دانلود تحقیق- مقاله-پروژه-کارآموزی

مرجع کامل خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

دانلود تحقیق- مقاله-پروژه-کارآموزی

مرجع کامل خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق توسعه یافتگی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق توسعه یافتگی
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل docx
حجم فایل 121 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 33
مبانی نظری و پیشینه تحقیق توسعه یافتگی

فروشنده فایل

کد کاربری 4674

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

-1.مقدمه................................................................................................. ..........................14

2-2. توسعه چیست .............................................................................................. ...............15

2-3. اهداف توسعه......................................................................................... .....................16

2-4. مکاتب مهم توسعه یافتگی.............................................................................................17

2-4-1. مکتب نوسازی......................................................................................................17

2-4-2. مکتب وابستگی............................................................. .......................................17

2-4-3. مکتب نظام جهانی......................................................... .......................................18

2-5. مدل های توسعه اقتصادی..............................................................................................19

2-5-1. مدل روستو...........................................................................................................19

2-5-2. مدل هارد-دومار.................................................................................. ...............20

2-5-3. مدل دو- شکاف..................................................................................................23

2-5-4. مدل لوویس..........................................................................................................23

2-5-5. مدل سولو.............................................................................................................24

2-6- شاخص های توسعه اقتصادی.........................................................................................25

2-7. توسعه فرهنگی...............................................................................................................26

2-7-1. تعریف توسعه فرهنگی...........................................................................................26

2-7-2. تاریخچه توسعه فرهنگی.........................................................................................26

2-7-3. جایگاه و اهمیت توسعه فرهنگی.............................................................................26

2-7-4. کالبد شکافی توسعه فرهنگی...................................................................................27

2-7-5. وبژگی های توسعه فرهنگی.....................................................................................28

2-7-6. شاخص های توسعه فرهنگی...................................................................................28

2-8. توسعه سیاسی..................................................................................................................28

2-8-1. تعریف توسعه سیاسی..............................................................................................28

2-8-2. تئوری پردازان شاخص توسعه سیاسی......................................................................29

2-9. مبانی نظری....................................................................................................................30

2-9-1. نظریه مرکز-پیرامون..............................................................................................30

2-9-2. نظریه قطب رشد.......................................................................................................32

2-10. تاریخچه روش تاکسونومی عددی.............................................................................33

2-10-1. روش تاکسونومی عددی..........................................................................................34

2-11. پیشینه موضوع..............................................................................................................35

2-10-1. روند تاریخی رتبه بندی مناطق..............................................................................35

2-10-2. مطالعات انجام شده در زمینه تعیین درجه توسعه یافتگی و رتبه بندی مناطق...........36

2-1. مقدمه

در این فصل به شرح ادبیات توسعه و توسعه یافتگی، مبانی نظری تحقیق و در پایان به مروری برمطالعات انجام گرفته در رابطه با موضوع توسعه یافتگی و برخورداری پرداخته خواهد شد.

سالیان خیلی زیادی است که با افزایش سطح دانش و فهم بشر، کیفیت و وضعیت زندگی او همواره در حال بهبود و ارتقا بوده است.بعد از انقلاب فرهنگی اجتماعی اروپا (رنسانس) و متعاقب آن انقلاب صنعتی، موج پیشرفت های شتابان کشورهای غربی آغاز شد. تنها کشور آسیایی که تا حدی با جریان رشد قرن های نوزده و اوایل قرن بیستم میلادی غرب همراه شد کشور ژاپن بود. بعد از رنسانس که انقلابی فکری در اروپا رخ داد، پتانسیل های فراوان این ملل، شکوفا و متجلی گردید، اما متاسفانه در همین دوران، کشورهای شرقی روند روبه رشدی را تجربه نکرده و بعضا سیری نزولی طی نمودند. البته بعضا حرکت های مقطعی و موردی در این کشورها صورت گرفت، اما از آنجا که با کلیت جامعه و فرهنگ عمومی تناسب کافی را نداشت، مورد حمایت واقع نشد. محمدتقی خان امیرکبیر در ایران، نمونه ای از این دست است.

آرایش کنونی نیروهای جهان و رهیافت آنها برای فتح میدان نبرد اقتصادی، جهان را در آستانه ایجاد بلوک‌های اقتصادی قرار داده است. دنیا در عصر فراصنعتی، جوامعی با خصوصیاتی متفاوت را در بر گرفته است; دسته اول گروه کوچکی هستند که سرگرم زورآزمایی صنعتی، پویش‌های نوین پیشرفت و دگرگونی‌های پرشتاب اقتصاد بوده و مردمانشان با خیالی آسوده و آرامش درونی (لااقل در ظاهر) به دنبال رفاه و هرچه بهتر زندگی کردن خود و فرزاندانشان هستند، این جوامع را عموماً با کلماتی چون توسعه یافته، پیشرفته، مدرن، نوگرا، متکامل، صنعتی شده و ثروتمند می‌شناسند.

در مقابل جوامعی هستند که با گرسنگی، بیماری، کم‌سوادی و رکود اقتصادی درگیر بوده، زندگی آنها با فقر و محرومیت همراه است و برای گذران زندگی ناچارند که با سختی‌ها و مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کنند. واژگانی چون کم توسعه ، توسعه نیافته ، عقب افتاده، غیر صنعتی، فقیر و جهان سومی نام‌هایی است که به این جوامع اشاره دارند.

تفاوت این جوامع، سؤالی را در ذهن بسیاری از اندیشمندان تداعی کرده است: چرا پیشرفت‌ها، موفقیت و رفاه به دسته اول محدود شده و دسته دوم بهره کمتری از آن برده اند؟

پاسخ به این سؤال، نیازمند ریشه‌یابی توسعه‌یافتگی در جوامع پیشرفته و جستجوی علت توسعه نیافتگی در کشورهای کم توسعه است؛ که به نوبه خود مطالعه و تبیین روابط پدیده‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را در شرایط خاص هر جامعه می‌طلبد. به این ترتیب پرسش از علت پیشرفت جوامع، موجب شکل‌گیری نظریه‌های جدید در توسعه با نگرش‌ها و رویکردهای مختلف شده است


مبانی نظری و پیشینه تحقیق تغییر واحد پول، الزامات و پیامدهای آن

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تغییر واحد پول، الزامات و پیامدهای آن
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل docx
حجم فایل 90 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 30
مبانی نظری و پیشینه تحقیق تغییر واحد پول، الزامات و پیامدهای آن

فروشنده فایل

کد کاربری 4674

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

فصل دوم: تغییر واحد پول، الزامات و پیامدهای آن

2-1. مقدمه............................................ 7

2-2. پول و کارکردهای آن در اقتصاد..................... 8

2-2-1. خواص مطلوب پول............................. 8

2-2-2. پول و وظایف آن............................. 8

2-3. تاریخچه تغییر واحد پول........................... 11

2-4. الزامات تغییر واحد پول........................... 12

2-5. تجربه سایر کشورها در تغییر واحد پول.............. 13

2-6. وضعیت کنونی ریال.................................... 21

2-7. لزوم اجرای سیاست تغییر واحد پول ملی در ایران..... 23

2-7-1. مشکل ثبت اطلاعات در قالب ارزش­های ریالی...... 23

عنوان صفحه

2-7-2. عدم ایفای نقش مناسب سکه در مبادلات.......... 24

2-7-3. هزینه هنگفت چاپ اسکناس برای جامعه.......... 24

2-8. مطالعات انجام شده در مورد تغییر واحد پول......... 27

2-8-1. مطالعات داخلی در مورد تغییر واحد پول....... 27

2-8-2. مطالعات خارجی در مورد تغییر واحد پول....... 29

2-9. خلاصه و جمع بندی فصل.............................. 33

2-1 مقدمه

پول نقش مهمی در تعیین سطح فعالیت های اقتصادی، ایجاد تعادل و رهایی از رکود و بیکاری ایفا می کند و بدین لحاظ در سطح اقتصاد کلان حائز اهمیت ویژه ای است. با توجه به اهمیت پول در سطح داخلی و خارجی یکی از مهمترین وظایف دولت حفظ ارزش پول ملی می باشد. بسیاری ازکشور هایی که با کاهش شدید ارزش پول ملی خود مواجه شدند، به اجرای سیاست تغییر واحد پول ملی خود اقدام کرده اند. در این فصل ابتدا به نقش پول و وظایف آن در اقتصاد کشور ها پرداخته شده است، سپس تاریخچه تغییر واحد پول ملی والزامات اجرای سیاست تغییر واحد پول بررسی شده است. همچنین با توجه به تجربه سایرکشور ها دراجرای این سیاست به بررسی وضعیت ریال ایران در راستای تغییر واحد پول پرداخته شده است. در نهایت مطالعات انجام شده در ارتباط با تغییر واحد پول بیان شده است.

2-2 پول و کارکرد های آن در اقتصاد

برای پول می توان تعاریف بسیاری عنوان کرد اما به صورت کلی پول چیزی است که در تمام جوامع و بین همه افراد آن کاربرد دارد و بدین منظور ویژگی های خاصی را باید دارا باشد تا بتواند به وظایف خود عمل کند.

2-2-1 خواص مطلوب پول

پول حداقل پنج خاصیت ضروری دارد که عبارتند از(داودی و صمصامی، 1388):

- قابلیت حمل: حمل و نقل پول باید ساده باشد تا بتوان در مکان های مختلف به راحتی از آن استفاده کرد.

- دوام: پول باید دارای خاصیت دوام فیزیکی باشد تا ارزش خود را به عنوان واحد مبادله و حفظ و ذخیره ارزش از دست ندهد.

- بخش پذیری: پول باید به راحتی به اجزای کوچک تر تقسیم شود تا بتوان واحد های کوچکتری را مبادله کرد.

- استاندارد پذیری: برای این که پول سود مند باشد لازم است که آن را استاندارد کرد. بدین مفهوم که پول باید کیفیت یکسان داشته باشد و از نظر فیزیکی قابل تمیز باشد.

- قابلیت تشخیص: پول باید به آسانی تشخیص داده شود. اگر تشخیص پول به سادگی میسر نباشد، افراد برای تصمیم گیری در مبادلات خود دچار مشکلات فراوانی خواهند شد.

2-2-2 پول وظایف آن

معمولاً سه وظیفه سنتی برای پول ذکر شده­است که عبارتند از:

الف) وسیله مبادله یا داد و ستد

ب) واحد شمارش یا سنجش

ج) ذخیره ارزش یا ثروت

در تعریف پول همواره گفته می­شود پول آن چیزی است که در داد و ستد مورد قبول همه باشد. گرچه در طول زمانهای مختلف اشکال گوناگونی از پول وجود داشته­است وکالاهای مختلفی نقش وسیله مبادله را به خود گرفته­اند، اما امروزه وسایل دادو ستد عمدتاً شامل اسکناس و سپرده­های دیداری است که مورد اخیر با صدور چک در دادو ستد مورد استفاده قرار می­گیرد. با توجه به اینکه پول با تعریف فوق به سهولت و انجام داد وستد کمک می­نماید، پس یکی از دلایل و انگیزهای اساسی نگهداری پول آن است که پول به­عنوان وسیله مبادله و داد­و­ستد مورد استفاده قرار می­گیرد.



مبانی نظری و پیشینه تحقیق تبیین بحران های مالی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تبیین بحران های مالی
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل docx
حجم فایل 319 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 76
مبانی نظری و پیشینه تحقیق تبیین بحران های مالی

فروشنده فایل

کد کاربری 4674

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

فصل دوم: ادبیات موضوع و پیشینه پژوهش

2-1-مقدمه 7

2-2-تعریف بحران اقتصادی 8

2-3-انواع بحران اقتصادی 9

2-3-1- بحران مالی 9

2-3-2- بحران بانکی 9

2-3-3- بحران‌های ناشی از حباب‌های سفته‌بازی و بحران‌های ارزی 10

2-3-4- بحران های مالی بین المللی 11

2-3-5- بحران های گسترده­تر اقتصادی 11

2-4- زمینه های بحران در باراهای مالی 12

عنوان صفحه

2-4-1- رفتار معامله‌گران در بازارهای مالی و ذهنیت گله‌ای 12

2-4-2- ریسک‌های اهرمی 14

2-4-3- عدم تطابق ریسک دارایی ها و بدهی ها 15

2-4-4- ناتوانی در تنظیم بازارهای مالی 16

2-4-5- تقلب و فسادهای مالی 17

2-4-6- اکوپاتی 17

2-4-7- بحران‌های مسری و ریسک‌های سیستمی 18

2-5-نظریه های بحران مالی 19

2-5-1-نظریه کلاسیکی بحران 19

2-5-2- نظریه مارکس 19

2-5-2-1-مسئله بحران اقتصادی در نظام سرمایه‌داری . 20

2-5-3- نظریه مکتب اطریشی 22

2-5-4- نظریه مینسکی 26

2-5-5- نظریه بازی های هماهنگ 27

2-5-6-مبانی نظری بحران مالی 28

2-6-تاریخ بحران‌های اقتصادی 32

2-6-1- ورشکستگی بانک‌های اوراند و گرنی (1866 ) و بحران بانک بارینگز (1890 ) 35

2-6-2- سقوط وال استریت در سال 1929 36

2-6-3- سقوط بازار سهام آمریکا در سال 1987 38

2-6-4-بحران موسسات پس‌انداز و وام آمریکا(S&L ) در سال 1989 39

2-6-5- سقوط سهام شرکت‌های اینترنتی dot.com در سال 2000 40

2-6-7-بحران 2008-2007 40

2-7- تحولات و بحران ‌‌‌‌های مهم اقتصادی در ایران 42

عنوان صفحه

2-8-مروری بر مطالعات پیشین 52

2-8-1- مطالعات داخلی 53

2-8-2- مطالعات خارجی 54

2-9-خلاصه فصل 76

2-1-مقدمه

وقوع انقلاب صنعتی در اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم سرآغاز نظام اقتصاد سرمایه داری است. از آن زمان تاکنون این نظام بحران‌های متعدد مالی و اقتصادی را پشت سر گذاشته است. از دیدگاه نظری دلایل زیادی وجود دارد که بتوان این فرضیه را تأیید کرد،که بحران‌های مالی و اقتصادی از پدیده‌های ذاتی در نظام اقتصاد سرمایه‌داری است. از سوی دیگر، وقوع دهها بحران جدی در خلال دو قرن اخیر می‌تواند فرضیه فوق‌الذکر را به لحاظ مشاهدات و سنجش‌های آماری تأیید کند. با وجود این، نمی‌توان نتیجه گرفت که بحران‌های مالی و اقتصادی اساساً نگران کننده نیست و لذا نیازی به بررسی و تجزیه و تحلیل و تدوین سیاست‌های مناسب برای پیشگیری و مدیریت بحران ندارد. شاید بتوان این بحران‌ها را با وقوع زمین لرزه‌ها در نظام طبیعت مقایسه کرد زیرا اولاً لرزش زمین ذات این نظام طبیعی است و ثانیاً به طور مرتب و پیوسته وجود دارد هرچند وقوع بسیاری از آنها احساس نمی‌شود اما توسط دستگاههای زلزله‌نگار قابل ثبت است. با وجود این برخی زمین‌لرزه‌ها جدی است و برخی دیگر بسیار نگران کننده و تعدادی مصیبت‌بار است. تاریخ بحران­های اقتصادی در دنیا نشان­دهنده مخرب بودن بعضی از آنها می­باشد، که لازم به طراحی سیستمی هست تا بتواند جلوی آثار مخرب برخی از این بحران­ها گرفته شود. لذا سیستم هشداردهنده در جهان اولین بار بعد از بحران ارزی کشورهای اروپایی در سال93-1992 ، بحران کشورهای آمریکای لاتین 95-1994 و بطور جدی­تر بعد از بحران کشورهای شرق آسیا در سال 98-1997 مطرح شد ، که تاکنون علاوه بر صندوق بین­المللی پول که پیشرو این روش می باشد ، یک سری مقالات دانشگاهی و تحقیقات بانک های مرکزی کشورها در این زمینه موجود می باشد. بنابراین در حوزه طراحی سیستم هشدار دهنده ، بیشتر این تحقیق ها در حوزه بحران های ارزی موجود می باشند و در حوزه بحران مالی پژوهش ها اندک می باشد ولی سعی شده است که از پژوهش های صورت گرفته در حوزه بحران ارزی و بانکی نیز استفاده شود. بنابراین مدل های موجود در سیستم هشدار دهنده شامل مدل های ساختاری و غیرساختاری می باشد. مدل های ساختاری شامل مدل های لاجیت و پروبیت و سیستم منطق فازی و مدل های غیرساختاری شامل رویکرد سیگنالی می باشد.مثلاًدر حوزه لاجیت و پروبیت مطالعاتی از ایچنگرین سال 2000 ، رز ویپلر سال 1996 ، کامینسکای و رینهارت سال(1998) درباره بحران ارزی و همچنین بوسایر و فراتزشر(2002) درباره بحران مالی موجود است.و در حوزه رویکرد سیگنالی که معمولاً برای یک کشور واحدی صورت گرفته است ، اوغلی برای اقتصاد ترکیه سال 2000 ، پارک برای اقتصاد کره جنوبی 2002، تامبونان سال 2002 برای اندونزی مطرح کردند . در ایران نیز نادری در سال 1382 تلاش کرد تا بتواند چنین سیستمی را برای اقتصاد ایران تبیین نماید. در این فصل ابتدا به تعریف بحران و انواع بحران­ها، سپس به تئوری­های بحران اشاره خواهد شد.بعد از آن به سیستم هشداردهنده، پیشینه آن و روشهای تحقیق پرداخته خواهد شد.


کتاب بازرسی خطوط لوله

کتاب بسیار کاربردی بازرسی خطوط لوله بر اساس الزامات خطوط انتقال گاز فشار قوی که شامل مباحث مفید زیر می باشد
دسته بندی صنایع نفت و گاز
فرمت فایل zip
حجم فایل 21343 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 160
کتاب بازرسی خطوط لوله

فروشنده فایل

کد کاربری 7218

۱- کلیات

مقدمه

استانداردها

تخصص ها

تجهیزات

۲- مسیر خط لوله

پیاده کردن مسیر

روش های اجرایی عملیات مختلف پروژه

حریم عملیات ساختمانی

عرض حریم و باند عملیت ساختمانی

راه های دسترسی

تسطیح

جاده سرویس

۳- حمل و نقل - انبار کردن

حمل و نقل

انبار کردن

۴- زنگ زدایی

زنگ زدایی

پرایمر زدن

۵- حفر کانال

حفر کانال

۶- ریسه کردن و خمکاری

ریسه کردن

خمکاری

۷- جوشکاری

کلیات

جوشکاران و ارزیابی آنها

الکترودهای جوشکاری

آماده نمودن سر لوله برای جوشکاری

پخ زدن سر لوله ها

جفت کردن لوله ها برای جوشکاری

روش جوشکاری

جوشکاری فلنج ها و اتصالات

تعمیر جوش ها

دوبله کردن لوله ها

۸- بازرسی جوشها

کلیات

آزمایش های غیر مخرب

میزان رادیوگرافی جوش ها

استاندارد قبولی جوش ها

۹- عایقکاری

کلیات

عایقکاری سرد

عایقکاری گرم

عایق کاری شیرها و اتصالات

آزمایش کیفیت پوشش لوله های مدفون در خاک

۱۰- لوله گذاری و خاکریزی

لوله گذاری و خاکریزی

۱۱- عبور از تقاطع ها و موانع

کلیات

تقاطع با موانع هوایی

تقاطع با موانع زمینی

عبور لوله از زیر آبروهای جاری

عبور لوله از زیر آب

۱۲- نصب شیرآلات و اتصالات

نصب شیر فلکه

نصب اتصالات عایق شده

نصب فلنج مهار کننده

نصب تاسیسات فرستنده و گیرنده توپک

۱۳- سیستم حفاطت از زنگ

نصب تاسیسات و تجهیزات

تهیه و نصب سایبان مبدل یکسو کننده

آندهای فدا شونده

راه اندازی تاسیسات و تجهیزات

۱۴- رنگ کاری

مشخصات عمومی

مشخصات وسایل و لوازم

مشخصات رنگ آمیزی و سیستم رنگ

رنگ های استاندارد برای تاسیسات مختلف

مراحل و عملیا ترنگ آمیزی

بازرسی و ایمنی

۱۵- آزمایش خطوط لوله انتقال گاز

کلیات

روش کلی آزمایش خطوط لوله که با فشار بیش از پنج کیلوگرم بر سانتیمتر مربع کار می کند

۱۶ تهیه نقشه کار اجرا شده

۱۷- اتصالات نهایی و راه اندازی

اتصالات نهایی

اتصالات نهایی به لوله گاز دار

راه اندازی و تخلیه هوا

۱۸- عملیات ساختمانی

کلیات

گودبرداری و کار های خاکی

بتن و بتن آرمه

عملیات بنایی

محوطه سازی

۱۹- مرتب و تمیز کردن نهایی محوطه عملیات

مرتب و تمیز کردن نهایی محوطه عملیات


ورزش و حرکت درمانی

در قرون اخیر پرهنریک لینگ، سیستمی طبی برای ورزشهای سبک بوجود آورد که در سال 1884 در ایالات متحده آمریکا معرفی و با استقبال بسیاری روبرو شد سیستم پرهنریک لینگ شامل یک سری حرکات موزون، هماهنگ و دقیق بود
دسته بندی تربیت بدنی
فرمت فایل doc
حجم فایل 120 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 88
ورزش و حرکت درمانی

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فهـــرســت

فصل اول : تعاریف و دیدگاهها 3

فصل دوم : انواع حرکت درمانی 13

فصل سوم : دستگاه عصبی انسان و عملکردهای نادرست آن 24

فصل چهارم : عوامل روانی اجتماعی و ناهنجاریهای حرکتی 45

فصل پنجم : روشهای حرکت درمانی 52

فصل ششم : شرایط استفاده از حمامهای ســــونا 72



فصل اول

تعاریف و دیدگاهها

تصاویر و مدارکی در چین پیدا شده که نشان می دهد سه هزار سال قبل از میلاد مسیح انواعی از ورزش درمانی وجود داشته است.

در قرون اخیر پرهنریک لینگ، سیستمی طبی برای ورزشهای سبک بوجود آورد که در سال 1884 در ایالات متحده آمریکا معرفی و با استقبال بسیاری روبرو شد.

سیستم پرهنریک لینگ شامل یک سری حرکات موزون، هماهنگ و دقیق بود.

در یونان اولین فردی که موضوع ژیمناستیک و تأثیر آن را مورد توجه قرار داد هرودوت بود.

او در حدود 480 سال قبل از میلاد مسیح مطالب ارزشمندی نوشت و به عنوان یک معلم مجموعه ای از تمرینهایی که مبتنی بر اصول و قواعد هندسه بود به منظور از بین بردن ضعف بدنی شاگردان تدوین کرد.

سقراط در یکی از نوشته های خود به نام ” گفتار استادانه “ که پروفسور لیخت آن را مورد بررسی قرار داده است، مفاهیم مربوط به عضله ها و حرکتهای آنها را بدین نحو بیان می کند:

بیشترین خطر از بین رفتن بخشهایی از عضله ها هنگامی صورت می گیرد که بیماران از عضله ها استفاده نکرده باشند و آنها را تقریباً به حالت غیرفعال نگه داشته باشند.

سقراط راه رفتن را موجب کاهش چاقی و جلوگیری از اضافه وزن می شود توصیه می کند.او تأکید می کند که تمرینهای سخت پس از یک دوره استراحت طولانی باید با احتیاط صورت بگیرد تا سلامتی فرد را تأمین نماید.

ابن خلدون و جرجانی از اندیشمندان اسلامی هستند که عقیده داشتند تحرکات و فعالیتهای بدنی برای موجود زنده از ضروریات می باشد.

در دوران قرون وسطی رهبران کلیسا بر این عقیده بودند که باید زندگی و خواسته های مادی را تقبیح کرد و با دوری جستن از آن به تزکیه روح پرداخت و بدین سبب به پرورش جسم توجهی نداشتند.

بدین سان دور نگاه داشتن جسم از بیماریها به کمک تمرینهای ورزشی به دست فراموشی سپرده شد.

از قرن ششم تا یازدهم میلادی این طرز تفکر که انسان بیشتر برای رنج کشیدن زاده شده حاکم بر جامعه بود حتی دارو برای بیماران به میزان کم تجویز می شد.

با شروع قرن چهاردهم و همزمان با دوره رنساس علاقه توجه به فرهنگ وتمدن یونان و روم نمایان شد و مسائل جدیدی که متناسب با آن دو.ره بود رایج شد که بخشی از آنها از تمدن مشرق زمین گرفته شده بود.

در طول دو قرن بعد از درک اهمیت تمرین های درمانی، رشد و گسترش چشمگیری در چگونگی انواع مختلف تمرینها و درمانها پدیدار شد.

در قرن هفدهم فردریک هافمن بیشترین تأثیر را بر کار درمانی گذاشت.

اومعتقد بود که حرکتهای روزمره زندگی از جمله بریدن درخت، دوختن لباس و غیره خود نوعی تمرین به حساب می آیند و تا اندازه ای باعث افزایش قدرت و حفظ سلامتی می شوند.

در ادامه فعالیتهای هافمن، نیکولاس آندره تمرین هایی برای اصلاح آسیبها و انحرافات ستون مهره ها که باعث غیر طبیعی شدن آن قسمت از بدن می شوند پیشنهاد کرد که مورد بررسی قرار گرفت.

در سال 1879 دادلی سارجنت در دانشگاه هاروارد بخشی به نام تربیت بدنی اصلاحی تأسیس کرد. هدف این بخش اصلاح پاره ای از آسیب دیدگی ها بود.

اندشه استفاده از تربیت بدنی به صورت تمرینهای اصلاحی برای از بین بردن طرز غلط قرار گرفتن بدن و نیز رشد کلی سلامتی تا زمان جنگ جهانی اول ادامه داشت.

سپس بدنبال پیشرفت موفقیت آمیز تکنیکهای فیزوتراپی برای بهبود افراد فلج و سربازان جان به در برده از صدمات جنگ، استفاده از تمرینهای اصلاحی برای دانش آموزان مبتلا به معلولیتهای جسمی مطرح شد.

تاریخچه مختصری از درمان بیماران، مجروحان و معلولین به وسیله انواع روشهای درمانی

ماساژ

یکی از روشهای درمان بیماران که قرنهاست مورد استفاده قرار دارد و برخی از متخصصان به آن، همچون اولین شکلهای درمانی می نگرند، مالیدن یا نوازش کردن بــــخش آسیب دیده یا دردناک است که اصطلاحاً ماساژ (Massage) نامیده می شود.

واژه ماساژ از واژه لاتین ماسین (Massein) مشتق شده است که تقریباً معنی «مشت و مال» را می دهد.