دانلود تحقیق- مقاله-پروژه-کارآموزی

مرجع کامل خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

دانلود تحقیق- مقاله-پروژه-کارآموزی

مرجع کامل خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

تهیه مدل کسب و کار برای سیستم MIS

تهیه مدل کسب و کار برای سیستم MIS
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل doc
حجم فایل 195 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 41
تهیه مدل کسب و کار برای سیستم MIS

فروشنده فایل

کد کاربری 7377


تهیه مدل کسب و کار برای سیستم( MIS )


فهرست

عنوان صفحه

مقدمه صفحه4
مدل کسب و کار چیست5صفحه

تعریف مدل کسب و کار6صفحه
MIS تعریف صفحه7
MIS تلاش های اخیر در زمینه صفحه7

MIS یک از منابع سازمان صفحه7
سیستم های اطلاعات مدیریت صفحه 8
ددئ سیستم های اطلاعات مدیریتMIS صفحه 8
اطل مدیریت سیستم های اطلاعاتی (MIS) چیست صفحه 9
کاربرد سیستم های اطلاعاتی منابع انسانی صفحه 9
MISیک مدل صفحه 10
سیستم های اطلاعات وظیفه ای صفحه 11
MIS چشم اندازی از صفحه 12

12 MIS حل مشکل و

13 MIS زیر سیستم های

مفاهیم نوین سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت پیشرفته15
سیستم های اطلاعاتی مدیریت(MIS) 16
توضیحاتی دیگر در مورد سیستم های اطلاعات مدیریت MIS18
سیر تاریخی...19
هدف سیستمهای اطلاعاتی مدیریت19
اجزای MIS19
زیرمجموعه های سیستم MIS19
تاثیر تغییرات سیستم اطلاعات مدیریت20
اجرای MIS کاربرپسند21
بررسی‌ روشهای‌ برنامه‌ریزی‌ راهبردی‌ سیستمهای‌ اطلاعات‌ مدیریت23
روش‌ جدید برنامه‌ریزی‌ راهبردی‌سیستمهای‌ اطلاعات‌ مدیریت25
مراحل‌ اجرایی25
معیارها و ضوابط انتخاب‌ روش‌ برنامه‌ریزی27
مدل‌ ارزیابی‌ روشها27
نتیجه گیری28
منابع

مقدمه :

چیزی که در دنیای تجارت امروز اهمیت کمتری به آن داده می‌شود، مدل کسب و کار و یا همان Business Model است.

Business Model می ‌تواند نقش الگو و خط‌کش را در هر تجارتی بازی کند.

یک Business Model خوب که معمولا از یک پاراگراف هم بیشتر نمی‌شود، مدل کسب درآمد و چگونگی دستیابی به آن را مشخص می‌کند.

بدیهی است که اگر در روز نخست تصویر درستی از Business Model خود نداشته باشیم، خیلی سریع از مسیر واقعی و اصلی خود دور شویم.

تصمیم گیری شده است تا در راستای ارتقاء جایگاه Business Model و بالا بردن اهمیت آن در تجارت و نحوه گسترش آن خصوصا در کشور عزیزمان ایران بکوشیم.

مدل­هایِ کسب و کارِ شرکت‌ها یکی از عوامل اصلی در میزان موفقیت عملکرد آنها است. این مدل‌ها که در واقع چارچوبی برای کسب درآمد هستند، به سه پرسش کلیدی در مورد شرکت‌ها پاسخ می‌دهند: کدام فعالیت­ها، چگونه و چه وقت باید انجام شوند؟

پاسخ صحیح به این پرسش­ها منجر به عملکرد مناسب شرکت‌ها و ارائه مزایای مطلوب به مشتریان شده و در نهایت سود را برای شرکت به ارمغان می‌­آورد.

با توجه به تنوع مدل‌هایِ کسب و کار و ویژگی­های هر یک، پاسخ­های بی‌شماری برای سه پرسش مطرح شده محتمل است. بنابراین بیان تمام مدل­ها در یک مجموعه غیرممکن است، اما یافتن عناصر اصلی تأثیرگذار بر یک مدل کسب و کار و تحت کنترل داشتن آنها، فرایند طراحی یک مدل کسب وکار مناسب را تسهیل می‌نماید.


مدل کسب و کار چیست؟

یکی از مفاهیم پایه ای و بسیار مهم در هر کسب و کاری، به ویژه در کسب و کارهای مبتنی بروب و نرم افزاری مدل کسب و کار یا Business Model است. به زبان ساده، این مفهوم بیان می کند که چگونه می خواهید از کسب و کارتان پول در بیاورید.

شاید برخی بگویند “این که واضح است؟ ” اما همیشه اینگونه نیست وبه ویژه در کسب وکارهای اینترنتی و نرم افزاری راههای بسیاری برای در آوردن پول وجود دارد.

برای نمونه در صنعت نرم افزار های آزاد و باز متن (Open Source) در حدود بیست مدل کسب و کار ساده و مرکب وجود دارد. مدل کسب و کار شرکت کانونیکال (سازنده توزیع لینوکس اوبونتو) تا مدت ها مشخص نبود و هنوز هم کاملا مشخص نیست. این مساله آنچنان اهمیت دارد که سال گذشته انتشارات دانشکده بازرگانی هاروارد (Harvard Business School) -بزرگترین و معروف ترین دانشکده کسب و کار دنیا- کتابی به نام “مدل های کسب و کار باز” (Open Business Models) منتشر نمود.

بیان ها و تعاریف بسیاری برای این مفهوم وجود دارد. اما یکی را که در دانشنامه آزاد ویکی پدیا وجود دارد، می آوریم: " مدل کسب و کار ابزاری مفهومی است که شامل مجموعه بزرگی از عناصر و روابط بین آنهاست که منطق تجاری یک شرکت را بیان می کند. توصیف است از ارزشی که یک شرکت به یک یا چندین بخش از مشتریان ارایه می کند و توصیف معماری شرکت و شبکه ای از شرکای آن شرکت است برای خلق، بازاریابی و تحویل سرمایه این ارزش و ارتباط بصورتیکه جریان درآمدی سود زا و ثابت به وجود آورد. "

یک مدل کسب و کار ( که البته گاهی اوقات از آن به نقشه یا طرح کسب و کار یاد می شود) ابزاری است که سازمان و بنگاه تجاری به وسیله آن می تواند درآمد و سود به دست آورد.
مدل کسب و کار در واقع خلاصه ای از روشی است که شرکت قصد دارد به مشتریان خود خدمات ارائه دهد و شامل برنامه ریزی در دو مرحله استراتژی (اینکه سازمان قصد دارد چه کاری انجام دهد) و پیاده سازی (اینکه سازمان چگونه طرح و برنامه خود را انجام خواهد داد) است.
در واقع مدل کسب و کار تشریح می کند که یک بنگاه تجاری چگونه:

  • مشتری خود را انتخاب کند.
  • محصولات و تفاوت های قابل ارائه را معرفی کند.
  • برای مشتری منافع ایجاد کند.
  • مشتری را پیدا و حفظ کند.
  • وارد بازار شود (راهبردهای تبلیغی و راهبردهای توزیع)
  • اهداف آینده را معرفی نماید.
  • منابع سازمان را هماهنگ سازد.
  • سود به دست آورد.

اگر از تعریف گذر کنیم، مدل کسب و کار دو کار اصلی انجام می دهد: ارزش می آفریند و سهم بدست آمده از آن ارزش را جمع آوری می کند.

تعریف مدل کسب و کار

تعریف مدل کسب و کار، غالباً با دشواری همراه است زیرا در زمینه‌های متفاوت کسب و کار، معانی متفاوتی از آن برداشت می‌شود. این نقیصه در تعریف مدل‌های نوین کسب و کار الکترونیک بیش از سایر حوزه‌ها احساس می‌شود. در این باره تحقیقات و فعالیت‌های آکادمیک و قابل اتکاء اندکی انجام شده است.

یک متد انجام کسب و کار است به نحوی که توسط آن شرکت بتواند خود را حفظ نموده و بقای خود را تضمین نماید، به عبارت دیگر تولید درآمد کند.

Business Model مشخص می‌ کند که یک شرکت چگونه می‌تواند پول به دست بیاورد و به این منظور مشخص می‌کند، این شرکت در زنجیره ارزش در کجا قرار دارد. (مایکل راپا)

تعاریف متعددی از مدل‌های کسب و کار شده است. برخی از تعاریف، بیان کننده اهدافی هستند که یک مدل کسب و کار دنبال می‌کند. برخی دیگر بر اجزای اصلی مدل‌های کسب و کار و شاید به نوعی بر ارتباطات درونی این اجزاء، متمرکز شده‌اند.

نتیجه گیری


همانطور که دیدیم سیستم های اطلاعات مدیریت رامی توان ازدو دید اخض واعم دید. ازدید احض سیستم اطلاعات مدیریت فقط همان سیستم اطلاعات است که درخدمت مدیریت است ولی درمعنی اعم، به کاربرد رایانه و سیستم های اطلاعاتی درتجارت وتوسعه موسسات می پردازد. درطول مقاله مشخص شد که سیستم اطلاعات مدیریت فضای حل مساله بیشتری رانسبت به دیگرکاربردها اشغال می کند پشتیبانی آن از بسیار کم تابسیار زیاد درتغییر باشد ومسائلی که پشتیبانی می کند می تواند به دوصورت ساختاری یانیمه ساختاری باشد. لیکن بشر متوجه پشتیبانی نیازهای اطلاعات کلی درسازمان تانیازهای فردی است. پشتیبانی که توسط سیستم پشتیبانی تصمیم فراهم می شود مشابه سیستم اطلاعات مدیریت می تواند ازبسیارکم تابسیار زیاد درتغییر باشد. تنها درمسائل نیمه ساختاری به طورویژه کارمی کند. خصوصیتی که آن را از سیستم اطلاعات مدیریت متمایزمی سازد شیوه ای است که درآن پشتیبانی نزدیکتری ازشخص مدیران انجام می شود. کاربردهایی سیستم اتوماسیون اداری با شخص مدیران انطباق یافته وبه بهترین شکل برای مسائل باساختار کم که ارتباطات غیررسمی فراوان است-وفق می یابد. باوجود آنکه سیستم اتوماسیون اداری اطلاعات حل مساله رادراختیار قرارمی دهد، تصمیم درمورد نحوه بکارگیری آن به مدیران محول می شود.
گسترش سیستم های اطلاعاتی باعث می شود که از ماهیت بروکراتیک مدیریت دولتی کاسته شده وبه سمت وسوی اینفوکراسی گام بردارد. برخی از صاحبنظران براین باورند که با تصمیم فن‌آوری اطلاعات،‌مبانی دموکراسی درمدیریت دولتی تضعیف می شود زیرا ماهیت فن‌آوری اطلاعاتی بیش از آنکه جهت گیری دومکراتیک داشته باشد، گرایشهای تکنوکراتیک دارد. ازسوی دیگر عده ای براین باورند که به کمک فن‌آوری اطلاعات ارزشهای دموکراتیک مانند تکثرگرایی، آزادی بیان،… تقویت خواهد شد. درجهان ارتباطات ، کنترل مستقیم جای خود رابه ابزارهای غیرمستقیم مانند استانداردسازی، آموزش وپرورش می‌دهد. اطلاعات مبنای قدرت است وانحصار قدرت از هرنوعش که باشد دربلندمدت تبعات منفی خود رانمایان می سازد، هم به جامعه زیان می رساند وهم کل حاکمیت رازیرسؤال می ببرد.


پس برای این مهارانحصار باید به نوعی اخلاقیات معتقد بود مدیریت باید دربهره گیری از مظاهر جدید فن‌آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی باید الزامات اخلاقی چون:

1- بهبودکیفیت خدمات دستگاههای حکومتی؛

2- اطمینان ازمحرمانه بودن اطلاعات مردم ؛و 3-دوطرفه بودن جریان اطلاعات میان مردم وحکومت، را رعایت کند.

منابع

سایت علمی دانشجویان ایران

مرکزمطالعات مدیریت و بهره وری ایران

کتاب MANAGEMENT INFORMATION SYSTEMS 8/E 2001
Raymond McLeod, Jr. and George Schell

سایت علمی تخصصی مهندسی مدیریت اجرایی

سایت مدیریت داکفا

مجله الکترونیکی " مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران "

سایت www.google .com

  1. Kennrth C. Laudon & Jane P. Laudon/ Systems NewتManagement InformationApproaches to Organization & Technology/Prentice-Hall, 1998.

  2. Steven Alter/Information System A ManagmentPerspective/Benjamin-Cummings, 1996.


تحقیق قیام امام حسین

تحقیق قیام امام حسین
دسته بندی معارف اسلامی
فرمت فایل doc
حجم فایل 121 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 36
تحقیق قیام امام حسین

فروشنده فایل

کد کاربری 7377

چکیده

در این مقاله با محیط سیاسی جهان اسلام در زمان امام حسین (ع) آشنا می شویم و اینکه چرا در آن محیط خفقان آور از حکومت یزید امام تصمیم به قیام می گیرد. آیا امام با آن مقام عصمت و علم لدنی که داشت بدون هیچگونه هدف و برنامه ریزی فقط برای کشته شدن در کربلا قیام کرده بود. مسلماً دلایلی هست که نشان می دهد امام با برنامه ریزی دقیق این سفر مقدس را آغاز نمود. وقتی اهداف امام از این قیام را می خوانیم بابی دیگر از عظمت واقعه کربلا بروی انسان باز می شود. یکبار دیگر مظلومیت علی در چهره فرزند بزرگوارش و نامردی خوارج در هیات مردم کوفه به ظهور می رسد. اما آثار ثمربخش این حرکت سیاسی اجتماعی امام آنقدر وسیع است که در تمام طول تاریخ نظیرش را نمی توان یافت.

مقدمه

نهایت خلقت انسان پرورش انسانهایی است که در برابر شدائد بر هرچه ترس و تردید و تعلق است غلبه کنند و حسینی شوند. انسان اثر انسان باشد و به وجدان خویش رجوع کند ندای هل من ناصر سید الشهدا را خواهد شنید که میثاق فطرتش را به او گوشزد می کند، خداوند سر و جان را نیز به انسان بخشید است تا هر دو را فدای امام حسین کند.

تن چهره ای است که جان را ظاهر می کند، اما میان این ظاهر و آن باطن چه نسبتی است آنان که روح را مرکبی می گیرند در خدمت اهداء تن، چه می دانند که چرا اهل باطن از قفس تن می نالند؟ تن چهره انسان است اما از آن اقیانوس به ------- ندارد و اگر داشت که آن دلباختگان صنم ظاهر حسین را می شناختند.

یاران ! این قافله، قافله عشق است و این راه که بر زمین طف در کرانه فرات می رسد راه تاریخ است و هر بامداد این بانگ از آسمان می رسد که الرحیل، الرحیل، از رحمت خدا ------- که این باب شیرینی را به مشتاقان لقاء ببندد. این دعوت فیضانی است که علی الدوام، زمینیان را به سوی آسمان می کشد.

یاران شتاب کنید که زمین نه جای ماندن که گذرگاه است . . . گذر از نفس به سوی رضوان حق. هیچ شنیده ای که کسی در گذرگاه رحل ----- بیفکند؟ و مرگ نیز در اینجا همان همه با تو نزدیک است که در کربلا و کدام انیسی از مرگ شایسته تر؟ که اگر دهر بخواهد با هرکسی وفا کند و او را از مرگ معاف دارد. حسین که از من و تو شایسته تر است.

هر دری بسته شود جز در پرفیض حسین (ع) این در خانه عشق است که باز است هنوز


امام حسین (ع) و محیط سیاسی اسلام:

حکومت عدالت کش معاویه بن ابوسفیان با مرگ وی به پایان رسیده و یزید بن معاویه هنوز جای پای خود را محکم نکرده و بهترین فرصت پیش آمده است که مردم آزادی خواه نیروهای خود را متشکل کنند و خلافت اسلامی را به مرکز اصلی خود برگردانند و در پرتو قدرت خلافت، اجتماع ناسالم و رنجوری را که زیر ضربات شلاق حکومت ضد اسلام معاویه چون بیمار مختصری شده است از چنگال اهریمن ظلم برهانند.

بدیهی است برای برگرداندن خلافت به مرکز اصلی خود، قبل از هر چیز وجود رهبر لایقی لازم است که در پرتو لیاقت و محبوبیت خویش برای این کار اقدام کند و لایق ترین شخصیتی که مورد احترام دوست و دشمن است و حقاً او باید در این موقع حساس با در دست گرفتن قدرت خلافت، جهان اسلام را از این وضع پریشان نجات دهد، حسین بن علی (ع) است.

محیط سیاسی اسلام تشنه قیام و اقدام اوست و روح بزرگ و اصلاح طلب امام هم پیش از وقت، منتظر فرصت بود که پس از مرگ معاویه اگر شرایط مساعد باشد اصلاحات وسیعی را در زمینه تشکیل حکومت و سایر شئون حیاتی مسلمانان شروع کند و از کشور اسیر و ضربت خورده اسلام، کشوری آزاد و آباد بسازد و چنانکه آرزوی مردم عدالتخواه استجهان اسلام را به سوس تکامل مادی و معنوی رهبری نماید.

این بود محیط سیاسی اسلام و این بود موقع امام حسین و این بود آرزوی مردم.

ولی پیش از آنکه از طرف امام حسین (ع) و سایر مردم برای برگرداندن خلافت به مرکز اصلی خود، قیام و اقدامی بشود حکومت یزید پیشدستی کرده و برای جلوگیری از هرگونه جنبش اصلاحی، حسین بن علیو چند نفر از شخصیتهای دیگر را تحت فشار قرار داد که با یزید بیعت کنند و حکومت او را به رسمیت بشناسند.

حکومت یزید به اتکای قدرت سرنیزه خود از امام خواسته است که قبل از هر چیز، خلافت فرزند معاویه را به رسمیت بشناسد و تسلیم بی قید و شرط وی گردد و دربارئه این مطلب به قدری پافشاری و سختگیری کرد که حسین بن علی (ع) در معرض خطر بازداشت و شاید هم کشته شدن قرارگرفت و قیام خود را از همین جا شروع کرد.

پس از دقت کامل به نظر می رسد تهاجم و فشاری که از اطراف یزید متوجه امام حسین (ع) شد معلول سه علت بوده است:

1- تثبیت حکومت 2- عقده حقارت 3- حس انتقام جویی

چرا امام بیعت نکرد؟

قبل از هرچیز باید دانست که ایمان حسین بن علی (ع) به اسلام یک ایمان ریشه داری بود که نا اعماق قلب و روح آن حضرت نفوذ کرده و سررشته آن به ریشه جانش بسته شده بود و عشق و علاقه امام به اسلام با شیر ---- شده بود با جان هم ممکن نبود ----

زیرا او در دامن اسلام زاده و در مهد اسلام پرورش یافته و در بیت نبوت از چشمه حقایق اسلام سیراب گشته و قوانین دین با جان وی به هم در آمیخته بود. به عقیده حسین بن علی جهان انسانیت از مواهب اسلام بی نیاز نیست و باید مکتب اسلام جهانگیر شود و بشریت را به سوی یک زندگی کامل و انسانی رهبری نماید. بنابراین هر کاری که بطور مستقیم یا غیر مستقیم به اسلام ضربه نزنداز پیشروی آن جلوگیری نماید یک گناه بزرگ و نا بخشودنی محسوب می شود. حکومت ------------ زیر فشار سرنیزه از امام می خواست که با یزید بیعت کند و خلافت تحمیلی وی را قانونی و اسلامی اعلام نماید تا مردم دیگر از او پیروی کنند.

امام حسین به چند علت نمی توانست خلافت یزید را قانونی و اسلامی اعلام نماید:

1- این یک دروغ صحیح بود و امام دروغ نمی گوید.

2- این کار برخلاف وجدان امام بود و امام کاری برخلاف وجدان خود نمی کند.

3- این کار کمک به گناه و تجاوز بود، زیرا تحمیل خلافت یزید تجاوزی بود که به حقوق مردم شده بود و قرآن کریم صریحاً از کمک به گناه و تجاوز نهی کرده است.

4- تصویب خلافت یزید از طرف امام در حالیکه قدرت بر امتناع داشت مردم را گمراه کرد زیرا در این صورت مردم می گفتند: امام حسین که می توانست خلافت یزید را تصویب نکند و تصویب کرد پس به این دلیل است که خلا فت وی قانونی و اسلامی است.

5- تصویب خلافت یزید ضربه ای بود که بطور غیرمستقیم به اسلام می خورد، زیرا حکومت یزید چنانکه یزید چنانکه عملاً نشان داد اسلام را فدای شهوات خود می کرد و امام نمی توانست با پذیرفتن خلافت تحمیلی یزید به طور غیر مستقیم به اسلام ضربت بزند.

6- با پذیرفتن خلافت یزید، امکان هرگونه جنبش اصلاحی از آن حضرت صلب می شد زیرا امام ناچار باید به عهد بیعت وفادار باشد و در این صورت باید بنشیند و ناظر پایمال شدن اسلام باشد آن هم در زمانی که برای وی امکان انقلابی اصلاحی وجود داشت.

به عللی که ذکر شد امام حسین (ع) نمی توانست خلافت ضد اسلام یزید را بپذیرد و آن را قانونی اعلام کند.


پاورپوینت مدیریت بحران 26 اسلاید

پاورپوینت مدیریت بحران 26 اسلاید
دسته بندی پاورپوینت
فرمت فایل ppt
حجم فایل 303 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 26
پاورپوینت مدیریت بحران 26 اسلاید

فروشنده فایل

کد کاربری 7377

اصطلاحات رایج علم مدیریت بحران

  • تعریف بحران وانواع آن
  • سطوح بحران
  • مدیریت جامع بحران

تعریف بحران
( ازنظرسازمان مدیریت بحران کشور )

حوادثی است که در اثر رخدادها و عملکردهای طبیعی و انسانی به طور ناگهانی به وجود می آید، مشقت و سختی را به یک مجموعه یا جامعه انسانی تحمیل می کند و برطرف کردن آن نیاز به اقدامات اضطراری،فوری و فوق العاده دارد.

بحران ملی: بحرانی است که مقابله با آن خارج از توان مجموعه مدیریت بحران و امکانات یک استان باشد. سایر موارد به عنوان بحران استانی یا محلی محسوب می شود.

مدیریت جامع بحران

•فرآیند برنامه‌ریزی، عملکرد و اقدامات اجرائی است که توسط دستگاههای دولتی، غیردولتی و عمومی پیرامون شناخت و کاهش سطح مخاطرات (مدیریت خطرپذیری) و مدیریت عملیات مقابله و بازسازی و بازتوانی منطقه آسیب‌دیده (مدیریت بحران) صورت می‌پذیرد. در این فرآیند با مشاهده پیش نشانگرها و تجزیه و تحلیل آنها و منابع اطلاعاتی در دسترس تلاش می‌شود به صورت یکپارچه، جامع و هماهنگ با استفاده از ابزارهای موجود از بحرانها پیشگیری نموده یا در صورت بروز آنها با آمادگی لازم در جهت کاهش خسارات جانی و مالی به مقابـله سریع پرداخته تا شرایط به وضعیت عادی بازگردد.


تحقیق تاریخچه عکاسی در ایران و جهان

تحقیق تاریخچه عکاسی در ایران وجهان جزوه عکاسی تاریخچه عکاسی پیدایش عکاسی در جهان
دسته بندی هنر و گرافیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 207 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 15
تحقیق تاریخچه عکاسی در ایران و جهان

فروشنده فایل

کد کاربری 7377

تحقیق تاریخچه عکاسی در ایران وجهان

جزوه عکاسی

تاریخچه عکاسی

پیدایش عکاسی در جهان

اواخر قرن 18 و اوایل قرن 19 پدیده های متعدد علمی به جهانیان معرفی شد از جمله کشتی بخار،

گاز روشنایی، تلگراف، راه آهن و عکاسی . عکاسی در اروپا متولد شد و در آمریکا به تکامل رسید ژوزف نیسفورنی پئس پس از مدتها تلاش و تحقیق توانست در سال 1822 اولین عکس دنیا را به ثبت رساند.

نی ئپس این عکس را در دهکده ای به نام لودو وارن تهیه کرد. در قرن یازدهم حسن ابن هیثم (دانشمند مسلمان اهل بصره) از اتاقک تاریک برای دیدن ستاره ها و مطالعه خسوف و کسوف استفاده کرد که عبارت بود از جعبه یا اتاقکی که فقط بر روی یکی از سطوح آن روزنه ای ریز تعبیه می شد نور از روزنه عبور کرده تصویری نسبتاً واضح اما وارونه بر روی سطح مقابل تشکیل می داد.

اگر قطر روزنی ریزتر از حد معمول بود شعاعهای نور در محل روزنه دچار تفرق و در صورتی که قطر روزنه بیشتر بود نقاط نور تداخل کرده تصویری ناواضح به دست می آمد.

این وسیله طی جنگهای صلیبی به اروپا راه یافت لئوناردو داوینچی ضمن شرح خواص اتاقک تاریک آن را کامرا ابسکورا نامگذاری کرد و روزنه ریز آن راپین ... نامید. نقاشان صفحه ای را روی سطح مقابل روزنه نصب کرده تصویری که بر روی آن شکل گرفته بود ترسیم می کردند. آن تصویر بسیار واقعی و از پرسپکتیو صحیحی برخوردار بود.

در سال 1550 ژرم کاردان روزنه اتاقک را به یک عدسی محدب مجهز کرد که تصویری واضح تر به دست آمد. در قرن 17 آیینه 45 درجه بدان افزوده شد آیینه نور منعکس شده از موضوع را بر روی صفحه ای در داخل اتاقک می تاباند. بعدها نوع کوچکتری از این اتاقکها به صورت تاشو ساخته شد که آن را بر روی میز یا محلی تخت قرار می دادند و عدسی آن را رو به موضوع می گرفتند نور پس از عبور از عدسی به آیینه برخورد کرده آیینه تصویر را به صفحه شیشه ای مات می رساند. در یکی از روزهای سال 1727 در آزمایشگاه شولتز شیمیدان آلمانی بر روی کاغذی آغشته به نیترات نقره و آهک برگ درختی می افتد شولتز پس از مراجعه به آنجا می بیند که کاغذ مثل همیشه سیاه شده است وقتی برگ را از روی آن برمی دارد می بیند محلی که برگ بر روی آن قرار گرفته بود سیاه نشده او می فهمد که برگ درخت مانع رسیدن نور به آن قسمت شده این واقعه باعث آغاز فعالیتهایی برای شناسایی مواد حساس به نور شد. دانشمندان با قراردادن صفحات آغشته به مواد حساس در اتاقک تاریک در تلاش به دست آوردن تصاویری بودند اما نور اتاقک تاریککافی نبود و تصویرها نیز با قرارگرفتن در معرض نور شدید از بین می رفتند.

سال 1819 سرجان هرشل انگلیسی محلول ثبوت را کشف کرد. این ماده هیپوسولفیت دو سود نام داشت. او با ترکیبی از کلمات photo یعنی نور و graphein یعنی رسم کردن، واژه photography را ابداع کرد. او الفاظ negative , positive را نیز ابداع نمود. . اولین عکس ثابت دنیا را او بعد از هشت

ساعت نور دهی به ثبت رساند. او این روش را هلیوگرافی یا ترسیم به وسیله خورشید نامگذاری کرد.

زمان طولانی نوردهی ناشی از حساسیت بسیار کم ماده حساسی بود که او ساخته بود. پس از چند سال بخاپئس کار خود را با (لویی ژاک مانده داگر) ادامه داد. او روشی را به نام (اگرئوتیپ) نامید. عکاسی برای بسیاری از مردم سحر و جادو تلقی می شد تا حدی که روزنامه های آن زمان این تصویرها را (آیینه حافظه دار) خواندند. (ویلیام هنری فوکس تالبوت) با تهیه تصویر نگاتیو در ابعاد کوچکتر بزرگسازی تصویر در به دست آوردن تصویر پوزتیو یا مثبت دو مرحله اصلی را در ظهور عکس تکمیل کرد. یکی از این تصاویر پنجره ای با شیشه های کوچک بود که او این روش را کالوتیپ نامید. با اختراع تالبوت فیلمها در اندازه کوچکتر ساخته شدند. کار با روش بزرگسازی تصویرهای بزرگتر چاپ شدند یکی از عبارات تالبوت این است که :یک شعاع نورخورشید ، یک درخت بلوط خشک شده یا یک سنگ پوشیده از خزه می توانند یک رشته افکار و احساسات و تصورات با شکوه را بیدار کنند. عکاسی به سرعت گسترش یافت. عکسبرداری با ابزاری به نام (آپلو) صورت می گرفت با کشف را مولسیون تر) زمان عکسبرداری به 2 تا 3 ثانیه تقلیل یافت و مردم با هزینه کم از خود عکس داشتند. با اختراع امولسیون تر حجم زیاد و وسایل کوچک شد و عکاس لازم بود که ماده حساس را ساخته بر روی شیشه ای بمالد و قبل از خشک شدن عکس گرفته شده ظاهر شود که در تاریک خانه های سیار انجام می شد. نقیصه هایی چون سنگین بودن دوربین و سه پایه و چادر سیاه رنگ کار عکاسی را دشوار می کرد. اما مردم بسیار استقبال می کردند و نمایشگاه های عکس در رقابت با هم بودند با ساختن ماده ای حساس توسط (ریچارد مادوکس) با استفاده از ژلاتین و برومور نقره و مالیدن آن به روی شیشه روش امولسیون ژلاتین دار یا امولسیون خشک به وجود آمد. در این روش شیشه های آماده شده برای عکسبرداری به محلهای دیگر حمل می شدند و پس از عکسبرداری به لابراتور برگردانده می شدند.

جرج ایستمن بنیانگذار مؤسسه کداک است که محصولات متعددی به بازار مصرف روانه ساخت. با پیشرفت روز افزون دستگاههای متعدد عکاسی قابل حمل ساخته شدند این دوربین ها به شکل کلاه، کیف و وسایلی از این قبیل بودند.

پیدایش عکاسی در ایران

نخستین دستگاه عکاسی که به ایران آمد به ناصرالدین شاه تعلق داشت او به عکاسی علاقه داشت و عکسهای بسیاری از خود، زنان حرامسرا، سفرها و خاندانش تهیه کرد اولین کسانی که در ایران به عکاسی پرداختند تنی چند از فرانسه و اتریش و ایتالیا بود که در دارالفنون تدریس کردند. این مدرسه فنی بود که توسط امیرکبیر برای افسران، مهندسان نظامی و غیرنظامی ،پزشکان و مترجمان تأسیس شده بود که عکاسی نیز در برنامه های درسی این مدرسه گنجانده شد.


شناسایی عناصر اصلی ریسک و بررسی چگونگی تأثیر بالقوه آن

شناسایی عناصر اصلی ریسک و بررسی چگونگی تأثیر بالقوه آن
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل doc
حجم فایل 274 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 73
شناسایی عناصر اصلی ریسک و بررسی چگونگی تأثیر بالقوه آن

فروشنده فایل

کد کاربری 7377

شناسایی عناصر اصلی ریسک و بررسی چگونگی تأثیر بالقوه آن

مقدمه
تحولات عمده در محیط کسب و کار، مثل جهانی شدن کسب و کار و سرعت بالای تغییرات در فناوری، باعث افزایش رقابت و دشواری مدیریت در سازمانها گردیده است. در محیط کسب و کار امروز، مدیریت و کارکنان می بایست توانایی برخورد با روابط درونی و وابستگیهای مبهم و بغرنج میان فناوری، داده ها، وظایف، فعالیتها، فرایندها و افراد را دارا باشند. در چنین محیطهای پیچیده ای سازمانها نیازمند مدیرانی هستند که این پیچیدگیهای ذاتی را در زمان تصمیم گیریهای مهمشان لحاظ و تفکیک کنند. مدیریت ریسک مؤثر که بر مبنای یک اصول مفهومی معتبر قرار دارد، بخش مهمی از این فرایند تصمیم گیری را تشکیل می دهد. در این مقاله این اصول بوسیله شناسایی عناصر اصلی ریسک و بررسی چگونگی تأثیر بالقوه این عناصر در موفقیت سازمانها و چگونگی مقابله و مدیریت ریسک ها مورد بحث قرار می گیرد.

حادثه : ( ACCIDENT)

عبارتست از یک اتفاق یا واقعه ناخواسته وبرنامه ریزی نشده ای که در اثر عوامل وشرایط غیر ایمن به وجود می آید و منجر به صدمات وخسارتهای مالی و جانی و یا هردو با هم میگردد .

حادثه ناشی از کار:

حادثه ناشی از کار عبارتست از حادثه ای که در حین انجام وظیفه و به سبب آن، برای کارگر اتفاق می افتد. مقصود از حین انجام وظیفه، تمامی اوقاتی است که کارگر در کارگاه، موسسات وابسته به ساختمان ها و محوطه آن مشغول کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه مامور انجام کاری می شود. در ضمن تمام اوقات رفت و آمد بیمه شده از منزل به کارگاه و کارگاه به منزل ، جزو این اوقات محسوب می شود.

خطر(بالقوه ) HAZARD

هر گونه منبع با وضعیت بالقوه خسارت خواه به صورت جراحات انسانی یا بیماری، صدمه به اموال و تجهیزات، خسارت به محیط کارگاه و یا ترکیبی از آنها . به عبارت دیگر به شرایطی گفته می شود که در آن امکان صدمه و خسارت جانی و مالی به افراد وجود دارد .

خطر(بالفعل ) DANGER

قرار گرفتن در شرایطی که خطر بالقوه به همراه سایر عوامل خطرناک وجود دارد و امکان بروز حادثه در آن حتمی باشد .

رویداد INCIDENT

رویداد (incident) عبارت از یک رخداد یا اتفاق که منجر به یک حادثه (accident) شده و یا استعداد (قابلیت) تبدیل به حادثه را داشته است .

توجه : یک رویداد (incident) که منجربه بیماری، جراحت، صدمه و یا سایر خسارات نشده است را near-misses نیز می‌‌گویند. کلمه رویداد (incident) شامل این موارد near-misses هم می‌‌شود

مدیریت ریسک (رویکردی نوین برای ارتقای اثربخشی سازمانها)

چکیده

عدم اطمینان محیطی و شدت رقابت سازمانها و مدیران، آنها را با چالشهای متعدد مواجه ساخته است. برای مدیر مؤثر این چالشها، رویکردهای نوین مدیریت و شایستگیهای خاص طرح و توصیه شده است. شناسایی و مدیریت ریسک یکی از رویکردهای جدید است که برای تقویت و ارتقای اثربخشی سازمانها مورد استفاده قرار می گیرد. به طورکلی، ریسک با مفهوم احتمال متحمل زیان و یا عدم اطمینان شناخته می شود که انواع مختلف و طبقه بندیهای متنوع دارد. یکی از این طبقه‌بندیها ریسک سوداگرانه و ریسک خطرناک است. تمامی اشکال ریسک شامل عناصر مشترکی چون محتوا، فعالیت، شرایط و پیامدها هستند. طبقه بندی دیگر ریسک استراتژیک و ریسک عملیاتی است. مدیریت ریسک به مفهوم سنجش ریسک و سپس اتخاذ راهبردهایی برای مدیریت ریسک دلالت دارد. انواع ریسک ها برحسب احتمال وقوع و تأثیر آنها قابل تقسیم است که نتیجه آن پورتفوی ریسک و اعمال استراتژی‌های مناسب (انتقال، اجتناب، کاهش و پذیرش)

تعریف ریسک و انواع آن

تعریف ریسک:

برای درک طبیعت ریسک، ابتدا باید از تعریف آن آغاز کرد. اگرچه تفاوتهای فراوانی در چگونگی تعریف ریسک وجود دارد، ولی تعریفی که در ادامه ارائه می‌شود، به‌طور مختصر ماهیت آن را نشان می‌دهد: ریسک یعنی احتمال متحمل شدن زیان .

این تعریف شامل دو جنبه اصلی از ریسک است:

* مقدار زیان می بایست ممکن باشد؛

* عدم اطمینان در رابطه با آن زیان نیز می‌بایست وجود داشته باشد.

در اکثر تعاریفی که از ریسک شده است، به‌صورت روشن به دو جنبه آن، یعنی زیان و عدم اطمینان، اشاره شده است. ولی سومین جنبه آن، یعنی انتخاب، معمولاً به‌صورت ضمنی مورد اشاره قرار می گیرد که منظور از انتخاب، چگونگی توجه نمودن به آن است. این سه شرط، پایه های اساسی ریسک و مبنایی برای بررسی عمیق'تر آن هستند.

عناصر اصلی ریسک :

تمامی اشکال ریسک، چه آنها به‌ عنوان ریسک سوداگرانه طبقه بندی شده باشند، چه به ‌عنوان ریسک خطرناک ، شامل عناصر مشترکی هستند که شامل چهار عنصر ذیل است:

1 - محتوا 2 - فعالیت

3 - شرایط 4 - پیامدها