دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 14 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 498 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 128 |
بررسی ارتباط بین نسبت های فعالیت و میزان افشای اطلاعات در صورت های مالی شرکت های پذیرفته شده در بازار بورس تهران
چکیده: 1
مقدمه: 2
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه 5
2-1 تاریخچه مطالعاتی. 5
3-1 بیان مسأله تحقیق. 7
4-1چارچوب نظری تحقیق. 8
5-1 فرضیه های تحقیق. 10
6-1 اهمیت و ضرورت تحقیق. 10
7-1 اهداف تحقیق. 11
8-1 حدود مطالعاتی. 12
1-8-1 قلمرو مکانی تحقیق. 12
2-8-1 قلمرو زمانی تحقیق. 13
3- 8-1 قلمرو موضوعی تحقیق. 13
9-1- تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق. 13
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
1-2 مقدمه 15
2-2- تعاریف مختلف افشا 16
3-2- اصل افشا 16
4-2- پرسش های اساسی مطرح شده در حوزه افشا (مبانی نظری) 17
1-4-2- اطلاعات مالی برای چه اشخاصی افشا میگردد؟ 18
2-4-2- هدف از افشای اطلاعات مالی چیست؟ 20
3-4 -2- چه میزان از اطلاعات لازم است افشا شود؟ 21
4-4 -2- چگونه اطلاعات مالی باید افشا شود؟ 24
1-4 -4- 2- شکل و ترتیب صورتهای مالی اساسی. 26
2-4 -4- 2- اصطلاحات و ارائه جزئیات.. 29
3-4-4- 2- گزارش حسابرس مستقل. 30
4-4 -4- 2-گزارش هیأت مدیره 30
5-4 -2- خصوصیات کیفی مرتبط با ارائه اطلاعات چگونه باشد؟ 31
5 - 2 - عملکرد 32
1-5-2- مقدمه 32
6-2- انواع نسبت های مالی. 35
1-6-2- نسبت های فعالیت (شاخص های بکارگیری دارایی ) 36
7-2- کفایت گزارشگری (افشا) و نسبت های مالی. 37
8-2- پیشینه داخلی و خارجی تحقیق. 38
1-8-2- مطالعات خارجی. 38
2-8-2- مطالعات داخلی. 52
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
1-3 مقدمه 61
2-3- فرضیه های تحقیق. 62
1-2-3- فرضیه اصلی تحقیق : 62
2-2-3- فرضیه ی فرعی تحقیق : 62
3-3 مدل تحقیق. 63
4-3 شیوه اندازه گیری متغیرها 64
5-3 روش تحقیق. 65
6-3- متغیر های مورد بررسی. 66
7-3- مدل های مورد استفاده برای آزمون فرضیه ها 68
8-3- دلایل انتخاب متغیرها 70
9-3- جامعه آماری و روش نمونه گیری. 70
9-3- روشهای جمعآوری اطلاعات و دادهها 71
1-9-3- منبع اطلاعات.. 71
2-9-3- آماده سازی اطلاعات.. 72
10-3- روش شناختی تحقیق (تجزیه و تحلیل داده ها) 72
1-10-3- مدل های داده های تابلویی. 73
2-10-3- آزمون لیمر (معنی داربودن اثرات فردی) 73
3-10-3- آزمون هاسمن. 75
4-10-3- فروض مدل رگرسیون خطی کلاسیک... 75
1-4-10-3- نرمال بودن خطاها 76
2-4-10-3- ناهمسانی واریانس.. 76
3-4-10-3- هم خطی. 76
4-4-10-3- عدم وجود خود همبستگی بین ها: 77
5-10-3- آزمون مانایی. 78
6-10-3 آزمونهای آماری و معیارهای استفاده شده به منظور مقایسه مدل های تحقیق. 79
1-6-10-3- ضریب تعیین تعدیل شده 79
2-6-10-3- آماره F رگرسیون. 80
7-10-3- نرم افزارهای تجزیه و تحلیل. 80
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
1-4 مقدمه 82
2-4- تحلیل توصیفی داده ها 82
3-4- مراحل تخمین مدل به وسیله دادههای تابلویی. 84
1-3-4- آزمون F لیمر( بررسی همسانی عرض از مبدأ های مقاطع ) 85
2-3-4- آزمون هاسمن ( انتخاب بین اثرات ثابت و تصادفی ) 86
4-4- بررسی فروض کلاسیک رگرسیون. 87
5-4- آزمون مانایی متغیرها 88
6-4- آزمون فرضیه های تحقیق. 88
1-6-4- آزمون فرضیه فرعی اول. 89
2-6-4- آزمون فرضیه فرعی دوم 91
3-6-4- آزمون فرضیه فرعی سوم 92
4-6-4- آزمون فرضیه فرعی چهارم 93
5-6-4- آزمون فرضیه اصلی تحقیق. 94
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
1-5 مقدمه 98
2-5- بحث و نتیجه گیری. 98
1-2-5- نتیجه گیری پیرامون فرضیه فرعی اول. 99
2-2-5- نتیجه گیری پیرامون فرضیه فرعی دوم 100
3-2-5- نتیجه گیری پیرامون فرضیه فرعی سوم 101
4-2-5- نتیجه گیری پیرامون فرضیه فرعی چهارم 101
5-2-5- نتیجه گیری پیرامون فرضیه اصلی تحقیق. 102
3-5- پیشنهادها 104
1-3-5- پیشنهادهای کاربردی ناشی از نتایج تحقیق. 105
2-3-5- پیشنهادهایی برای تحقیق های آتی. 105
4-5- محدودیت ها 106
پیوست ها
جدول مربوط به صنایع و نام شرکت های نمونه آماری. 108
منابع و ماخذ
منابع فارسی: 110
منابع لاتین: 111
منابع اینترنتی: 114
چکیده انگلیسی: 115
جدول 1-2- موارد افشا از نظر سرف.. 39
جدول 1-3 : ترکیب شرکت های نمونه بر اساس نوع صنعت.. 71
جدول 1-4: اندازه شاخص های آمار توصیفی مربوط به متغیرهای تحقیق (ارقام به درصد) 84
جدول 2-4 : نتایج آزمون F لیمر(همسانی عرض از مبدأ های مقاطع) 86
جدول 3-4 : نتایج آزمون هاسمن(انتخاب بین اثرات ثابت و تصادفی) 87
جدول 4-4 : نتایج آزمونLLC )بررسی مانایی متغیرها) 88
جدول 5- 4 : نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها برای آزمون فرضیه فرعی اول- مدل (1) 90
جدول 6- 4 : نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها برای آزمون فرضیه فرعی دوم- مدل (2) 91
جدول 7-4 : نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها برای آزمون فرضیه فرعی سوم – مدل(3) 92
جدول 8-4 نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها برای آزمون فرضیه فرعی چهارم – مدل(4) 93
جدول 9-4 نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها برای آزمون فرضیه اصلی تحقیق– مدل(5) 95
نقش اصلی گزارشگری مالی، انتقال اثربخش اطلاعات به افراد برون سازمانی به روشی معتبر و به موقع است، که این امر در سایه شفافیت گزارشگری و افشا با کیفیت اطلاعات مالی تحقق می یابد. مرور مطالعات گذشته نشان می دهد شفافیت و کیفیت افشای اطلاعات مالی واحدهای اقتصادی ، تاثیرات مهمی بر استراتژی های سرمایه گذاران گذاشته است. این تحقیق، به بررسی رابطه بین میزان افشاء در صورتهای مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با نسبتهای متداول فعالیت (شاخصهای استفاده از داراییها) می پردازد.
در مرحله اول، به منظور تعیین میزان افشا صورت های مالی که در این تحقیق در راستای تعیین مقدار متغیر وابسته لازم است چک لیست کفایت افشاء براساس استانداردهای حسابداری ایران تنظیم و برای هر شرکت یک نمره یا شاخص افشا تعریف شود. در مرحله دوم متداولترین نسبتهای فعالیت (شاخصهای استفاده از داراییها) یعنی نسبت فروش به سرمایه در گردش، نسبت فروش به داراییهای ثابت ، نسبت فروش به کل داراییها و نسبت فروش به حقوق صاحبان سهام (ارزش ویژه) محاسبه و استخراج گردید. سپس در این تحقیق از تحلیل رگرسیونی مقطعی بر اساس داده های تابلویی جهت بررسی رابطه بین میزان افشاء در صورتهای مالی با نسبتهای متداول فعالیت در سال های 1382 لغایت 1387 استفاده شده است. نمونه تحقیق شامل 65 شرکت پذیرفته شده در بورس تهران در بازه زمانی 5 ساله می باشد.
یافته ها نشان می دهد به طور کلی بین میزان افشاء در صورتهای مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با نسبتهای متداول فعالیت رابطه معناداری وجود دارد.
حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است. این سیستم اطلاعاتی به عنوان زیر مجموعه سیستم های اطلاعاتی مدیریت ، وظیفه پردازش داده های مالی را به عهده دارد. اگرچه استفاده کننده بخش عمده ای از محصولات این سیستم اطلاعاتی ، مدیریت یک واحد اقتصادی است ، اما مدیریت بنا به وظایف و مسئولیتهایی که در قبال گروه های مختلف استفاده کنندگان اطلاعات مالی دارد و همچنین بنا برالزامات قانونی یا درخواست های طرفهای تجاری یا تامین کنندگان مالی واحدهای اقتصادی ، اطلاعات مختلفی را در اختیار استفاده کنندگان خارج از واحدهای اقتصادی قرار می دهد. گزارشهای مالی سالانه از مهمترین محصول سیستم های اطلاعاتی حسابداری است که برای گروه های مختلفی از استفتده کنندگان خارجی اطلاعات مالی ، در چهارچوب مشخصی ارائه می شود (عرب مازاریزدی ،1374، 58)[1].
براساس نظر هیئت استانداردهای حسابداری مالی تصمیمات سرمایه گذاران واعتباردهندگان واستفاده آنها از اطلاعات دارای گستردگی بسیار بیشتری نسبت به سایر گروه های خارجی می باشد وبه همین دلیل تصمیمات آنها دارای تاثیرات عمده ای در تخصیص منابع اقتصادی یک کشور است (هیأت استانداردهای حسابداری مالی آمریکا،1978، 30)[2].
ازآنجائیکه سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان دو گروه اصلی برون سازمانی استفاده کنندگان اطلاعات مالی بشمار می روند وتهیه و فراهم کردن اطلاعات مربوط برای این دو گروه یکی از رسالت های اصلی مدیریت و سیستم های حسابداری می باشد ، لذا توجه ویژه به نوع نیازهای اطلاعاتی این افراد ضرورت دارد.
با توجه به اینکه استفاده کنندگان مزبور گزارشهای مالی را به عنوان یکی از منابع اصلی اطلاعات مالی در مورد واحد های اقتصادی ملاک تصمیم گیری قرار می دهند ، بنابراین گزارشگری مالی براساس نظر هیئت استاندارد های مالی باید اطلاعاتی را فراهم سازد که برای سرما یه گذاران و اعتبار دهندگان بالفعل و بالقوه و سایر استفاده کنند گان در تصمیم گیری های سرمایه گذاری و اعطای اعتبار وسایر تصمیمات مشابه مفید واقع شود ( همان منبع،30)3.
گزاشگری مالی تخصیص منابع سرمایه در یک شرکت تجاری و قابلیت سوددهی آن را افشا می نماید. بدیهی است اصل افشا به عنوان یکی از اصول حسابداری ، کلیه واقعیت های با اهمیت و مربوط در رابطه با رویدادها و فعالیتهای واحد تجاری را بیان می نماید.
اصل افشا ایجاب می نماید که صورت های مالی به گونه ای تهیه و ارائه شود که از لحاظ اهداف مربوط در صورت های مالی به گونه ایست که ازیک طرف امکان اتخاذ تصمیمات آگاهانه برای استفاده کنندگان را فراهم نموده و از طرف دیگر باعث گمراهی آنان نشود.
محققین در حوزه افشاء گزارشگری مالی به منظور سنجش میزان افشاء و تاثیر آن بر تصمیمات سرمایهگذاران از انواع مختلفی از عوامل تاثیرگذار برافشاء اطلاعات مالی بهرهبردهاند. سیر تاریخی تحقیقات صورت گرفته در حوزه افشاء اطلاعات مالی نشان میدهد که این عوامل در چهار حوزه کلی شامل حوزه اول استفاده از متغیرهای تراز نامهای (متغیرهای مرتبط به حجم و فعالیت شرکتها) و رابطه آن با کفایت افشاء اطلاعات مالی حوزه دوم، رابطه بین متغیرهای سود و زیانی (عملکردی)با سطح افشای گزارشگری مالی ، حوزه سوم ترکیبی از متغیرهای سود و زیانی و ترازنامهای برای سنجش میزان افشای گزارشگری مالی شرکت ها و حوزه آخر رابطه بین متغیرهای کیفی و متغیرهایی غیر از متغیرهای فوقالذکر مانند ماهیت و نوع صنعت، نوع موسسه حسابرسی کننده، اعضای حرفهای و غیر حرفهای هیئت مدیره، وجود یا عدم وجود سهامدار نهادی با میزان افشای گزارشگری مالی قابل تقسیمبندی هستند . اما در این پژوهش سعی خواهد شد با توجه به تمامی موارد ذکر شده فوق و در بخش پیشینه تحقیق، صرفاً از شاخصهای سنجش بکارگیری دارایی ها به ویژه نسبتهای فعالیت شرکتها برای بررسی سطح افشاء گزارشگری مالی استفاده شود
[2] . Financial Accounting Standards Board (FASB),1978,30
دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 13 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 5460 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 88 |
بررسی تاثیر انتشار درصد های مختلف سهام جایزه بر بازدهی سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (86-80)
چکیده:.. 1
مقدمه:.. 2
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1-مقدمه : 4
2-1-بیان مسئله : 4
3-1-اهمیت موضوع – دلایل تحقیق : 5
4-1-فرضیه های تحقیق : 6
نمودار 5-1-مدل تحقیق و شیوه اندازه گیری متغیرها: 7
6-1-قلمرو تحقیق : 8
1-6-1-قلمرو زمانی تحقیق : 8
2-6-1-قلمرو موضوعی تحقیق : 8
3-6-1-قلمرو مکانی تحقیق : 8
7-1-واژه ها و اصطلاحات: 8
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
1-2- مقدمه 11
2-2-ادبیات نظری تحقیق. 11
1-2-2-عوامل تشکیل دهنده حقوق صاحبان سهام : 11
2-2-2-انواع اندوختهها : 12
3-2-2-محل تامین این اندوختهها : 12
4-2-2-بازده سرمایه گذاری : 13
5-2-2-عوامل موثر بر بازدهی : 13
6-2-2-ریسک سرمایه گذاری : 15
7-2-2-سیاست تقسیم سود 16
8-2-2-تئوری پرداخت سود سهام به عنوان سود سهام باقی مانده : 17
9-2-2-تئوری نامربوط بودن سود سهام مودیگلیانی ومیلیر. 18
10-2-2-ویژگیها ی سیاست تقسیم سود مطلوب.. 19
11-2-2-مباحث ویژه در رابطه با سهام جایزه و تجزیه سهام : 19
12-2-2-اهداف و ماهیت سهام جایزه و تجزیه سهام : 21
13-2-2-تاریخچه سهام جایزه : 21
14-2-2-دلایل و انگیزههای انتشار سهام جایزه : 22
15-2-2-تاثیر سهام جایزه بر شرکت توزیع کننده 23
16-2-2-تاثیر سهام جایزه بر سهامداران. 24
17-2-2-مسائل قانونی سهام جایزه 24
18-2-2-جنبههای منفی سهام جایزه 26
19-2-2-سهام جایزه و تجزیه سهام در ارتباط با قیمتها و بازدهی فوق العاده 26
3-2-پیشینه تحقیق (مروری بر مطالعات گذشته) 27
1-3-2-تحقیقات خارجی: 27
2-3-2-تحقیقات داخلی: 29
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
1-3- مقدمه 34
2-3-روش تحقیق : 35
3-3-فرضیات تحقیق : 35
4-3-جامعه آماری : 36
5-3- روش جمع آوری اطلاعات : 42
6-3-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 42
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داه ها
1-4- مقدمه 44
2-4-توصیف متغیرهای اصلی تحقیق. 45
3-4-آزمون فرضیه های تحقیق: 51
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
1-5-مقدمه 57
2-5-نتیجه گیری. 58
3-5-محدودیت های تحقیق: 59
4-5-پیشنهادها: 60
1-4-5-پیشنهادهای مبتنی بر تحقیق: 60
2-4-5-پیشنهادها برای تحقیقات آتی: 60
پیوستها
منابع و ماخذ
منابع فارسی: 74
منابع لاتین: 75
چکیده انگلیسی .........................................................................................................76
جدول شماره 1-3- جامعه آماری مربوط به شرکت هایی که سهام جایزه توزیع نموده و در تحقیق حاضر مورد آزمون قرار گرفته اند 37
جدول شماره 2-3-گروه بندی درصد سهام جایزه با توجه به فرضیات تحقیق. 42
جدول شماره 1-4 توصیف پراکندگی درصد سهام جایزه در شرکتهای مورد مطالعه 45
جدول شماره 2-4 توصیف پراکندگی درصد سهام جایزه در شرکتهای مورد مطالعه 46
نمودار شماره 1-4 : پراکندگی درصد سهام جایزه در شرکتهای مورد مطالعه 46
جدول شماره 3-4 توصیف پراکندگی قیمت سهام قبل از مجمع در شرکتهای مورد مطالعه به تفکیک درصد انتشار سهام جایزه 47
جدول شماره 4-4 توصیف پراکندگی قیمت سهام بعد از مجمع در شرکتهای مورد مطالعه به تفکیک درصد انتشار سهام جایزه 47
جدول شماره 5-4 توصیف پراکندگی DPS در شرکتهای مورد مطالعه به تفکیک درصد انتشار سهام جایزه 48
جدول شماره 6-4 توصیف پراکندگی تعداد سهام افزایش یافته در شرکتهای مورد مطالعه به تفکیک درصد انتشار سهام جایزه 49
جدول شماره 7-4 توصیف پراکندگی تعداد سهام قبل از افزایش سرمایه در شرکتهای مورد مطالعه به تفکیک درصد انتشار سهام جایزه 49
جدول شماره 10-4 نتایج آزمون تی تک گروهی برای فرضیه اصلی. 52
جدول شماره 11-4 نتایج آزمون تی تک گروهی برای فرضیه اخص 1. 52
جدول شماره 12-4 نتایج آزمون تی تک گروهی برای فرضیه اخص 2. 53
جدول شماره 13-4 نتایج آزمون تی تک گروهی برای فرضیه اخص 3. 53
جدول شماره 14-4: آزمون نرمال بودن توزیع پراکندگی نمرات متغیر بازدهی سهام 54
جدول شماره 15-4: نتایج آزمون کروسکال والیس برای بررسی فرضیه چهارم تحقیق. 55
جدول شماره 8-4 توصیف پراکندگی تفاوت قیمت سهام بعد از انتشار سهام جایزه در شرکتهای مورد مطالعه به تفکیک درصد انتشار سهام جایزه 50
جدول شماره 9-4 توصیف پراکندگی بازده سهام پس از انتشار سهام جایزه در شرکتهای مورد مطالعه به تفکیک درصد انتشار سهام جایزه 51
تحقیقات انجام شده در سایر کشورها نشان می دهد که سرمایه گذاران، عکس العمل مطلوب و مثبتی در مقابل انتشار اخبار مربوط به سهام جایزه نشان داده اند. به عبارت دیگر نتایج بدست آمده نشان می دهد که نرخ بازده سهام شرکتهایی که سهام جایزه توزیع کرده اند بیشتر از نرخ بازده شرکتهای دیگر بوده است. گروهی از محققان بازده بالاتر را بمنزله با ارزش بودن سهام جایزه تلقی کرده اند ولی گروه دیگر بر این باورند که بازده بیشتر اینگونه سهام ناشی از محتوای اطلاعاتی سهام جایزه است و سهام جایزه به خودی خود ارزشی ندارد.
در این تحقیق رابطه بین انتشار درصدهای مختلف سهام جایزه و نرخ بازدهی سهام (سهامداران) مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق سه فرضیه در مورد تاثیر انتشار سهام جایزه بر بازدهی سهام به تفکیک سه دسته (زیر 20 درصد ، بین 20 تا 50 درصد و بالای 50 درصد) و یک فرضیه (فرضیه چهارم) در قالب مقایسه سه گروه مذکور تدوین شده است. 41 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در قالب فراوانی 117 نمونه با احتساب سالهای انتشار سهام جایزه مورد بررسی قرار گرفتند. با استفاده از روشهای آماری تی تست[1] و کروسکال والیس[2] فرضیات تحقیق مورد آزمون قرار گرفت.
نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان می دهد که انتشار درصدهای مختلف سهام جایزه بر بازدهی سهام تاثیر مثبت دارد اما بین بازدهی سهام در بین سه گروه (زیر 20 درصد ، بین 20 تا 50 درصد و بالای 50 درصد) تفاوت معنادار وجود ندارد. به نظر می رسد مهمترین عوامل در این زمینه کارآیی ضعیف بورس اوراق بهادار تهران و ناآگاهی نسبی (سرمایه گذاران و در برخی موارد مدیران) از سهام جایزه می باشد.
.
یکی از موضوعاتی که کنجکاوی سرمایه گذاران و متخصصان مالی در بورس اوراق بهادار را برانگیحته، تاثیر سهام جایزه بر نرخ بازده سهام است. مروری به کتابها و مقالات مالی نشان می دهد، متخصصان و صاحبنظران مالی عقاید متفاوتی درباره ارزش سهام جایزه دارند. برخی از آنها معتقدند چنانچه درصد سهام جایزه در حد پایینی باشد انتشار سهام جایزه موجب افزایش ثروت سهامداران می گردد، اما پاره ای دیگر بر این باورند که چون سهام جایزه موجب گسترش مالکیت سهام و حفظ نقدینگی در شرکت می شود، سهام جایزه دارای ارزش است و صدور آن به هر میزان موجب افزایش ثروت سهامداران می گردد. گروه دیگر اظهار می کنند که چون صدور سهام جایزه تاثیری بر میزان سود دهی و ریسک شرکت نمی گذارد بنابراین تاثیری نیز بر ارزش شرکت و ثروت سهامداران نحواهد گداشت. نتایج به دست آمده در سایر شرکتها نشان می دهد که نرخ بازده سهام شرکتهایی که سهام جایزه توزیع کرده اند بیشتر از نرخ بازده شرکتهای دیگر بوده است. گروهی از محققان بازده بالاتر را به منزله با ارزش بودن سهام جایزه تلقی کرده اند ولی گروه دیگر بر این باورند که بازده بیشتر اینگونه سهام ناشی از محتوای اطلاعاتی سهام جایزه است و سهام جایزه به خودی خود ارزشی ندارد.
هدف از این تحقیق مطالعه تاثیر انتشار درصدهای مختلف سهام جایزه بر بازدهی سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با روش های عملی می باشد.
[1] T-test
[2] Kruskal-Wallis Test
دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 14 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 320 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 106 |
بررسی تاثیر اهرم بدهی عملیاتی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران
چکیده: 1
مقدمه: 2
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه 4
2-1 تاریخچه مطالعاتی. 5
3-1 بیان مساله تحقیق. 6
4-1 اهمیت و ضرورت تحقیق. 6
5-1 اهداف تحقیق. 7
6-1 فرضیات تحقیق. 8
7-1 قلمرو تحقیق. 8
8-1 تعریف واژه های تخصصی تحقیق. 9
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
1-2 مقدمه 11
2-2 بازار بورس.. 12
3-2 دلایل عمده تامین مالی شرکت ها 12
4-2 روش های تامین مالی. 13
1-4-2 تامین مالی کوتاه مدت.. 13
2-4-2 تامین مالی بلند مدت.. 13
5-2 تأمین مالی ناشی از بدهی های عملیاتی. 14
1-5-2 بدهی های عملیاتی قراردادی. 15
1-1-5-2 اعتبارات تجاری (حساب پرداختنی تجاری) 15
1-1-1-5-2 هزینه اعتبارات تجاری. 15
2-1-1-5-2 هزینه عدم استفاده از تخفیف.. 16
3-1-1-5-2 تأخیر در پرداخت.. 16
4-1-1-5-2 اعتبار تجاری به عنوان ابزاری برای تأمین مالی. 16
2-1-5-2 اسناد پرداختنی. 17
3-1-5-2 سایر حساب ها و اسناد پرداختنی. 17
4-1-5-2 پیش دریافت از مشتریان. 17
2-5-2 بدهی های عملیاتی برآوردی (ذخایر) 18
1-2-5-2 ذخیره هزینه های معوق. 19
2-2-5-2 ذخیره مالیات.. 19
3-2-5-2 ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان. 19
6-2 تامین مالی ناشی از بدهی های مالی. 20
1-6-2 بدهی های مالی کوتاه مدت.. 20
1-1-6-2 اوراق تجاری (اوراق قراضه کوتاه مدت) 21
1-1-1-6-2 اوراق تجاری به عنوان یکی از ابزارهای تأمین مالی. 21
2-1-6-2 وام های بانکی کوتاه مدت.. 22
3-1-6-2 وثیقه قرار دادن حساب های دریافتی. 22
4-1-6-2 وثیقه قرار دادن موجودی کالا. 23
2-6-2 بدهی های مالی میان مدت و بلندمدت.. 23
1-2-6-2 وام های بانکی بلندمدت.. 24
2-2-6-2 وام های شرکت های بیمه و سایر موسسات اعتباری. 24
3-2-6-2 تامین مالی تجهیزات.. 24
4-2-6-2 بدهیهای رهنی. 24
5-2-6-2 اوراق قرضه 25
1-5-2-6-2 انواع اوراق قرضه 25
6-2-6-2 مزایا و معایب تامین مالی از طریق بدهیهای بلندمدت.. 26
7-2 تشریح بازده و انواع آن. 28
1-7-2 بازده سهام 28
2-7-2 بازده مورد انتظار یک سهم 30
3-7-2 بازده ارزش ویژه یا حقوق صاحبان سهام 30
4-7-2 بازده دارایی. 31
5-7-2 بازده سرمایه گذاری. 31
8-2 نظرات و تئوری های تامین مالی. 32
1-8-2 نظریه سنتی. 32
2-8-2 نظریه مودیگلیانی و میلر. 33
3-8-2 مالیات و نظریه مودیگلیانی و میلر. 34
4-8-2 هزینه های ورشکستگی و نظریه مودیگلیانی و میلر. 34
5-8-2 هزینه های نمایندگی. 34
6-8-2 تئوری موازنه ایستا یا پایدار. 35
7-8-2 نظریه عدم تقارن اطلاعات.. 36
8-8-2 تئوری سلسله مراتب گزینه های تامین مالی ( تئوری ترجیحی) 37
9-2 مروری مختصر بر مطالعات و تحقیقات.. 39
1-9-2 مروری مختصر بر مطالعات خارجی. 40
2-9-2 مروری مختصر بر مطالعات داخلی. 42
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
1-3 مقدمه 47
2-3 روش تحقیق. 47
3-3 متغیر های تحقیق. 48
1-3-3 متغیر مستقل. 48
2-3-3 متغیر وابسته 48
3-3-3 متغیر کنترل. 49
4-3 مدل مفهومی تحقیق. 50
5-3 اهداف تحقیق. 50
6-3 فرضیات تحقیق. 51
7-3 جامعه آماری و نمونه تحقیق. 52
8-3 روش گردآوری اطلاعات.. 52
9-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها : 53
10-3 آمار توصیفی. 53
11-3 آزمون های رگرسیونی لازم در سه بخش زیر ارائه گردیده است: 53
12-3 رگرسیون فرضیات تحقیق بصورت زیر می باشد: 56
13-3 معرفی نرم افزار Eviews. 57
14-3 انواع دادهها 57
15-3 مدل داده های ترکیبی سری زمانی- مقطعی (پنل) 58
16-3 انواع مدل های بکار رفته در داده های ترکیبی. 58
17-3 تحلیل رگرسیون. 59
18-3 فروض کلاسیک... 60
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
1-4 مقدمه 64
2-4 آمار توصیفی. 64
3-4 آزمون فرضیه های تحقیق. 66
1-3-4 آزمون هم خطی بین متغیرها ونرمال بودن داده ها 66
2-3-4 بررسی ناهمسانی واریانس.. 67
3-3-4 بررسی خود همبستگی. 68
4-3-4 آزمون F و آزمون هاسمن. 68
5-3-4 تحلیل رگرسیون (فرآیند آزمون فرضیه ها) 69
1-5-3-4 آزمون فرضیه اصلی. 71
2-5-3-4 آزمون فرضیات فرعی. 72
1-2-5-3-4 آزمون فرضیه فرعی اول: 72
2-2-5-3-4 آزمون فرضیه فرعی دوم: 72
3-2-5-3-4 آزمون فرضیه فرعی سوم: 73
4-2-5-3-4 آزمون فرضیه فرعی چهارم: 73
4-4معادله خروجی مدل تحقیق. 74
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
1-5 مقدمه 76
2-5 ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها 76
1-2-5 فرضیه اصلی. 76
2-2-5 فرضیه فرعی اول. 77
3-2-5 فرضیه فرعی دوم 77
4-2-5 فرضیه فرعی سوم 78
5-2-5 فرضیه فرعی چهارم 78
3-5 نتیجه گیری کلی تحقیق. 78
4-5 پیشنهاد هایی مبتنی بر یافته های تحقیق. 80
5-5 پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی. 80
6-5 محدودیت های تحقیق. 80
پیوست ها
خروجی نرم افزار. 83
منابع و ماخذ
منابع فارسی: 88
منابع لاتین: 91
چکیده لاتین. 93
جدول 1-1 خلاصه تحقیقات انجام شده 5
جدول 1-4 نتایج آمار توصیفی. 65
جدول 2-4 جدول همبستگی برای تست هم خطی دادها 66
جدول 3-4 نتایج آزمون ناهمسانی وایت.. 68
جدول 4-4 آزمون F لیمر. 69
جدول 5-4: آزمون هاسمن. 69
جدول 6-4 نتایج آزمون رگرسیون ترکیبی. 70
نمودار 1-3 مدل مفهومی تحقیق. 50
تامین مالی از جمله مهمترین مباحث بحث برانگیز در مدیریت مالی و حسابداری است که تحقیقات گسترده ای را در حوزه امور مالی و حسابداری موجب شده است. علیرغم گستردگی روش های تامین مالی، مدیران باید از چگونگی نحوه تامین مالی و اثر بکارگیری هر یک از آن ها بر عملکرد عملیاتی، سودآوری و بازده آتی سهام شرکت ها آگاه باشند. برهمین مبنا در این تحقیق تاثیر اهرم بدهی عملیاتی به عنوان یکی از ابزارهای اصلی تامین مالی، بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام در 110 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های1383 الی 1388 مورد بررسی قرارگرفته است. روش آماری تحقیق، توصیفی مبتنی بر تحلیل رگرسیون به روش تحلیل داده های ترکیبی می باشد. یافته ها نشان می دهد که رابطه معنادار مثبتی بین اهرم بدهی عملیاتی و اهرم بدهی قراردادی با بازده آتی حقوق صاحبان سهام شرکت ها وجود دارد و اهرم کل نیز موجب تعدیل رابطه اهرم بدهی عملیاتی با بازده آتی حقوق صاحبان سهام می شود. یافته های این تحقیق علاوه بر پرکردن خلاء تحقیقاتی در این زمینه، برای مدیران و سرمایه گذاران مفید می باشد.
واژه های کلیدی: اهرم بدهی عملیاتی، اهرم بدهی قراردادی، اهرم بدهی برآوردی، بازده آتی حقوق صاحبان سهام
در دنیای واقعی که بنگاه ها و شرکت های اقتصادی در آن فعالیت می کنند، بهینه سازی منابع مالی از مهمترین مسائل آنهاست. بهینه سازی منابع مالی باعث حداکثرکردن بازدهی با کمترین هزینه سرمایه می شود. شرکت ها برای تامین مالی تنها از یک منبع ( سرمایه یا بدهی ) استفاده نمی کنند؛ بلکه ترکیبی از آن ها را بکار می برند. نکته مهم این است که شرکت ها در جهت دستیابی به اهداف اصلی خود، باید کدامیک از منابع مالی را انتخاب کرده و چه میزان از آن منبع را در ترکیب سرمایه خود استفاده کنند. قطعا شناسایی راه های مختلف تامین مالی و بهره گیری از ابزارهای مناسب مالی، مدیریت را در اتخاذ تصمیمات صحیح تر و کسب منافع بیشتر برای شرکت ها یاری خواهد نمود و استفاده بهینه از منابع مالی به مدیران این فرصت را خواهد داد تا ارزش کلی شرکت و ثروت صاحبان سرمایه را افزایش دهند.
تاکنون یک الگوی مطلق جهت ساختار مطلوب سرمایه ارائه نشده، اما برای دستیابی به چنین الگویی، تحقیقات و مطالعات زیادی صورت گرفته است. حاصل این تحقیقات، ارائه واقعیت ها، تعیین یا شناخت هزینه ها و مشخص شدن نقاط ضعف و قوت راه هایی است که شرکت ها بدان وسیله خود را از نظر مالی تامین می کنند. در این تحقیق سعی بر آنست که تاثیر تامین مالی ناشی از بدهی های عملیاتی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، مورد بررسی قرار گیرد تا با جمع آوری اطلاعات واقعی، مدیران مالی و همچنین سرمایه گذاران بتوانند از این نتایج استفاده کنند.
دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 15 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 943 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 173 |
بررسی تأثیر سیستم جامع مالی و یکنواخت صنعت نفت بر ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری (مورد مطالعه در شرکتهای پالایش نفت کشور)
چکیده: 3
مقدمه: 3
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه 3
2-1 تاریخچه مطالعاتی. 3
3-1 - بیان مسئله تحقیق. 3
4-1 - چهارچوب نظری تحقیق: 3
5-1- ضرورت تحقیق. 3
6-1 فرضیههای تحقیق. 3
7-1- اهمیت تحقیق. 3
8-1 اهداف تحقیق. 3
9-1 تعریف واژه ها و اصطلاحات کلیدی: 3
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
1-2 مقدمه 3
2-2 . سیستم چیست ؟ 3
1-2-2 سیستم اطلاعات حسابداری. 3
2-2-2 هدف از مطالعه سیستم های اطلاعاتی حسابداری. 3
3-2-2 فن آوری اطلاعات و استراتژی شرکت.. 3
1-3-2-2- وظایف مدیران در رابطه با سیستم های اطلاعاتی حسابداری. 3
2-3-2-2 ارزش اطلاعات.. 3
3-3-2-2 تصمیم گیری. 3
4-3-2-2- تصمیم گیری واطلاعات.. 3
5-3-2-2 - انواع تصمیم گیری. 3
3-2- ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری. 3
1-3-2- خصوصیات کیفی مرتبط با محتوای اطلاعات.. 3
1-1-3-2- ارزش پیش بینی کنندگی و تایید کنندگی. 3
2-1-3-2- انتخاب خاصه 3
3-1-3-2- قابل اتکا بودن. 3
4-1-3-2- بیان صادقانه 3
5-1-3-2- رجحان محتوا بر شکل. 3
6-1-3-2 بی طرفی. 3
7-1-3-2- احتیاط. 3
8-1-3-2- کامل بودن. 3
2-3-2- خصوصیات کیفی مرتبط باارائه اطلاعات.. 3
1-2-3-2- قابل مقایسه بودن. 3
2-2-3-2- ثبات رویه 3
3-2-3-2- قابل فهم بودن. 3
4-2-3-2- ادغام و طبقه بندی اطلاعات.. 3
5-2-3-2- توان استفاده کنندگان. 3
4-2- محدودیتهای حاکم بر خصوصیات کیفی اطلاعات مالی. 3
1-4-2- موازنه بین خصوصیات کیفی. 3
2-4-2- به موقع بودن. 3
3-4-2- منفعت و هزینه 3
5– 2 روشها و عناصر سیستم های اطلاعاتی. 3
1-5-2 فعالیتهای تجاری و نیازهای اطلاعاتی. 3
2-5-2 پردازش معاملات : مدارک و رویه ها 3
3-5-2 گردآوری داده های معامله در قالب مدرک مثبته 3
4-5-2- ثبت اطلاعات معاملات در دفتر روزنامه 3
5-5-2 - انتقال رویدادها به دفاتر کل. 3
6-5-2 - تهیه اطلاعات برای تصمیم گیری. 3
7-5-2 - صورتهای مالی. 3
8-5-2 طبقه بندی نوع اطلاعات.. 3
6-2- مفاهیم فن آوری اطلاعات.. 3
1-6-2 - سخت افزار رایانه ها 3
2 -6 -2 - اندازه رایانه ها 3
3-6-2- واحد پردازش مرکزی. 3
4-6-2- دستگاههای ورودی. 3
5-6-2- دستگاههای خروجی. 3
6-6-2- نرم افزار رایانه 3
7-6-2 - نرم افزار سیستمی. 3
8-6-2 - نرم افزارهای کاربردی. 3
7-2 سیستم های خبره ( هوشمند ) 3
1-7-2 بعضی از تعاریف سیستم های خبره 3
2-7-2. مزایای سیستم های خبره 3
3-7-2 سیستم های خبره و هوش مصنوعی. 3
4-7-2 - نتیجه گیری و تحلیل های کلی در مورد سیستم های خبره 3
8-2- بانکهای اطلاعاتی. 3
1-8-2 - گردش سیستمی و فیزیکی داده 3
3-8-2 - زبانهای سیستم مدیریت بانک اطلاعات.. 3
4-8-2- بانکهای اطلاعاتی رابطه ای. 3
5-8-2- شرایط اساسی مدل داده رابطه ای. 3
9-2 - تجارت الکترونیکی و انواع آن. 3
1-9-2- مبادله الکترونیکی داده های مالی. 3
2-9-2- تاثیر تجارت الکترونیکی. 3
3-9-2 - انواع شبکه 3
4-9-2- اجرای سیستم ارتباطات داده ای. 3
5-9-2 - نرم افزارهای ارتباطی. 3
10-2- کنترل سیستم های اطلا عاتی حسابداری. 3
1-10-2-کنترلهای حسابداری و کنترلهای اداری. 3
2-10-2- کنترلهای عمومی و کنترلهای کاربردی. 3
3-10-2 - کنترلهای مرحله ایجاد سیستمهای کاربردی ، کنترلهای مرحله اجرا ، و کنترلهای حفاظت و ایمنی 3
4-10-2 . دامنه کاربرد روشهای حسابرسی در مراکز خدمات کامپیوتری. 3
1-4-10-2- تفکیک وظایف کارکنان. 3
2-4-10-2- مجاز بودن عملیات.. 3
3-4-10-2- ثبت فعالیت ها 3
4-4-10-2 - دسترسی به داراییها 3
5-10-2 - شناخت کلی مرکز خدمات کامپیوتری و روشهای عملیاتی عمومی. 3
1-5-10-2تهیه و آزمایش برنامه های کامپیوتری برای هدف های حسابرسی. 3
2-5-10-2 اخذ فایلهای اطلاعاتی مورد نیاز برای رسیدگی. 3
2-5-7-2- حفاظت مناسب از اسناد و مدارک و داراییها 3
11-2- سیستم جامع حسابداری صنعتی. 3
1-11-2- مقدمه و تاریخچه 3
2-11-2- مشخصات کلی سیستم حسابداری صنعتی. 3
3-11-2-زیرسیستمها 3
4-11-2- جداول و پارامترها 3
5-11-2- جدول محصولات و تولیدات.. 3
6-11-2- تبدیل شاخص اندازهگیری محصولات و تولیدات.. 3
7-11-2- جدول مبانی سرشکنسازی. 3
8-11-2-ارتباطات برونی واحدها 3
9-11-2-ارتباطات درونی واحدها 3
10-11-2-گزارشهای سیستم حسابداری صنعتی. 3
12-2- سیستم حسابداری تدارکات و امور کالا. 3
1-12-2- مراحل اجرائی تأمین کالای مورد نیاز. 3
1-1-12-2- تقاضای خرید کالا. 3
2 -1-12-2- سفارش خرید داخلی/ خارجی. 3
3-1-12-2- رسید کالا به انبار. 3
4-1-12-2- نقل و انتقالات کالا. 3
2-12-2- تعیین قیمت کالا. 3
3-12-2- تعدیل موجودی کالا. 3
13-2- سیستم یکنواخت محاسبات کارکنان. 3
1-13-2- استخدام، انتقال و اخراج کارکنان. 3
2-13-2- نمودار عملکرد سیستم حقوق. 3
3-13-2- کسورات کارمندان. 3
4-13-2- وام کارکنان. 3
5-13-2- شرح گزارشات خروجی. 3
14-2 سیستم جامع بودجه صنعت نفت.. 3
1-14-2 روش تنظیم بودجه و کنترل هزینههای سرمایهای. 3
2-14-2 منشاء هزینه 3
3-14-2 گزارشات هزینههای جاری. 3
2- گزارشات خلاصه ریزهزینه ماهیانه 3
4-14-2 گزارشات خلاصه مقایسه بودجه و هزینههای جاری. 3
5-14-2 شرح کدها و جداول پارامتر. 3
15-2- پیشینه داخلی وخارجی تحقیق. 3
1-15-2-پیشینه خارجی تحقیق. 3
2-15-2-پیشینه داخلی تحقیق. 3
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
1-3 مقدمه 3
2-3-روش تحقیق. 3
3-3 مدل تحقیق. 3
4-3- جامعه مطالعاتی. 3
5-3- شیوه گرد آوری اطلاعات.. 3
6-3- معرفی روش نمونه گیری. 3
7-3- برآورد حجم نمونه : 3
8-3- معرفی ابزار اندازه گیری. 3
9-3- پایایی ابزار اندازه گیری. 3
10-3- روایی ابزار سنجش : 3
11-3- روش تجزیه و تحلیل آماری مشاهدات : 3
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
1-4 مقدمه 3
2-4 تجزیه و تحلیل مشاهدات با استفاده از تکنیک های آمار توصیفی. 3
3-4 بررسی توصیفی متغیر " تاثیر سیستم مالی و یکنواخت نفت " بر" مربوط بودن اطلاعات حسابداری " 3
4-4- بررسی توصیفی متغیر تاثیر سیستم مالی و یکنواخت نفت بر"قابل اتکا بودن اطلاعات حسابداری " 3
5-4- بررسی توصیفی متغیر تاثیر سیستم مالی و یکنواخت نفت بر "قابل مقایسه بودن اطلاعات حسابداری " 3
6-4- بررسی توصیفی متغیر تاثیر سیستم مالی و یکنواخت نفت بر"قابل فهم بودن اطلاعات حسابداری " 3
7-4- تجزیه و تحلیل استنباطی : 3
8-4- فرضیه شماره یک : 3
9-4- فرضیه شماره دو : 3
10-4- فرضیه شماره سه : 3
11-4- فرضیه شماره چهار : 3
12-4- فرضیه اصلی : 3
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
1-5 مقدمه 3
2-5 - ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها طبق شرایط متغیر ها 3
1-2-5- نتایج فرضیه اصلی. 3
2-2-5- نتایج فرضیه فرعی اول. 3
3-2-5- نتایج فرضیه فرعی دوم 3
4- 2-5- نتایج فرضیه فرعی سوم 3
4- 2-5- نتایج فرضیه فرعی چهارم 3
3-5- نتیجه گیری کلی تحقیق. 3
4-5- پیشنهادها 3
1-4-5- پیشنهادهایی مبتنی بر یافته های فرضیات پژوهش.. 3
2-4-5- پیشنهادهایی برای تحقیق های آتی. 3
پیوست ها
منابع و ماخذ
منابع فارسی: 3
منابع لاتین: 3
چکیده انگلیسی: 3
جدول 1-1 پیشینه تحقیقات داخلی وخارجی تحقیق. 3
جدول 1-2 زیر سیستم های حسابداری صنعتی. 3
جدول 2-2 مبانی سرشکن سازی محصولات.. 3
جدول 3-2 ارتباطات برونی واحد ها 3
جدول 4-2 فعالیت های درونی واحدها 3
جدول 5-2 گزارشهای سیستم حابداری صنعتی. 3
جدول 6-2 شرح کدها 3
جدول 1 -3 متغیرها و شماره گویه های پرسشنامه 3
جدول 2-3 آزمون آلفای کرونباخ. 3
جدول 3-3 بررسی پایایی پرسشنامه تحقیق به تفکیک متغیرها 3
جدول 4-3 نرمال بودن توزیع مشاهدات.. 3
جدول1-4 آمارتوصیفی متغیر تاثیر سیستم مالی نفت بر ویژگی مربوط بودن اطلاعات حسابداری. 3
جدول 2-4 : کمی نمودن طیف لیکرت.. 3
جدول 3-4 درصد فراوانی طیف لیکرت.. 3
جدول 4-4 آمارتوصیفی متغیر تاثیر سیستم مالی نفت بر ویژگی قابل اتکا بودن بودن اطلاعات حسابداری 3
جدول 5-4 :کمی نمودن طیف لیکرت.. 3
جدول 6-4 درصد فراوانی طیف لیکرت.. 3
جدول7-4 آمارتوصیفی متغیر تاثیر سیستم مالی نفت بر ویژگی قابل مقایسه بودن بودن اطلاعات حسابداری 3
جدول 8-4 کمی نمودن طیف لیکرت برای مولفه قابل مقایسه بودن. 3
جدول 9-4 توزیع فراوانی. 3
جدول10-4 آمارتوصیفی متغیر تاثیر سیستم مالی نفت بر ویژگی قابل فهم بودن اطلاعات حسابداری 3
جدول 11-4 :کمی نمودن طیف لیکرت.. 3
جدول 12-4 توزیع فراوانی. 3
جدول 13-4 آماره های توصیفی متغیر تاثیر سیستم مالی بر مربوط بودن اطلاعات حسابداری. 3
جدول 14-4 جدول آماره آزمون t تک نمونه ای متغیر مربوط بودن. 3
جدول 15-4 آماره های توصیفی متغیر " وجود تاثیر سیستم مالی و یکنواخت نفت بر"قابل اتکا بودن اطلاعات 3
جدول 16-4 آماره آزمون t تک نمونه ای متغیر قابل اتکا بودن. 3
جدول 17-4 آماره توصیفی تاثیر متغیر تاثیر سیستم مالی و یکنواخت نفت بر "قابل مقایسه بودن اطلاعات حسابداری 3
جدول 18-4 آماره آزمون تک نمونه ای متغیر قابل مقایسه بودن. 3
جدول 19-4 آماره های توصیفی متغیر تاثیر بین سیستم مالی و یکنواخت نفت بر"قابل فهم بودن اطلاعات حسابداری 3
جدول 20-4 آماره آزمون t تک نمونه ای متغیر قابل فهم بودن. 3
جدول 21-4 آماره های توصیفی متغیر تاثیر سیستم مالی نفت بر ویژگی کیفی اطلاعات حسابداری 3
جدول 22-4 :آماره آزمون t تک نکونه ای متغیر ویژگی کیفی اطلاعات حسابداری. 3
جدول 23-4 خلاصه تجزیه و تحلیل داده ها 3
نمودار 1-2 سیستم اطلاعات حسابداری و زیر سیستمهای مربوط اصلاح شده بر اساس نظریات جدید . 3
نمودار 2-2 خصوصیات کیفی اطلاعات حسابداری. 3
نمودار 3-2 حوزه های هوش مصنوعی. 3
نمودار 1-2 (سیستم عملکرد حقوق) 3
نمودار 1-3 مدل تحقیق. 3
نمودار1-4 توزیع فراوانی متغیر تاثیر سیستم مالی نفت بر ویژگی قابل اتکا بودن اطلاعات حسابداری 3
نمودار 2-4 نمودار توزیع فراوانی. 3
نمودار 3-4 نمودار توزیع فراوانی. 3
سیستم اطلاعات حسابداری [1] به عنوان یکی از منابع تامین کننده اطلاعات جهت تصمیم گیری مدیران دارای اهمیت ویژه ای است. در این تحقیق به بررسی تاثیر سیستم جامع مالی و یکنواخت صنعت نفت بر ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری[2] پرداخته شده است.هدف اصلی در این تحقیق بررسی تاثیر سیستم جامع مالی و یکنواخت صنعت نفت بر ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری در شرکت های پالایش نفت کشور است. در ادامه وضعیت موجود سیستم جامع مالی و یکنواخت صنعت نفت ارزیابی می شود تا میزان تاثیر آن بر ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری تعیین گردد. در این تحقیق سیستم جامع مالی و یکنواخت صنعت به عنوان یک متغیر مستقل و ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری (مربوط بودن، قابل اتکا بودن، قابل فهم بودن و قابل مقایسه بودن) را به عنوان متغیرهای وابسته این تحقیق مد نظر بوده است. تحقیق حاضر تحقیقی کاربردی است.و بر اساس روش وماهیت در طبقه بندی تحقیقات توصیفی قرار می گیرد. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از منابع کتابخانه ای، سایت های اینترنتی و پرسشنامه استفاده شده است در این تحقیق از روش نمونه گیری استفاده شده است و تعداد 80پرسشنامه توزیع و 64 عدد نیز دریافت گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات آن از نرم افزار spss و آزمون t استفاده گردیده است.
نتایج این تحقیق بیانگر آن است که سیستم جامع مالی و یکنواخت صنعت نفت بر ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری تاثیر می گذارد. نتایج حاصل از بررسی وضعیت موجود سیستم نشان داده است که این سیستم توانایی لازم برای بالا بردن ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری را داراست.
سیستم اطلاعات حسابداری عبارت است از کلیه اجزای مرتبط با هم که در امر جمع آوری اطلاعات با هدف برنامه ریزی، کنترل و تجزیه و تحلیل تصمیم گیری نقش دارند. امروز اطلاعات مرتبط و قابل اتکا منبع ارزشمند برای اتخاذ تصمیمات کوتاه مدت و تاکتیکی است که در عملیات روزمره سازمان جاری می باشد. سیستم های اطلاعات حسابداری نقش بسیار مهمی در تهیه اطلاعات با ویژگی های کیفی بالا جهت تصمیم گیری را ایفاد می نماید. این سیستم ها بایستی به گونه ای مناسب و متناسب با سازمان یا شرکت انتخاب گردد به گونه ای که بتواند نیازهای مرتبط به آن سازمان یا شرکت را جهت تصمیم گیری های مناسب برآورده نماید. در صنعت بزرگی همچون صنعت نفت در کشور، سیستم های اطلاعات حسابداری و سیستمهای اطلاعات مالی در کمک به تصمیم گیری نقش حیاتی ایفا می کند.تا بتواند زمینه را جهت ایجاد اطلاعات با ویژگی های کیفی مانند قابل اتکا بودن، مربوط بودن، قابل مقایسه بودن و قابل فهم بودن را فراهم نماید. در ادامه در فصل دوم به ادبیات تحقیق پرداخته تا ماهیت سیستم های اطلاعات حسابداری در صنعت نفت در ایجاد اطلاعات با ویژگیهای کیفی حسابداری آشکار شود.
[1] . Accounting information systems(AIS)
[2] . Qualitative characteristics of Accounting information
دسته بندی | علوم انسانی |
بازدید ها | 16 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 1533 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 177 |
بررسی تأثیر عوامل رضایت مندی بیمه شدگان بر درآمد شرکت های بیمه مکمل درمان (مطالعه موردی شرکت آتیه سازان حافظ)
چکیده:.. 1
مقدمه:.. 2
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1-مقدمه 4
2-1 بیان مساله تحقیق. 5
3-1 تاریخچه مطالعاتی. 6
4-1 اهمیت و ضرورت تحقیق. 8
5-1 اهداف تحقیق. 10
6-1 فرضیات تحقیق: 11
7-1 تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق: 11
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
2- مقدمه 15
1-2 ارزیابی عملکرد 16
1-1-2 معیارهای مالی و غیر مالی. 16
2-1-2 ارزیابی متوازن. 17
3-1-2 کارت ارزیابی متوازن. 17
2-2 رضایتمندی. 19
1-2-2 مفهوم بازاریابی و بازاریابی خدماتی. 19
1-1-2-2 مدیریت بازاریابی. 19
2-1-2-2 بازاریابی خدماتی. 20
3-1-2-2 ویژگیهای امور خدماتی. 20
2-2-2- مفاهیم اولیه رضایت مشتریان. 22
1-2-2-2 تعریف مشتری. 22
2-2-2-2 مفهوم رضایتمندی مشتری. 23
3-2-2-2 اهمیت دستیابی به رضایتمندی مشتری. 24
4-2-2-2 سنجش رضایت مشتریان. 25
5-2-2-2 مزایای دستیابی به رضایتمندی مشتری. 25
6-2-2-2 رابطه بین کیفیت خدمات و رضایت مشتری. 26
3-2-2 طبقه بندی مدلهای شکل گیری رضایتمندی مشتری. 26
4-2-2 مفاهیم نوین در مشتری گرایی. 30
1-4-2-2 تعریف مدیریت ارتباط با مشتری. 30
2-4-2-2 مزایای مدیریت ارتباط با مشتری برای مشتریان. 30
3-4-2-2 مزایای مدیریت ارتباط با مشتری برای سازمانها 31
5-2-2 باشگاه مشتری. 32
1-5-2-2 تعریف باشگاه مشتری. 32
2-5-2-2 اثرات حفظ کنندگی یک باشگاه مشتری. 33
3-5-2-2 زنجیره حفظ کنندگی باشگاه مشتری. 33
6-2-2 ابزارهای اندازه گیری رضایت مشتری. 34
1-6-2-2 مقیاس سروکوال(کیفیت خدمات): 35
2-6-2-2 مدل فنی / عملیاتی کیفیت خدمات: 36
3-6-2-2 مدل کانو. 37
7-2-2 نیازها، خواستهها و انتظارات بیمه گذاران. 38
8-2-2 اهمیت رضایت خریدار (بیمه گذار) 42
9-2-2 انواع بازار بیمه و رضایت بیمه گذار. 43
10-2-2 شیوههای ابراز نارضایتی. 46
1-3-2 تاریخچه بیمه 48
2-3-2 سیر تحول بیمه 48
3-3-2 آغاز حرفه بیمه گری. 49
4-3-2 لویدز لندن. 49
5-3-2 تاریخچه بیمه در ایران. 50
6-3-2 تعریف واژه بیمه 52
7-3-2 نقش بیمه 52
8-3-2 تقسیم بندی انواع بیمه 54
1-8-3-2 بیمههای اجتماعی. 54
2-8-3-2 بیمههای بازرگانی. 55
9-3-2 علل نیاز انسانها به بیمههای اشخاص... 56
10-3-2 تفاوتهای بیمههای درمانی اختیاری با بیمههای درمانی اجباری. 56
11-3-2 بیمههای درمانی. 58
1-11-3-2 بیمههای فردی. 58
2-11-3-2 بیمههای گروهی. 58
12-3-2 عامل پیدایش، گسترش و تکامل بیمههای گروهی. 59
13-3-2 پوشش فردی در برابر پوشش گروهی. 59
14-3-2 خصوصیات بیمههای گروهی. 60
15-3-2 وضع بیمه درمانی در کشورهای مختلف.. 62
16-3-2 خطر موضوع بیمه درمانی. 63
17-3-2 صورتهای مختلف بیمههای درمانی از جهت وسعت پوشش آنها 63
18-3-2 نهاد نظارت بر بیمه درمان در ایران. 64
19-3-2 بیمه درمان مکمل در ایران. 66
20-3-2 ساختار بیمه درمان مکمل. 67
21-3-2 چگونگی صدور بیمههای درمانی. 67
22-3-2 هدف از صدور بیمه نامه درمانی: 68
23-3-2 بیمههای درمانی و طرحهای مختلف آن: 68
24-3-2 قرارداد بیمه 69
1-24-3-2 مشخصات قراردادهای بیمه 70
25-3-2 بیمه نامه 71
26-3-2 ریسک یا خطر در بیمه 73
27-3-2 بیمه اتکایی - ریسکهای بیمه درمانی. 74
28-3-2 اصول حاکم بر قراردادهای بیمه 74
29-3-2 تورم و بیمه 77
1-29-3-2 اثر تورم در خسارت.. 77
2-29-3-2 اثر تورم در حق بیمه 77
30-3-2 مبنای تعیین حق بیمه مکمل درمان(درآمد) 78
4-2 تاریخچه تحقیقات و مطالعات انجام شده 79
1-4-2 پیشینه داخلی تحقیق. 79
2-4-2 پیشینه خارجی تحقیق. 82
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
1-3- مقدمه 86
2-3 - روش تحقیق. 86
3-3 قلمرو تحقیق. 87
1-3-3-قلمروموضوعی: 87
2-3-3 قلمرومکانی: 87
3-3-3 قلمروزمانی : 87
4-3 روشهای گردآوری اطلاعات.. 87
5-3 مدل تبیینی تحقیق. 88
6-3 ابزار گردآوری اطلاعات.. 88
7-3 تعیین روایی و پایایی ابزار اندازه گیری. 90
8-3 جامعه ونمونه 91
9-3 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 92
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داه ها
1-4- مقدمه 96
2-4 توزیع فراوانی پاسخ ها 96
3-4 شاخص های آمار توصیفی. 98
1-3-4 متغیرهای مستقل. 99
2-3-4 آزمون همگونی میانگین نمونه با جامعه 102
4-4 آزمون فرضیه ها 103
1-4-4 تجزیه و تحلیل فرضیه فرعی اول. 104
3-4-4 تجزیه و تحلیل فرضیه فرعی سوم 110
5-4 خلاصه نتایج بدست آمده 117
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
1-5-مقدمه 119
1-2-5-نتیجه فرضیه فرعی اول : 119
2-2-5-نتیجه حاصل از آزمون فرضیه فرعی دوم : 120
3-2-5-نتیجه فرضیه فرعی سوم : 121
4-2-5-نتیجه فرضیه اصلی : 121
3-5 بحث و نتیجه گیری کلی. 122
4-5 پیشنهادها 123
1-4-5 پیشنهادهایی مبتنی بر یافتههای فرضیات تحقیق. 123
2-4-5 پیشنهادهایی برای تحقیق های آتی. 124
5-5 محدودیتها و مشکلات تحقیق. 125
پیوستها
پیوست الف) پرسشنامه: 127
پیوست ب) جداول آماری: 131
منابع و ماخذ
منابع فارسی: 157
منابع لاتین: 160
چکیده انگلیسی: 161
جدول 1-2 ابعاد مختلف کیفیت خدمات. 18
جدول 1-3 جدول امتیاز دهی پاسخهای مقیاس لیکرت.. 90
جدول 2-3 نتایج آزمون پایایی پرسشنامه (آلفای کرونباخ) 91
جدول 3-3 نتایج آزمون پایایی پرسشنامه (آلفای کرونباخ) برای سؤالات مربوط به هر فرضیه 91
جدول1-4 : توزیع فراوانی و درصد پاسخ های بیمهشدگان به سوالات مربوط به فرضیه فرعی اول. 97
جدول 2-4 :توزیع فراوانی و درصد پاسخ های بیمهشدگان به سوالات مربوط به فرضیه فرعی دوم 97
جدول 3-4 :توزیع فراوانی و درصد پاسخهای بیمه شدگان به سوالات مربوط به فرضیه فرعی سوم 98
جدول 4-4 جدول آمار توصیفی داده ها- نحوه انجام تعهدات.. 99
جدول 5-4 جدول آمار توصیفی داده ها- شرایط کیفی حاکم بر شرکت.. 100
جدول 6-4 جدول آمار توصیفی داده ها- مراکز درمانی طرف قرارداد 101
جدول 7-4 جدول آزمون t تک نمونه ای به منظور تعمیم یافته ها به جامعه آماری. 102
جدول 8-4 جدول آمار توصیفی داده ها- درآمد 103
جدول 9-4 جدول نتایج آزمون نرمال بودن توزیع داده ها 104
جدول 10-4 جدول نتایج آزمون استقلال خطاها(دروبین- واتسون) 104
جدول 11-4 جدول ضرایب رگرسیون برای فرضیه فرعی اول. 106
جدول 12-4 جدول آزمون معنی داری هر یک از ضرایب رگرسیون. 106
جدول 13-4 جدول نتایج آزمون نرمال بودن توزیع داده ها 107
جدول 14-4 جدول نتایج آزمون استقلال خطاها(دروبین_ واتسون) 107
جدول 15-4 جدول ضرایب رگرسیون برای فرضیه فرعی دوم 109
جدول 16-4 جدول آزمون معنی داری هر یک از ضرایب رگرسیون. 109
جدول 17-4 جدول نتایج آزمون نرمال بودن توزیع داده ها 110
جدول 18-4 جدول نتایج آزمون استقلال خطاها(دروبین_ واتسون) 110
جدول 19-4 جدول ضرایب رگرسیون برای فرضیه فرعی سوم 112
جدول 20-4 جدول آزمون معنی داری هر یک از ضرایب رگرسیون. 112
جدول 21-4 جدول نتایج آزمون نرمال بودن توزیع داده ها 113
جدول 22-4 جدول نتایج آزمون استقلال خطاها (دروبین _ واتسون) 114
جدول 23-4 جدول نتایج آزمون هم خطی متغیرهای مستقل. 115
جدول 24-4 جدول ضرایب رگرسیون چندگانه 115
جدول 25-4 جدول آزمون معنی داری هر یک از ضرایب رگرسیون چندگانه 116
جدول 31-4 خلاصه نتایج بدست آمده 117
نمودار 1-2 عناصر اصلی کارت ارزیابی متوازن. 18
نمودار 2-2 مزایای جلب رضایت مشتری. 26
نمودار3-2 خواسته مشتریان و محصول شرکت بیمه 40
نمودار 4-2 ارتباط بین رضایت مشتری و سود 41
نمودار 1-4 نمودار میانگین رتبه پاسخ ها به سوالات مربوط به نحوه انجام تعهدات.. 99
نمودار 2-4 نمودار میانگین رتبه پاسخ ها به سوالات مربوط به شرایط کیفی حاکم بر شرکت.. 100
نمودار 3-4 نمودار میانگین رتبه پاسخ ها به سؤالات مربوط به مراکز درمانی طرف قرارداد 101
نمودار 4-4 توزیع خطاها (فرضیه فرعی اول) 105
نمودار 5-4 توزیع خطاها (فرضیه فرعی دوم) 108
نمودار 6-4 توزیع خطاها (فرضیه فرعی سوم) 111
نمودار 7-4 توزیع خطاها (فرضیه اصلی) 114
در این تحقیق، روابط بین معیارهای غیرمالی و عملکرد مالی شرکتهای بیمه مکمل درمان مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی معیار رضایتمندی مشتریان به عنوان معیار غیرمالی و درآمد شرکت به عنوان معیار مالی در نظر گرفته شد. جامعه آماری شعب شرکت بیمه آتیه سازان حافظ در سراسر کشور انتخاب گردید. که با استفاده از فرمول تعیین نمونه برای جامعه نامشخص حجم نمونه 196 تعیین گردید و پرسشنامهای حاوی 34 سؤال جهت سنجش معیار غیرمالی رضایتمندی مشتریان منتشر و تعداد 175 پاسخ نامه، حدود 89% پاسخنامهها جمعآوری گردید. برای آزمون فرضیهها ازآزمون t تک نمونهای و همچنین محاسبه ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون انجام شد و از آمارههای t و F استفاده شد. جهت انجام تجزیه تحلیل آماری نرم افزارهای (0/16) SPSS2 و (0/8) STATISTICA مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که علی رغم بالا بودن میزان رضایتمندی بیمه شدگان در تمام شعبات، عوامل رضایتمندی، (میزان و نحوه انجام تعهدات)، (شرایط کیفی حاکم بر شرکت بیمه) (مراکز درمانی طرف قرارداد شرکت بیمه) با درآمد این شرکت رابطه معناداری وجود ندارد.
مقدمه:
پیچیدگی محیط عرصه رقابتی کسب و کار و افزایش انتظارات مشتریان، ضرورت آگاهی از نقاط قوت و ضعف سازمان و بهبود مستمر بهرهوری را پیش از پیش آشکار نموده است. از این رو مدیران امروز در جستجوی دستیابی به یک راه حل جامع، قابل اعتماد و انعطافپذیر جهت ارزیابی عملکرد سازمان خود بوده تا ضمن حصول اطمینان از اجرای استراتژیهای خود، بتوانند اطلاعات دقیق و کافی از جایگاه امروز خویش را به دست آورده و با نگاه به آینده، موجبات ارتقاء و بهبود سازمان خود را فراهم نمایند. یک متد ارزیابی، بایستی قادر باشد که وضعیت کلی سازمان را نسبت به اهداف سازمانی (بلحاظ فاصله تا هدف) در هر لحظه ارائه نماید. همچنین جایگاه سازمان را در ارتباط با محیط پیرامون(بازار، رقبا و سازمانهای دیگر) مشخص کند، علاوه بر اینها نشانگر میزان اثر بخشی کلیه فعالیتهای صورت گرفته در سازمان نیز باشد. از جامعترین و کاملترین روشهای موجود که در عصر حاضر بسیار مورد استقبال قرار گرفته و از دستارودهای آن استفاده مینماید روش کارت ارزیابی متوازن میباشد. روش مزبور با تأکید و تمرکز بر چهار جنبه کلیدی و محوری مالی، مشتری، فرایندها و رشد و یادگیری سازمانی، که تمامی فرآیندها و انتظارات سازمانها را شامل میشود نسبت به تهیه معیارها و شاخصهای مورد نیاز و ارزیابی سازمان بر مبنای تحقق مقادیر آنها و بر اساس برنامههای عملیاتی مصوب صورت میپذیرد. با توجه به اهمیت مشتریان شرکتهای بیمه که اصلیترین سرمایه این شرکتها به شمار میروند در تحقیق حاضر به بررسی رضایتمندی ایشان بر درآمد شرکت بیمه مکمل درمان میپردازیم.