دانلود تحقیق- مقاله-پروژه-کارآموزی

مرجع کامل خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

دانلود تحقیق- مقاله-پروژه-کارآموزی

مرجع کامل خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

گزارش کارآموزی بررسی سیستم تهویه مطبوع ساختمان

گزارش کارآموزی بررسی سیستم تهویه مطبوع ساختمان در 44 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی فنی و مهندسی
بازدید ها 12
فرمت فایل doc
حجم فایل 5473 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 44
گزارش کارآموزی بررسی سیستم تهویه مطبوع ساختمان

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

گزارش کارآموزی بررسی سیستم تهویه مطبوع ساختمان در 44 صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست
1. مقدمه .........................................4
2.گزارش محل کار آموزی...............................5
3.براورد مواد و مصالح بروژه.........................6
4.سیستم تامین فشار..................................6
5. لوله کشی آب در داخل ساختمان.....................7
6. لوله کشی آتش نشانی..............................7
7.سیستم حرارت مرکزی................................8
8. دستگاه های پخش کننده گرما.......................9
8 -1. رادیاتورها...................................9
8-2. یونیت هیترها...................................10
9. سیستم لوله کشی..................................11
10. محاسبه شبکه لوله کشی حرارت مرکزی................12
10-1. محاسبه دبی آب در لوله ها......................13
10-2. سرعت آب در لوله ها...........................13
10-3. تعیین قطر لوله ها.............................14
10-4. محاسبه افت فشار در شبکه لوله کشی..............14
11. موتور پمپ سیر کولاتور............................15
11-1. نحوه اتصال موازی پمپ ها.......................16
11-2. نکاتی در مورد نصب پمپ های زمینی...............16
12. مخزن آب گرم دوجداره.............................17
12-1. محاسبه مقدار آب گرم مصرفی ، ظرفیت حرارتی و حجم مخزن آب گرم......................18
13. دیگ............................................19
13-1. دیگ های چدنی................................19
13-2. دیگ های فولادی...............................21
13-3. محاسبه ظرفیت دیگ.............................21
14 . مشعل.........................................22
14-1. مشعل گازی فن دار یا دمنده...................23
14-2. طرز کار مشعل گازی دمنده دار.................23
15. مخزن انبساط....................................24
15-1. مخزن انبساط باز..............................24
15-2. مخزن انبساط بسته.............................26
16. کنترل کننده ها.................................27
16-1. -کنترل کننده های دما (ترموستات)..............27
16-2. کنترل کننده های فشار........................28
16-3. کنترل کننده های سطح..........................28
17. سیستم تهویه مطبوع..............................29
18. اصول کار کولر گازی............................30
18-1. ساختمان کولر گازی...........................32
18-2. سرما سازی در کولر گازی......................35
18-3. مدار الکتریکی چند کولر گازی.................36
18-4.دیاگرام کولر های گازی........................36
18-5.نکته هایی که قبل ازنصب دستگاه بایدرعایت کرد..38
18-6.نحوه نصب یونیت خارج...........................38
18-7.نصب یونیت خارجی بالاتر از یونیت داخلی.........41
18-8.نحوه نصب یونیت داخلی..........................41
18-9.اتصال به شبکه برق............................42
18-10.جدول انتخاب فیوزوسطح مقطع کابل موردنیاز.....43
19.وکیوم کردن دستگاه..............................44
20.شارژ دستگاه....................................45
20-1.مراحل شارژ توسط مایع.........................46
20-2.مشخصات فنی کولر های چند انشعابی...............47
20-3.عیب یابی و تعمیر کولر گازی....................48
مقدمه:
امروزه با توجه به تحولات جهانی و توسعه صنعت از طرفی و افزایش جمعیت و تقاضای رفاه نسبی از طرف دیگر روند مصرف سوخت و انرژی را در جهان به طور سریعی افزایش داده است، به طوری که اگر این سیر صعودی مصرف بنحوی کنترل و بهینه نشود شکی نیست که منابع انرژی موجود بخصوص منابع فسیلی در فاصله زمانی کوتاهی تمام شده و بشر را به جهت استفاده های متنوعی که در صنایع مختلف از این ماده به عمل می آید با مشکل جدی رو به رو خواهد کرد.
لذا ایجاب می کند در کشور در حال توسعه ای همچون ایران که جهت پاسخ به توسعه خود نیازمند انرژی است و متأسفانه با توجه به مصرف بالای آن که عمدتا بصورت غیر عادی مصرف می شود راهکار های مناسبی در جهت هدایت و استفاده بهینه از این انرژی طراحی و اجرا گردد.
یکی از موارد استفاده از انرژی فسیلی در ایران مصرف در جهت تامین گرمایش فضای موجود مسکونی ، اداری و صنعتی است که سالانه مقادیر متنابهی از سرمایه های ملی در این زمینه مصرف می گردد.
برای یافتن راهکاری مناسب در این جهت به نظر می رسد تنها باید به سراغ طراحان و مجریان خصوصا تأسیسات سرمایشی و گرمایشی کشور رفت ، چرا که این رشته از خدمات در کشور ما هنوز متولی مشخص و مسئولی ندارد و طراحان و مجریان در اکثر موارد تنها با تکیه بر تجربیات و سوابق قبلی خود اقدام به این کار می کنند که این نوع عملکرد باعث افزایش بی رویه مصرف انرژی گردیده و هزینه سنگینی را بر جامعه تحمیل می کند.
لذا باید جهت دستیابی به این مهم و همچنین از جهتی کمک به اقتصاد مملکت این امور به نحوی ساماندهی شده و از علوم و فنون جدید استفاده بهینه و مطلوب نمود.
گزارش محل کارآموزی:
محل کارآموزی اینجانب درمجموعه سازی طوس مشهد که شامل هشت شرکت بزرگ در زمینه ساخت قطعات خودرو می باشد که یکی از این شرکتها, شرکت پیشتاز قطعه سناباد, بوده است. که هر کدام از این شرکتها برای سرمایش و گرمایش این مجموعه از موتورخانه های حرارتی و کولر های ابی و گازی و برج خنک کن استفاده می کنند . که از وظایف من در این مجموعه تعمیر و نگهداری از این وسایل می باشد .
بر آورد مواد و مصالح پروژه:
برای بر آورد مصالح در انجام پروژه با صورت برداری باید نقشه ها و جزییات اجرایی را خوب مطالعه کرد و سپس از روی آن صورتی از اقلام و وسایل لازم را تهیه و برای تکمیل کار برداشت.در این مرحله کسی که وظیفه تخمین و بر آورد مصالح را بر عهده دارد باید ضریبی برای ریخت و ریزوضایعات در نظر بگیرد.بنابر این باید مقداری به طول بر آورد شده لوله ها اضافه کند.
