دانلود تحقیق- مقاله-پروژه-کارآموزی

مرجع کامل خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

دانلود تحقیق- مقاله-پروژه-کارآموزی

مرجع کامل خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

پروپزال مقایسه کیفیت زندگی، رضایت زندگی و خود کارآمدی شغلیِ معلمان مراکز استثنایی با معلمان مراکز عادی مقطع ابتدایی شهرستان

مقایسه کیفیت زندگی، رضایت زندگی و خود کارآمدی شغلیِ معلمان مراکز استثنایی با معلمان مراکز عادی مقطع ابتدایی شهرستان
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 34 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 18
پروپزال مقایسه کیفیت زندگی، رضایت زندگی و خود کارآمدی شغلیِ  معلمان مراکز استثنایی با معلمان مراکز عادی مقطع ابتدایی شهرستان

فروشنده فایل

کد کاربری 4558
کاربر

مقایسه کیفیت زندگی، رضایت زندگی و خود کارآمدی شغلیِ معلمان مراکز استثنایی با معلمان مراکز عادی مقطع ابتدایی شهرستان



(تشریح ابعاد، حدود مسأله، معرفی دقیق مسأله، بیان جنبه‌های مجهول و مبهم و متغیرهای مربوط به پرسش‌های تحقیق، منظور تحقیق)

در آموزش و پرورش استثنایی، معلمی شغلی تخصصی و مشکل به شمار می آید عواملی مانند نیازهای متعدد دانش آموزان، تفاوت های فردی و محدودیت های آنان، لزوم پاسخگویی به والدین و مربیان، تغییر های سریع عقاید و انتظارات در مورد نقش معلمی، آموزش را بسیار پیچیده و مشکل ساخته است و آموزگاران آموزش و پرورش استثنایی دارای شرایط کاری پرفشاری هستند. سطح و ماهیت فشار روانی تجربه شده بر حسب ویژگی های جمعیت شناختی آموزگاران مانند سن، جنس، وضعیت تحصیلی، طول تجربه در تدریس بر وضعیت موجود در مدرسه فرق می کند(حجتی نیا، پور شافعی، و دستجردی، 1392). بنابراین لازم است تا موضوع سلامت را از دیدگاه مثبت نگر مورد توجه قرار داد و به مقوله هایی همچون کیفیت زندگی[1]، رضایت از زندگی[2] و خودکارآمدی[3] که می توانند تعیین کننده سلامت روان شناختی باشند توجه کرد.

کیفیت زندگی به تامین سلامتی و شادکامی در افراد و بهرمندی آنها از یک زندگی سالم کمک می کند. (هاگرتی[4] و همکاران، 2001). کیفیت زندگی مفهومی چند بعدی، ذهنی و پویا است(برزو و همکاران، 1389). که در برگیرنده حیطه های سلامت و عملکرد فیزیکی، سلامت ذهنی، عملکرد اجتماعی، رضایت از درمان، نگرانی درباره آینده و حس خوب بودن است(اکهوب[5]، نیجاری[6]، چیکری[7] و لویسی[8]، 2008). هر بعد از کیفیت زندگی آثار چشمگیری بر دیگر ابعاد زندگی می گذارد. به بیانی دیگر، کیفیت زندگی بیانگر تاثیرات عملکردی عدم سلامتی و برآیندهای آن بر درک فرد از جنبه های جسمانی، روان شناختی و اجتماعی زندگی فردی است (نیووا چک[9] و تایلور[10]، 1992).

براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی[11] (WHO) (2011) کیفیت زندگی، درک افراد از موقعیت خود در زندگی از نظر فرهنگ، سیستم ارزشی که در آن زندگی می‌کنند، اهداف انتظارات، استانداردها و اولویت‌هایشان است، پس موضوعی کاملا ذهنی بوده و توسط دیگران قابل مشاهده نیست و بر درک افراد از جنبه‌های مختلف زندگی استوار است (ایزدی، سپهوند، نادری فر و محمدی پور، 1393).

کیفیت زندگی از طرف دیگر به جنبه هایی از زندگی اشاره دارد که زندگی را خوشایند و ارزشمند می سازد، بنابراین حوزه کیفیت زندگی فراتر از نشانه های معمول است و در بر گیرنده رضایت از زندگی فرد و کارکرد ها و کمبودهاست (مانسینی[12] و همکاران، 2003).

رضایت از زندگی به عنوان یک قضاوت شناختی آگاهانه از میزان رضایتی که فرد در زندگی خود دارد تعریف شده است (پاوت[13] و داینر[14]، 1993)؛ که نشان دهنده میزان رضایت کلی و شادکامی فرد است (فریش[15]، 1998). در این تعریف، رضایت از زندگی ابعاد شناختی و بهزیستی روانی فرد را مشخص و احساس شادکامی از دیدگاه پاسخ دهندگان را نشان می دهد(داینر، 1984). در واقع رضایت از زندگی یکی از پیش بینی کننده های سلامت روانی است که امروزه توجه محققان را به خود جلب نموده و یکی از مولفه های بهزیستی درونی شامل نگرش فرد، ارزیابی عمومی وی نسبت به کلیت زندگی خود و یا برخی از جنبه های زندگی، همچون زندگی خانوادگی و تجربه آموزشی است (پاوت، داینر و سو[16]، 1998).

همچنین می توان گفت تفاوت رضایت زندگی در افراد به خاطر توانمندی و احساس خودکارآمدی است. و خودکارآمدی با تعدیل اثرات استرس زا در محیط کار بر افراد موجب افرایش شادی و به طور غیر مستقیم موجب بالابردن رضایت از زندگی افراد می شود (گنجی ارجنگی، و فراهانی، 1387).



[1] quality of life

[2] life satisfaction

[3] self-efficacy

[4] Hagerty, M. R

[5] Achhab, W. E

[6] Nejjari, C

[7] Chikri, M

[8]Lyoussi, B

[9] Newa chek, P.W

[10]Taylor, W.R

[11]world health organizatio

[12] Mancini, C

[13] Pavot, W

[14]Diener, E

[15] Frisch, M, B

[16] Suh, E


پروپزال بررسی رابطه طرحواره های ناسازگاری اولیه و سبک های دلبستگی با طرحواره های هیجانی در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی

بررسی رابطه طرحواره های ناسازگاری اولیه و سبک های دلبستگی با طرحواره های هیجانی در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 32 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 18
پروپزال بررسی رابطه طرحواره های ناسازگاری اولیه و سبک های دلبستگی با طرحواره های هیجانی در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی

فروشنده فایل

کد کاربری 4558
کاربر

بررسی رابطه طرحواره های ناسازگاری اولیه و سبک های دلبستگی با طرحواره های هیجانی در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی


شامل زیر میباشد

بیان مسأله (تشریح ابعاد، حدود مسأله ، معرفی دقیق مسأله، بیان جنبه های مجهول و مبهم و متغیر های مربوط به پرسش های تحقیق ، منظور تحقیق ) :

اهمیت و ضرورت:

سوابق مربوط ( بیان مختصر سابقه تحقیقات انجام شده درباره موضوع و نتایج به دست آمده در داخل و خارج از کشور نظرهای علمی موجود درباره موضوع تحقیق ) :

پژوهش های داخلی:

پژوهش های خارجی:

فرضیه ها ( هر فرضیه به صورت یک جمله خبری نوشته شده است .) :

تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها :

اهداف تحقیق ( شامل اهداف علمی1 ، کاربردی 2 و ضرورت های 3 خاص انجا تحقیق ):

هدف کاربردی بیان نام بهره وران ( اعم از مؤسسات آموزشی و اجرایی و غیره ):

جنبه نوآوری و جدید بودن تحقیق :

نوع روش تحقیق:

انواع متغیرها (وابسته - مستقل و...):

جامعه، نمونه و روش نمونه گیری:

یکی از چالش هایی که امروزه علم روانشناسی با آن روبه رو است ارائه راهبر د هایی درمانی موثر برای کار با بیماران مبتلا به اختلال شخصیت یا دیگر بیماریها ی حاد و مزمن است بسیاری از انسانها به خاطر مشکلات ارتباطی که دارن در جستجوی درمان هستند .همچنین در بسیاری از اختلالات روانی شناخته شده مشکلات یین فردی دیده می شود .اغلب مشکلات بین فردی که افراد تجربه می کنند تحت تاثیر شیوه تصور آنها در مورد خود و دیگران است این شیوه تصور طرحواره نامیده می شود طرحواره رویکردی نوین و منسجم به درمان اختلالات روانی است که حاصلی از ترکیب روان کاوی ، گشتالت درمانی ، رفتار درمانی و شناخت درمانی است اصل این رویکرد درمانی بر این است که فرد طرحواره هایی از کودکی با خود به بزرگسالی می آورد این طرحواره ها معمولا ناسازگار بوده و موجب می شود کیفیت زندگی فرد تحت تاثیر قرار گیرد برای بهبود کیفیت زندگی فرد بایدطرحواره هایش را بهبود داد که اغلب روند بهبود طرحواره دشوار و طولانی است .طرحواره ها به سختی تغییر می کنند چون عمیقا با باورهای فرد راجب خودش و محیط پیرامونش گره خورده است بهبود طرحواره نیازمند اراده ای قوی برای جنگیدن با طرحواره ها است مسلما این کار نیاز به انظباط دقیق و تمرین فراوان دارد طرحواره ها هرگز از بین نمی روند در عوض وقتی که بهبود پیدا کنند از میزان فعال شدن و شدت عاطفه همراه آنها کاسته می شودپس از بهبود طرحواره ها بیماران به محرکها ی برانگیزاننده طرحواره ها به شیوه سالمتری پاسخ میدهند ، دوستان مطلوب تری انتخاب میکنند ، نگرش شان نسبت به خودشان مثبت تر می شودو سبک مقابله ای سازگارجانشین سبک ناسازگار می شود .یانگ معتقد است طرحواره به دلیل ارضا نشدن نیازهای هیجانی اساسی دوران کودکی به وجود می آیند که این نیازها عبارتند از، دلبستگی ایمن به دیگران ، خود -گردانی، کفایت و هویت ، آزادی دربیان نیازها و هیجان های سالم ، خود انگیختگی و تفریح ، محدودیت های واقع بینانه و خویشتن دار، لیهن مدلی برگرفته از مدل فراشناخت و لز و همکارانش بو جود آورده و طرحواره های هیجانی را بعنوان الگوها، روش ها، و راهبردهایی که در پاسخ به یک هیجان استفاده می شوند تعریف کرده است

وقتی هیجان و احساس ظاهر می گردد گام اول توجه به آن احساس است ، گام دوم در مدل لیهی اجتناب شناختی و هیجانی از آن احساس است ، این اجتناب ممکن است بصورت گسستگی ، شراب خواری و مصرف الکل رخ میدهد .در مدل فراشناختی به فرمول بندی پردازش شناخت درونی، قوانین و کانیزم هایی که موجب می شوند تا بیماران به تعبیر و تفسیرباورهای ناسازگار بپردازند توجه می کنند.در این الگو علاوه بر توجه به محتوای فکر به چگونگی فکر کردن افراد نیز توجه می شود .آنان اختلال هیجانی را به فراشناخت و شکل تفکر در آسیب پذیری هیجانی مرتبط می سازند .با توجه به اینکه طرحواره های ناسازگاری اولیه نقش کلیدی در انواع اختلالت خصوصا اختلالات شخصیت دارند.بررسی اهمیت و نقش طرحواره های ناسازگاری اولیه در شکل گیری و تداوم

اختلالات روانی در بزرگسالی کانون توجه بسیاری از پژوهشگران حوزه سلامت و آسیب شناسی روانی بوده است اغلب تحقیقات انجام شده در طرحواره درمانی بر اصلاح و تعدیل طرحواره های ناسازگاراولیه در بزرگسالان متمرکز بوده .این در حالی است که طرحواره های ناسازگاری اولیه به عنوان الگوهای هیجانی و شناختی خود آسیب رسان غالبا در آسیب ها (تروما)و بدرفتاریهای دوران کودکی ریشه دارند .از نظر یانگ طرحواره های ناسازگاری اولیه شامل 18جزء می باشد که عبارتند از:طرد ، بی اعتمادی –سوءرفتار ، محرومیت های هیجانی ، نقص و شرم ، انزوای اجتماعی و بیگانگی ، وابستگی و بی کفایتی ، آسیب پذیری نسبت به ضرر یا بیماری ، گرفتاری خود تحول نایافته ، شکست ، استحقاق بزرگ منشی، خویشتن داری و خودانظباطی ناکافی، اطاعت ، ایثار ، پذیرش جویی و جلب توجه ، منفی گرایی و بد بینی ، بازداری هیجانی ، معیارهای سر سختانه و عیب جویی افراطی ، تنبیه .به نظر یانگ طرحواره های ناسازگاری اولیه الگو های هیجانی و شناختی خود آسیب رسانی هستند که در ابتدای رشد و تحول در ذهن شکل گرفته اند و در مسیر زندگی تکرار می شوند طرحواره های ناسازگاری اولیه برای بقاء خودشان می جنگند این امر نتیجه تمایل بشر به هماهنگی شناختی است اگر چه فرد می داند این طرحواره منجر به ناراحتی وی می شود ولی با طرحواره احساس راحتی می کند و همین احساس راحتی فرد را به این نتیجه می رساند که طرحواره اش درست است .


پروپزال پیش بینی هوش فرهنگی بر اساس ویژگی های شخصیتی و کیفیت روابط اجتماعی در مدیران مدارس شهر

پیش بینی هوش فرهنگی بر اساس ویژگی های شخصیتی و کیفیت روابط اجتماعی در مدیران مدارس شهر
دسته بندی مدیریت
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 25 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 15
پروپزال پیش بینی هوش فرهنگی بر اساس ویژگی های شخصیتی و کیفیت روابط اجتماعی در مدیران مدارس شهر

فروشنده فایل

کد کاربری 4558
کاربر

شامل زیر میباشد

بیان مسأله (تشریح ابعاد، حدود مسأله ، معرفی دقیق مسأله، بیان جنبه های مجهول و مبهم و متغیر های مربوط به پرسش های تحقیق ، منظور تحقیق ) :

اهمیت و ضرورت:

سوابق مربوط ( بیان مختصر سابقه تحقیقات انجام شده درباره موضوع و نتایج به دست آمده در داخل و خارج از کشور نظرهای علمی موجود درباره موضوع تحقیق ) :

پژوهش های داخلی:

پژوهش های خارجی:

فرضیه ها ( هر فرضیه به صورت یک جمله خبری نوشته شده است .) :

تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها :

اهداف تحقیق ( شامل اهداف علمی1 ، کاربردی 2 و ضرورت های 3 خاص انجا تحقیق ):

هدف کاربردی بیان نام بهره وران ( اعم از مؤسسات آموزشی و اجرایی و غیره ):

جنبه نوآوری و جدید بودن تحقیق :

نوع روش تحقیق:

انواع متغیرها (وابسته - مستقل و...):

جامعه، نمونه و روش نمونه گیری:

با رجوع به حال و گذشته روان شناسی، این حقیقت نمایان می شود که این علم هرگز به طور کامل از اهمیت فرهنگ غافل نشده و مفاهیم فرهنگ، قومیت، تنوع و نژاد تقریبا از ابتدای شکل گیری روان شناسی در واژگان این علم موجود بوده است. فرهنگ، مفهوم وسیع و در عین حال ساده ای است که شامل الگوهای شناختی (آشکار و نهان) و تجسم آنها در نهادهای اجتماعی، اعمال و مصنوعات دست بشر است و موجب تمایز یک گروه از افراد از دسته ها و گروه های دیگر می شود (جوشن لو و رستمی، 1388).

یکی از سازه های نسبتا جدید که به توانایی تعامل موثر در میان فرهنگ ها اشاره می کند مفهوم هوش فرهنگی[1] است که برای نخستین بار توسط ارلی[2] و انگ[3] مطرح شد. هوش فرهنگی توانایی فرد در سازگاری موفقیت آمیز با محیط های فرهنگی جدید تعریف می شود که معمولا با بافت فرهنگی خود فرد نا آشناست (ارلی و آنگ، 2003). این هوش، با تمرکز بر قابلیت های خاصی که برای روابط شخصی با کیفیت اثر بخش در شرایط فرهنگی مختلف لازم است، بر جنبه ای دیگر از هوش شناختی تمرکز دارد (رحمانی و تهرانی پور، 1388).

براساس تقسیم بندی مرکز مطالعات هوش فرهنگی[4]، هوش فرهنگی به چهار بخش فراشناختی، شناختی، انگیزشی و رفتای تقسیم می شود (مرکز مطالعات هوش فرهنگی، 2005). بعد فراشناختی، شامل تدوین استراتژی پیش از برخورد میان فرهنگی، بررسی مفروضات در حین برخورد و تعدیل و تغییر نقشه های ذهنی در صورت متفاوت بودن تجارب واقعی از انتظارات پیشین است (نائیجی و عباس علیزاده، 1386).

بعد شناختی، آگاهی و اطلاع در مورد هنجارها، فعالیت ها و قراردادها در فرهنگ های مختلف حاصل از تجارب فردی و آموزشی را منعکس می کند. بعد انگیزشی، توانایی و تمایل به یادگیری و فعالیت در موقعیت های فرهنگی مختلف را منعکس می کند، بعد رفتاری، توانایی انجام رفتار کلامی و غیر کلامی مناسب در هنگام برقراری ارتباط با افرادی از فرهنگ های دیگر را منعکس می کند (آنگ، دیان[5] و کو[6]، 2007).

ارلی و انگ (2003) معتقد بودند در مواجهه با موقعیت های فرهنگی جدید، به زحمت می توان، علائم و نشانه های آشنایی یافت که بتوان از آنها در برقراری ارتباط سود جست. تدوین چنین چارچوبی تنها از عهده کسانی بر می آید که از هوش فرهنگی بالایی برخوردار باشند.

عوامل مختلفی با هوش فرهنگی در ارتباط هستند از جمله ی این عوامل می توان به شخصیت اشاره کرد. ارلی و انگ (2003) اظهار داشتند که تفاوت های فردی نظیر شخصیت فردی می تواند مقدمه و شرط لازم برای هوش فرهنگی باشد. مکانیزم ها رفتاری و ویژگی های شخصیتی بر نحوه و انجام کار موثرند (انگ، 2006).

ویژگی‌های شخصیتی به مجموع ویژگی‌هایی که در وجود یک فرد، تقریبا به طور دایم وجود دارد و موجب تمایز وی از سایرین می‌شود، اطلاق می‌گردد. ساختار شخصیت بر اساس الگوهای مختلف تبیین شده است. الگوی پنج عاملی شخصیت با پشتوانه‌های نظری، تجربی و پژوهشی از معتبرترین و مشهورترین مدل‌های شخصیت محسوب می‌شوند. این عوامل عبارتند از: روان رنجور خویی[7](N)، برون گرایی[8] (E)، پذیرش[9](O)، سازگاری[10](A) وظیفه شناسی[11] (C). روان رنجورخویی به تمایل فرد به تجربه هیجانات منفی از قبیل اضطراب، و افسردگی و خشم بر می‌گردد. برون گرایی به تمایل فرد به پرانرژی، شاد و معاشرتی بودن اطلاق می‌شود. پذیرش به تمایل فرد به غیر سنتی و تخیلی بودن و علاقه مندی به هنر اشاره می‌کند. سازگاری به تمایل فرد به اعتماد ورزی، کمک کنندگی و بخشندگی و در نهایت، وظیفه شناسی به تمایل فرد برای قابل اعتماد بودن، کوشا و منظم بودن اشاره دارد( شکری و همکاران، 1384).

خصوصیات شخصیتی در حقیقت، به عنوان محرک های خلق و خو، برای دستیابی به هدف، تلقی می شوند. به ابن معنا که این خصوصیات انسان را مستعد انجام رفتارهای مختلف در موقعیت های خاص می نماید (کالیگوری[12]، 2000). به عقیده گالیگوری (2000) خصوصیات معین شخصیتی باید با عوامل معین فرهنگی متناسب و هماهنگ باشد. وی طی تحقیقات و توسعه ی تئوری های تکاملی خود، ارتباط بین خصوصیات شخصیتی و تاثیرات فرهنگی را در موفقیت های کاری ثابت کرد.

یکی دیگر از متغیرهایی که با هوش فرهنگی مرتبط است روابط اجتماعی می باشد. از یک طرف فرهنگ محصول روابط اجتماعی است که شدت این رابطه بر فرهنگ تاثیر می گذارد. بدین معنی که برقراری و تداوم روابط اجتماعی سبب تقویت ارزش ها و هنجارها یا فرهنگ می شود و از سوی دیگر، فرهنگ شرایط و نحوه شکل گیری روابط اجتماعی را تعیین می کند(طالبی، 1383).

کیفیت رابطه اجتماعی نشان دهنده تاریخ تعاملات اجتماعی گذشته بین دو نفر، که از آن می توان ماهیت و نتیجه فعل و انفعالات آینده را پیش بینی کرد(فرسر[13] و بوجن یر[14]، 2010). افراد براساس منابع خود، ارتباطات اجتماعی را شکل داده و بر اساس توقعات، هنجارها و نقش های معین خود به آن می پردازند (قنبران و جعفری، 1393).

علاوه بر آن شخصیت های فردی تحت تاثیر کمیت و کیفیت روابط اجتماعی است فقدان حمایت های اجتماعی ممکن است منابع فردی را برای مقابله با چالش ها تقلیل دهد و سلامت وی را تحت تاثیر قرار دهد( فرهنمد و زنجانی، 1392).

با وجود اینکه پژوهش‌های متعددی (ساینا[15]، گروبز[16] و کوکسال،[17] 2013؛ هوف[18]، سونگ[19] و گریچ[20] 2014؛ قدم پور، مهرداد، جعفری،1390)در مورد هوش فرهنگی انجام شده است اما تا آنجا که پژوهشگر بررسی نموده است پژوهش که به پیش بینی هوش فرهنگی بر اساس ویژگی های شخصیتی و کیفیت روابط اجتماعی در مدیران مدارس شهر ........ پرداخته شده باشد یافت نشد لذا پژوهشگر به دنبال پاسخ گویی به این سوال است که آیا ویژگی های شخصیتی و کیفیت روابط اجتماعی می تواند هوش فرهنگی مدیران مدارس شهر ........ را پیش بینی کند؟



[1] Cultural Intelligence

[2] Early, P.C

[3] Ang, S

[4] Cultural Intelligence Center

[5] Dyn, L

[6]koh, C

[7] Neurotism

[8] Extraversion

[9]Openness

[10]Agreebleness

[11]Conscientiousness

[12] Caligiuri, P. M

[13] Fraser, O. N

[14] Bugnyar, T

[15] Sahina, F

[16] Gurbuz, S

[17] Köksal, O

[18] Huff, K C

[19] Song, P

[20]Gresch, E, B


پروپزال اثر بخشی درمان فراشناخت در بهبود اختلال بیش فعالی- کم توجهی(ADHD) بزرگسالان

اثر بخشی درمان فراشناخت در بهبود اختلال بیش فعالی کم توجهی(ADHD) بزرگسالان
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 39 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 23
پروپزال اثر بخشی درمان فراشناخت در بهبود اختلال بیش فعالی- کم توجهی(ADHD) بزرگسالان

فروشنده فایل

کد کاربری 4558
کاربر

اثر بخشی درمان فراشناخت در بهبود اختلال بیش فعالی- کم توجهی(ADHD) بزرگسالان


شامل زیر میباشد

بیان مسأله (تشریح ابعاد، حدود مسأله ، معرفی دقیق مسأله، بیان جنبه های مجهول و مبهم و متغیر های مربوط به پرسش های تحقیق ، منظور تحقیق ) :

اهمیت و ضرورت:

سوابق مربوط ( بیان مختصر سابقه تحقیقات انجام شده درباره موضوع و نتایج به دست آمده در داخل و خارج از کشور نظرهای علمی موجود درباره موضوع تحقیق ) :

پژوهش های داخلی:

پژوهش های خارجی:

فرضیه ها ( هر فرضیه به صورت یک جمله خبری نوشته شده است .) :

تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها :

اهداف تحقیق ( شامل اهداف علمی1 ، کاربردی 2 و ضرورت های 3 خاص انجا تحقیق ):

هدف کاربردی بیان نام بهره وران ( اعم از مؤسسات آموزشی و اجرایی و غیره ):

جنبه نوآوری و جدید بودن تحقیق :

نوع روش تحقیق:

انواع متغیرها (وابسته - مستقل و...):

جامعه، نمونه و روش نمونه گیری:

اختلال بیش فعالی- کم توجهی(ADHD) یک الگوی رفتاری است که در کودکی ظاهر می شود و از نظر تکاملی این اختلال با میزان نامتناسبی از عدم توجه، تکانش گری و پر تحرکی بروز می کند. زمانی این اختلال یک بیماری دوران کودکی تلقی می شود که تاثیر اندکی بر عملکرد دوره بزرگسالی بگذارد. اما مطالعات اخیر نشان داده اند که ADHD می تواند تا سال های نوجوانی و بزرگسالی (60%) ادامه یابد(تیتر[1]، 1998).

بین 70-30 درصد کودکان مبتلا به این اختلال، در نوجوانی و بزرگسالی هم معیارهای تشخیصی DSM-IV را دارند (بویک و استاب[2]، 2000). مشکلات توجه و تمرکز وسیستم حرکتی، تکانش گری، به هم ریختگی، عدم تحمل استرس، تغییرات هیجانی و خلقی و احتمالا اختلال در روابط بین فردی، ADHD بزرگسالان را مشخص می کند( تیتر، 1998). افراد بالغ مبتلا به ADHD در برنامه ریزی، تکمیل و به پایان رساندن تکلیف، انجام دادن به موقع وظایف کاری، گوش دادن به صحبت های دیگران، حفظ توجه هنگام خواندن، تصمیم گیری با فکر و ... مشکل دارند(وندر، 1995).

به نظر می رسد در این افراد میزان مصرف سیگار و سوء مصرف مواد و دارو و اختلالات روانپزشکی همراه نیز بیشتر باشد(برکلی[3] و همکاران، 1990). بسیاری از محققان معتقدند که مهم ترین مشکل در ADHD بزرگسالان عبارت از عدم توانایی اجتناب و خودداری کردن می باشد که این امر باعث می شود تواناییهای فرد در مسایل اجتماعی، کنترل نفس، انضباط و وقت شناسی کاهش یابد(مونوزا و کلین[4]، 2000).

بنابراین پژوهش حاضر درصدد است الگوی درمانی جدیدی را برای درمان این اختلال به کار گیرد. این الگو به منظور تعدیل و برطرف کردن خلاهای نظریه های شناختی شکل گرفته است، به بیان واضح تر، باورها و طرحواره هایی که الیس و بک در نظریه خود بر آن تاکید کرده اند، می توانند عامل فراشناخت هایی باشند که توجه به شیوه های ارزیابی و پاسخ های مقابله ای را شکل می دهند و این عوامل خود باعث افزایش باورهای منفی عمومی می گردند (ولز، 2000).

فراشناخت عبارت است از هر نوع دانش و فرایند شناختی که در آن ارزیابی با کنترل شناختی وجود داشته باشد(موسیس و بیرد، 2002). نخستین بار آدرین ولز درمان فراشناختی را مطرح کرد. درمان فراشناختی از طریق تغییر توجه به حذف سبک های تفکر ناسازگارانه - به عنوان مانعی در جهت پردازش شناختی و هیجانی طبیعی - پرداخته و انعطاف پذیری در کنترل شناختی را افزایش می دهد. همچنین، تکنیک ذهن آگاهی گسلیده که با آگاه ساختن از رویدادهای درونی بدون پاسخدهی به آن ها منجر به ایجاد فرا آگاهی می شود از جمله تکنیک های اصلی این درمان است(ولز، 2008، ترجمه محمد خانی، 1390).

تحقیقات مختلف نشان داده است که بین جنبه های خاصی از فراشناخت با اختلال های روان شناختی رابطه وجوددارد (ولز و ماتیوس، 1996). برخلاف شباهت های بنیادی در مکانیزم های آسیب شناختی اختلال های روان شناختی مختلف، هر اختلال محتوای خاص خود را در سطوح مختلف شناختی و فراشناختی دارد. بنا به گزارش اکثر بیماران احساس می کنند کنترلی بر افکار و رفتارشان ندارند و الگوهای تفکر و توجه شان بر خود و موضوعات تهدید کننده متمرکز است، که درمان فراشناختی بر تغییر این الگوها های تفکر تاکید می کند و آن ها را بسیار مهم می داند (ولز، 2008، ترجمه محمد خانی، 1390).

ازجمله کاربرد این درمان در اختلالات اضطراب اجتماعی (کلارک[5] و ولز، 1995؛ ولز و پاپاجوریو[6]، 20019، استرس پس از آسیب (ولز و سمبی[7]، 2004)، اختلال اضطراب فراگیر(ولز، 2008)، اختلال وسواس فکری و عملی و اختلال افسردگی (فیشر[8] و ولز، 2008) موثر بوده است. از طرفی ویژگی های منحصر به فرد رویکرد فراشناختی مانند تاکید آن بر حضور ذهن و آگاهی لحظه به لحظه از رخدادهای درونی، بدون درگیر شدن در آن ها که متاثر از فلسفه شرق است در کنار تاکید بر فرایند تفکر، درباره تفکر و عناصری مانند فرا آگاهی و فراباوری با بسیاری از مفاهیم مورد تاکید در فرهنگ ایران سنخیت دارد و این موضوع می تواند اجرای فنون مربوط به این دو رویکرد را در مراجعان ایران آسان سازد (ولز، 2008، ترجمه محمد خانی، 1390).

با وجود اینکه پژوهش‌های متعددی) آنانستوپولوس و کینگ[9]،2014؛ اسچونبرگ[10] و همکاران،2014) در مورد بزرگسالان ADHDانجام شده، اما تا آنجا که پژوهشگر بررسی نموده است پژوهش که به بررسی اثر بخشی درمان فراشناخت بر بهبود اختلال بیش فعالی – کم توجهی بزرگسالان پرداخته شده باشد یافت نشد لذا پژوهشگر به دنبال پاسخ گویی به این سوال است که آیا درمان فراشناخت بر بهبود اختلال بیش فعالی – کم توجهی بزرگسالان موثر است ؟



[1] Teeter, P.A

[2]Bewick & Stubbe

[3]Barkley, R. A

[4]Mannuzza, S

[5] Clark

[6] Papageorgiou

[7]Sembi

[8]Fisher

[9]Anastopoulos, A. D., & King, K. A

[10] Schoenberg


پروپزال مقایسه بین سطوح اضطراب و ابراز و مهار خشم و استفاده از اینترنت بین دانش آموزان تیزهوش و عادی شهر قزوین

مقایسه بین سطوح اضطراب و ابراز و مهار خشم و استفاده از اینترنت بین دانش آموزان تیزهوش و عادی شهر قزوین
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 37 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 20
پروپزال مقایسه بین سطوح اضطراب و ابراز و مهار خشم و استفاده از اینترنت بین دانش آموزان تیزهوش و عادی شهر قزوین

فروشنده فایل

کد کاربری 4558
کاربر

مقایسه بین سطوح اضطراب و ابراز و مهار خشم و استفاده از اینترنت بین دانش آموزان تیزهوش و عادی شهر قزوین



شامل زیر میباشد

بیان مسأله (تشریح ابعاد، حدود مسأله ، معرفی دقیق مسأله، بیان جنبه های مجهول و مبهم و متغیر های مربوط به پرسش های تحقیق ، منظور تحقیق ) :

اهمیت و ضرورت:

سوابق مربوط ( بیان مختصر سابقه تحقیقات انجام شده درباره موضوع و نتایج به دست آمده در داخل و خارج از کشور نظرهای علمی موجود درباره موضوع تحقیق ) :

پژوهش های داخلی:

پژوهش های خارجی:

فرضیه ها ( هر فرضیه به صورت یک جمله خبری نوشته شده است .) :

تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها :

اهداف تحقیق ( شامل اهداف علمی1 ، کاربردی 2 و ضرورت های 3 خاص انجا تحقیق ):

هدف کاربردی بیان نام بهره وران ( اعم از مؤسسات آموزشی و اجرایی و غیره ):

جنبه نوآوری و جدید بودن تحقیق :

نوع روش تحقیق:

انواع متغیرها (وابسته - مستقل و...):

جامعه، نمونه و روش نمونه گیری:

نوجوانی دوره انتقال از کودکی به بزرگسالی تعریف شده است که با تلاش جهت رسیدن به اهداف در ارتباط با انتظارات فرهنگی و جهش های رشد اجتماعی، عاطفی و جسمانی مشخص می شود (کنی[1]، 1995). در سال های اخیر مشاهده شده است که شمار زیادی از نوجوانان از مشکلات عاطفی و روانی رنج می برند (هیون[2]، 1996). آما کشور آمریکا نشان می دهد که 12 تا 22% از نوجوانانی که اختلال روانی دارند، سن پایین تر از 18 سال دارند (بفلر[3]، 2008). تحقیقات نشان داده اند که شروع بیماری روانی 50% از بزرگسالان از دوران نوجوانی بوده است (سادوک[4] و همکاران، 2009).

مدارس ویژه دانش آموزان سرآمد یا تیزهوش، دارای شرایط خاص پذیرش دانش آموز هستند و این دانش آموزان دارای محیط آموزشی متفاوت نسبت به دانش آموزان مدارس عادی می باشند و چنین عواملی احتمالاً می تواند موجب تفاوت بین ویژگی های روانی دو گروه دانش آموزان شود. جنا آبادی می نویسد: محیط های آموزشی مربوط به دانش آموزان تیزهوش و عادی می تواند در ایجاد ویژگی های روانی تفاوت ایجاد کند و این تفاوت مستقل از جنس می باشد (ریاسی و همکاران، 1391).

در بررسی منابع مختلف در زمینه بهداشت روانی دو دیدگاه کاملا متفاوت در مورد ویژگی های دانش آموزان تیزهوش و عادی ملاحظه می گردد. بکر[5] (1995) اعتقاد دارد که تیزهوشان به دلیل توانایی های شناختی، فهم عمیق تری نسبت به خود و دیگران داشته و بهتر می توانند با فشارها و تعارضات روان شناختی سازگارشوند(حق شناس و همکاران، 1385). در مطالعه ای بر روی دانش آموزان دبیرستان های شهر ارومیه، میزان اضطراب و افسردگی در دانش آموزان مدارس عادی به طور معنی داری بیشتر از تیزهوشان گزارش شده است (آهنگر و همکاران، 2005).

از طرف دیگر برخی معتقدند که افراد تیزهوش در مقایسه با افراد عادی خصوصاً در سنین نوجوانی و بزرگسالی احتمالاً دارای مشکلات عاطفی و روان شناختی بیشتری می باشند، زیرا این افراد به دلیل توانایی های شناختی خود نسبت به تعارضات بین فردی حساس تر بوده و احساس از خود بیگانگی و فشار روانی بیشتری را تجربه می کنند (حق شناس و همکاران، 1385). در مطالعه ای افسردگی و اضطراب در افراد تیزهوش نسبت به افراد دارای هوش معمولی بیشتر گزارش شد (احمد زاده، 1380؛ به نقل از ریاسی و همکاران، 1391).

اضطراب[6] به صورت یک اصطلاح کلی تعریف می شود که تنش و برانگیختگی فیزیولوژیکی، درک تهدید و اجتناب رفتاری را در بر می گیرد (ایساسیو و پترمن[7]، 2001). اضطراب یکی از رایج ترین اختلالات هیجانی-عاطفی در قرن حاضر است، در نظریه های مختلف روان شناسی از اضطراب به عنوان ریشه مشکلات نام می برند که سرچشمه بسیاری از ترس ها، افسردگی ها و خشونت ها است. حتی در برخی از مطالعات، میزان شیوع اضطراب در دانش آموزان از 10 تا 30 درصد گزارش شده که این برآورد برای دانش آموزان از 10 تا 13 درصد گزارش شده که این برآورد برای دانش آموزان دبیرستانی در ایران، 2/17 گزارش شده است (دادپور و همکاران، 1391).



[1] Kenny DT

[2] Heaven PCL

[3] Befler ML.

[4] Sadock BJ,

[5] Baker JA

[6] anxiety

[7] Essau, F Petermann F