستها با هدف تولید بیشتر کالاها و خدمات بدون تورم احتیاج به اطلاعات صحیح و به موقع دارد. اتخاذ سیاستهای مالیاتی ، پولی ، تجاری ،‌حقوقی و مالی این مورد را بعنوان یک نیروی ضروری جلوه می‌دهد . واضح است که بدون وجود یک پایه آماری محکم هدایت سیاست اقتصادی بیشتر به شانس واگذار خواهد شد.

در مکزیک ، راهبرد جدید برای قطع تورم بسیار بالا – بجز معیارهای صحیح ممانعت تقاضا- شامل یک قرار داد اجتماعی برای کنترل مداوم قیمتها و درآمدها می باشد. بنابراین ، سیستم آماری مجبور به تکمیل پروژه‌های خود به منظور ثبت کمبودهای احتمالی محصولات که ممکن است از تثبیت برنامه ناشی شده باشد ، گردید.همچنین اضافه کردن معیارشاخصهای قیمت بر اساس سبدهای مختلف کالا با توجه به سطوح اجتماعی ،‌اقتصادی و نواحی جغرافیایی ، ضروری بود. با این‌آمار و دیگر آمار موجود یک تحلیل هفتگی از تحول جنبه‌های مختلف اقتصاد برای تامین ابزارهای سیاست اقتصادی صورت گرفت.

1 – سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین

m سمینار آموزشی طرح آمارگیری از ویژگیهای اشتغال و بیکاری خانوار برگزار و عملیات میدانی طرح مذکور با مراجعه به 3750 خانوار نمونه در اردیبهشت و خردادماه سالجاری اجراء گردید.

m سمینار آموزشی طرحهای آمارگیری از کارگاههای صنعتی ده نفر کارکن و بیشتر ، کارگاههای صنعتی زیر ده نفر کارکن ، فعالیتهای تحقیق وتوسعه ،‌طرح سرشماری از مرغداریهای استان ، معادن در حال بهره‌برداری برگزار و عملیات میدانی طرحهای مذکور در خرداد 82 آغاز شده است .

m طرحهای مستمر آمارگیری از هزینه ودرآمد خانوار، قیمت کالا و خدمات روستایی ،قیمت تولیدکننده محصولات صنعتی ، قیمت کالاهای صادراتی ،قیمت تولیدکننده بخش معدن ، قیمت تولید کننده بخش گاوداریهای صنعتی و طرح جمع آوری اطلاعات پروانه های ساختمانی و کشتار دام در فصل بهار 82 انجام گرفت .

m طرح اصلاح و بهنگام سازی پرونده آبادیهای استان به عنوان فعالیت پیش نیاز سرشماری عمومی کشاورزی 82 به مدت سه ماه با مراجعه به کلیه آبادیهای استان اجرا گردید و نتایج مربوط پس از استخراج به مرکز آمار ایران ارسال شد.

m آزمایش طرح بهنگام سازی چارچوب کارگاههای کشور با استفاده از آمارهای ثبتی که از خردادماه 1381 در سه استان قزوین، اصفهان و آذربایجان غربی آغاز شده بود در خرداد ماه سالجاری به اتمام رسید با توجه به نتایج مثبت آزمایش طرح ،‌اجرای قطعی آن در تمامی استانها از تیرماه سالجاری آغاز خواهد شد.


طرح آماری رشد درآمد گروه های مختلف و تولید ناخالص ملی برحسب فعالیتهای اقتصادی

طرح آماری رشد درآمد گروه های مختلف و تولید ناخالص ملی برحسب فعالیتهای اقتصادی در 20 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی آمار
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 79 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 20
طرح آماری رشد درآمد گروه های مختلف و تولید ناخالص ملی برحسب فعالیتهای اقتصادی

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

پروژه آماری رشد درآمد گروه های مختلف و تولید ناخالص ملی برحسب فعالیتهای اقتصادی در 20 صفحه ورد قابل ویرایش

رشد درآمد گروه‌ های مختلف و تولید ناخا لص ملی بر حسب فعا لیت‌های اقتصادی

1371

1372

1373

1374

1375

1376

1377

1378

1379

گروه

کشاورزی

9

0.4

2.2

4.5

3.1

0.2

8.7

-8.6

2.9

گروه

نفت

-0.2

5.4

-5.7

1.2

0.9

-5.2

2.3

-5.8

8.6

گروه

صنایع ومعادن

2.6

0.1

0.3

-1.9

15.4

5.1

-3

9.5

8.8

گروه

خدمات

4.9

2.2

3.5

5.1

6.3

5

4.1

3.9

4

تولید

ناخالص ملی

4.7

1.8

1.5

3.7

6.6

3.4

3.6

1.7

5.1

تولید ناخالص ملی

(بدون نفت)

5.3

1.4

2.4

4

7.2

4.3

3.7

2.3

4.8

1371

1372

1373

1374

1375

1376

1377

1378

1379

گروه

کشاورزی

12033.4

15330.9

20481.6

34574.5

38868.2

43162.2

56750.7

65420.7

79120.9

گروه

نفت

5798.4

21096.0

26666.0

31426.0

41805.9

40763.5

28266.6

63292.8

101705.3

گروه

صنایع ومعادن

13010.5

17160.6

2450.0

33009.1

50039.9

58447.9

62316.3

81223.4

110104.9

گروه

خدمات

34237.5

47455.2

61930.6

90496.8

120507.9

152760.6

185237.4

231027.6

295101.4

تولید

ناخالص ملی

64501.7

100124.3

131771.4

188184.3

248971.6

291768.6

328521.7

434384.6

576493.1

درآمد و تولید ناخا لص ملی بر حسب فعا لیت‌های اقتصادی

آمار مربوط به گروه کشاورزی در بین سا ل‌ های 1371 - 1379

`C = 40638 /13

s = 490052975 /3

s = 22137 /14

CV = 0/24

آمار مربوط به گروه نفت در بین سا ل‌ های 1371 – 1379

`C = 40091 /91

s = 696655899 /3

s = 22137 /14

CV = 0 /66

آمار مربوط به گروه صنایع و معادن در بین سا ل ‌های 1371 – 1379

`C = 49940 /28

s =91267662 /2

s = 30210 / 54

CV = 0 /6

آمار مربوط به گروه خدمات در بین سا ل ‌های 1371 – 1379

`C = 135417 22

s =308761231 /9

s = 17571 /6

CV = 0 /13

آمار مربوط به تولید ناخا لص ملی در بین سا ل‌های 1371 – 1379

`C = 49940 /28

s =91267662 /2

s = 30210 / 54

CV = 0 /6

روش بدست آوردن میا نگین :

اگر داده‌ها بصورتn x1+x2+x3 + …. + x باشند برای بدست آوردن میانگین ( معدل ) مجموع آنها را به تعدادشان تقسیم می‌کنیم و آنرا با نماد `C نشان می‌دهند.

`C =S xi ÷ n

روش بدست آوردن واریانس :

ابتدا میانگین داده‌ها را بدست می‌آوریم سپس مربع انحراف از میانگین ( (xi -`C )) را برای هر داده بدست می‌آوریم و در مرحله آخر مجموع مربع انحراف از میانگین را به تعداد داده‌ها تقسیم می‌کنیم.

s = ( S f i x i ÷ n ) – (`C )

روش بدست آوردن انحراف از معیار:

برای بدست آوردن انحراف از معیار ابتدا واریانس داده ها را محاسبه کرده سپس از واریانس جذر گرفته که نتیجه برابر انحراف از معیار می‌باشد و آنرا با s نشان می‌دهند