سیستم تامین فشار:
سیستم تامین فشار تشکیل شده از یک منبع آب ، بوستر پمپ ، مخازن تحت فشار ، شیرها و لرزه گیر ها که در این سیستم آب توسط یک لوله "2 از کنتور مشترک منبع هدایت می شود و یک انشعاب به طرف منبع و انشعاب دیگر به طرف کنتور های فرعی می رود . آب در خروجی منبع پائین توسط لوله "2 خارج به یک کنتور "2.5 هدایت شده وارد پمپ می شود . قبل از ورودی به کنتور یک لرزه گیر لاستیکی "2 و قبل از ورودی پمپ بعد از کنتور 2 لرزه گیر فولادی نصب می شود .بعد از پمپ هم 2 لرزه گیر فولادی بصورت عمودی نصب شده و آب به کنتور"2.5 هدایت شده . در بالای این کنتور 3 مخزن تحت فشار نصب شده است این مخازن دیافراگمی هستند که در موقع روشن شدن بوستر پمپ به فشار پمپ کمک کرده و از فشار آمدن به بوستر پمپ و زیاد شدن عمر ان کمک می کنند.البته در این سیستم باید به نکات زیرحتماً توجه داشت:
1)در خروجی کنتور و قبل از منبع شیر یکطرفه نصب شود
2)یک لوله تخلیه و یک لوله سر ریز به منبع متصل می کنند
3)در ورودی های کنتور یک صافی هم نصب می شود
4) در خروجی مخزن یک لرزه گیر و یک صافی و یک شیر یکطرفه نصب میشود
در مورد PRESSURE SWITCH که روی بوستر پمپ نصب می شود وظیفه آن دستور دادن به پمپ و روشن شدن در مواقع کمبود فشار است که دریچه تنظیم آن بااستفاده از افت فشار در کل ساختمان دردورترین وسایل بهداشتی تنظیم میشود.
لوله کشی آب در داخل ساختمان:
احتیاج به محاسبه مصارف F.uبرای تعیین قطر رایزر است و چون سیستم تامین فشار داریم و ساختمان اداری این مجموعه خیلی بزرگ نمی باشد یک رایزر "4/3 جوابگوی نیازاین مجموعه می باشد .
لوله کشی آتش نشانی:
برای لوله کشی آتش نشانی باید به موارد زیر توجه داشت:
به محض اینکه شیلنگ قرقره ها وسیله اطفاء حریق در مراحل اولیه توسط ساکنان این مجموعه می باشد باید چنان نصب شوند که به راحتی در دسترس باشند.معمولاً در سوله ها شیلنگ قرقره ها بر روی یک ستون در اواسط سوله قرار می گیرد که شیلنگ به تمام نقاط برسد . لوله های آتش نشانی شامل لوله های خشک و تر می باشند . لوله های خشک که در حالت عادی آب در آن وجود ندارد و لوله های تر که از منبع آتش نشانی پشت بام تغذیه می شود.
همانطور که در سیستم تامین فشار گفته شد مخزن ذخیره اب در بام نصب شده و یک لوله خروجی برای لوله های تر اتش نشانی به ان نصب می شود (در زیر منبع) که یک پمپ الکترو موتور دار نصب شده و فشار لازم را تهیه می کند . فشار لازم برای دور ترین شیلنگ قرقره از منبع 200 KPA که چیزی در حدود 29PSIمی باشد لازم است.
وقتی شیلنگ قرقره مورد استفاده قرار می گیرد افت فشار موجب می شود که FLOW SWITCH پمپ روشن شده و فشار لازم را تهیه کند . این سویچ قادر است جریانی به اندازه 5/1GPM را احساس کرده و پمپ اصل را تا زمانی که از شیلنگ و قرقره استفاده می شود روشن نگه میدارد .
در کنار لوله های تر لوله های خشک اتش نشانی هم مورد استفاده قرار می گیرد . برای لوله های خشک 2/1 2 مورد استفاده قرار می گیرد.شیر آن که به منبع ماموران آتش نشانی متصل می شود در بیرون ساختمان واقع شده است .
سیستم حرارت مرکزی :
امروزه بدلیل مشکلات استفاده از بخاری در ساختمانها از نظر بهربرداری ، نگهداری و کیفیت از سیستم های حرارت مرکزی استفاده می شود. در این سیستم، گرما در محلی به نام موتور خانه تولید شده ،توسط سیال واسطه ای جذب و به نقاط مورد نظر منتقل می شود
سیستمی که در اینجا مورد نظر است حرارت مرکزی با آب گرم است که در این سیستم گرمای تولید شده توسط مشعل به آب درون دیگ منتقل می شود. آب گرم شده بوسیله یک پمپ جریانی و سیستم لوله کشی در رادیاتور ها جریان یافته و گرمای خود را به هوای محیط منتقل می کند و برای جذب گرمای مجدد به طرف دیگ بر می گردد .
سیستم انتقال آب گرم شامل سیستم لوله کشی بین دستگاه های پخش کننده و تولید کننده گرما و پمپ سیرکولاتور است .جریان گردش آب در مواردی نیز می تواند طبیعی باشد.
استفاده از پمپ معمولا جهت بالا بردن سرعت آب و کاهش قطر لوله ها صورت می پذیرد .
دستگاه های پخش کننده گرما:
رادیاتورها:
از دستگاه های پخش کننده گرما هستند که از جنس های مختلفی مانند آلمینیوم یا فولاد ممکن است ساخته شوند.
رادیاتور های آلمینیومی بصورت پره ای از جنس آلمینیوم ساخته می شوند و معمولا در قطعات 5 ،7 و?0 عددی موجود است لبه کلکتور بالا و پایین این رادیاتور ها در یک طرف از داخل رزوه ای راست گرد و در طرف دیگر رزوه ای چپ گرد می شود بدین صورت رادیاتور ها را می توان بوسیله مغز های که نصف طول آن دنده ی راست گرد و نصف دیگر آن چپ گرد است به یکدیگر متصل کرد.برای انتخاب رادیاتور نیز کارخانه سازنده قدرت حرارتی استاندارد هر پره رادیاتوری خود را ارائه می نماید که با توجه به کل بار محیط می توان تعداد پره را محاسبه کرد.که برای قسمت اداری این مجموعه از رادیاتور های الومنیومی استفاده شده است .اما برای گرمایش داخل سوله از بخش کننده هایی نظیر یونیت هیتر استفاده شده است. اجزای سیستم انتقال آب گرم شامل شبکه ی لوله کشی رفت آب گرم ،شبکه لوله کشی برگشت آب گرم ، پمپ سیرکولاسیون ،وصاله ها و بقیه اتصالات لازم نظیر شیر ها صافی ها و لرزه گیر ها است .لوله های مورد استفاده در این سیستم از نوع لوله های سیاه درزدار است .بدلیل صرفه جویی در مصالح ،مواد مصرفی و وقت برای بریدن و جوشکاری کردن بهتر است اجرای کار لوله کشی به روش خم و جوش انجام می شود.
جهت گرفتن انبساط و انقباض لوله ها از قطعات انبساطی آکاردئونی فلزی در مسیر لوله استفاده می گردد.
یونیت هیتر :
از وسایل گرمایشی که در مکان های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد به دلیل سر وصدایی که این وسایل دارند فقط در محیط های صنعتی که سر و صدا وجود دارد می توان بکار برد و در مکان های مسکونی و اداری نمی توان از این وسایل استفاده کرد .یونیت هیتر ها درانواع دیواری و سقفی و در اندازه های کوچک با جنس مس و الو منیوم و در اندازه های بزرگ با جنس فولاد ساخته و مورد استفاده قرار می گیرند .
*سیستم لوله کشی:
شبکه لوله کشی مورد استفاده در این مجموعه (چه ساختمان اداری و چه سوله ) از نوع برگشت معکوس می باشد و بدین صورت است که اگر رادیاتورها و یونیت هیتر ها دارای افت فشار مساوی و یا تقریبا مساوی باشند از این روش بیشتر استفاده می شود .
در این سیستم آب برگشتی از رادیاتورها در جهت حرکت آب در لوله ی رفت حرکت می کند تا لوله برگشت آب آخرین رادیاتور نیز به آن متصل گردد.
