" />
X
تبلیغات
رایتل

دانلود تحقیق- مقاله-پروژه-کارآموزی

مرجع کامل خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

گزارش کارآموزی پژو 206،راهنمای تعمیرات موتور TUJP,K

گزارش کارآموزی پژو 206راهنمای تعمیرات موتور TUJPK در 60 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی ساخت و تولید
بازدید ها 4
فرمت فایل doc
حجم فایل 2835 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 60
گزارش کارآموزی پژو 206،راهنمای تعمیرات موتور TUJP,K

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

گزارش کارآموزی پژو 206-راهنمای تعمیرات موتور TUJP,K در 60 صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان
صفحه
فصل اول:
باز و بسته موتور گیربکس
3
نصب مجدد موتور و گیربکس
9
فصل دوم:
باز و بست تجهیزات جانبی
11
تسمه دینام
13
باز و بست و پمپ هیدرولیک فرمان
14
باز کردن سرسیلندر
15
باز و بسته کردن متعلقات سرسیلندر
20
مشخصات اجزاء سرسیلندر
22
بستر متعلقات سرسیلندر
28
باز و بست غلطک اسبکها
31
بستن اسبکها
32
نصب سر سیلندر
33
نصب جرخ دنده میل بادامک و تسمه تایم
36
فیلرگیری سوپاپها
37
تنظیم کش تسمه تایم
38
باز کردن قطعات بلوک سیلندر
41
مشخصات اجزا موتور
44
باز و بست شاتون و پیستون
46
بیرون آوردن موتور و گیربکس
روشی که در این جزوه توضیح داده می شود، در خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک و دستی یکسان می باشد.
ابتدا مایع سیستم خنک کننده، روغن موتور و گیربکس تخلیه می گردد.
اجزاء سیستم هوای ورودی به موتور شامل لوله خرطومی هوای ورودی به موتور، بستها، مجموعه هواکش جدا می شود.
بستهای باتری، باتری و سینی زیر باتری را باز کنید.
بدون باز کردن اتصالات و لوله های سیستم فرمان هیدرولیک، پمپ هیدرولیک را جدا کنید.
سوکت (ترمینال) مربوط به سیستم BSI را باز کنید.
اتصالات برقی و کانکتورهای سیمهای متصل به باتری و جعبه فیوز کنار باتری را جدا کنید.
شیلنگهای رفت و برگشت آب مربوط به رادیاتور بخاری را باز کنید.
شیلنگ ورود و خروج آب موتور را باز کنید.
شیلنگ خلاء مربوط به بوستر ترمز را باز کنید.
درانتها، رادیاتور را باز کنید.
در خودروهای مجهز به گیربکس دستی، سیم کلاچ را باز کنید و اهرم کلاچ را آزاد کنید.
در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک، کابل کیک دادن از روی گیربکس باز کنید.
اتصالات جانبی مربوط به دسته سیم اصلی ECU را جدا کنید.
سپس پایه نگهدارنده ECU را از روی گلگیر سمت راست جدا کرده و بعد از آن کانکتور اصلی ECU را جدا کنید.
منبع انبساط سیتم خنک کننده همراه با پایه نگهدارنده آن را باز کنید.
سپس کنترل یونیت سیستم سوخت رسانی و جرقه (ECU) باز شده را، از روی بدنه خودرو بردارید.
سیم گاز را باز کنید.
با اطمینان از کم بودن سوخت در لوله ورودی آن را از گالری سوخت جدا کرده و مسدود کنید.
پایه لرزه گیر اتصال سرسیلندر به دسته موتور سمت راست (از دید راننده) را باز کنید.
اتصال شیلنگ خلاء MAP سنسور به مانیفولد هوا را از روی موتور را جدا کنید.
کمپرسور کولر را بدون باز نمودن سیستم کولر از روی موتور باز کنید و دور از موتور نگه دارید. سپس مطمئن شوید که به اتصالات سیستم کولر آسیبی وارد نمی گردد.
با شل نمودن مهره های مربوطه (7.8) لوله اگزوز را از محل اتصال به مانفولداگزوز (گلوئی اگزوز) جدا کنید.
سپس بست نگهدارنده 2 را جدا کنید، تا لوله اگزوز میانی جدا گردد.
اتصال دسته موتور سمت راست (4) به ضربه گیر دسته موتور را باز کنید.
توجه: احتیاج به جدا نمودن کامل دسته موتور از بلوک سیلندر نمی باشد.
برای جلوگیری از خراب شدن رزوه پیچ در هنگام باز نمودن مهره روی ضربه گیر دسته گیربکس (5) توسط جرثقیل موتور را به اندازه خیلی کم به سمت بالا کشیده تا وزن موتور توسط جرثقیل مهار گردد، سپس مهره روی ضربه گیر دسته گیربکس (5) را باز کنید.
پیچ و .مهره ضربه گیر دسته موتور عقبی (6) که پلوس از داخل آن عبور می کند و پیچ های نگهدارنده بلبرینگ پلوس سمت راست پیچ های چکمه ای (6a) را باز کنید، اتصالات این قسمت کاملاً‌ از روی بدنه جدا می شود.
برای بیرون آوردن موتور، ابتدا زنجیر جرثقیل را کمی شل نموده تا موتور پایین تر بیاید و پیچ دسته گیربکس از داخل دیاق (6) خارج کنید، سپس دیاق (6) را از روی شاسی باز کنید.
پس از اطمینان از باز شدن تمامی اتصالات مجموعه موتور و گیربکس به شاسی و بدنه، با استفاده از جرثقیل به آرامی مجموعه را خارج کنید.
2-نصب مجدد مجموعه موتور و گیربکس:
مراحل کار به ترتیب عکس مراحل بیرون آوردن می باشد.
پیچ دسته گیربکس را به گریس مخصوص، آغشته کنید.
پیچ و مهره های مربوطه را طبق گشتاور تعیین شده در صفحه بعد محکم کنی
باز و بست غلطک اسبکها
همانطور که در بخش های قبل توضیح داده شد، اسبک های این موتور TU3JP/k از نوع غلطکی است (1) در صورتی که پس از باز نمودن قطعات سائیدگی در اسبکها و یا خراب شدن پیچ ها مشاهده گردید، مطابق شکل آنها را باز کنید.
با باز کردن پیچ و مهره (2)، غلطک را از اسبک (1) جدا کنید.
در صورتی که در اثر ضربه یا کار کرد موتور پیچ فیلر سوپاپ (2) هرز شده باشد یا دچار خرابی شده باشد، می توان آن را تعویض نمود.
یادآوری: در برخی مدل ها به جای پیچ و مهره مدل (2) از مدل (3) استفاده می شود. میزان گشتاور سفت نمودن پیچ و مهره اتصال غلطک به اسبک (1) برابر 1.75da.Nm و پیچ و مهره فیلرگیری M6 برابر 0.9 da.Nm می باشد.
بستن اسبکها
توجه: همانطور که قبلاً گفته شد، دقت کنید که انگشتان دست بین اجزا متحرک قرار نگیرد. مقداری روغن تمیز بین بلبرینگ اسبکها و بادامک ها جهت روغنکاری اولیه ومونتاژ بهتر بادامک، تزریق کنید.
دقت کنید که ذرات خارجی بین بلبرینگ ها و بادامک ها، و محل عبور میل اسبک از میان پایه ها و اسبکها وجود نداشته باشد.
جهت جا زدن میل اسبک، به ترتیب اسبک ها (12)، فنر حلقوی (10) و واشر فنر حلقوی (11) را در امتداد هم قرار دهید. سپس میل اسبک را طوری قرار دهید که به سوراخ های (B, A) در یک راستا قرار گیرند. در این زمان پیچ و مهره (7,6) که ثابت کننده میل اسبک می باشند را در محل سوارخ های (A,B) ببندید. از طرف دیگ رمیل اسبک، خار حلقوی (b) را نیز در محل مربوطه قرار دهید.
جا زدن گژن پین:
برای جا زدن گژن پین، ابتدا لازم است که مراحل آماده سازی پایه انجام شود. مراحل کار به ترتیب زیر است:
ابتدا گژن را بین جازن {3} و دسته جازن {2} قرار دهید، با پیچاندن دسته جازن {2}، گژن پین بین جازن {3} و دسته جازن {2} محکم می شود. سپس زیر پیستونی را در محل مربوطه بر روی پایه {1} را باز کنید و پیچ های ثابت کننده (2) را تا انتها، باز کنید.
برای آماده کردن پیستون جهت جا زدن گژن پین، ابتدا پیستونی را طوری که کلمه DIST به سمت بالا باشد، بر روی زیر پیستون، دسته جازن همراه با گژن پین را طبق شکل روبرو، از پیستون عبور دهید تا، پیستون،ز یر پیستونی و گژن پین در یک راستا قرار گیرند. سپس پین (3) را در محل خود قرار دهید.
سپس پیچ های ثابت کننده (2) را پیچانده تا جداره پیستون تماس پیدا کنند. در این زمان مهره قفل کننده (4) را سفت کنید.
با اعمال فشار به دسته گیره، پین (3) را خارج کنید. در این حالت پیستون بایددر جای خود محکم باشد. کنترل کنید که گژن پین، جازن و دسته جازن به راحتی در محل خود، حرکت کنند. جهت تنظیم نمودن موقعیت شاتون نسبت به پیستون،ابتدا شاتون را از طرف کپه یاتاقان بر روی مهربه تنظیم (5) موقعیت شاتون نسبت به پیستون را ثابت کنید. میزان لقی (حرکت شاتون درون پیستون) برابر با 0.1mm است که به اندازه گیری این لقی بین مهره تنظیم {5} و کپه یاتاقان مشخص می شود (j).
مجموعه را با استفاده از محکم نمودن گیره، ثابت نگه دارید. دسته جازن را خارج کنید، مجموعه آماده برای مونتاژ پیستون و شاتون است.
برای جا زدن گژن پین درون شاتون، ابتدا باید محل گژن پین در شاتون گرم شود. برای این کار شاتون ها را مطابق شکل به صورت دایره وار بر روی یک صفحه فلزی قرار دهید. سپس وسیله گرمازا را در زیر صفحه فلزی قرار دهید. شاتون ها مستقیماص مورد حرارت واقع نشوند. (دمای مورد نظر حداکثر 250 درجه سانتیگراد باشد.)
در زمان گرم نمودن شاتون برای کنترل مقدار درجه حرارت لازم، از دماسنج استفاده کنید. در صورتی که دماسنج در دسترس نباشد، مطابق شکل فوق، یک تکه کوچک سیم قلع H در انتهای شاتون قرار دهید. هر زمان که قلع شروع به ذوب شدن نماید دما حدود 250 درجه سانتیگراد خواهد بود.
یادآوری:
1- قبل از جا زدن گژن پین، آن را روغن کاری کنید.
2- قبل از آنکه شاتون سرد شود، باید عمل جا زدن گژن پین انجام شود.
در هنگام قرار دادن شاتون درون پیستون برای جا زدن گژن پین، به نکات زیر توجه کنید:
1- خارهای شاتون (شیارهای مشخص شده در قسمت A) روبروی یکدیگر باشند تا از چرخش باتلاقها در اثر گردش میل لنگ جلوگیری شود.
2- نحوه قرار دادن شاتون طوری باشد که خارها در جهت گردش میل لنگ‌ (هم جهت با قسمت پرفشار پیستون) باشد. اکنون گژن پین را به دقت جا بزنید. قبل از باز نمودن گیره، چند دقیقه صبر کنید. بعد از باز نمودن گیره، جعا زدن و دسته جازن را باز کنید. نحوه عملیات جازدن گژن پین در پیستون های دیگر نیز به همین ترتیب است.
نصب رینگهای پیستونی
رینگ های پیستون را به ترتیب زیر نصب کنید:
- رینگ کمپرس اول (رینگ فشاری) را در شیار مربوطه (7) قرار دهید. به دلیل تقارن دو لبه آن، جهت نصب مهم نیست.
- رینگ آبندی (کمپرس دوم): این رینگ را به نحوی که کلمه TOP روی سطح رینگ به سمت بالا باشد، در شیار مربوطه قرار دهید. (6) به علام موجود در شکل، دقت شود.
- رینگ آبندی را بچرخانید تا دهانه رینگ آبندی (6) نسبت به رینگ کمپرس اول (7) 180 درجه زاویه داشته باشد.
- رینگ روغنی (8) مدل UFLEX، از دو قسمت مجزا و یک فنر حلقوی، تشکیل شده است.

گزارش کارآموزی پژو 206-راهنمای تعمیرات موتور TUJP,K در 60 صفحه ورد قابل ویرایش




فهرست مطالب

عنوان
صفحه
فصل اول:

باز و بسته موتور گیربکس
3
نصب مجدد موتور و گیربکس
9
فصل دوم:

باز و بست تجهیزات جانبی
11
تسمه دینام
13
باز و بست و پمپ هیدرولیک فرمان
14
باز کردن سرسیلندر
15
باز و بسته کردن متعلقات سرسیلندر
20
مشخصات اجزاء سرسیلندر
22
بستر متعلقات سرسیلندر
28
باز و بست غلطک اسبکها
31
بستن اسبکها
32
نصب سر سیلندر
33
نصب جرخ دنده میل بادامک و تسمه تایم
36
فیلرگیری سوپاپها
37
تنظیم کش تسمه تایم
38
باز کردن قطعات بلوک سیلندر
41
مشخصات اجزا موتور
44
باز و بست شاتون و پیستون
46



بیرون آوردن موتور و گیربکس
روشی که در این جزوه توضیح داده می شود، در خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک و دستی یکسان می باشد.



ابتدا مایع سیستم خنک کننده، روغن موتور و گیربکس تخلیه می گردد.
اجزاء سیستم هوای ورودی به موتور شامل لوله خرطومی هوای ورودی به موتور، بستها، مجموعه هواکش جدا می شود.
بستهای باتری، باتری و سینی زیر باتری را باز کنید.
بدون باز کردن اتصالات و لوله های سیستم فرمان هیدرولیک، پمپ هیدرولیک را جدا کنید.





سوکت (ترمینال) مربوط به سیستم BSI را باز کنید.
اتصالات برقی و کانکتورهای سیمهای متصل به باتری و جعبه فیوز کنار باتری را جدا کنید.
شیلنگهای رفت و برگشت آب مربوط به رادیاتور بخاری را باز کنید.
شیلنگ ورود و خروج آب موتور را باز کنید.
شیلنگ خلاء مربوط به بوستر ترمز را باز کنید.
درانتها، رادیاتور را باز کنید.





در خودروهای مجهز به گیربکس دستی، سیم کلاچ را باز کنید و اهرم کلاچ را آزاد کنید.
در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک، کابل کیک دادن از روی گیربکس باز کنید.
اتصالات جانبی مربوط به دسته سیم اصلی ECU را جدا کنید.
سپس پایه نگهدارنده ECU را از روی گلگیر سمت راست جدا کرده و بعد از آن کانکتور اصلی ECU را جدا کنید.





منبع انبساط سیتم خنک کننده همراه با پایه نگهدارنده آن را باز کنید.
سپس کنترل یونیت سیستم سوخت رسانی و جرقه (ECU) باز شده را، از روی بدنه خودرو بردارید.
سیم گاز را باز کنید.
با اطمینان از کم بودن سوخت در لوله ورودی آن را از گالری سوخت جدا کرده و مسدود کنید.
پایه لرزه گیر اتصال سرسیلندر به دسته موتور سمت راست (از دید راننده) را باز کنید.
اتصال شیلنگ خلاء MAP سنسور به مانیفولد هوا را از روی موتور را جدا کنید.
کمپرسور کولر را بدون باز نمودن سیستم کولر از روی موتور باز کنید و دور از موتور نگه دارید. سپس مطمئن شوید که به اتصالات سیستم کولر آسیبی وارد نمی گردد.




با شل نمودن مهره های مربوطه (7.8) لوله اگزوز را از محل اتصال به مانفولداگزوز (گلوئی اگزوز) جدا کنید.
سپس بست نگهدارنده 2 را جدا کنید، تا لوله اگزوز میانی جدا گردد.
اتصال دسته موتور سمت راست (4) به ضربه گیر دسته موتور را باز کنید.
توجه: احتیاج به جدا نمودن کامل دسته موتور از بلوک سیلندر نمی باشد.


برای جلوگیری از خراب شدن رزوه پیچ در هنگام باز نمودن مهره روی ضربه گیر دسته گیربکس (5) توسط جرثقیل موتور را به اندازه خیلی کم به سمت بالا کشیده تا وزن موتور توسط جرثقیل مهار گردد، سپس مهره روی ضربه گیر دسته گیربکس (5) را باز کنید.
پیچ و .مهره ضربه گیر دسته موتور عقبی (6) که پلوس از داخل آن عبور می کند و پیچ های نگهدارنده بلبرینگ پلوس سمت راست پیچ های چکمه ای (6a) را باز کنید، اتصالات این قسمت کاملاً‌ از روی بدنه جدا می شود.





برای بیرون آوردن موتور، ابتدا زنجیر جرثقیل را کمی شل نموده تا موتور پایین تر بیاید و پیچ دسته گیربکس از داخل دیاق (6) خارج کنید، سپس دیاق (6) را از روی شاسی باز کنید.
پس از اطمینان از باز شدن تمامی اتصالات مجموعه موتور و گیربکس به شاسی و بدنه، با استفاده از جرثقیل به آرامی مجموعه را خارج کنید.
2-نصب مجدد مجموعه موتور و گیربکس:
مراحل کار به ترتیب عکس مراحل بیرون آوردن می باشد.
پیچ دسته گیربکس را به گریس مخصوص، آغشته کنید.




پیچ و مهره های مربوطه را طبق گشتاور تعیین شده در صفحه بعد محکم کنی
باز و بست غلطک اسبکها
همانطور که در بخش های قبل توضیح داده شد، اسبک های این موتور TU3JP/k از نوع غلطکی است (1) در صورتی که پس از باز نمودن قطعات سائیدگی در اسبکها و یا خراب شدن پیچ ها مشاهده گردید، مطابق شکل آنها را باز کنید.
با باز کردن پیچ و مهره (2)، غلطک را از اسبک (1) جدا کنید.
در صورتی که در اثر ضربه یا کار کرد موتور پیچ فیلر سوپاپ (2) هرز شده باشد یا دچار خرابی شده باشد، می توان آن را تعویض نمود.




یادآوری: در برخی مدل ها به جای پیچ و مهره مدل (2) از مدل (3) استفاده می شود. میزان گشتاور سفت نمودن پیچ و مهره اتصال غلطک به اسبک (1) برابر 1.75da.Nm و پیچ و مهره فیلرگیری M6 برابر 0.9 da.Nm می باشد.
بستن اسبکها
توجه: همانطور که قبلاً گفته شد، دقت کنید که انگشتان دست بین اجزا متحرک قرار نگیرد. مقداری روغن تمیز بین بلبرینگ اسبکها و بادامک ها جهت روغنکاری اولیه ومونتاژ بهتر بادامک، تزریق کنید.
دقت کنید که ذرات خارجی بین بلبرینگ ها و بادامک ها، و محل عبور میل اسبک از میان پایه ها و اسبکها وجود نداشته باشد.
جهت جا زدن میل اسبک، به ترتیب اسبک ها (12)، فنر حلقوی (10) و واشر فنر حلقوی (11) را در امتداد هم قرار دهید. سپس میل اسبک را طوری قرار دهید که به سوراخ های (B, A) در یک راستا قرار گیرند. در این زمان پیچ و مهره (7,6) که ثابت کننده میل اسبک می باشند را در محل سوارخ های (A,B) ببندید. از طرف دیگ رمیل اسبک، خار حلقوی (b) را نیز در محل مربوطه قرار دهید.
جا زدن گژن پین:
برای جا زدن گژن پین، ابتدا لازم است که مراحل آماده سازی پایه انجام شود. مراحل کار به ترتیب زیر است:
ابتدا گژن را بین جازن {3} و دسته جازن {2} قرار دهید، با پیچاندن دسته جازن {2}، گژن پین بین جازن {3} و دسته جازن {2} محکم می شود. سپس زیر پیستونی را در محل مربوطه بر روی پایه {1} را باز کنید و پیچ های ثابت کننده (2) را تا انتها، باز کنید.
برای آماده کردن پیستون جهت جا زدن گژن پین، ابتدا پیستونی را طوری که کلمه DIST به سمت بالا باشد، بر روی زیر پیستون، دسته جازن همراه با گژن پین را طبق شکل روبرو، از پیستون عبور دهید تا، پیستون،ز یر پیستونی و گژن پین در یک راستا قرار گیرند. سپس پین (3) را در محل خود قرار دهید.




سپس پیچ های ثابت کننده (2) را پیچانده تا جداره پیستون تماس پیدا کنند. در این زمان مهره قفل کننده (4) را سفت کنید.
با اعمال فشار به دسته گیره، پین (3) را خارج کنید. در این حالت پیستون بایددر جای خود محکم باشد. کنترل کنید که گژن پین، جازن و دسته جازن به راحتی در محل خود، حرکت کنند. جهت تنظیم نمودن موقعیت شاتون نسبت به پیستون،ابتدا شاتون را از طرف کپه یاتاقان بر روی مهربه تنظیم (5) موقعیت شاتون نسبت به پیستون را ثابت کنید. میزان لقی (حرکت شاتون درون پیستون) برابر با 0.1mm است که به اندازه گیری این لقی بین مهره تنظیم {5} و کپه یاتاقان مشخص می شود (j).
مجموعه را با استفاده از محکم نمودن گیره، ثابت نگه دارید. دسته جازن را خارج کنید، مجموعه آماده برای مونتاژ پیستون و شاتون است.






برای جا زدن گژن پین درون شاتون، ابتدا باید محل گژن پین در شاتون گرم شود. برای این کار شاتون ها را مطابق شکل به صورت دایره وار بر روی یک صفحه فلزی قرار دهید. سپس وسیله گرمازا را در زیر صفحه فلزی قرار دهید. شاتون ها مستقیماص مورد حرارت واقع نشوند. (دمای مورد نظر حداکثر 250 درجه سانتیگراد باشد.)
در زمان گرم نمودن شاتون برای کنترل مقدار درجه حرارت لازم، از دماسنج استفاده کنید. در صورتی که دماسنج در دسترس نباشد، مطابق شکل فوق، یک تکه کوچک سیم قلع H در انتهای شاتون قرار دهید. هر زمان که قلع شروع به ذوب شدن نماید دما حدود 250 درجه سانتیگراد خواهد بود.
یادآوری:
1- قبل از جا زدن گژن پین، آن را روغن کاری کنید.
2- قبل از آنکه شاتون سرد شود، باید عمل جا زدن گژن پین انجام شود.
در هنگام قرار دادن شاتون درون پیستون برای جا زدن گژن پین، به نکات زیر توجه کنید:
1- خارهای شاتون (شیارهای مشخص شده در قسمت A) روبروی یکدیگر باشند تا از چرخش باتلاقها در اثر گردش میل لنگ جلوگیری شود.
2- نحوه قرار دادن شاتون طوری باشد که خارها در جهت گردش میل لنگ‌ (هم جهت با قسمت پرفشار پیستون) باشد. اکنون گژن پین را به دقت جا بزنید. قبل از باز نمودن گیره، چند دقیقه صبر کنید. بعد از باز نمودن گیره، جعا زدن و دسته جازن را باز کنید. نحوه عملیات جازدن گژن پین در پیستون های دیگر نیز به همین ترتیب است.

نصب رینگهای پیستونی
رینگ های پیستون را به ترتیب زیر نصب کنید:
- رینگ کمپرس اول (رینگ فشاری) را در شیار مربوطه (7) قرار دهید. به دلیل تقارن دو لبه آن، جهت نصب مهم نیست.
- رینگ آبندی (کمپرس دوم): این رینگ را به نحوی که کلمه TOP روی سطح رینگ به سمت بالا باشد، در شیار مربوطه قرار دهید. (6) به علام موجود در شکل، دقت شود.
- رینگ آبندی را بچرخانید تا دهانه رینگ آبندی (6) نسبت به رینگ کمپرس اول (7) 180 درجه زاویه داشته باشد.
- رینگ روغنی (8) مدل UFLEX، از دو قسمت مجزا و یک فنر حلقوی، تشکیل شده است.


تاریخ ارسال: چهارشنبه 22 دی 1395 ساعت 16:08 | نویسنده: saeed | چاپ مطلب
نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد