دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 427 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 47 |
پاورپوینت مواد و مصالح ساختمانی جدید
بتن انتقال دهنده نور
بتن جلا یافته
ساگا گلس، پوشش رنگی کنترل نور
بتن سبک هوادار
آجر مهندسی سبز
ساخت بتون ویژه با قابلیتهای مهندسی هستهای
ضد آب کردن بتن با فناوری کریستالی
استفاده از آسفالت به عنوان منبع انرژی
کانکس تاشونده سیار
اجرای طرح بتن هوشمندگرمازا دانشگاه آزاد قزوین
…………………………
بتن انتقال دهنده نور
بتن انتقال دهنده نور با نام تجاری ™ Litracon محصول نسبتا جدیدی است که در سال 2004 توسط یک معمار 27
ساله مجارستانی به نام آرن لوسونزی ابداع گردید. این محصول با ترکیب 96% بتن معمولی و 4% فیبرهای نوری محصولی منحصر به فرد را برای هزاره جدید به ارمغان آورده است.
هم اکنون بتن لیتراکن با دانسیته 2400-2100 کیلو گرم بر متر مکعب ، مقاومت فشاری 50 نیوتن بر میلیمتر مربع و مقاومت کششی 7 نیوتن بر میلیمتر مربع در سه رنگ خاکستری، سیاه و یا سفید و با ابعاد استاندارد 300*600 میلیمتر و با ضخامت 500-25 میلیمتر تولید میگردد. ازنظر تئوری فیبرهای به کار رفته در لیتراکن قادر به انتقال نور در بتنی به ضخامت 20 متر می باشد. همچنین استفاده از فیبر نوری در اجزای باربر سازه ای بدون تاثیر منفی در مقاومت بالای فشاری و کششی آن می تواند اثری خوب با ایجاد فضاهایی روشن و جذاب داشته باشد.
بتن جلا یافته
بتن جلا یافته یا پرداخت شده، تکنیک نسبتاً جدیدی است که برای تغییر سطوح دال های بتنی جدید و یا قدیمی به کفی جذاب، پایدار ، نهایی و آماده استفاده بکار می رود. شرکت رترو پلیت پیشگام این روش از بتن های سائیده شده، جلا یافته و سخت کننده های شیمیایی یا همان متراکم کننده ها از دهه 1990 می باشد که سیستم آن تا امروز در بیش از 100 میلیون فوت مربع از سطوح بتنی استفاده گردیده است. شیوه رترو پلیت با پیوستن تکنولوژی اروپایی سایش و جلا دهی سنگی با عوامل متراکم کننده بتن که در آمریکای شمالی استفاده میگردد، توسعه داده شد.
در این شیوه یک چرخ ساینده- پشت الماس- متحرک، بین 16/1 تا 4/1 اینچ از سطوح دال بتنی را از بین می برد، در ادامه با استفاده پی در پی از ساینده های سنگی و چرخهای جلا دهنده، یک جلای عالی (تا 3000 گریت) بوجود می آید. در طی این فرایند، سیلیکات سدیم که نوعی جذب کننده به حساب می آید، به کار برده می شود. این ماده در یک واکنش شیمیایی با هیدرواکسید کلسیم در بتن به فرم سیلیکات کلسیم هیدراته متبلور شده بدون ملاط بتن مبدل می گردد. سطح بتن منتج شده بسیار پایدار بوده و براحتی نگهداری می گردد، همچنین بدون انتشار VOC سطح شفاف و منعکس کننده بسیارخوبی بوجود می آورد که قادر به کاهش تجهیزات نورپردازی بوده و می تواند در استفاده از نور روز کمک شایانی انجام دهد. به این ترتیب با ایجاد یک سطح پرداخت شده در کف بتنی باعث کاهش استفاده از مصالح می گردد.
ساگا گلس، پوشش رنگی کنترل نور
ساگا گلس یک پوشش خارجی الکترونیکی است که با کنترل اشعه های خیره کننده خورشیدی، دید محافظت شده و بی نقصی را ارائه می دهد. بر خلاف محصولات لعابی موجود در بازار که با جذب UV، (پرتوهای فرابنفش) این عمل را انجام می دهند، ساگا گلس فیلم نازکی از چندین لایه اکسید تنگستن می باشد که با صرف 0.28 w/ft2 وات بر فوت مربع، در عرض چند دقیقه شیشه را از حالت کاملاً شفاف و بی رنگ به موقعیت رنگی مبدل ساخته و باصرف 0.1w/ft2 این موقعیت پایدار می ماند.
استفاده از یک واحد پوشش ساگاگلس بر روی شیشه های شفاف معمولی، انتقال نور مرئی را از 62% به 3.5% کاهش داده و نیز باعث کاهش ضریب انتقال حرارت از 0.48 به 0.09 می گردد. استفاده از این محصول همچنین علارغم هزینه بالای آن نتایج بالقوه بسیاری شامل: بازدهی بالای ساختمان ها در استفاده از انرژی، آسایش مطلوب و … را داراست.
بتن سبک هوادار
پیشینه
تولید بتن سبک در ایران تا سالهای اخیر به صورت سنتی با استفاده از دانههای سبکی چون رس شکفته، سنگ پا، پوکه معدنی و یا بتنهای گازی تولید می گردید که هرکدام معایبی از نظر جذب رطوبت، تخریب طبیعت و محدودیت عرصه کاربرد، دارا می باشند. اما امروزه با تزریق هوا در داخل اختلاط ماسه و سیمان، امکان سبک نمودن وزن آن هرچه بیشتر فراهم و اختلاطهای کم وزن (300 تا 1700 کیلوگرم بر مترمکعب) تحت نام بتن سبک هوادار Foamed Concrete تولید میگردد.
بتن سبک هوادار (فومبتن) از سال 1923 میلادی در آمریکا و هلند و بعدها در آلمان مورد توجه قرار گرفته و توسعه وسیع آن از سال 1980 توسط شرکت Voton با همکاری دانشگاههای آلمان و دپارتمانهای مربوطه انجام یافته است. آقای کریستوفر الکساندر از جامعه آکسفوردپرس در کتاب “A Pattern Language” متذکر می شود: «ما مطمئن هستیم که بتن سبک هوادار بتن آینده جهان خواهد بود.»
در حالیکه در کشورمان ایران، استفاده از محصولات سنتی (آجر فشاری، بتن معمولی، چوب و …) ، بدون توجه به تخریب طبیعت زیبا (تبدیل خاک رس ،به مثابه طلای قرمز، به مصالح ساختمانی) و بلایای طبیعی همچون زمینلرزه، آتشسوزی، اتلاف منابع انرژی پایان پذیر و … صورت می گیرد، جامعه مهندسی جهان به این مهم دست یافته است که برای داشتن نگاهی دقیق به پایداری سازهها – با عمر مفید حداقل 500 سال- باید از مصالح مرغوب دیگری استفاده نموده و مسکنی که دارای خصوصیات ضد آتش، ضد پوسیدگی و حشرات، عدم جذب رطوبت، جذب صوت، عایق حرارت، مقاوم در برابر یخ زدگی و راحت و مدرن با عمر قرنها تولید نماید. در این راستا اغراق نیست اگر ادعا شود که تفکر حاضر با شناسایی بتن سبک هوادار “Foamed Light Weight Concrete” به واقعیت پیوسته است.
دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 2543 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 30 |
پاورپوینت کالج ارستاد کپنهاگ
پاورپوینت کالج ارستاد کپنهاگ
تاریخچه
ترکیب تکنولوژی مدرن
ساختار
رویکرد
فضای مطالعه آزاد
فضا ها
مبلمان داخلی
جزیات طبقات
رنگها
نمای خارجی
طبقه همکف ساختمان
جداره های شیشه ای رنگی برای هدایت نور
تصاویر
دیتیل ها
پلان های ساختمان
پرش ها
………………………..
دفتر معماری 3XN Architecture در سال 1986 توسط هرفورت نیلسن تاسیس گردید و پس از ده سال فعالیت حرفه ای، سرانجام در سال 1999 ساختمان سفارت دانمارک در آلمان، به نخستین اثر شاخص این دفتر و سکویی برای حضور آن در عرصه معماری اروپا تبدیل شد.
دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 3497 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 55 |
پاورپوینت مطالعات استانداردهای طراحی ویلا
پاورپوینت مطالعات استانداردهای طراحی ویلا شامل 55اسلاید (ویژه رشته های مهندسی معماری) می باشد. در ادامه بخشی از متن این پاورپوینت و فهرست آن را برای شما قرار داده ایم و در انتها نیز تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزییات آن را مشاهده نمایید و در صورت تمایل به داشتن این پاورپوینت ، اقدام به خرید آن نمایید.
مقدمه:
در حالت کلی در این بنا ها باید سعی کنیم از رنگ های قرمز و ارغوانی به ندرت و صرفا در نواحی خاص بهره ببریم.بیشتر سعی شود از رنگ های خنثی و طیف سفید بهره برده و در کنار آن از رنگ های سرد و آرامش بخش همچون طیف های آبی و فیروزه ای و سبز بهره ببریم.همچنین می توان در قسمت های خاص مثل محیط های پذیرایی و آشچزخانه ها از رنگ های گرم نیز بهره برد.
دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 6582 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 50 |
فضاهای لازم در فرهنگ سرا
بخشهای از یک فرهنگسرا
میزان فضاهای کتابخانه
وضعیت قفسههای استاندارد
نورپردازی
گالریها
نورپردازی گالریها
ب) نورپردازی جانبی (افقی)
آمفی تئا تر
شکل و انواع مختلف صحنه نمایش
شیب سالن نمایش
صندلی تماشاچیان
رختکن :
اطاق گریم :
ارتفاع صحنه یا سکو :
استانداردها و ضوابط طراحی سینما
سالن انتظار سینما
ورودی سینما:
گیشه بلیط فروشی
راهروهای سالن نمایش
صندلی تماشاگران
سرویسهای بهداشتی سینما
اتاق پروژکتور و ملحقات آن
حوزه خدماتی
راهرو
ورودیها
ضوابط پلهها
ضوابط فضاهای بهداشتی
آبدارخانه
انبار
ضوابط طراحی ایمنی پلکان
دسته بندی حوزه آموزشی _ هنری
دسته بندی حوزه آموزشی _ هنری (عملی) :
آتلیه ترسیم
کارگاه سفالگری ومصالح ساختمانی
دسته بندی حوزه آموزشی _ هنری (تئوری) :
فضای آموزشی نظری
سمعی و بصری
وسایل مورد نیاز کلاسها ی سمعی و بصری
قسمت اداری
کتابخانه
پارکینگ
کتابفروشی
رستوران
جداول سرانه ها:
بخش آموزشی:
بخش اداری:
بخش انتظامات:
بخش نمایشگاهی:
جدول امفی تاتر
کل مجموعه
دیاگرام و روابط فضاهای موزه
استاندارد های مبلمان
زاویه دید
روش های نورگیری طبیعی
……………………………………………..
میزان فضاهای کتابخانه
عوامل مؤثر بر تخصیص میزان فضاهای کتابخانه عبارتند از حجم مواد ومتون وبخصوص کتابها، میزان سطح که در کتابخانه اشغال میکنندو میزان جمعیت کتابخانه که از طریق میزان گردش کتابها در سال تعیین میگردد.
فضای مورد میاز برای محاسبه زیربنای یک کتابخانه طبق فرمولی بنام VSC استاندارد IFLA به دست میآید
(110 / تعداد کتابها) + (مقدار محلهای نشستن + 72/3) + (430 / گردش کتابها) مثلا برای جا دادن 110 کتاب یک متر مربع در نظر گرفته میشود. محل نشستن یک خواننده 72/3 متراست.
ابعاد و استانداردهای پیشخوان و برگه دان حداکثر ارتفاع قفسههای فهرست معمولا به اندازه ارتفاع 6 کشو است و در هر کشو نیز در حدود 100 کارت جای میگیرد فهرست معمولا در ارتباط مستقیم با میز امانت و میز اطلاعات مرجع قرار دارند و اغلب در مجاورت آنها مجموعهای از کتابهای مرجع عمومی یا موارد استفاده همگانی نیز قرار میگیرند. از این رو محل قرارگیری فهرستها معمولا فضایی باز است که در نزدیک ورودی قرار دارد و بوسیله ردیفهایی از قفسههای فهرستها و پیشخوان بررسی و جستجو کشوها تشکیل شده است. وسعت چنین محلی برای 4 ردیف قفسههای دو طرفه در حدود 12 متر مربع برآورد میشود.
وضعیت قفسههای استاندارد
عمق قفسهها: در اغلب کتابخانهها حداقل 90% کتابها دارای عرضی کمتر از 230 میلیمتر هستند و عملا میتوان قفسههای با عمق 230-200 میلیمتر را استاندارد کرد. در صورت بکارگیری قفسههای دو طرفه با عمق 450 میلیمتر حتی صرفهحویی بیشتری در فضا به عمل میآید.
دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 1756 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 60 |
مقدمه:
بازارهای ایرانی
واژه بازار بسیار کهن است و به معنی محل خرید و فروش و عرضه کالاست. بازار در فارسی میانه بازار های ایرانی به صورت “وازار” و با ترکیب هایی مانند وازارگ (بازاری) و وازارگان (بازرگان) به کار می رفته؛ …
در زبان فارسی بازار به بازار های ایرانی عنوان اسم مکان به معنی محل خرید و فروش کالاست واژه بازار در ادبیات فارسی مفهومی وسیع و گسترده دارد
و به معنی بازار های ایرانی محل شلوغ و پرازدحام، اعتبار و اهمیت اشخاص و غیره به کار می رفته است.
بازرگان و سوداگر ایرانی باید در جایی مقام داشته باشد که خریدار بتواند با اسانی کالای او را با انچه دیگران عرضه میدارند مقایسه کند و وضع استثنایی و انحصاری ان باعث فریب و غبض نشود .پدید امدن رسته و گرد اوری کالاهای مشابه در دکانهای نزدیک به هم و در یک بازار با تیم و سرا معلول همین نظام خاص پیشه وری و سوداگری ایرانی است که برخلاف نقاط دیگر جهان به خریدار فرصت میدهد تا خواسته و کالای مورد نظر خود را به ارزانترین بها و به نحو دلخواه بی عیب و متناسب با اقتصاد خانواده خود تهیه کند بی انکه مانند امروز ناچار باشد برای خریداری چیزی صدها مغازه را که هریک اقلا پانصد متر باهم فاصله دارد سر بزند .
اصل کلمه بازار خیلی قدیمی است.بازار محل اجتماع محل داد وستد کانون شورشها و اعتصابها سیاستمداریها محل پخش اطلاعات مراوده اشنایی و گاهی اوقات نقش مکانی امنیتی را نیز ایفا می کرده است.در جشنها بازار را چراغانی اینه بندی و ازین بندی می کردند.
شهرهایی که در ورودی بازار داشتند را بازارگاه می گفتند.همچنین شهرهایی که محل انبار بوده بارکده نامیده می شده است .
در شهرهابازارچه نیازهای یک محله را برطرف می کرده است.بازار در مرکز شهر بوده و همه چیز در ان یافت میشده ولی بازارچه ها دکانهایی مربوط به خرید مردم محل داشته و برای خرید و فروش کالاهای اصلی به بازار بزرگ می رفته اند.
بیشتر بازارها در شهرهای قدیم ایران بیرون از دروازه کاروان رو بوده به داخل شهر امتداد می یافته و گاهی تا بیرون شهر می رفته است(بیرون به معنای حومه بوده است).بیشتر بازارها در بخش بیرون قرار داشته اند.
تا چندی پیش در شهرهای گرم مرکزی ایران رویه خوبی که برای احداث دکان در دوسوی خیابان از روزگاران قدیم داشتند حفظ شده بود.در کنار پیاده روها ایوانهایی وجود داشت که مغازه ها را از پیاده رو جدا می کرده و به خریدار فرصت می داد تا در سایه مطبوع کالای مورد نظر خود را برگزیند.متاسفانه معماری معاصر این سنت بسیار معتدل معماری ایرانی را کنار گذاشت مغازه ها با پایه ها و کرکره های فلزی چون کوره های ادم سوزی سهمناکی درست در مجاورت خیابان سرباز و بی درخت پدید امد.
چنانکه گفتیم در روستاها و شهرهای کوچک در هر کوی و برزنی میدانگاهی یا بنگاهی وجود داشت که همه کوچه های ابادی به ان متصل میشد در کنار میدان یک گرمابه یک خانقاه یک مسجد و یک بازارچه میساختند و بعدها اغلب میدانچه ها به حسینیه ایی تبدیل شد که تکیه ای در کنار ان داشت و در مراسم مذهبی دسته ها و گروههای عزادار یا نمایشگران مذهبی در ان گرد می امدند و روزهای عادی مردم محل مایحتاج روزانه خود را از بازارچه مجاور میدان تهیه می کردند.معمولا خانه بزرگ ده و امام جماعت نیز نزدیک میدان بود
در شهرهای بزرگ میدان شاه یا میدان مرکزی شهر جای بنگاه روستاها را می گرفت و در پیرامون میدان اغلب بازارهای بزرگ و معتبر ساخنه می شد.بازار سه یا چهار طرف میدان دور می زد و به وسیله ایوانی با میدان مرتبط میشد و گاهی در محل تقاطع ان چهار سویی احداث می کردند که خود مرکز ارتباطی چهار بازار یا قیصریه بود.
بازارهای بزرگ هر یک به نام کالای ویژه ای که در ان عرضه میشد یا صنعتگرانی که در ان کار می کردند معروف بود .مانند بازار اهنگران بازار مسگران بازار کره پنیر فروشان بازار قند ریزان بازار نقشبندان بازار قندی سازان و امثال ان و بازارهای منشعب از چهارسوها و بازارچه های اختصاصی محلات به خرید و فروش خوار و بار و میدانچه ها به سبزی و تره بار اختصاص داشت.
تشعب بازار دلایل مختلفی داشته است.بعضی بازارها مثل گنجعلی خان کرمان و بازار اصفهان بازار وکیل شیراز با طرح اصلی ساخته شده اند.همینطور اغلب قیصریه ها .اما بازاری مثل بازار تهران به تدریج ساخته شده است.
عناصر مختلف بازار عبارتند از:
(1)راسته (اصلی ترین عنصر بازار
2)رسته
3)دالان
4)سرا یا خان
5)خانبار(محل انبار کالا)
6)تیم یا تیمچه
7)قیصریه
8)دکان
:و عناصری که جز نیاز بازار بوده است مثل
-قهوه خانه و شربت خانه و چایخانه که اغلب انها از بین رفته اند
-خوراک پزخانه محلی برای غذا
-مساجد کوچک حمام و غیره چون کسبه بازار مومن و مسلمانترین مردم شهر بوده اند در تمام ارسن های بازار این عناصر قرار داشته اند.
1- راسته
راسته ها مسیرهای اصلی بازارها هستند که یا موازی هم (مثل تهران)و یا متقاطع بوده اند.وقتی دو راسته اصلی همدیگر را قطع می کردند چهار سو یا چهار سوق بوجود می امده و معمولا سر ان را پخ می کرده اند
راسته های معروف در بازار اصفهان کرمان شیراز تبریز یزد کاشان و ..هستند.در بعضی شهرها به مناسبتهایی این مسیرها طولانی می شدند مثل بازار زنجان که طولانی ترین بازار سرپوشیده ایران است.دلیل ان نیز سرمای زیاد و طولانی شهر است. خوی نیز بازاری چند برابر مقیاس خود دارد (بدلیل هوای سرد).بازار لار نیز یکی از زیباترین بازارهاست.در چهار سوق بازار مکانی برای داروغه بنام تخت داروغه یا تخت میر شب که انتظامات بازار را حفظ می کرده است اختصاص داده شده است
:چهار سوق های معروف عبارتند از
چهارسوق اصفهان
چهار سوق لار
چهارسوق شیراز
چهارسوق یزد
چهار سوق کرمان