و نیز در سوله هم سیستم آب برگشتی از یونیت هیتر ها در جهت حرکت آب در لوله ی رفت حرکت می کند تا لوله برگشت آب آخرین یونیت هیتر نیز به آن متصل گردد. پس از آن آب به سمت موتور خانه حرکت خواهد کرد.در این سیستم لوله کشی مجموع طول لوله های رفت و برگشت برابر هستند در نتیجه افت فشار در مدار لوله کشی برای تمام رادیاتورهاو یونیت هیتر ها یکی است .اگر افت فشار آب در خود رادیاتور و یونیت هیتر نیز مساوی و یا تقریبا مساوی باشد مقدار آب در هر مدار متناسب با قطر لوله ی محاسبه شده جریان خواهد یافت .
محاسبه شبکه لوله کشی حرارت مرکزی :
محاسبه شبکه لوله کشی یعنی بدست آوردن قطر لوله ها در نقاط محتلف سیستم به نحوی که سیستم به راحتی و بدون مشکل انجام وظیفه کند .
-افت فشار : حرکت آب در مسیر لوله کشی به علت وجود اصطکاک ،تغییر مسیر حرکت ،تغییر مقطع لوله و... کاهش می یابد .بطور کلی افت فشار شامل دو بخش افت فشار در لوله ها و افت فشار در وصاله ها می شود .
الف)افت فشار آب در لوله ها شامل :
?)طول لوله: هر چه طول لوله بیشتر باشد افت فشار درآن بیشتر میشود.
2)سرعت آب: هر چه سرعت آب زیاد تر باشد افت فشار بشتر می شود و با توان دوم سرعت رابطه مستقیم دارد .
3)زبری سطح داخلی لوله: هر چه زبری و ناصافی درون لوله بیشتر باشد افت فشار بیشتر می شود .
4)قطر لوله :هر چه قطر لوله بیشتر باشد آب افت فشار کمتری پیدا می کند.
5)جرم مخصوص آب: مقدار افت فشار آب در لوله ها با جرم مخصوص آب رابطه مستقیم دارد.
ب)افت فشار در شیر ها و وصاله ها :
آب در طول مسیر لوله کشی از شیرها و وصاله ها عبور می کند که در اثر آن افت فشار ایجاد می شود که در اصطلاح به این افت فشار افت فشار موضعی یا محلی گویند مقدار افت فشار در لوله ها و وصاله ها به عوامل زیر بستگی دارد :
ü نوع شیر یا وصاله
ü سرعت سیال
ü جرم مخصوص
مشعل گازی فن دار یا دمنده :
در این مشعل هوای مورد نیاز برای سوخت توسط یک پروانه گریز از مرکز به داخل کوره دمیده می شود .
اجزای اصلی این مشعل عبارتند از : ?)الکتروموتور 2)بادزن 3)ترانسفور ماتور جرقه 4)شیر برقی 5)کلید کنترل فشار گاز 6)کلید کنترل فشار هوا 7)الکترود جرقه 8)شبکه احتراق 9)چشم الکتریکی و یا میله یونیزاسیون
طرز کار مشعل گازی دمنده دار :
در صورت نیاز به حرارت و وصل بودن کنتاکت کنترل فشار گاز ،موتور مشعل شروع به کار کرده ، با دمیدن هوا توسط فن به داخل دیگ ، عمل تخلیه گاز های قابل احتراق را انجام می دهد .بعد از دور گرفتن موتور مشعل ، بوسیله کلید گریز از مرکز و یا بوسیله کلید فشار هوا مداری درون کنترل الکترونیک بسته شده اجازه ادامه کار به موتور داده می شود .ترانسفورماتور جرقه برقدار شده بین الکترود جرقه و شبکه احتراق قوس الکتریکی حاصل می شود .(جرقه زده می شود ).پس از آن شیر برقی باز شده ،گاز با هوای دمیده شده بوسیله فن مخلوط گردیده وارد کوره ی دیگ می شود .در کوره دیگ ، مخلوط گاز و هوا به وسیله جرقه مشتعل می گردد و در صورت ایجاد شعله به مشعل اجازه ادامه کار داده می شود و تا رسیدن درجه حرارت آب داخل دیگ به درجه حرارت تنظیم شده برروی آکوستات مشعل کارکرده با قطع شدن آکوستات مشعل خاموش می شود.
مخزن انبساط :
هنگام راه اندازی سیستم گرم کننده ، آب داخل سیستم به دلیل بالا رفتن درجه حرارت منبسط شده و حجم آن زیاد می شود . مخزن انبساط این ازدیاد حجم را خنثی کرده و این حجم را درون خود جای می دهد و از بالا رفتن بیش از حد فشار سیستم و ایجاد خطر جلوگیری می کند .مخزن انبساط باید در محل نصب به کمک پایه و آویز مهار شود .مخزن انبساط همچنین وظیفه تغذیه و تامین کسری آب سیستم را نیز بر عهده دارد و به طور کلی بر دو نوع باز و بسته است .
مخزن انبساط باز:
مخزنی است که با هوای اتمسفر مرتبط بوده ، فشار داخل آن همیشه برابر فشار جو محل است.
مخزن انبساط باز معمولا از ورق گالوانیزه به صورت مکعب با گنجایش ?00 تا 3000 لیتر ساخته می شود .در حال حاضر این مخازن تا گنجایش 200 لیتر از ورق آلمینیوم به صورت یکپارچه و به شکل استوانه تولید می شود .
مخازن انبساط آلمینیومی بدلیل مقاومت در برابر زنگ زدگی نسبت به مخازن گالوانیزه برتری دارد .
داخل هر مخزن انبساط باز یک شیر شناور جهت تامین کسری آب و تغذیه سیستم نصب می گردد.مسئله مهمی که در عمل به آن توجه نمی شود تامین فضای لازم جهت انبساط آب است چون اکثرا شناور طوری تنظیم می شود که تقریبا تمامی حجم مخزن با آب پر می شود .ضمنا گوی شناور جهت جلوگیری از زنگ زدن باید از جنس مس باشد .
این مخزن باید در سطحی نصب شود که در وضعیت عادی حداقلcm 122از بالاترین جز سیستم گرمایی بالاتر باشد.مناسب ترین محل نصب مخزن انبساط باز روی بام است .
لوله کشی مخزن انبساط باز شامل چهار بخش است :
-لوله کشی آب شهر که توسط دو شیر که یکی به شیر شناور و دیگری به طور مستقیم به مخزن وصل می شود (تا در زمان پر کردن اولیه از آن استفاده شود)
-لوله کشی رفت انبساط که این لوله از لوله رفت منبع شروع شده و تا محل نصب مخزن ادامه می یابد و از بالای مخزن وارد آن می شود.
-لوله کشی برگشت انبساط این لوله از پایین منبع انبساط منشعب شده و به سمت موتور خانه هدایت می شود و به لوله برگشت دیگ متصل می شود.
-لوله کشی سر زیر :این لوله بر روی مخزن باید طوری نصب شود که از سطح آب داخل مخرن بالاتر و از لوله ورود آب شهر پایین تر قرار گیرد و تا داخل موتور خانه ادامه یابد.
-لوله کشی هواکش :این نوع از مخزن ها باید دارای لوله هوا کش باشند تا هوای درون مخزن را به هوای خارج مرتبط سازند .
بدست می آیدV=H/حجم منبع انبساط به طور تجربی از فرمول 500
است.Kcal/hr همان ظرفیت حرارتی دیگ بر حسب H که
مخزن انبساط بسته :
هرگاه در سیستم حرارت مرکزی محل مناسبی برای نصب مخزن انبساط باز وجود نداشته باشد و در یا درجه حرارت کار سیستم بالا باشد از منبه انبساط بسته استفاده می شود . این مخزن ها به دو صورت ساده و دیافراگی ساخته می شوند که از نوع دیافراگی در تاسیسات خانگی بیشتر و از نوع ساده بیشتر در تاسیسات حرارتی بزرگ با فشار و دمای کار بالا استفاده می شود.
این مخزن ها از یک سیلندر فلزی که یک دیافراگم لاستیکی آن را به دو بخش تقسیم می کندتشکیل شده .در زیر دیافراگم گاز ازت با فشار معینی توسط کارخانه سازنده شارژ شده است در قسمت بالا بوشنی جهت اتصال مخزن به سیستم گرم کننده جوش داده می شود فشار گاز ازت داخل این مخزن را بوسیله یک مانومتر می توان اندازه گیری و تنظیم کرد .
-مخزن انبساط بسته ساده از یک استوانه فلزی تشکیل شده که در قسمت پایین آن آب و در قسمت بالا بر روی سطح آب گاز ازت و یا هوای متراکم برای رساندن فشار مخزن به فشار کار سیستم تزریق می گردد.بر روی هر مخزن انبساط بسته متعلقات زیر نصب می گردد 1)شیشه آب نما 2)فشار سنج 3)شیر تخلیه آب مخزن 4)شیر تزریق ازت یا هوا
کنترل کننده ها :
به طور کلی کنترل کننده ها وسایلی هستند :
1)درجه حرارت هوای ساختمان و آب موجود در شبکه حرارت مرکزی و شبکه آب گرم مرکزی کنترل کرده و ثابت نگه می دارد.
2)سطح مایعات را در مخازن مختلف کنترل و ثابت نگه می دارد.
3)فشار را در شبکه آب گرم و آب سرد کنترل و ثابت نگه می دارد.
کنترل کننده های دما (ترموستات):
ترموستات ها وسایلی هستند که درجه حرارت هوای ساختمان و یا آب شبکه حرارت مرکزی یا ابگرم را کنترل و تنظیم می کند.هر ترموستات دارای قطعه ای حساس به دما است که در اثر تغییر درجه حرارت عکس العمل نشان داده و باعث قطع یا وصل یک مدار می گردد.در اصطلاح یه این قطعه حساس سنسور گویند .
برخی از ترموستاتهای سیستم حرارت مرکزی عبارتند از :
ترموستات های اتاقی -ترموستات دیگ (آکوستات)- ترموستات سطحی (آکوستات جداری) و ترموستات هوایی
کنترل کننده های فشار:
کنترل کننده های فشار دستگاه های هستند که می توان به کمک آنها فشار سیال را در یک دستگاه و یا قسمت های مختلف یک سیستم تنظیم یا کنترل نمود .
تعدادی از کنترل کننده های فشار مورد استفاده در تأسیسات عبارتند از :کلید کنترل فشار گاز –کلید کنترل فشار هوا –کلید کنترل فشار(high & low pre.)
کنترل کننده های سطح:
کنترل کننده های سطح وسایلی هستند که سطح مایع را در یک مخزن کنترل کرده در یک حد معین نگه می دارند .شیر شناور داخل مخزن آب در ارتفاع و مخازن انبساط باز ،فلش تانک ها و تشتک کولر های آبی از نوع کنترل کننده های مکانیکی است و فقط نمی گذارد سطح آب از حد تعیین شده بالاتر رود .
معروفترین و پر کاربردترین کنترل کننده سطح کلید شناور است که برای کنترل سطح مایع داخل یک مخزن استفاده می شود. (Float switch)
سیستم تهویه مطبوع:
یکی از بخشهای عمده در صنعت تأسیسات ،تهویه مطبوع می باشد.تهویه مطبوع عبارتست از فراهم آوردن شرایط آسایش و زندگی انسان .از آنجائیکه بخش عمده زندگی بشر امروزی در ساختمانها می گذرد،ایجاد شرایط مطلوب زیست محیطی مناسب در ساختمان ،خواه محل کار باشد یا منزل و... واجد اهمیت بسیاری است.اهم وظایف یک سیستم تهویه مطبوع عبارتند از کنترل دما ،رطوبت و سرعت وزش هوا،زدودن گرد و غبار ،تعفن و سایر آلودگی های هوا و در صورت لزوم از بین بردن میکروبها و باکتری های معلق در هوا.
گرمایش و سرمایش هوا متناسب با فصل ،عمده ترین وظیفه یک سیستم تهویه مطبوع می باشد.انواع سیستم های تهویه مطبوع عبارتند از :
1-سیستم انبساط مستقیم
2-سیستم تمام آب
3-سیستم تمام هوا
4-سیستم هوا-آب
5-سیستم پمپ حرارتی
کوچکترین دستگاه تهویه مطبوعی که امروزه در ایران بطور وسیعی از آن استفاده می شود،کولر گازی است که با عرضه مدلهای جدید این دستگاهها توسط چند کارخانه داخلی وخارجی انتظار می رود کاربرد آن بیش از پیش گسترش یابد.
عیب?- کولر روشن نمی شود.
علت ?- پریز برق ندارد،دوشاخه یا سیم رابط کولر معیوب است.
رفع عیب?- با بر رسی برق پریز و اطمینان از سالم بودن آن ،بدنه کولر را با احتیاط جدا نموده و پس از آن که دو شاخه را وارد پریز نمودید،بتوسط ولتمتر مقدار برق را در ترمینال اصلی مورد اندازه گیری قرار دهید.اگر در ترمینال اصلی ولتاژ وجود نداشت ابتدا دو شاخه و سپس سیم رابط را تعویض نمایید البته در صورتی که در بر رسی دو شاخه ،عیب خاصی مشاهده نشده باشد.
عیب2- کولر روشن نمی شود.
علت2- کلید اصلی خراب است.
رفع عیب2- در بعضی از کولر ها کلید قدرت وجود دارد که در واقع فاز اصلی مدار از این کلید عبور نموده. در صورت معیوب بودن کلید قدرت، به سبب عدم وجود فاز در مدار ،عیب?- مشاهده می شود .کلید قدرت را می توان پس از خارج نمودن دو شاخه از پریز مورد آزمایش قرار داد بهتر است یکی از سر سیم ها را جدا کنید. اهم متر را بر روی رنج ?*R قرار داده و رابط ها را به پایه های کلید متصل سازید .اگر کلید سالم باشد با قرار دادن آن بر روی حالت ON،عقربه منحرف شده و عدد صفر را نشان می دهد.در همین زمان با حرکت کلید بر روی حالت OFFعقربه به سمت بی نهایت باز می گردد. در غیر این صورت کلید معیوب است و می بایست آن را تعویض نمایید.
عیب3- کولر روشن نمی شود.
علت3- سیم های رابط قطع شده اند.
رفع عیب3- اگر در سیم بندی مدار اصلی ،فاز یا نول قطع شده باشد،عیب? بوجود می آید بنابراین لازم است صحت اتصالات تا محل انشعاب بین ترموستات و کلید موتور فن بررسی شود.
عیب4- موتور فن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.
علت4- فاز یا نول اصلی کمپرسور قطع است.
رفع عیب4- سیم های رابط را مورد بر رسی قرار دهید.در صورت مشاهده سیمی که از محل اتصال خود خارج شده ،نسبت به اتصال مجدد آن اقدام نمایید.
عیب5- موتور فن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.
علت5- ترموستات خراب است.
رفع عیب5- دو شاخه کولر را از پریز خارج نموده و پس از جدا نمودن سیم های رابط ترموستات رابط های اهم متر را به آن متصل نمایید.با حرکت ترموستات (ولوم ترموستات)در جهت عقربه های ساعت ، عقربه اهم متر منحرف شده ودر حدود عدد صفر می ایستد و با قطع ترموستات (حرکت ولوم در جهت خلاف عقربه ساعت) عقربه به سمت بی نهایت باز می گردد. اگر به هنگام تست کلید ،موارد مذکور مشاهده نشد کلید ترموستات معیوب است. ترموستات را تعویض نمایید.حتما" هنگام خرید ترموستات جدید،توجه داشته باشید که ترموستات مختص کولر گازی را خریداری نمایید.
عیب6- موتورفن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.
علت6- اورلود،دائما"در حالت قطع است.
رفع عیب6- کنتاکت های اورلود در حلت عادی به یکدیگر متصل هستند که این اتصال بوسیله اهم متر دیده می شود در غیر این صورت اورلود با شماره کد مشابه خود تعویض می شود.لازم است ذکر شود در اکثر کولر های گازی اورلود درون پوسته آهنی کمپرسور تعبیه شده که در این صورت رفع عیب قدری مشکل می شود.
عیب7- موتورفن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.
علت7- کمپرسور معیوب است
رفع عیب7- بهتر است کمپرسور را در حالی که متصل به برق است مورد آزمایش قرار دهید.کولر را روشن نموده و موتور فن را به حرکت اندازید. ترموستات را نیز در حالت روشن قرار داده و اگر از قبل سر سیم های موتور را شناسایی نموده اید،ابتدا ولتاژ دو سر اصلی و مشترک و کمکی را مورد اندازه گیری قرار دهید واگر به هر دو سیم پیچ ولتاژ به اندازه کافی می رسد اما حرکت نمی کند باید کمپرسور را تعمیر یا تعویض نمایید.

گزارش کارآموزی بررسی سیستم تهویه مطبوع ساختمان در 44 صفحه ورد قابل ویرایش



فهرست
1. مقدمه .........................................4
2.گزارش محل کار آموزی...............................5
3.براورد مواد و مصالح بروژه.........................6
4.سیستم تامین فشار..................................6
5. لوله کشی آب در داخل ساختمان.....................7
6. لوله کشی آتش نشانی..............................7
7.سیستم حرارت مرکزی................................8
8. دستگاه های پخش کننده گرما.......................9
8 -1. رادیاتورها...................................9
8-2. یونیت هیترها...................................10
9. سیستم لوله کشی..................................11
10. محاسبه شبکه لوله کشی حرارت مرکزی................12
10-1. محاسبه دبی آب در لوله ها......................13
10-2. سرعت آب در لوله ها...........................13
10-3. تعیین قطر لوله ها.............................14
10-4. محاسبه افت فشار در شبکه لوله کشی..............14
11. موتور پمپ سیر کولاتور............................15
11-1. نحوه اتصال موازی پمپ ها.......................16
11-2. نکاتی در مورد نصب پمپ های زمینی...............16
12. مخزن آب گرم دوجداره.............................17
12-1. محاسبه مقدار آب گرم مصرفی ، ظرفیت حرارتی و حجم مخزن آب گرم......................18
13. دیگ............................................19
13-1. دیگ های چدنی................................19
13-2. دیگ های فولادی...............................21
13-3. محاسبه ظرفیت دیگ.............................21
14 . مشعل.........................................22
14-1. مشعل گازی فن دار یا دمنده...................23
14-2. طرز کار مشعل گازی دمنده دار.................23
15. مخزن انبساط....................................24
15-1. مخزن انبساط باز..............................24
15-2. مخزن انبساط بسته.............................26
16. کنترل کننده ها.................................27
16-1. -کنترل کننده های دما (ترموستات)..............27
16-2. کنترل کننده های فشار........................28
16-3. کنترل کننده های سطح..........................28
17. سیستم تهویه مطبوع..............................29
18. اصول کار کولر گازی............................30
18-1. ساختمان کولر گازی...........................32
18-2. سرما سازی در کولر گازی......................35
18-3. مدار الکتریکی چند کولر گازی.................36
18-4.دیاگرام کولر های گازی........................36
18-5.نکته هایی که قبل ازنصب دستگاه بایدرعایت کرد..38
18-6.نحوه نصب یونیت خارج...........................38
18-7.نصب یونیت خارجی بالاتر از یونیت داخلی.........41
18-8.نحوه نصب یونیت داخلی..........................41
18-9.اتصال به شبکه برق............................42
18-10.جدول انتخاب فیوزوسطح مقطع کابل موردنیاز.....43
19.وکیوم کردن دستگاه..............................44
20.شارژ دستگاه....................................45
20-1.مراحل شارژ توسط مایع.........................46
20-2.مشخصات فنی کولر های چند انشعابی...............47
20-3.عیب یابی و تعمیر کولر گازی....................48


مقدمه:

امروزه با توجه به تحولات جهانی و توسعه صنعت از طرفی و افزایش جمعیت و تقاضای رفاه نسبی از طرف دیگر روند مصرف سوخت و انرژی را در جهان به طور سریعی افزایش داده است، به طوری که اگر این سیر صعودی مصرف بنحوی کنترل و بهینه نشود شکی نیست که منابع انرژی موجود بخصوص منابع فسیلی در فاصله زمانی کوتاهی تمام شده و بشر را به جهت استفاده های متنوعی که در صنایع مختلف از این ماده به عمل می آید با مشکل جدی رو به رو خواهد کرد.
لذا ایجاب می کند در کشور در حال توسعه ای همچون ایران که جهت پاسخ به توسعه خود نیازمند انرژی است و متأسفانه با توجه به مصرف بالای آن که عمدتا بصورت غیر عادی مصرف می شود راهکار های مناسبی در جهت هدایت و استفاده بهینه از این انرژی طراحی و اجرا گردد.
یکی از موارد استفاده از انرژی فسیلی در ایران مصرف در جهت تامین گرمایش فضای موجود مسکونی ، اداری و صنعتی است که سالانه مقادیر متنابهی از سرمایه های ملی در این زمینه مصرف می گردد.
برای یافتن راهکاری مناسب در این جهت به نظر می رسد تنها باید به سراغ طراحان و مجریان خصوصا تأسیسات سرمایشی و گرمایشی کشور رفت ، چرا که این رشته از خدمات در کشور ما هنوز متولی مشخص و مسئولی ندارد و طراحان و مجریان در اکثر موارد تنها با تکیه بر تجربیات و سوابق قبلی خود اقدام به این کار می کنند که این نوع عملکرد باعث افزایش بی رویه مصرف انرژی گردیده و هزینه سنگینی را بر جامعه تحمیل می کند.
لذا باید جهت دستیابی به این مهم و همچنین از جهتی کمک به اقتصاد مملکت این امور به نحوی ساماندهی شده و از علوم و فنون جدید استفاده بهینه و مطلوب نمود.
گزارش محل کارآموزی:

محل کارآموزی اینجانب درمجموعه سازی طوس مشهد که شامل هشت شرکت بزرگ در زمینه ساخت قطعات خودرو می باشد که یکی از این شرکتها, شرکت پیشتاز قطعه سناباد, بوده است. که هر کدام از این شرکتها برای سرمایش و گرمایش این مجموعه از موتورخانه های حرارتی و کولر های ابی و گازی و برج خنک کن استفاده می کنند . که از وظایف من در این مجموعه تعمیر و نگهداری از این وسایل می باشد .

بر آورد مواد و مصالح پروژه:

برای بر آورد مصالح در انجام پروژه با صورت برداری باید نقشه ها و جزییات اجرایی را خوب مطالعه کرد و سپس از روی آن صورتی از اقلام و وسایل لازم را تهیه و برای تکمیل کار برداشت.در این مرحله کسی که وظیفه تخمین و بر آورد مصالح را بر عهده دارد باید ضریبی برای ریخت و ریزوضایعات در نظر بگیرد.بنابر این باید مقداری به طول بر آورد شده لوله ها اضافه کند.
سیستم تامین فشار:

سیستم تامین فشار تشکیل شده از یک منبع آب ، بوستر پمپ ، مخازن تحت فشار ، شیرها و لرزه گیر ها که در این سیستم آب توسط یک لوله "2 از کنتور مشترک منبع هدایت می شود و یک انشعاب به طرف منبع و انشعاب دیگر به طرف کنتور های فرعی می رود . آب در خروجی منبع پائین توسط لوله "2 خارج به یک کنتور "2.5 هدایت شده وارد پمپ می شود . قبل از ورودی به کنتور یک لرزه گیر لاستیکی "2 و قبل از ورودی پمپ بعد از کنتور 2 لرزه گیر فولادی نصب می شود .بعد از پمپ هم 2 لرزه گیر فولادی بصورت عمودی نصب شده و آب به کنتور"2.5 هدایت شده . در بالای این کنتور 3 مخزن تحت فشار نصب شده است این مخازن دیافراگمی هستند که در موقع روشن شدن بوستر پمپ به فشار پمپ کمک کرده و از فشار آمدن به بوستر پمپ و زیاد شدن عمر ان کمک می کنند.البته در این سیستم باید به نکات زیرحتماً توجه داشت:
1)در خروجی کنتور و قبل از منبع شیر یکطرفه نصب شود
2)یک لوله تخلیه و یک لوله سر ریز به منبع متصل می کنند
3)در ورودی های کنتور یک صافی هم نصب می شود
4) در خروجی مخزن یک لرزه گیر و یک صافی و یک شیر یکطرفه نصب میشود
در مورد PRESSURE SWITCH که روی بوستر پمپ نصب می شود وظیفه آن دستور دادن به پمپ و روشن شدن در مواقع کمبود فشار است که دریچه تنظیم آن بااستفاده از افت فشار در کل ساختمان دردورترین وسایل بهداشتی تنظیم میشود.
لوله کشی آب در داخل ساختمان:
احتیاج به محاسبه مصارف F.uبرای تعیین قطر رایزر است و چون سیستم تامین فشار داریم و ساختمان اداری این مجموعه خیلی بزرگ نمی باشد یک رایزر "4/3 جوابگوی نیازاین مجموعه می باشد .

لوله کشی آتش نشانی:

برای لوله کشی آتش نشانی باید به موارد زیر توجه داشت:
به محض اینکه شیلنگ قرقره ها وسیله اطفاء حریق در مراحل اولیه توسط ساکنان این مجموعه می باشد باید چنان نصب شوند که به راحتی در دسترس باشند.معمولاً در سوله ها شیلنگ قرقره ها بر روی یک ستون در اواسط سوله قرار می گیرد که شیلنگ به تمام نقاط برسد . لوله های آتش نشانی شامل لوله های خشک و تر می باشند . لوله های خشک که در حالت عادی آب در آن وجود ندارد و لوله های تر که از منبع آتش نشانی پشت بام تغذیه می شود.
همانطور که در سیستم تامین فشار گفته شد مخزن ذخیره اب در بام نصب شده و یک لوله خروجی برای لوله های تر اتش نشانی به ان نصب می شود (در زیر منبع) که یک پمپ الکترو موتور دار نصب شده و فشار لازم را تهیه می کند . فشار لازم برای دور ترین شیلنگ قرقره از منبع 200 KPA که چیزی در حدود 29PSIمی باشد لازم است.
وقتی شیلنگ قرقره مورد استفاده قرار می گیرد افت فشار موجب می شود که FLOW SWITCH پمپ روشن شده و فشار لازم را تهیه کند . این سویچ قادر است جریانی به اندازه 5/1GPM را احساس کرده و پمپ اصل را تا زمانی که از شیلنگ و قرقره استفاده می شود روشن نگه میدارد .
در کنار لوله های تر لوله های خشک اتش نشانی هم مورد استفاده قرار می گیرد . برای لوله های خشک 2/1 2 مورد استفاده قرار می گیرد.شیر آن که به منبع ماموران آتش نشانی متصل می شود در بیرون ساختمان واقع شده است .

سیستم حرارت مرکزی :
امروزه بدلیل مشکلات استفاده از بخاری در ساختمانها از نظر بهربرداری ، نگهداری و کیفیت از سیستم های حرارت مرکزی استفاده می شود. در این سیستم، گرما در محلی به نام موتور خانه تولید شده ،توسط سیال واسطه ای جذب و به نقاط مورد نظر منتقل می شود
سیستمی که در اینجا مورد نظر است حرارت مرکزی با آب گرم است که در این سیستم گرمای تولید شده توسط مشعل به آب درون دیگ منتقل می شود. آب گرم شده بوسیله یک پمپ جریانی و سیستم لوله کشی در رادیاتور ها جریان یافته و گرمای خود را به هوای محیط منتقل می کند و برای جذب گرمای مجدد به طرف دیگ بر می گردد .
سیستم انتقال آب گرم شامل سیستم لوله کشی بین دستگاه های پخش کننده و تولید کننده گرما و پمپ سیرکولاتور است .جریان گردش آب در مواردی نیز می تواند طبیعی باشد.
استفاده از پمپ معمولا جهت بالا بردن سرعت آب و کاهش قطر لوله ها صورت می پذیرد .

دستگاه های پخش کننده گرما:

رادیاتورها:
از دستگاه های پخش کننده گرما هستند که از جنس های مختلفی مانند آلمینیوم یا فولاد ممکن است ساخته شوند.
رادیاتور های آلمینیومی بصورت پره ای از جنس آلمینیوم ساخته می شوند و معمولا در قطعات 5 ،7 و?0 عددی موجود است لبه کلکتور بالا و پایین این رادیاتور ها در یک طرف از داخل رزوه ای راست گرد و در طرف دیگر رزوه ای چپ گرد می شود بدین صورت رادیاتور ها را می توان بوسیله مغز های که نصف طول آن دنده ی راست گرد و نصف دیگر آن چپ گرد است به یکدیگر متصل کرد.برای انتخاب رادیاتور نیز کارخانه سازنده قدرت حرارتی استاندارد هر پره رادیاتوری خود را ارائه می نماید که با توجه به کل بار محیط می توان تعداد پره را محاسبه کرد.که برای قسمت اداری این مجموعه از رادیاتور های الومنیومی استفاده شده است .اما برای گرمایش داخل سوله از بخش کننده هایی نظیر یونیت هیتر استفاده شده است. اجزای سیستم انتقال آب گرم شامل شبکه ی لوله کشی رفت آب گرم ،شبکه لوله کشی برگشت آب گرم ، پمپ سیرکولاسیون ،وصاله ها و بقیه اتصالات لازم نظیر شیر ها صافی ها و لرزه گیر ها است .لوله های مورد استفاده در این سیستم از نوع لوله های سیاه درزدار است .بدلیل صرفه جویی در مصالح ،مواد مصرفی و وقت برای بریدن و جوشکاری کردن بهتر است اجرای کار لوله کشی به روش خم و جوش انجام می شود.
جهت گرفتن انبساط و انقباض لوله ها از قطعات انبساطی آکاردئونی فلزی در مسیر لوله استفاده می گردد.
یونیت هیتر :
از وسایل گرمایشی که در مکان های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد به دلیل سر وصدایی که این وسایل دارند فقط در محیط های صنعتی که سر و صدا وجود دارد می توان بکار برد و در مکان های مسکونی و اداری نمی توان از این وسایل استفاده کرد .یونیت هیتر ها درانواع دیواری و سقفی و در اندازه های کوچک با جنس مس و الو منیوم و در اندازه های بزرگ با جنس فولاد ساخته و مورد استفاده قرار می گیرند .

*سیستم لوله کشی:

شبکه لوله کشی مورد استفاده در این مجموعه (چه ساختمان اداری و چه سوله ) از نوع برگشت معکوس می باشد و بدین صورت است که اگر رادیاتورها و یونیت هیتر ها دارای افت فشار مساوی و یا تقریبا مساوی باشند از این روش بیشتر استفاده می شود .
در این سیستم آب برگشتی از رادیاتورها در جهت حرکت آب در لوله ی رفت حرکت می کند تا لوله برگشت آب آخرین رادیاتور نیز به آن متصل گردد.
و نیز در سوله هم سیستم آب برگشتی از یونیت هیتر ها در جهت حرکت آب در لوله ی رفت حرکت می کند تا لوله برگشت آب آخرین یونیت هیتر نیز به آن متصل گردد. پس از آن آب به سمت موتور خانه حرکت خواهد کرد.در این سیستم لوله کشی مجموع طول لوله های رفت و برگشت برابر هستند در نتیجه افت فشار در مدار لوله کشی برای تمام رادیاتورهاو یونیت هیتر ها یکی است .اگر افت فشار آب در خود رادیاتور و یونیت هیتر نیز مساوی و یا تقریبا مساوی باشد مقدار آب در هر مدار متناسب با قطر لوله ی محاسبه شده جریان خواهد یافت .

محاسبه شبکه لوله کشی حرارت مرکزی :

محاسبه شبکه لوله کشی یعنی بدست آوردن قطر لوله ها در نقاط محتلف سیستم به نحوی که سیستم به راحتی و بدون مشکل انجام وظیفه کند .
-افت فشار : حرکت آب در مسیر لوله کشی به علت وجود اصطکاک ،تغییر مسیر حرکت ،تغییر مقطع لوله و... کاهش می یابد .بطور کلی افت فشار شامل دو بخش افت فشار در لوله ها و افت فشار در وصاله ها می شود .

الف)افت فشار آب در لوله ها شامل :
?)طول لوله: هر چه طول لوله بیشتر باشد افت فشار درآن بیشتر میشود.
2)سرعت آب: هر چه سرعت آب زیاد تر باشد افت فشار بشتر می شود و با توان دوم سرعت رابطه مستقیم دارد .
3)زبری سطح داخلی لوله: هر چه زبری و ناصافی درون لوله بیشتر باشد افت فشار بیشتر می شود .
4)قطر لوله :هر چه قطر لوله بیشتر باشد آب افت فشار کمتری پیدا می کند.
5)جرم مخصوص آب: مقدار افت فشار آب در لوله ها با جرم مخصوص آب رابطه مستقیم دارد.

ب)افت فشار در شیر ها و وصاله ها :
آب در طول مسیر لوله کشی از شیرها و وصاله ها عبور می کند که در اثر آن افت فشار ایجاد می شود که در اصطلاح به این افت فشار افت فشار موضعی یا محلی گویند مقدار افت فشار در لوله ها و وصاله ها به عوامل زیر بستگی دارد :
ü نوع شیر یا وصاله
ü سرعت سیال
ü جرم مخصوص

مشعل گازی فن دار یا دمنده :
در این مشعل هوای مورد نیاز برای سوخت توسط یک پروانه گریز از مرکز به داخل کوره دمیده می شود .
اجزای اصلی این مشعل عبارتند از : ?)الکتروموتور 2)بادزن 3)ترانسفور ماتور جرقه 4)شیر برقی 5)کلید کنترل فشار گاز 6)کلید کنترل فشار هوا 7)الکترود جرقه 8)شبکه احتراق 9)چشم الکتریکی و یا میله یونیزاسیون

طرز کار مشعل گازی دمنده دار :
در صورت نیاز به حرارت و وصل بودن کنتاکت کنترل فشار گاز ،موتور مشعل شروع به کار کرده ، با دمیدن هوا توسط فن به داخل دیگ ، عمل تخلیه گاز های قابل احتراق را انجام می دهد .بعد از دور گرفتن موتور مشعل ، بوسیله کلید گریز از مرکز و یا بوسیله کلید فشار هوا مداری درون کنترل الکترونیک بسته شده اجازه ادامه کار به موتور داده می شود .ترانسفورماتور جرقه برقدار شده بین الکترود جرقه و شبکه احتراق قوس الکتریکی حاصل می شود .(جرقه زده می شود ).پس از آن شیر برقی باز شده ،گاز با هوای دمیده شده بوسیله فن مخلوط گردیده وارد کوره ی دیگ می شود .در کوره دیگ ، مخلوط گاز و هوا به وسیله جرقه مشتعل می گردد و در صورت ایجاد شعله به مشعل اجازه ادامه کار داده می شود و تا رسیدن درجه حرارت آب داخل دیگ به درجه حرارت تنظیم شده برروی آکوستات مشعل کارکرده با قطع شدن آکوستات مشعل خاموش می شود.

مخزن انبساط :

هنگام راه اندازی سیستم گرم کننده ، آب داخل سیستم به دلیل بالا رفتن درجه حرارت منبسط شده و حجم آن زیاد می شود . مخزن انبساط این ازدیاد حجم را خنثی کرده و این حجم را درون خود جای می دهد و از بالا رفتن بیش از حد فشار سیستم و ایجاد خطر جلوگیری می کند .مخزن انبساط باید در محل نصب به کمک پایه و آویز مهار شود .مخزن انبساط همچنین وظیفه تغذیه و تامین کسری آب سیستم را نیز بر عهده دارد و به طور کلی بر دو نوع باز و بسته است .



مخزن انبساط باز:
مخزنی است که با هوای اتمسفر مرتبط بوده ، فشار داخل آن همیشه برابر فشار جو محل است.
مخزن انبساط باز معمولا از ورق گالوانیزه به صورت مکعب با گنجایش ?00 تا 3000 لیتر ساخته می شود .در حال حاضر این مخازن تا گنجایش 200 لیتر از ورق آلمینیوم به صورت یکپارچه و به شکل استوانه تولید می شود .
مخازن انبساط آلمینیومی بدلیل مقاومت در برابر زنگ زدگی نسبت به مخازن گالوانیزه برتری دارد .
داخل هر مخزن انبساط باز یک شیر شناور جهت تامین کسری آب و تغذیه سیستم نصب می گردد.مسئله مهمی که در عمل به آن توجه نمی شود تامین فضای لازم جهت انبساط آب است چون اکثرا شناور طوری تنظیم می شود که تقریبا تمامی حجم مخزن با آب پر می شود .ضمنا گوی شناور جهت جلوگیری از زنگ زدن باید از جنس مس باشد .
این مخزن باید در سطحی نصب شود که در وضعیت عادی حداقلcm 122از بالاترین جز سیستم گرمایی بالاتر باشد.مناسب ترین محل نصب مخزن انبساط باز روی بام است .

لوله کشی مخزن انبساط باز شامل چهار بخش است :
-لوله کشی آب شهر که توسط دو شیر که یکی به شیر شناور و دیگری به طور مستقیم به مخزن وصل می شود (تا در زمان پر کردن اولیه از آن استفاده شود)
-لوله کشی رفت انبساط که این لوله از لوله رفت منبع شروع شده و تا محل نصب مخزن ادامه می یابد و از بالای مخزن وارد آن می شود.
-لوله کشی برگشت انبساط این لوله از پایین منبع انبساط منشعب شده و به سمت موتور خانه هدایت می شود و به لوله برگشت دیگ متصل می شود.
-لوله کشی سر زیر :این لوله بر روی مخزن باید طوری نصب شود که از سطح آب داخل مخرن بالاتر و از لوله ورود آب شهر پایین تر قرار گیرد و تا داخل موتور خانه ادامه یابد.
-لوله کشی هواکش :این نوع از مخزن ها باید دارای لوله هوا کش باشند تا هوای درون مخزن را به هوای خارج مرتبط سازند .
بدست می آیدV=H/حجم منبع انبساط به طور تجربی از فرمول 500
است.Kcal/hr همان ظرفیت حرارتی دیگ بر حسب H که



مخزن انبساط بسته :
هرگاه در سیستم حرارت مرکزی محل مناسبی برای نصب مخزن انبساط باز وجود نداشته باشد و در یا درجه حرارت کار سیستم بالا باشد از منبه انبساط بسته استفاده می شود . این مخزن ها به دو صورت ساده و دیافراگی ساخته می شوند که از نوع دیافراگی در تاسیسات خانگی بیشتر و از نوع ساده بیشتر در تاسیسات حرارتی بزرگ با فشار و دمای کار بالا استفاده می شود.
این مخزن ها از یک سیلندر فلزی که یک دیافراگم لاستیکی آن را به دو بخش تقسیم می کندتشکیل شده .در زیر دیافراگم گاز ازت با فشار معینی توسط کارخانه سازنده شارژ شده است در قسمت بالا بوشنی جهت اتصال مخزن به سیستم گرم کننده جوش داده می شود فشار گاز ازت داخل این مخزن را بوسیله یک مانومتر می توان اندازه گیری و تنظیم کرد .
-مخزن انبساط بسته ساده از یک استوانه فلزی تشکیل شده که در قسمت پایین آن آب و در قسمت بالا بر روی سطح آب گاز ازت و یا هوای متراکم برای رساندن فشار مخزن به فشار کار سیستم تزریق می گردد.بر روی هر مخزن انبساط بسته متعلقات زیر نصب می گردد 1)شیشه آب نما 2)فشار سنج 3)شیر تخلیه آب مخزن 4)شیر تزریق ازت یا هوا


کنترل کننده ها :

به طور کلی کنترل کننده ها وسایلی هستند :
1)درجه حرارت هوای ساختمان و آب موجود در شبکه حرارت مرکزی و شبکه آب گرم مرکزی کنترل کرده و ثابت نگه می دارد.
2)سطح مایعات را در مخازن مختلف کنترل و ثابت نگه می دارد.
3)فشار را در شبکه آب گرم و آب سرد کنترل و ثابت نگه می دارد.

کنترل کننده های دما (ترموستات):
ترموستات ها وسایلی هستند که درجه حرارت هوای ساختمان و یا آب شبکه حرارت مرکزی یا ابگرم را کنترل و تنظیم می کند.هر ترموستات دارای قطعه ای حساس به دما است که در اثر تغییر درجه حرارت عکس العمل نشان داده و باعث قطع یا وصل یک مدار می گردد.در اصطلاح یه این قطعه حساس سنسور گویند .
برخی از ترموستاتهای سیستم حرارت مرکزی عبارتند از :
ترموستات های اتاقی -ترموستات دیگ (آکوستات)- ترموستات سطحی (آکوستات جداری) و ترموستات هوایی


کنترل کننده های فشار:
کنترل کننده های فشار دستگاه های هستند که می توان به کمک آنها فشار سیال را در یک دستگاه و یا قسمت های مختلف یک سیستم تنظیم یا کنترل نمود .
تعدادی از کنترل کننده های فشار مورد استفاده در تأسیسات عبارتند از :کلید کنترل فشار گاز –کلید کنترل فشار هوا –کلید کنترل فشار(high & low pre.)


کنترل کننده های سطح:
کنترل کننده های سطح وسایلی هستند که سطح مایع را در یک مخزن کنترل کرده در یک حد معین نگه می دارند .شیر شناور داخل مخزن آب در ارتفاع و مخازن انبساط باز ،فلش تانک ها و تشتک کولر های آبی از نوع کنترل کننده های مکانیکی است و فقط نمی گذارد سطح آب از حد تعیین شده بالاتر رود .
معروفترین و پر کاربردترین کنترل کننده سطح کلید شناور است که برای کنترل سطح مایع داخل یک مخزن استفاده می شود. (Float switch)


سیستم تهویه مطبوع:

یکی از بخشهای عمده در صنعت تأسیسات ،تهویه مطبوع می باشد.تهویه مطبوع عبارتست از فراهم آوردن شرایط آسایش و زندگی انسان .از آنجائیکه بخش عمده زندگی بشر امروزی در ساختمانها می گذرد،ایجاد شرایط مطلوب زیست محیطی مناسب در ساختمان ،خواه محل کار باشد یا منزل و... واجد اهمیت بسیاری است.اهم وظایف یک سیستم تهویه مطبوع عبارتند از کنترل دما ،رطوبت و سرعت وزش هوا،زدودن گرد و غبار ،تعفن و سایر آلودگی های هوا و در صورت لزوم از بین بردن میکروبها و باکتری های معلق در هوا.
گرمایش و سرمایش هوا متناسب با فصل ،عمده ترین وظیفه یک سیستم تهویه مطبوع می باشد.انواع سیستم های تهویه مطبوع عبارتند از :
1-سیستم انبساط مستقیم
2-سیستم تمام آب
3-سیستم تمام هوا
4-سیستم هوا-آب
5-سیستم پمپ حرارتی
کوچکترین دستگاه تهویه مطبوعی که امروزه در ایران بطور وسیعی از آن استفاده می شود،کولر گازی است که با عرضه مدلهای جدید این دستگاهها توسط چند کارخانه داخلی وخارجی انتظار می رود کاربرد آن بیش از پیش گسترش یابد.




عیب?- کولر روشن نمی شود.
علت ?- پریز برق ندارد،دوشاخه یا سیم رابط کولر معیوب است.
رفع عیب?- با بر رسی برق پریز و اطمینان از سالم بودن آن ،بدنه کولر را با احتیاط جدا نموده و پس از آن که دو شاخه را وارد پریز نمودید،بتوسط ولتمتر مقدار برق را در ترمینال اصلی مورد اندازه گیری قرار دهید.اگر در ترمینال اصلی ولتاژ وجود نداشت ابتدا دو شاخه و سپس سیم رابط را تعویض نمایید البته در صورتی که در بر رسی دو شاخه ،عیب خاصی مشاهده نشده باشد.
عیب2- کولر روشن نمی شود.
علت2- کلید اصلی خراب است.
رفع عیب2- در بعضی از کولر ها کلید قدرت وجود دارد که در واقع فاز اصلی مدار از این کلید عبور نموده. در صورت معیوب بودن کلید قدرت، به سبب عدم وجود فاز در مدار ،عیب?- مشاهده می شود .کلید قدرت را می توان پس از خارج نمودن دو شاخه از پریز مورد آزمایش قرار داد بهتر است یکی از سر سیم ها را جدا کنید. اهم متر را بر روی رنج ?*R قرار داده و رابط ها را به پایه های کلید متصل سازید .اگر کلید سالم باشد با قرار دادن آن بر روی حالت ON،عقربه منحرف شده و عدد صفر را نشان می دهد.در همین زمان با حرکت کلید بر روی حالت OFFعقربه به سمت بی نهایت باز می گردد. در غیر این صورت کلید معیوب است و می بایست آن را تعویض نمایید.
عیب3- کولر روشن نمی شود.
علت3- سیم های رابط قطع شده اند.
رفع عیب3- اگر در سیم بندی مدار اصلی ،فاز یا نول قطع شده باشد،عیب? بوجود می آید بنابراین لازم است صحت اتصالات تا محل انشعاب بین ترموستات و کلید موتور فن بررسی شود.
عیب4- موتور فن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.
علت4- فاز یا نول اصلی کمپرسور قطع است.
رفع عیب4- سیم های رابط را مورد بر رسی قرار دهید.در صورت مشاهده سیمی که از محل اتصال خود خارج شده ،نسبت به اتصال مجدد آن اقدام نمایید.
عیب5- موتور فن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.
علت5- ترموستات خراب است.
رفع عیب5- دو شاخه کولر را از پریز خارج نموده و پس از جدا نمودن سیم های رابط ترموستات رابط های اهم متر را به آن متصل نمایید.با حرکت ترموستات (ولوم ترموستات)در جهت عقربه های ساعت ، عقربه اهم متر منحرف شده ودر حدود عدد صفر می ایستد و با قطع ترموستات (حرکت ولوم در جهت خلاف عقربه ساعت) عقربه به سمت بی نهایت باز می گردد. اگر به هنگام تست کلید ،موارد مذکور مشاهده نشد کلید ترموستات معیوب است. ترموستات را تعویض نمایید.حتما" هنگام خرید ترموستات جدید،توجه داشته باشید که ترموستات مختص کولر گازی را خریداری نمایید.
عیب6- موتورفن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.
علت6- اورلود،دائما"در حالت قطع است.
رفع عیب6- کنتاکت های اورلود در حلت عادی به یکدیگر متصل هستند که این اتصال بوسیله اهم متر دیده می شود در غیر این صورت اورلود با شماره کد مشابه خود تعویض می شود.لازم است ذکر شود در اکثر کولر های گازی اورلود درون پوسته آهنی کمپرسور تعبیه شده که در این صورت رفع عیب قدری مشکل می شود.
عیب7- موتورفن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.
علت7- کمپرسور معیوب است
رفع عیب7- بهتر است کمپرسور را در حالی که متصل به برق است مورد آزمایش قرار دهید.کولر را روشن نموده و موتور فن را به حرکت اندازید. ترموستات را نیز در حالت روشن قرار داده و اگر از قبل سر سیم های موتور را شناسایی نموده اید،ابتدا ولتاژ دو سر اصلی و مشترک و کمکی را مورد اندازه گیری قرار دهید واگر به هر دو سیم پیچ ولتاژ به اندازه کافی می رسد اما حرکت نمی کند باید کمپرسور را تعمیر یا تعویض نمایید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد