دانلود تحقیق- مقاله-پروژه-کارآموزی

مرجع کامل خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

دانلود تحقیق- مقاله-پروژه-کارآموزی

مرجع کامل خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

گزارش کاراموزی طرح کنترل آلودگی صوتی در خطوط صافکاری سال بدنه سازی شرکت ایران خودرو

گزارش کاراموزی طرح کنترل آلودگی صوتی در خطوط صافکاری سال بدنه سازی شرکت ایران خودرو در 16 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی فنی و مهندسی
بازدید ها 1
فرمت فایل doc
حجم فایل 25 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 16
گزارش کاراموزی طرح کنترل آلودگی صوتی در خطوط صافکاری سال بدنه سازی شرکت ایران خودرو

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

گزارش کاراموزی طرح کنترل آلودگی صوتی در خطوط صافکاری سال بدنه سازی شرکت ایران خودرو در 16 صفحه ورد قابل ویرایش


طرح کنترل آلودگی صوتی در خطوط صافکاری سالن بدنه سازی شرکت ایران خودرو

با توجه به وجود نویز آزار دهنده در خطوط کانوایر صافکاری در اثر عملیات سنگ زنی و چکش کاری دستی توسط اپراتور و به منظور بهبود وضعیت ارگونومی از نظر شرایط محیطی و با توجه به آمار آسیبهای شنوایی و گزارشات صدا سنجی در سالن های مشابه، تصمیم به بررسی و کاهش آلودگی صوتی در محدوده خطوط فوق الذکر اتخاذ گردید.

روش تحقیق عبارتست از:

اندازه گیری صدا و آنالیز فرکانسی آن.
انتخاب مواد جاذب صوت با توجه به آزمایشات تعیین ضرب جذب.
محاسبه ضریب جذب دیواره های موجود.
بررسی نحوه افزایش سطوح جذبی دیواره ها .

یافته های این تحقیق نشان داد که:

1. میزان تراز فشار صوتی در فاصله 5/1 متری از بدنه در حال صافکاری بین 100 تا 105 دسی بل قرار دارد و همچنین آنالیز فرکانسی اکتاوباند مشخص نمود که تراز بشار صوت در محدوده فرکانسی 500 تا 8000 هر تز به میزان 10 دسی بل بالاتر از حد مجاز (85 دسی بل) قرار دارد.

2. ماده جاذب، تایل اکوستیک با ضریب جذب متوسط 79/0 شامل دو لایه فوم پلی اورتان، پانل پشم سنگ و رویه MDF انتخاب گردید.

میزان سطح جذبی دیواره های موجود قبل از اعمال تغییرات برابر526/71 سابین متر مربع محاسبه شد.

4. افزایش سطح جذبی دیواره ها از طریق کاهش سطح شیشه خور و دوجداره نمودن آنها و مچنین ایجاد دیواره فوقانی با زاویه 45 درجه انجام گردید.

مقدمه و اهداف:

با توجه به اینکه یکی از معضلات اساسی بهداشتی صنایع کشور خصوصا صنایع فلزی مساله سر و صدا (Noise ) می باشد و با در نظر گرفتن تاثیرات و عوارض مخرب آن روی سیستم شنوایی و سایر اندامها تصمیم به اجرای طرح کنترل و کاهش صدا در خطوط صافکاری شرکت ایران خودرو گرفته شد.

بر اساس اندازه گیری و ارزشیابی (Noise ) در خطوط کانوایر صافکاری محصولات پژو 405 و 206 و سمند در سالن بدنه سازی شماره 2 مشخص گردید که در خطوط مذکور فرآیندهای سنگ زنی و چکش کاری دستی توسط کارگران در طول خط انجام می گیرد. در اثر اجرای این فرآیندها محیط کار دارای‌ (Noise ) آزار دهنده می باشد که آ نالیز فرکانسی و صداسنجی انجام شده در خط صافکاری مشخص نمود که در فاصله 5/1 متری از اطراف بدنه در حال صافکاری تراز فشار صوتی (SPLA ) بین 100 تا 105 دسی بل قرار دارد که بطور متوسط 20 دسی بل از حد مجاز قابل قبول بالاتر است. همچنین آنالیز فرکانسی اکتاوباند مشخص نمود که تراز فشار صوت در محدود فرکانس 500 تا 8000 هر تز بطور متوسط 10 دسی بل بالاتر از حد مجاز قرار دارد.

از نکات حائز اهمیت این طرح عدم اجرای طرح مشابه در دیگر سالنهای شرکت ایران خودرو می باشد.

روش انجام کار:

با شناخت سر و صدای خطوط صافکاری و با توجه به ویژگیها و مشخصات فضای خطوط کانوایر صافکارسی سالن بدنه سازی شماره 2 پیشنهاد ایجاد سطوح جاذب در اطراف خط صافکاری مطرح گردید تا از بازتابهای صوتی در خط صافکاری کاسته شده و با ایجاد یک دیوار ترکیبی (جاذب – مانع) ضمن کاهش بازتابها از انتقال نویز به دیگر نقاط کارگاه جلوگیری شود. از نظر تئوری، طرح پیشنهادی یکی از روشهای Passive Noise Control می باشد که همان کنترل سر و صدا در مسیر انتشار می باشد.

در خط صافکاری امواج صوتی منتشر شده به قسمتهای مختلف محیط برخورد کرده، بازتاب پیدا می کنند که در این طرح با استفاده از مواد جاذب بازتاب صدا کنترل می گردد. همچنین با ترکیب دیوار جاذب با موانع صوتی از عبور سر و صدا از یک نقطه به محیط مجاور جلوگیری می گردد که در واقع موثر ترین راه کنترل صدا در مسیر انتشار، استفاده توام جاذب و مانع صوتی است.

در وضعیت موجود دیوار جداکننده خط صافکاری از جنس فلز و شیشه است که نقش بازتاب دهنده امواج را دارد. این دیواره به ارتفاع حدود 250 سانتیمتر است که ارتفاع قسمت فلزی (پائینی) 120 سانتیمتر و ارتفاع قسمت شیشه (بالائی) حدود 130 سانتیمتر است. طرح شامل حذف سطوح فلزی دیواره و جایگزینی آن با یک جاذب فیبری مناسب و اصلاح قسمت شیشه ای دیوار است.

عملیات تولیدی در خط صافکاری سبب تولید نویز با فرکانس بالا می شود که برای تمام افراد خط ایجاد مزاحمت می کند. لذا طرح استفاده از پانل پشم سنگ به ضخامت 8 سانتیمتر با چگالی 80 کیلوگرم بر متر مکعب پیشنهاد گردیده که این جاذب فیبری صدا دارای مشخصات زیر است:

1. تا دمای 850 در جه سانتیگراد مقاومت دائم دارد و در مقابل شعله آتش مقاوم است.

2. ضریب رسانایی عایق پشم سنگ 03/0 کیلوکالری بر متر درجه سانتی گراد ساعت می باشد.

3. پشم سنگ از نظر شیمیایی خنثی بوده لذا باعث خوردگی سطح فلز نمی شود.

4.پشم سنگ به دست آسیب نرسانده و متداولترین نوع عایق بدون عارضه جانبی است.

به منظور کنترل سر وصدای خط کانوایر صافکاری سالن شاتل در کنار خط کانوایر ایجاد دیوار ترکیبی جاذب و مانع سر و صدا ضروری بنظر می رسد. این دیواره از مواد زیر به ترتیب از خارج به داخل ساخته می شود:

الف) پوشش خارجی دیواره ورق شادولاین

ب) دو لایه پلی اورتان به ضخامت 2 میلی متر

با توجه به موارد ذکر شده لازم است تا بهترین روش جهت کنترل صدا اجرا شود. اینرو روشهای زیر مورد اجرا قرار گرفتند.

1. حذف مولد صدا: نظر به ماهیت غملیات صافکاری و لزوم استفاده از ابزارهای بادی عملاً امکان حذف یا تغییر ابزار وجود ندارد. لذا این روش منتفی می باشد.

2. محصور کردن ناحیه مولد صدا: در اطراف خطوط صافکاری مورد بحث دیوارهایی با ارتفاع 250 سانتیمتر و بطول دیواره 74 متر در دو طرف وجود دارند که ارتفاع 130 سانتیمتر از دیواره شیشه خور می باشد. بهترین روش مسقف نمودن ناحیه و نیز بستن طرفین خطوط می باشد ولی بعلت مشکلات تهویه و نیز ورود و خروج بدنه از ابتدا و انتها خط، امکان اعمال تغییرات مذکور وجود ندارد.

استفاده از دیوارهای جاذب صوت با ضریب جذب مناسب.

بر اساس طرح پیشنهادی با تغییر مصالح و استفاده از مصالح پیشنهادی سطح جذبی هر دیوار 6/2 برابر افزایش می یابد که از این طریق می توان پیش بینی نمود بازتاب صوتی از محدوده فرکانس های 800 تا 1000 هر تز در فضای بین خط و دیوارها بطور متوسط 7 تا 10 دسی بل و در فضای بین دو خط صافکاری بین 6 تا 4 دسی بل کاهش یابد که این کاهش در اثر جذب بازتابهای صوتی ناشی از دیواره های جاذب خواهد بود.








نتایج:

آنچه در ادامه خواهد آمد پروژه های انجام شده در زمینه بهبود ایستگاههای کاری در زمینه های مختلف می باشد.

1- نگهداری و حمل مواد:

1-1- بهبود ریل کانوایر خط ماشین کاری سر سیلندر از طریق ساخت داکت براده و

شیب طبیعی برای حرکت سر سیلندر به ایستگاه بعدی بدون نیاز به مصرف انرژی

انسانی

1-2- تصحیح چیدمان سر سیلندر خام در پالتهای مخصوص به منظور سهولت تخلیه

2- ابزار دستی:

2-1- طراحی و ساخت و دستگیره های کالامپینگ مناسب برای کلیه دستگاههای خط ماشین کاری مانی فولد اگزوز

2-2- طراحی و ساخت فیکسچر مونتاژ سه راهی بنزین پژو

2-3- طراحی و ساخت محافظ الکترود اسپارک در واحد تعمیرات سیلندر

3- بهبود Posture

3-1- ساخت سکو برای پالتها سر سیلندر خام جهت بهبودPosture

3-2- تصحیح چیدمان میل لنگ های ارسالی به کارخانه جهت بهبودPosture

4- کنترل مواد و عوامل خطرناک:

4-1- طراحی و ساخت داکت براده برای هدایت براده ها در دستگاه 4 خط ماشین کاری مانی فولد اگزوز

4-2- طراحی و ساخت سر پوش مناسب برای جعبه های ابزار آلات در خط ماشین کاری

4-3- طراحی و ساخت گلویی اگزوز با 4 درجه أ زادی در واحد تست گرم موتور

4-4- طراحی و ساخت سره چکش بادی در ایستگاه پولک زنی خطوط سیلندر و سر سیلندر

4-5- بهینه سازی صندلی لیفتراکها در کارخانه موتور سازی

4-6- مهار ارتعاشات محافظ حرارتی مانی فولد دود و حذف صدای ناشی از آن در موتور پیکان کاربراتوری

بحث:

پروژه های ارگونومی عموماً دارای نقطه مشترکی هستند که آنها را قابل ارائه به سایر سازمانها میکند از جمله آنها:

1- بهینه سازی صندلی لیفتراکها

با توجه به نوع وظیفه استراکچر این وسیله فنر بندی آن تقریباًامکانپذیر نیست بطوریکه کلیه ارتعاشات مستقیماً به ستون فقرات راننده منتقل می شود، بنابراین کلیه این ماشین الات در سطح کشور (بلکه دنیا) می توانند مشکل مشترک از این بابت داشته باشند. مشکل با بکار گیری فنر غیر خطی برای محدوده مشخصی از وزن راننده حل می شود.

2- کاهش صدای چکش بادی

تقریباً تمام این وسایل دارای این مسئله هستند و اخیراً با استفاده از هیدرولیک آنهم بصورت عموم، شدت صدا را تا حدی کاهش داده اند. شدت صدا را با استفاده از مواد ارتجاعی که تحت تنش 2 و 3 بعدی قرار میگیرند از 115 دسی بل به 95 دسی بل کاهش داده اند.

3- کاهش صدا گازهای خروجی از اگزوز

در تمامی خطوط مونتاژ موتور معمولا در صورتی از انها بصورت گرم تست می شوند که سرعت گازهای خروجی بیشتر با صدا همراه است، این گروه موفق شده اند گلویی با 4 درجه آزادی طراحی نمایند که ضمن آب بندی گازهای خروجی شدت صدا از 95 دسی بل به حدود 85 دسی بل برسد.

مراحل مورد نیاز جهت اجرای موفق یک طرح ارگونومی

1- شناسایی پرسنل علاقمند

2- جلب اعتماد پرسنل علاقمند جهت مشارکت در طرح های ارگونومیکی

3- بیان واضح و قابل اجرای اهداف بطور موثر برای افراد

4- ذکر اولویت جنبه انسانی طرح های ارگونومیکی ( و پس از نرخ تولید)

5- درخواست بیان مشکلات با شرط کفایت امکانات فنی و مالی کارخانه

6- ایجاد محیط مطمئن برای ارائه راه حل و پیشنهاد از طرف کارکنان

7- توجیه فنی کارگران در مورد پیشنهاداتی که قابلیت اجراء ندارند

از جمله پیشنهادات ارائه شده در راستای تحقیق طرح های ارگونومی

1- تصحیح چیدمان میل لنگ در پالت

2- تصحیح چیدمان سر سیلندر خام

3- جمع آوری قطعات مونتاژ کوچک ار قبیل پیچ و مهره از کف کارخانه

4- محافظ الکترود اسپارک

5- نصب موتور برای بالا بردن میز ماشین دریل رادیال

6- بهبود برنامه ریزی برای اشکال قطعات برای مونتاژ موتور پیکان و پژو

پروژه های پیشنهادی هیچگونه بار مالی مضاعفی بر روی کارخانه نداشته، بصورتی که اکثراً با تغییر روش کار و یا حد اکثر استفاده از وسایل و امکانات موجود کار انجام شده و در هیچ موردی خرید صورت نگرفته است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد